O Ερχάν Αρικλί ονειρεύεται τζαμί στον Απόστολο Ανδρέα

O Ερχάν Αρικλί ονειρεύεται τζαμί στον Απόστολο Ανδρέα

Το Evkaf  υπενθυμίζει ότι συνέβαλε οικονομικά  για τα έργα αναστήλωσης του Μοναστηριού. 

Με τίτλο:«Ερχάν Αρικλί: Το μεγαλύτερο μου όνειρο είναι να γίνει τζαμί δίπλα στο Μοναστήρι του Απ. Ανδρέα» η εφημερίδα  Kıbrıs Postası (07.08.23),  γράφει ότι ο  “υπουργός” συγκοινωνιών και έργων της “ΤΔΒΚ”,Erhan Arıklı, (Ερχάν Αρικλί), δήλωσε ότι το μεγαλύτερο του όνειρο είναι η ανέγερση τζαμιού δίπλα από το Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία.

Χαρακτηρίζοντας «αντιδημοκρατική προσέγγιση» τις συζητήσεις που γίνονται για το θέμα, ο Αρικλί διερωτήθηκε ποιον ενοχλεί και γιατί η μετατροπή δύο δωματίων εκεί σε μικρό τζαμί [Σημείωση: Η λέξη που χρησιμοποιείται είναι mescit, που σημαίνει μικρό τζαμί χωρίς μιναρέ ή δωμάτιο προσευχής].

«Επιθυμώ να δημιουργηθεί ένας χώρος στον οποίο ζουν με ανοχή οι θρησκείες εκεί», υποστήριξε ο Αρικλί, σημειώνοντας ότι μερικοί άνθρωποι βλέπουν την εκκλησία και το τζαμί ως αντίπαλους το ένα με το άλλο.

«Σηκώνεται η τρίχα των ανθρώπων ,όταν ακούσουν την λέξη τζαμί», είπε και πρόσθεσε ότι το mescit θα γίνει μακριά από το Μοναστήρι . Τόνισε ότι η κατασκευή του δεν  εγκαταλείφθηκε. 

Σύμφωνα με την Kıbrıs (07.08.23), ο “δήμαρχος” Καρπασίας-Γιαλούσας Hamit Bakırcı (Χαμίτ Μπακιρτζί) δήλωσε ότι δεν βρίσκεται εντός του μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα το δωμάτιο, το οποίο προτίθενται να μετατρέψουν σε μικρό Mescit, αλλά απέναντι από αυτό και πρόσθεσε ότι τα δύο κτήρια χωρίζονται μάλιστα και από έναν δρόμο.

Μιλώντας στην Kıbrıs TV, ο Μπακιρτζί είπε ότι εκεί βρίσκονται 12 δωμάτια κατεστραμμένα και ότι σκέφτηκαν να κάνουν μικρό τζαμί το τελευταίο από αυτά και τα υπόλοιπα να τα επιδιορθώσουν και να τα προσφέρουν για τουριστική χρήση.

Σημειώνοντας ότι απαγορεύεται η ανέγερση οικοδομών στην περιοχή, ο Μπακιρτζί είπε ότι είναι γι’ αυτό τον λόγο που στόχο έχουν να διορθώσουν τα κτήρια και να τα προσφέρουν για τουριστική χρήση.

Εξηγώντας πώς προέκυψε η ιδέα για δημιουργία μικρού τζαμιού για προσευχή στην περιοχή, ο Μπακιρτζί επανέλαβε ότι έγιναν δέκτες παραπόνων από μουσουλμάνους που επισκέπτονταν την περιοχή για το γεγονός ότι δεν υπήρχε χώρος να κάνουν προσευχή κατά την εκεί επίσκεψή τους.

