Νέο λιμάνι στην κατεχόμενη Αμμόχωστο – Ιδιωτικοποιείται το υφιστάμενο

Νέο λιμάνι στην κατεχόμενη Αμμόχωστο – Ιδιωτικοποιείται το υφιστάμενο

Την κατασκευή νέου λιμανιού στην κατεχόμενη Αμμόχωστο, ανακοίνωσε ο Τούρκος «πρέσβης» στα κατεχόμενα, Μετίν Φεϊζίογλου, ενώ ο  “υπουργός” μεταφορών και δημοσίων έργων Ερχάν Αρικλί ανακοίνωσε ότι θα γίνουν βήματα για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αμμοχώστου με σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Η Kıbrıs (15.07.23) γράφει ότι μετά τα σχέδια για άνοιγμα του «αεροδρομίου της Τύμπου» στις 20 Ιουλίου, συζητείται πλέον και το θέμα των λιμανιών στα κατεχόμενα. Όπως γράφει η εφημερίδα, ο λεγόμενος πρέσβης της Τουρκίας στα κατεχόμενα, Μετίν Φεϊζίογλου ανακοίνωσε  τα «ευχάριστα νέα» για την κατασκευή νέου λιμανιού  στην κατεχόμενη Αμμόχωστο,  ενώ ο «υπουργός μεταφορών και δημοσίων έργων» Ερχάν Αρικλί ανακοίνωσε ότι θα γίνουν βήματα για την ιδιωτικοποίηση  του λιμανιού της Αμμοχώστου με σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

«Θα φέρουμε ένα άλλο λιμάνι Αμμοχώστου στην ΤΔΒΚ»

Ο λεγόμενος πρέσβης δήλωσε ότι το λιμάνι της κατεχόμενης Αμμοχώστου θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί με ένα σύγχρονο μοντέλο, χωρίς να δαπανηθούν δημόσιοι πόροι και με διαφάνεια με ένα μοντέλο κατασκευής-λειτουργίας-μεταφοράς (Build-Operate-Transfer – BOT). Δηλώνοντας ότι οι εργασίες για το σκοπό αυτό έχουν ξεκινήσει, είπε: «Θα φέρουμε ένα άλλο λιμάνι Αμμοχώστου στην ΤΔΒΚ».

Είπε ότι το λιμάνι της Αμμοχώστου δεν είναι πλέον σε θέση να παρέχει υπηρεσίες όσον αφορά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων και σημείωσε ότι το λιμάνι της Αμμοχώστου θα ανανεωθεί με το μοντέλο ιδιωτικοποίησης. 

Δήλωσε ότι οι εργασίες για το σκοπό αυτό έχουν ξεκινήσει και σημείωσε ότι «η πολιτική απόφαση προς αυτή την κατεύθυνση έχει ληφθεί τόσο στην Τουρκία όσο και στην ΤΔΒΚ».

Εξηγώντας ότι η κατασκευή νέου λιμανιού στην Αμμόχωστο περιλαμβάνεται επίσης στα σχέδια, ο Φεϊζίογλου είπε ότι η ακριβής τοποθεσία του νέου λιμανιού θα καθοριστεί σύμφωνα με τη γνώμη των εμπειρογνωμόνων.

Υποστηρίζοντας ότι η ανάδειξη των αρνητικών στοιχείων για το αεροδρόμιο Τύμπου δεν θα ωφελήσει κανέναν, ο Φεϊζίογλου ανέφερε: «Ακόμη και σε ένα απλό σπίτι, δεν είναι δυνατόν να διορθωθεί κάθε έλλειψη χωρίς να μπούμε σε αυτό. Αυτό είναι μια διαδικασία».

Επισημαίνοντας τη συμβολή του  αεροδρομίου στη μεταφορά των ανθρώπων που θα μείνουν στις υπάρχουσες τουριστικές εγκαταστάσεις, ο Φεϊζίογλου είπε ότι το παράνομο «Ερτζάν» θα έχει μεγάλη συμβολή προς αυτή την κατεύθυνση μαζί με τα θαλάσσια λιμάνια.

Δηλώνοντας ότι η ετήσια ικανότητα αερομεταφορών της «ΤΔΒΚ» θα αυξηθεί στα 10 εκατομμύρια με το νέο αεροδρόμιο,  ο λεγόμενος πρέσβης  είπε ότι είναι επίσης δυνατό αυτή η δυνατότητα να αυξηθεί στα 15 εκατομμύρια.

«Αυτές είναι οι ανάγκες του να είσαι κράτος. Αυτή είναι η ΤΔΒΚ. Όπως είπε ο αείμνηστος ιδρυτής πρόεδρος Ντενκτάς,  ας προστατεύσουμε το κράτος μας», πρόσθεσε.

