Το Πανεπιστήμιο Κύπρου αντίθετο σε αυθαίρετες παρεμβάσεις στον Απόστολο Ανδρέα

Το Πανεπιστήμιο Κύπρου αντίθετο σε αυθαίρετες παρεμβάσεις στον Απόστολο Ανδρέα

Ο επίσκοπος Καρπασίας Χριστόφορος διέψευσε τις πληροφορίες ότι είχε συμφωνήσει προφορικά στην ανέγερση ενός μουσουλμανικού τόπου λατρείας στο μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία. -Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των Τουρκοκυπρίων κατά της δημιουργίας τεμένους.

Η εμβληματική ελληνορθόδοξη Μονή του Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία (ΦΩΤΟ ΕΠΑΝΩ :UNDP Cyprus) αποτελεί ένα σεβαστό και αγαπημένο προσκύνημα όχι μόνο για τους ελληνοκυπρίους, αλλά για όλους τους κατοίκους της Κύπρου, ανεξαρτήτως θρησκείας και εθνότητας, τονίζει το Τμήμα Ιστορίας και Αεχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου . Σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται  ότι ” Πρόκειται, παράλληλα για ένα πολύ σημαντικό μνημείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με διαδοχικές οικοδομικές φάσεις από τη μεσαιωνική μέχρι τη σύγχρονη εποχή, αν και η λειτουργία του μνημείου ως Μονής, με βάση γραπτές μαρτυρίες, πάει ακόμη πιο πίσω στον χρόνο, στη βυζαντινή περίοδο”. 

Η ανακοίνωση , η οποία εκδόθηκε μετά τα δημοσιεύματα στον τουρκοκυπριακό Τύπο για την “ίδρυση ενός μουσουλμανικού ευκτήριου οίκου σε αίθουσες της Μονής” σημειώνει και τα ακόλουθα:

“Η σημασία της Μονής ως χώρου πνευματικής ανάτασης, ειρηνικής συνεύρεσης και συνδιαλλαγής για τους Κυπρίους, που ταξιδεύουν εκεί για να τιμήσουν τον αγαπημένο προστάτη του νησιού, Απόστολο Ανδρέα, αποκαλύπτεται και από το γεγονός ότι οι πρόσφατες εργασίες αναστήλωσής της, που έγιναν υπό την εποπτεία της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Πολιτιστική Κληρονομιά σε συνεργασία με τη UNDP, χρηματοδοτήθηκαν εξολοκλήρου από την Εκκλησία της Κύπρου και το ΕΒΚΑΦ, σε μια ιστορική και συνάμα ελπιδοφόρα συνεργασία για το μέλλον, και ειδικά για την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς (https://www.undp.org/cyprus/projects/restoration-monastery-apostolos-andreas ).

UNDP Cyprus

Η προκλητική ενέργεια των κατοχικών αρχών να προχωρήσουν στην ίδρυση ενός μουσουλμανικού ευκτήριου οίκου σε αίθουσες της Μονής είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη γιατί, όχι μόνο αλλοιώνει τον χαρακτήρα και την ιστορία του σεβαστού αυτού προσκυνήματος, αλλά και τορπιλίζει τις κοινές, επίπονες προσπάθειες που γίνονται τα τελευταία χρόνια για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου. Παράλληλα, εισάγει απαράδεκτες εντάσεις σε έναν ιερό χώρο, στον οποίον, ιστορικά, τέτοιου είδους θρησκευτικές αντιπαραθέσεις δεν είχαν και δεν θα έπρεπε να έχουν καμία θέση.

Τα Μέλη του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου παρακολουθούν με μεγάλη ανησυχία τις εξελίξεις αυτές και καταδικάζουν απερίφραστα αυθαίρετες και μονομερείς παρεμβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την πολιτιστική μας κληρονομιά, μετατρέποντάς την σε εργαλείο πολιτικής αντιπαράθεσης. Τέλος, απευθύνουν έκκληση στους αρμόδιους φορείς να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα και να συνεργαστούν για την αποτροπή αυτής της ιδιαίτερα επίφοβης ενέργειας”.

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των Τουρκοκυπρίων

Στο βόρειο τμήμα της Κύπρου  συνεχίζονται οι αντιδράσεις πολιτικών κομμάτων και ΜΜΕ για την πρόθεση του καθεστώτος να δημιουργήσει τζαμί δίπλα στο μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία.

