Ὀλοι διψούμε για έλεος, για αγάπη, για ανάσα. Για Θεάνθρωπο.

Ὀλοι διψούμε για έλεος, για αγάπη, για ανάσα. Για Θεάνθρωπο.

Του π. Βασιλείου Θερμού*

Όταν οι γιορτές μας είναι άδειες από νόημα, τότε το νόημα ολόκληρης της ζωής μας μένει μετέωρο. Διερωτώμαι, γιατί να γιορτάζει κάποιος ένα Πάσχα του οποίου δεν παίρνει στα σοβαρά το περιεχόμενο; Τι προσφέρει η συμμετοχή σε έναν Επιτάφιο ή ένα αναμμένο κερί τη νύχτα της Ανάστασης αν καταλήγουν σε φιλιά με την ευχή ”και του χρόνου” ή σε μια φυγή προκειμένου να φάμε πλουσιοπάροχα;

Ποια είναι η υπαρξιακή σημασία του γεγονότος ότι ο Χριστός πέθανε και αναστήθηκε;

Σε όσα ακολουθούν αποπειρώμαι να σχολιάσω δειγματοληπτικά λίγα από τα αναρίθμητα τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδας, αναδεικνύοντας με συντομία τη βαρύτητά τους για όλους εμάς τους ανθρώπους του σήμερα.

Κύριε, δίδασκες στους μαθητές σου την τελειότητα: ”Μη μοιάσετε στους εθνικούς (ειδωλολάτρες) θέλοντας να εξουσιάζετε τους αδύναμους. Δεν θα είναι έτσι οι μαθητές μου. Όποιος θέλει να είναι πρώτος, ας γίνει υπηρέτης όλων. Διότι και εγώ ο ίδιος ήλθα να υπηρετήσω τον άνθρωπο που φτώχυνε” [Κυριακή Βαΐων βράδυ].

Όταν είμαστε αδύναμοι ευχόμαστε να μάς σέβονται και να μάς λαμβάνουν υπόψη. Όταν βρεθούμε σε πλαίσιο υπεροχής και δύναμης εύκολα πέφτουμε στον πειρασμό να εξουσιάσουμε, να ειρωνευθούμε, να εκμεταλλευθούμε, να σταθούμε με υπεροψία. Ο Χριστός έδειξε το δρόμο για μια ζωή, όχι απλώς ενσυναίσθησης, αλλά προσφοράς. Άλλαξε το νόημα της δύναμης: τώρα δυνατός είναι ο ταπεινός, αυτός που ευεργετεί.

″Έχοντας νυστάξει από την ραθυμία της ψυχής μου, δεν έχω τελικά αναμμένη λαμπάδα αρετών, αφού τον καιρό που έπρεπε να εργάζομαι εγώ χάζευα. Μην αρνηθείς την ευσπλαγχνία σου, αλλά διώξε μου τον ζοφερό ύπνο και βάλε με στον τόπο της χαράς σου” [Μεγάλη Δευτέρα βράδυ].

Για τον πιστό υπάρχουν πάντα ευκαιρίες. Ο συγκεκριμένος Θεός, ο αληθινός, μάς χάρισε το ανυπολόγιστο δώρο της μετάνοιας, γνωρίζοντας πόσο αδύναμοι και ατελείς είμαστε. Και στην εποχή μας πολύς χρόνος σπαταλιέται, μαζί του κι εμείς οι ίδιοι. Ο ύμνος αυτός περιγράφει μια ζωή ανολοκλήρωτη, χαμένη. Και μια ψυχή που γνωρίζει ότι δεν θα έχει άλλη ευκαιρία. Αλλά, ευτυχώς, δεν τελειώνουν όλα εδώ.

″Εσύ που είσαι ο Νυμφίος, ο πιο όμορφος απ’ όλους τους ανθρώπους, αφαίρεσε από πάνω μου τα πταίσματα που ασχημαίνουν τη μορφή μου και στόλισέ την με εκείνα τα ρούχα της δόξας και της ομορφιάς σου που θα μέ αναδείξουν φωτεινό”. [Μεγάλη Τρίτη βράδυ].

Οι βυζαντινοί υμνογράφοι, αν και μοναχοί οι περισσότεροι, δεν δίστασαν να χρησιμοποιήσουν μεταφορές έρωτα και γάμου για να περιγράψουν τη σχέση μας τον Θεό. Ο εραστής της ανθρωπότητας, ο Χριστός, έχει τη δύναμη να μάς ομορφύνει αν Τόν εμπιστευθούμε και Τού τό ζητήσουμε. Άλλωστε γι’ αυτό ο Θεός πιστεύει ακόμη στους ανθρώπους: επειδή βλέπει σε αυτούς την ομορφιά που μπορούν να αποκτήσουν. Εμείς οι ίδιοι ενίοτε χάνουμε την αυτοεκτίμησή μας και την ελπίδα μας, ο Θεός όχι.

Εισήγαγες, Κύριε, τους μαθητές σου στο μυστήριο λέγοντας: ”Φίλοι, προσέξτε να μη σάς χωρίσει κανένας φόβος από εμένα. Πάσχω μεν, αλλά για χατίρι του κόσμου. Μην χάνετε την πίστη σας. Αν είστε φίλοι μου, μιμηθείτε με. Μείνετε ενωμένοι μαζί μου, όπως τα κλήματα στο αμπέλι, για να φέρετε καρπό”. [Μεγάλη Τετάρτη βράδυ].

Ο Χριστός δεν υποτιμά τους ανθρώπινους φόβους. Προβάλλει όμως ως αντίδοτό τους την προσωπική μας σχέση μαζί Του. Χιλιάδες, εκατομμύρια πιστοί, δυστυχώς, τηρούν κάποιες συνήθειες ή συμβάσεις, αλλά προσωπική σχέση με τον Χριστό δεν διαθέτουν. Ευνόητο είναι στα δύσκολα να τρομάζουν ή να αποθαρρύνονται. Εκείνος που σε λίγες ώρες θα σταυρωνόταν φέρνει στους μαθητές Του το παράδειγμα του αμπελιού: μόνο από Αυτόν μπορούμε να αντλήσουμε χυμούς ζωής.

Δυο λόγια είπε μόνο ο ληστής επάνω στο σταυρό και μονομιάς λυτρώθηκε και πρώτος άνοιξε τις πύλες του παραδείσου, αφού δέχτηκες τη μετάνοιά του [Μεγάλη Πέμπτη βράδυ].

Share this post