Στήριξη 9 δισ. δολαρίων…

«Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι η ΤΔΒΚ θα έχει μια οικονομία που θα στέκεται στα πόδια της και θα παράγει. […] Η Τουρκία έχει παράσχει συνολικά 9 δισεκατομμύρια δολάρια στήριξης στον τουρκοκυπριακό λαό από το 1974. Αυτά δεν είναι ποτέ έργα που γίνονται περιμένοντας κάτι σε αντάλλαγμα. Ό,τι έχει γίνει μέχρι σήμερα, το έχουμε κάνει όλοι μαζί», ισχυρίστηκε.

«Για το λιμάνι της Αμμοχώστου απαιτούνται 8 εκατομμύρια δολάρια»

Στις δικές του δηλώσεις, ο Αρικλί είπε ότι μερικά κτίρια στο λιμάνι της Αμμοχώστου είναι χωρισμένα στα δύο και ότι σύντομα θα κατεδαφιστούν και σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνει παρέμβαση στο λιμάνι το συντομότερο δυνατό.

Αναφέροντας ότι θα πρέπει να γίνει μια πολύ επείγουσα επένδυση ύψους 8 εκατομμυρίων δολαρίων στο λιμάνι, ο λεγόμενος υπουργός σημείωσε ότι θα καθίσουν και θα συζητήσουν το θέμα με τον «πρωθυπουργό» Ουνάλ Ουστέλ τη Δευτέρα οι πρόεδροι των τριών κομμάτων που αποτελούν την λεγόμενη κυβέρνηση.

«Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα του λιμανιού θα εισπράττονται από το υπουργείο Οικονομικών»

Αναφέροντας ότι το Λιμάνι Αμμοχώστου έχει έσοδα 70 εκατομμυρίων ΤΛ, αλλά μια εταιρεία λιμενεργατών εισέπραξε αυτό το ποσό, ο Αρικλί είπε: «Η περίοδος της σύμβασης αυτής της διαχείρισης του λιμανιού έχει λήξει. Θα συζητήσουμε πώς μπορούμε να λάβουμε το εισόδημα των 70 εκατομμυρίων της εν λόγω λιμενικής εταιρείας μέσω νομικής διαδικασίας και να το δώσουμε στον έλεγχο του υπουργείου των οικονομικών».

(ΚΣ)

Σύμφωνα με τη Yeni Düzen (17.07.23), ο γενικός γραμματέας του Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (CTP), Ασίμ Ακάνσοϊ, αντιδρώντας στις δηλώσεις του λεγόμενου πρέσβη της Τουρκίας Μετίν Φεϊζίογλου για το θέμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της κατεχόμενης Αμμοχώστου ανέφερε ότι ο «Φεϊζίογλου δεν είναι ούτε πρωθυπουργός, ούτε υπουργός ούτε νομάρχης».

Ο Ακάνσοϊ δήλωσε ότι «ο Φεϊζίογλου δεν είναι ούτε πρωθυπουργός, ούτε υπουργός, ούτε κυβερνήτης σε αυτή τη χώρα» και πρόσθεσε ότι  «ο Φεϊζίογλου είναι ο πρέσβης της Τουρκίας και θα πρέπει να στηρίξει όλα τα τμήματα του τουρκοκυπριακού λαού τηρώντας ίσες αποστάσεις και να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του λαού».

Μιλώντας στη Bianet, ο Ακάνσοϊ αξιολόγησε το θέμα σε δύο πλαίσια, δηλαδή τις λεγόμενες «συμφωνίες» οικονομικής συνεργασίας μεταξύ της Τουρκίας και των κατεχομένων και τις δηλώσεις του Φεϊζίογλου, υποστηρίζοντας ότι οι διμερείς σχέσεις πρέπει να βρίσκονται στη σωστή βάση.

«Θα ήθελα να αναφέρω ότι ούτε οι δηλώσεις του Φεϊζίογλου ούτε η εντολή του πρωτοκόλλου είναι η σωστή βάση. Η σωστή βάση είναι ένα πλαίσιο στο οποίο θα γίνεται σεβαστή η θέληση του λαού, προκειμένου να δημιουργηθεί η κατάσταση στην οποία ο τουρκοκυπριακός λαός θα μπορεί να αυτοδιοικείται».