Ιζτζάν: Προβοκάτσια του Μπεντέρ

Η Vatan (28.07.23) γράφει ότι «άσχημο γεγονός» χαρακτήρισε ο πρόεδρος του Κόμματος Ενωμένη Κύπρος (ΒΚΡ), Ιζζέτ Ιζτζάν, τους ισχυρισμούς ότι θα γίνει μικρό τζαμί στον Απόστολο Ανδρέα.

Σε γραπτή δήλωση ο Ιζτζάν υποστηρίζει ότι η απόφαση δημιουργίας μικρού τζαμιού στον Απόστολο Ανδρέα “είναι προβοκάτσια του διευθυντή του EVKAF (ΕΒΚΑΦ), Ιμπραχίμ Μπεντέρ και σημειώνει ότι πρέπει να απέχουν από συμπεριφορές που προκαλούν τις κοινότητες και να ανακληθεί η απόφαση.

«Οι άνθρωποι που ζουν στην Κύπρο πρέπει να σέβονται την θρησκευτική πίστη και την κουλτούρα ο ένας του άλλου», ανέφερε ο Ιζτζάν, υπογραμμίζοντας ότι θα συνεχίσει να υπερασπίζεται μια σύγχρονη, δημοκρατική και κοσμική Κύπρο, στην οποίοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως ταυτότητας θα μπορούν να λατρεύουν ελεύθερα την θρησκεία τους.  

Βολές CTP κατά Αρικλί: «Δεν έχει σχέση με την Κύπρο»

Ο Αρικλί ( ΦΩΤΟ: halkinsesikibris.com)

Στο μεταξύ, η Halkın Sesi (28.07.23) γράφει ότι αντιδράσεις προκάλεσε η χθεσινή ανάρτηση του ” υπουργού” συγκοινωνιών και έργων, έποικου Ερχάν Αρικλί, ο οποίος υποστήριξε ότι έχουν πάθει «διάρροια στο στόμα» όσοι αντιτίθενται στη δημιουργία τζαμιού στον Απόστολο Ανδρέα.

Απευθυνόμενος στον Αρικλί, ο πρόεδρος του Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (CTP), Τουφάν Έρχουρμαν σημείωσε: «Δεν περιμένουμε κάτι για το καλό αυτού του λαού από την κυβέρνησή σας. Τουλάχιστον διορθώστε την γλώσσα σας».  

Η «βουλευτής» του ίδιου κόμματος, Ντογούς Ντεριά δήλωσε ότι ο Αρικλί είναι ένα άτομο «που η φαντασία του δεν μπορεί να πάει πέραν από τα βασανιστήρια και ο πλούτος των λέξεων του πέραν από τις βρισιές».

Σημειώνοντας ότι ο Αρικλί βρέθηκε στην «υπουργική καρέκλα», μετά από χίλιες δύο παρεμβάσεις και κόλπα, η Ντεριά ανέφερε ότι ο Αρικλί «προσβάλλει τους ανθρώπους που ζουν σε αυτή την χώρα», επειδή «δεν παίρνει την δύναμή του από τον λαό, αλλά από εκείνους που τον διόρισαν» και επιχειρεί καταστάσεις όπως η ψεύτικη πολιτική, η προβοκάτσια και ο ρατσισμός για να δημιουργήσει εχθρότητα.

ΦΩΤΟ: @DeryaDogus

Πρόσθεσε και τα εξής:

«[…] Δεν έχει καμία σχέση με αυτή την χώρα, δεν μπορεί να δει την Κύπρο ως πατρίδα του. Γι’ αυτό τον λόγο δεν μπορεί να αγαπήσει τα πουλιά της, τα έντομά της, τις πέτρες της, το χώμα της, την θάλασσά της, τις παραλίες της. Μήπως περιμένετε να υπερασπιστεί μια πολιτιστική κληρονομιά, όπως ο Απόστολος Ανδρέας από κάποιον που βλέπει το νησί ως ακίνητη περιουσία προς πώληση και λάφυρο; Μήπως περιμένετε από κάποιον που δεν αγαπά τους ανθρώπους του νησιού να σεβαστεί τις θρησκευτικές και πολιτιστικές ευαισθησίες; […] »  

Η Halkın Sesi (28.07.23) δημοσιεύει επίσης άρθρο του Αλί Μπατουράι, με τίτλο «Μήπως είναι αθώο ζήτημα η προσπάθεια δημιουργίας τζαμιού δίπλα στο μοναστήρι;»,  γράφει ότι πρόσφατα άρχισαν να ασχολούνται  με πράγματα αχρείαστα και ότι ένα από αυτά είναι το άνοιγμα μικρού τζαμιού δίπλα στο μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα.