Ανέφερε ότι επικοινώνησαν με πωλητές στην περιοχή για να διερευνήσουν το θέμα και ότι οι πωλητές τους είπαν πως τοποθετούν χαρτόνια στο έδαφος ανάμεσα στα περίπτερά τους  για να μπορούν να κάνουν την προσευχή τους οι μουσουλμάνοι επισκέπτες. Πρόσθεσε και το εξής:

«Κατόπιν τούτου, χωρίς να κάνουμε διακρίσεις ανάμεσα στους ανθρώπους μας, είπαμε να φτιάξουμε ένα μικρό τζαμί εδώ. Είπαμε να καθαρίσουμε ένα δωμάτιο, να απλώσουμε εδώ ένα χαλί και να κάνουν την προσευχή τους όσοι θέλουν να την κάνουν και να τελέσουν την λατρεία τους. Έτσι άρχισε το γεγονός».  

Όταν η δημοσιογράφος του υπενθύμισε ότι ανακοινώθηκε πως σταμάτησαν οι εργασίες αναφορικά με την δημιουργία μικρού τζαμιού, ο Μπακιρτζί απάντησε:

«Δεν έχουμε σταματήσει την εργασία που θα κάναμε εδώ. Εμείς είμαστε ο δήμος με την  μεγαλύτερη έκταση  στο νησί. Στέλνουμε παντού την οικοδομική μας ομάδα. Επειδή δεν θα μπορέσουμε να προλάβουμε αυτή την τουριστική περίοδο γι’ αυτή την δουλειά που θα κάνουμε, οι συνάδελφοί μας πηγαίνουν πρώτα στις επείγουσες εργασίες και προσπαθούν να ξεπεράσουν αυτή την έλλειψη, όταν έχουν ελεύθερο χρόνο».

Επισημαίνοντας πως σε περίπτωση που βρουν χρήματα θα ήθελαν να διορθώσουν και τον περιβάλλοντα χώρο και να δημιουργήσουν ένα οικοδόμημα που θα προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στους επισκέπτες, ο Μπακιρτζί χαρακτήρισε θλιβερή την εικόνα που παρουσιάζει το κτήριο στο οποίο βρίσκονται τα εν λόγω 12 δωμάτια και πρόσθεσε:

«Αν βρούμε χρηματοδότηση, θέλουμε να κάνουμε μια πλατεία εδώ. Να μπορούν να κάθονται εδώ οι άνθρωποί μας και να ξεκουράζονται. Θέλουμε να φυτέψουμε δέντρα και να φτιάξουμε πάρκο για παιδιά. Χρειάζεται χρηματοδότηση, ετοιμάσαμε το σχέδιό μας».

Σημείωσε ότι ένιωσε θλίψη από τις συζητήσεις που έγιναν για το θέμα του μικρού τζαμιού, ο Μπακιρτζί υποστήριξε ότι η θρησκεία έτυχε πολιτικής εκμετάλλευσης και διερωτήθηκε: «Ο σκοπός είναι να εξηγηθεί σωστά στην κοινότητα ή να εξασφαλιστεί πολιτικό κέρδος; Κάποιοι επισκέφτηκαν αυτό τον χώρο.  Αν τηλεφωνούσαν στους συνομιλητές τους, αν γινόταν ένας διάλογος, αν ενημέρωναν, θα πηγαίναμε μαζί και θα εξηγούσαμε την κατάσταση».

Αναφέροντας ότι πηγαίνουν χριστιανοί και τελούν λειτουργίες στο Μοναστήρι, ο Μπακιρτζί υποστήριξε ότι ως «δήμος» το καθάρισαν και διασφάλισαν ότι οι χριστιανοί κάνουν τις λειτουργίες τους με τον καλύτερο τρόπο, όμως, είπε, πρέπει να εξυπηρετήσουμε και  τις ανάγκες και των άλλων ανθρώπων. 

«Εμείς δεν ανακατευόμαστε στην θρησκευτική πίστη κανενός. Χρησιμοποιούν την θρησκεία για πολιτικό κέρδος. Αυτό είναι πολύ λάθος», υποστήριξε.