«Δεν μπορούμε να αναπτυχθούμε με πρωτόκολλα»

Επισύροντας την προσοχή στις λεγόμενες συμφωνίες οικονομικής συνεργασίας μεταξύ της Τουρκίας και των κατεχομένων, ο Ακάνσοϊ δήλωσε τα εξής:

«Αυτά τα πρωτόκολλα, τα οποία έχουν υπογραφεί μεταξύ της Τουρκίας και της ΤΔΒΚ για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορούν να περάσουν χωρίς να αμφισβητηθούν στη βουλή με οποιονδήποτε τρόπο, επειδή είναι επίσης “διεθνείς συμφωνίες”. Και στο τέλος της ημέρας, έχουν και θέση υπεράνω των νόμων. Επομένως, διάφορες αλλαγές που είναι επιθυμητό να γίνουν στην οικονομική και κοινωνική τάξη στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα, δυστυχώς γίνεται προσπάθεια να διαμορφωθούν και να ρυθμιστούν μέσω αυτών των πρωτοκόλλων. Δεν πιστεύουμε ότι με αυτή τη σειρά των πρωτοκόλλων μπορεί να δημιουργηθεί μια τάξη που θα διασφαλίζει με οποιονδήποτε τρόπο την ανάπτυξη του τουρκοκυπριακού λαού».

«Κουλτούρα υποτελούς  διοίκησης»

Ο Ακάνσοϊ υποστήριξε ότι τα «πρωτόκολλα συνεργασίας» μεταξύ  κατεχομένων και Τουρκίας «θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα της υποστήριξης των ρυθμίσεων που βασίζονται στη βούληση του ίδιου του τουρκοκυπριακού λαού».

Σημειώνοντας ότι δεν έχουν ανταποκριθεί στις προσδοκίες μέχρι στιγμής οι κοινωνικές και οικονομικές ρυθμίσεις που καθορίζει η Άγκυρα προκειμένου να διασφαλίσει ότι θα εφαρμοστούν στο κατεχόμενο βόρειο τμήμα της Κύπρου, ο Ακάνσοϊ πρόσθεσε ότι «εκτός του ότι δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες, προσπαθεί να φέρει μαζί της μια κουλτούρα υποτελούς διοίκησης».

Ο Ακάνσόϊ συνέχισε ως εξής: «Βασικά, δεν πιστεύουμε ότι αυτή η σειρά πρωτοκόλλου είναι ένα σωστό μοντέλο συνεργασίας. Σε διάφορες περιόδους που ήμασταν στην κυβέρνηση, οι συμφωνίες συνεργασίας μεταξύ της Τουρκίας και ΤΔΒΚ γίνονταν στο πλαίσιο της τεχνικής υποστήριξης. Το αίτημα προερχόταν από εμάς και εμείς ήμασταν ο καθοριστικός παράγοντας για το περιεχόμενό του. Ως εκ τούτου, τέτοιες διμερείς συμφωνίες είναι φυσικά δυνατές, σήμερα υπό συνθήκες μη λύσης, αύριο θα συνεχιστούν μαζί με τη λύση. Αλλά ποιο θα είναι το περιεχόμενο εδώ; Τι είδους διευθέτηση, τι είδους οικονομική αλλαγή και στήριξη θα παρασχεθεί; Αυτά πρέπει πρώτα να καθοριστούν στο πλαίσιο των προσδοκιών του τουρκοκυπριακού λαού».

«Μπορεί να είναι μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα»

Επισημαίνοντας ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της κατεχόμενης Αμμοχώστου είναι ένα θέμα που έχει θέση στα «πρωτόκολλα» ο Ακάνοσοι είπε:

«Ως CTP, είμαστε κατά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αμμοχώστου ή της ιδιωτικοποίησης γενικότερα», αλλά πρόσθεσε ότι λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική αδυναμία του βόρειου τμήματος της Κύπρου λόγω των ούτω καλούμενων εμπάργκο και την έλλειψη λύσης, θα πρέπει να επιδιωχθεί μια σύμπραξη «δημόσιου» και ιδιωτικού τομέα. Κατέληξε λέγοντας τα εξής ο Ακάνσοϊ:

«Θεωρούμε ότι η ιδιωτικοποίηση στρατηγικών στοιχείων όπως τα λιμάνια και η ηλεκτρική ενέργεια, όπου το δημόσιο δε συμμετέχει, δεν μας βοηθά και σημαίνει ότι το δημόσιο παραδίδεται πλήρως στο ιδιωτικό μονοπώλιο και στο έλεός του. Αν πρόκειται να γίνει οποιαδήποτε επένδυση στην Κύπρο,  για παράδειγμα, αν πρόκειται να κατασκευαστεί λιμάνι στην Κερύνεια, θεωρούμε ότι αυτό πρέπει να καθοριστεί από τους δημοκρατικούς αντιπροσώπους που ορίζονται από τη θέληση του λαού αυτού του τόπου και αφού καθοριστεί αυτό, αν υπάρχει ανάγκη, θεωρούμε ότι μπορούν να γίνουν διάφορες αξιολογήσεις και να γίνουν διαπραγματεύσεις με την Τουρκία».

Πηγή: ΓΤΠ /Επισκόπηση Τουρκοκυπριακού και Τουρκικού Τύπου

Share this post