UNDP Cyprus

Σημειώνοντας ότι η ζημιά, που προκαλείται από αυτό είναι μεγαλύτερη από το όφελος, ο αρθρογράφος υπενθυμίζει ότι όσοι εκφράζουν άποψη στο θέμα αυτό χαρακτηρίζονται ως «εχθροί της θρησκείας», «εχθροί των μουσουλμάνων» και «αχρείαστη αντιπολίτευση».

Επίσης, ο Μπατουράι εκφράζει αμφιβολίες για το κατά πόσον η κίνηση για δημιουργία τζαμιού δίπλα στον Απόστολο Ανδρέα γίνεται καλοπροαίρετα,   επισημαίνει ότι αυτή προκαλεί τους Ελληνοκύπριους και προσθέτει ότι πρέπει να τυγχάνουν σεβασμού και να μην παραγνωρίζονται οι ευαισθησίες των κοινωνιών.

«Το να λέγεται ‘εκεί υπάρχει εκκλησία, θα υπάρξει και τζαμί, τι πρόβλημα είναι αν υπάρξει;’ αποτελεί καταφυγή στην εύκολη λύση και παραγνώριση των ευαισθησιών», αναφέρει ο αρθρογράφος, ο οποίος διερωτάται αν θα τους άρεσε αν έκτιζαν εκκλησία ή κάτι παρόμοιο οι Ελληνοκύπριοι μέσα στο Τέμενος Χαλά Σουλτάν στην Λάρνακα. 

Εξάλλου, η Avrupa (28.07.23) απαντά πρωτοσέλιδα στην αναφορά Αρικλί για  «διάρροια στο στόμα» για όσους αντιτίθενται στη δημιουργία τζαμιού στον Απόστολο Ανδρέα. Κάτω από τον τίτλο «Ιδού αυτή είναι η πραγματική διάρροια στο στόμα», η εφημερίδα υπενθυμίζει άρθρο, που είχε γράψει ο Αρικλί το 2001 και απειλούσε  “όσους μιλούσαν για κατοχή” στην Κύπρο λέγοντας:

«[…] Να ξέρατε και τι δεν θα έδινα για να φωνάξω ‘Ναι ρε, αν είναι κατοχή είναι κατοχή και εσύ είσαι αιχμάλωτός μου’ σε αυτές τις πληρωμένες πέννες που αποκαλούν καθημερινά ‘κατοχικό στρατό’ τον τουρκικό στρατό, ‘κατοχική’ την μητέρα πατρίδα Τουρκία και προτείνουν συνεργασία για απαλλαγή από τον κατακτητή και για να τους περάσω το περιλαίμιο της σκλαβιάς στο λαιμό. Θα τους έβαζα καθημερινά να μου πλέουν τα πόδια και όταν βαριόμουν θα τους χαστούκιζα. Δεν θα χρησιμοποιούσα σταχτοδοχείο και άλλα παρόμοια για να σβήσω το τσιγάρο μου. Θα τους έλεγα ‘βγάλε την γλώσσα σου’. Δεν θα έψαχνα σάκο με άμμο για προπόνηση όταν ξυπνούσα το πρωί. Θα τους έδερνα για απόλαυση μέχρι να κουραστώ. Την επόμενη μέρα το πρωί θα τους ρωτούσα ‘μετανιώνεις;’ Και αν έπαιρνα αρνητική απάντηση θα έσφιγγα λίγο πιο πολύ το περιλαίμιο και θα έκανα πιο βαριά τα βασανιστήρια. Όταν βαριόμουν από τα βασανιστήρια, θα τους ευνούχιζα. Και ύστερα θα τους έπαιρνα στους στρατιώτες που αποκαλούσαν ‘κατοχικό στρατό’ και θα τους έλεγα να κάνουν αυτό που ξέρουν».  

Πηγή: Κλάδος Τουρκικών Θεμάτων ΓΤΠ/ Επισκόπηση Τουρκοκυπριακού και Τουρκικού Τύπου