Πηγή: Κλάδος Τουρκικών Θεμάτων / ΓΤΠ

 ***********************************************

Πληροφορίες της ιστοσελίδας μας αναφέρουν ότι γενικός διευθυντής του Evkaf (Ίδρυμα διοίκησης και διαχείρησης των βακουφίων), Ibrahim Benter, σε κατ, ιδίαν συνομιλίες με ξένους διπλωμάτες υπενθυμίζει ότι για τα έργα αναστήλωσης του Αποστόλου Ανδρέα, που άρχισαν το 2014, συνέβαλε οικονομικά και το Ίδρυμα Μουσουλμανικών Βακουφίων.   

Μάλιστα, παραπέμπει στην σχετική ανακοίνωση  του UNDP, που αναφέρει «η Τεχνική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά και το Πρόγραμμα Ανάπτυξης των ΗΕ (UNDP), βρίσκονται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουν την επίτευξη μιας συμφωνίας εταιρικής σχέσης πολλών δωρητών για την αναστήλωση της Ιεράς Μονής του Αποστόλου Ανδρέα». Στην ανακοίνωση προστίθετο  πως “τα δύο πρωτόκολλα συνεργασίας υπογράφηκαν μεταξύ του UNDP και της Εκκλησίας της Κύπρου και τ/κ Evkaf,αντίστοιχα”. Ως εκ τούτου ο κ. Benter προβάλλει τον ισχυρισμό ότι και το Evkaf “έχει λόγο για το Μοναστήρι”. 

Η ιστορία της ανακαίνισης

Ο ageliaforos.com θυμίζει ότι το 2000, υπό την εποπτεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αποφασίστηκε η παράλληλη συντήρηση της Μονής του Αποστόλου Ανδρέα και του Τεκκέ Χαλά Σουλτάν στη Λάρνακα, δύο μνημείων με ιδιαίτερη θρησκευτική σημασία γιατην Κύπρο. 

Οι προτάσεις του Αρχιτεκτονικού  Γραφείο Α+Ι Φιλίππου, το οποίο μετεκάλεσε τον Ιταλό αρχιτέκτονα Giorgio Croci, ο οποίος είχε ασχοληθεί με την στήριξη του πύργου της Pisa, προέβλεπαν  την επέμβαση στον ιστορικό πυρήνα και τα παλαιά κτίρια της Μονής. Οι προτάσεις  προκάλεσαν εντονότατες  αντιδράσεις των Καρπασιτών, αλλά και άλλων, γιατί  προέβλεπαν μέχρι και κα-τεδάφιση ορισμένων παλαιών κτρίων και άλαζαν τον χαρακτήρα της Μονής. Δυστυχώς , ο τότε πρόεδρος Τάσσος Παπαδόπουλος αποδέχθηκε τις προτάσεις, αλλά τα έργα δεν άρχισαν και τα κονδύλια χάθηκαν.

Με παρέμβαση και πρωτοβουλία της Διαχειριστικής Επιτροπής της Μονής συντάχθηκε, το 2005, έκθεση αυτοψίας και αξιολόγησης του κτιριακού συγκροτήματος, από εμπειρογνώμονες του Πανεπιστημίου Πατρών.

Συντάχθηκε νέα μελέτη συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του κτιριακού συγκροτήματος της Μονής. Η  απόφαση  είχε και τη σύμφωνο γνώμητων Τουρκοκυπρίων. Η Διαχειριστική Επιτροπή της Μονής, όπως είχε δηλώσει ο αρχιτέκτονας δρ. Διομήδης Μυριανθεύς,  ανέθεσε,το ίδιο έτος, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, την εκπόνηση του Διεπιστημονικού Ερευνητικού Προγράμματος “Αποκατάσταση και Ανάδειξη του Μοναστηριακού Κτηριακού Συγκροτήματος της Μονής Αποστόλου Ανδρέα Καρπασίας”.

Γενικές τομές του κεντρικού συγκροτήματος και του μεσαιωνικού ναού (ΜελέτηΠανεπιστημίου Πατρών)

Η νέα μελέτη, που ολοκληρώθηκε και υποβλήθηκε για έγκριση το 2006, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις διεθνώς αποδεκτές αρχές επέμβασης σε μνημεία, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του συγκροτήματος, αλλά και τις κατασκευαστικές δυνατότητες που επέτρεπαν αποκατάστασηκαι όχι κατεδαφίσεις, εγκρίθηκε τόσο από τις αρμόδιες αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας, όσο και από τις τουρκοκυπριακές αρχές. Η μελέτη προνοούσε την εκτέλεση των εργασιών σε τρείς φάσεις, η πρώτη φάση περιελάμβανε τη συντήρηση και αποκατάσταση του κεντρικού συγκροτήματος της μονής, η δεύτερη τη συντήρηση του μεσαιωνικού ναού και του χώρου του Αγιάσματος και η τρίτη τη διαμόρφωση του ευρύτερου περιβάλλοντα χώρου

Η έναρξη των εργασιών της πρώτης φάσης έγινε τονΙούλιο του 2014. Οι εργασίες εκτελέστηκαν υπό την αιγίδα της UNDP,αρμόδιου φορέα των Ηνωμένων Εθνών, σε συνεργασία με τη Δικοινοτική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά, και ολοκληρώθηκαν τον Αύγουστο του 2016.Στις 7 Νοεμβρίου 2016 έγινε η τελετή παράδοσης του έργου στονΕπίσκοπο Καρπασίας Χριστοφόρο και τον Πρόεδρο της Διαχειριστικής Επιτροπής, Οικονόμο της Μονής π. Ζαχαρία Γεωργίου.

Στις 18-19  Νοεμβρίου 2016  έγιναν από τον Επίσκοπο Καρπασίας Χριστοφόρου  τα εγκαίνια του ανακαινισμένου καθολικού της Μονής, και στις 30 Νοεμβρίουτου ίδιου έτους, ημέρα της εορτής του Αγίου, τελέστηκε η πρώτη  λαμπρά πανήγυρις. 

Το κόστος της πρώτης φάσης των έργων ανήλθε στα 2,5 εκ ευρώ.  Συνεισέφεραν , εκτός από την Εκκλησία Κύπρου και το Evkaf,  η ΕΕ, η κυβέρνηση των ΗΠΑ , το UNDP και πιστοί.   Η δεύτερη και τρίτη φάση των έργων δεν έχουν ξεκινήσει. 

Η πρώτη φάση των εργασιών, που εκτελέστηκαν από τηνελληνοκυπριακή εταιρεία «FIXICO CONSTRUCTIONS» και την τουρκοκυπριακή “YAKUP’S COMPANY, TEL-ZA CONSTRUCTION LTD”, περιέλαβε :

  • Συντήρηση του ναού του 1867 (ανακατασκευή επιχρισμάτων, συντήρηση θυρών, και εξοπλισμού, νέες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, επισκευή και ενίσχυση τοίχων κ.α.). Διαμόρφωση βαπτιστηρίου στο δυτικό μέρος.
  • Κωδωνοστάσιο (στατική ενίσχυση, αντικατάσταση φθαρμένων λιθοσωμάτων κ.ά.)
  • Καθαίρεση πλακών από οπλισμένο σκυρόδεμα στην ανατολική πλευρά και νέα κατασκευή με δοκούς από ανοξείδωτο σίδερο και ξύλινο πάτωμα.
  • Συντήρηση νότιας τοξοστοιχίας (ενίσχυση και αντικατάσταση φθαρμένων λίθων), αντικατάσταση μεταλλικών δοκών με νέες από ανοξείδωτο σίδερο. Κατασκευή δωματίου – προσκυνηταρίου (για κεριά κ.λπ.) σε νοτιοδυτικό μέρος.
  • Κελιά ορόφου νότιας πτέρυγας. Επισκευή (αντικατάσταση θυρών παραθύρων στέγης, κιγκλιδώματα, μπαλκόνι κ.λπ.). Διαμόρφωση τμήματος σε παρεκκλήσιο, διαμόρφωση τμήματος σε μουσείο κ.λπ.
  • Δυτικό τμήμα – Οικονομείο, Συντήρηση – ενισχύσεις, καθαίρεση ορισμένων νεώτερων προσθηκών και διαμόρφωση σε συνοδικό και χώρο υποδοχή

 

 

 

 

Share this post