Ο Καρπασίας Χριστοφόρος τον Απόστολο Ανδρέα στις αρχές της εβδομάδος

Ο επίσκοπος Καρπασίας Χριστόφορος διέψευσε τις πληροφορίες ότι είχε συμφωνήσει προφορικά στην ανέγερση ενός μουσουλμανικού τόπου λατρείας στο μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία. Μιλώντας στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (CNA)  απέρριψε προφανή ισχυρισμό της διοίκησης του Τουρκοκυπριακού Θρησκευτικού Ιδρύματος (Evkaf) ότι δεν είχε παράπονο για το θέμα. Είπε ότι δεν ενημερώθηκε για οποιαδήποτε κίνηση και πρόσθεσε ότι «οποιαδήποτε ανακοίνωση απόφασης δεν σημαίνει διαβούλευση». Το θέμα του σχεδιαζόμενου τζαμιού ήρθε στο φως όταν ο αριστερός Τουρκοκύπριος πολιτικός Dogus Derya ανακοίνωσε τα ανεπιβεβαίωτα ακόμη σχέδια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Derya περιέγραψε τα σχέδια ως «πολιτική πρόκληση». Πρόσθεσε ότι όσοι έχουν υποβάλει τα σχέδια «θέλουν να υποκινήσουν εχθροπραξίες μεταξύ των δύο πλευρών». «Προσπαθούν να προκαλέσουν τους Ελληνοκύπριους χτίζοντας ένα τζαμί», είπε.

@DeryaDogus

Ο ισχυρισμός επιβεβαιώθηκε από τον Πρόεδρο της Ένωσης Περιβάλλοντος και Προστασίας της Φύσης της Ρισοκαρπασίας Firat Borak, ο οποίος μοιράστηκε μια φωτογραφία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενός άδειου κτιρίου στην τοποθεσία, το οποίο λέει ότι θα μετατραπεί σε τζαμί. Ο Επίσκοπος είπε ότι το κτίριο που φέρεται να σχεδιάζεται να μετατραπεί σε τζάμι είχε αρχικά σχεδιαστεί να χρησιμοποιηθεί από πωλητές.

Εγκαίνια ανακαινισθέντος ναού Αποστόλου Ανδρέα (ΦΩΤΟ: Α. Βικέτος )

Ο Καρπασίας Χριστοφόρος επιβεβαίωσε ότι θα επισκεφθεί το μοναστήρι τη Δευτέρα ή την Τρίτη «για να έχω τη δική μου κατανόηση» της κατάστασης. Τόσο ο δήμαρχος Ρισοκαρπασίας Χαμίτ Μπακιρτζί όσο και ο πρόεδρος του Evkaf  Ιμπραήμ Μπεντέρ αναφέρονται στο θέμα από το διαδικτυακό μέσο Bugun Kibris, με αμφότερους να υποστηρίζουν την κίνηση. Σύμφωνα με τον Bugun Kibris, ο Bakirci είπε ότι το κτίριο, στο οποίο πρόκειται να τοποθετηθεί το τζάμι ανήκει στον Evkaf και όχι στην εκκλησία. «Το Evkaf έδωσε την άδεια για αυτό. Η μουσουλμανική κοινότητα, που επισκέπτεται την περιοχή θα το χρησιμοποιήσει. Κοιτάξτε το Ισραήλ σήμερα, όπου εκκλησίες και τζαμιά βρίσκονται το ένα απέναντι από το άλλο. Δεν καταλαβαίνω γιατί οι άνθρωποι ντρέπονται γι’ αυτό», φέρεται να είπε. «Δεν είναι τζαμί, είναι δωμάτιο. Το κάλεσμα για προσευχή δεν θα ηχήσει, ούτε θα γίνουν λειτουργίες».

Σε ερώτηση  πώς θα αντιδρούσε, αν γινόταν μια παρόμοια κίνηση στο Hala Sultan Tekke στη Λάρνακα, είπε «φυσικά δεν θα μπορούσαμε να το δεχτούμε αν το έκαναν σε ένα μέρος που είναι αρκετά κοντά για να μας ενοχλήσει». Ωστόσο, σημείωσε τη διαφορά ότι «σε εμάς ο παπάς έχει την ευθύνη της εκκλησίας. Έχει ένα κλειδί, το ανοίγει και το κλείνει και μένει μέσα όποτε θέλει. Αλλά,  το Hala Sultan είναι συνδεδεμένο με το Τμήμα Αρχαιοτήτων στο νότο». Συνεχίζοντας, φέρεται να είπε «κάθε πρωί κάποιος από ένα κυβερνητικό γραφείο πηγαίνει εκεί και το ανοίγει στις εννιά και το κλείνει στις πέντε. Ερχόμαστε και φεύγουμε ως καλεσμένοι. Υπάρχουν δωμάτια στην πλευρά του τζαμιού και δεν επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούμε. Η πραγματική ελευθερία είναι εδώ».

*Δείτε και στον σύνδεσμο την πρόσφατη παρουσίαση του τρίτομου έργου “Θρησκευτικές Εικόνες της Καρπασίας”.

Share this post