Δύο ερευνητές, ένας Ε/κ και ένας Τ/κ ,καταθέτουν εισήγηση για αναθεώρηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στην Κύπρο.

Δύο ερευνητές, ένας Ε/κ και ένας Τ/κ ,καταθέτουν εισήγηση για αναθεώρηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στην Κύπρο.

“Διδάσκοντας διχαστική Ιστορία στη μοιρασμένη Κύπρο: Παθήματα και Μαθήματα” των Γιάννου Σωκράτους και Γιουβέν Ουλούδαγ

Παρουσιάζεται απόψε , στις 19:00  στο “Σπίτι της Συνεργασίας” , κοντά στο Λήδρα Πάλας, το βιβλίο των ερευνητών  Γιάννου Σωκράτους και Γιουβέν Ουλούδαγ, το οποίο γράφτηκε με την καθοδήγηση του καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου NIYAZI KIZILYÜREK. Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι Μεχμέτ Αλί Ταλάτ , Ανδρέας Δημητρίου και Μελτέμ Ονούρκαν Σάμανη και θα αντιφωνήσουν οι δύο ερευνητές. 

Στο Προλογικό Σημείωμα ο καθηγητής NIYAZI KIZILYÜREK,  μεταξύ άλλων,  αναναφέρει: “Σε περιβάλλοντα εθνοτικών διενέξεων η διδασκαλία της σχολικής Ιστορίας, συνήθως, στοχεύει στη διαμόρφωση ενός πολίτη με ισχυρή εθνοκεντρική ταυτότητα και συλλογική μνήμη. Ό εθνοκεντρισμός, η μονολιθικότητα, η δαιμονοποίηση του εθνικά «Άλλου», οι στερεότυπες και μισαλλόδοξες διαθέσεις είναι μόνο μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το προφίλ ενός τέτοιου πολίτη, που αδυνατεί να επικοινωνήσει με τον εθνικά «Άλλο» και περιχαρακωμένος στα εθνικά του σύνορα ολοένα και απομακρύνεται από το προφίλ του πολίτη ανοικτών οριζόντων, με κριτική σκέψη και ιστορική συνείδηση, του κοσμοπολίτη, που έχουν ανάγκη οι σύγχρονες κοινωνίες και τα κράτη του 21ου αιώνα. Είναι προφανές ότι η περίπτωση της Κύπρου, ως χώρος έντονων εθνοτικών διενέξεων και συγκρούσεων, δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση σε ό,τι αφορά το θέμα της διδασκαλίας της Ιστορίας στα Εκπαιδευτικά Συστήματα. Ωστόσο στην περίπτωση της Κύπρου τα πράγματα γίνονταν πολύ πιο επικίνδυνα εξαιτίας μιας εγγενούς ιδιαιτερότητας του Ανώτατου Νόμου του Κράτους, του Συντάγματος του 1960, σύμφωνα με το οποίο ο τομέας της Εκπαίδευσης αφέθηκε αποκλειστικά στη δικαιοδοσία των Κοινοτήτων. Αυτή όμως η πρόνοια του Συντάγματος έγινε, από την πρώτη μέρα λειτουργίας της Κυπριακής Δημοκρατίας όπλο στα χέρια των δύο μεγάλων Κοινοτήτων, πλάι στα πραγματικά όπλα, που πολύ γρήγορα έστρεψε η μια Κοινότητα εναντίον της άλλης.

Μετά από δεκαετίες συγκρουσιακών και τραυματικών εμπειριών σήμερα δύο ισχυρές συνθήκες επιβάλλουν την αναθεώρηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στην Κύπρο. Η πρώτη συνθήκη αφορά το γεγονός ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι από το 2004 μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την ελευθερία, τη δημοκρατία, την ισότητα, το κράτους δικαίου και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η δεύτερη αφορά τον στόχο της επίλυσης του πολιτικού προβλήματος και τη δημιουργία μιας Όμοσπονδιακής Πολιτείας, η οποία όμως για να μπορέσει να λειτουργήσει ομαλά και χωρίς νέες εκτροπές, απαιτεί ειρηνική συμβίωση και συνύ- παρξη του σύνοικου στοιχείου, κάτι για το οποίο η Εκπαίδευση μπορεί να συνδράμει καταλυτικά.

Η παρούσα μελέτη στόχο έχει να αναδείξει τον αντίρροπο ιδεολογικό προσανατολισμό των Εκπαιδευτικών Συστημάτων των δύο μεγαλύτερων Κοινοτήτων της Κύπρου και το πώς αυτός υπηρετείται από τη διδασκαλία της Ιστορίας στις σχολικές αίθουσες και τα διδακτικά εγχειρίδια Ιστορίας, που διδάσκονται στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τόσο της Ελληνοκυπριακής, όσο και της Τουρκοκυπριακής Εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, στην παρούσα μελέτη σκιαγραφείται ο εθνικός «Εαυτός» και ο εθνικός ‘‘Άλλος’’, όπως αυτοί αποτυπώνονται στα σχολικά βιβλία Ιστορίας των δύο Εκπαιδευτικών Συστημάτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ παρουσιάζεται το γαλλογερμανικό εγχείρημα συγγραφής κοινών βιβλίων Ιστορίας, ως μια πρόκληση για τη μοιρασμένη Κύπρο. Τέλος, κατατίθενται από τους συγγραφείς εισηγήσεις για ουσιαστικές αλλαγές στο πεδίο της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στην Κύπρο, ενώ στο Παράρτημα φιλοξενείται μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη του πρώην Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, Καθηγητή Ανδρέα Δημητρίου, αναφορικά με τις εκπαιδευτικές πολιτικές της δικής του Υπουργίας σε σχέση με τα ζητήματα που πραγματεύεται η μελέτη.

*Ο ageliaforos  εξασφάλισε και παραθέτει την μελέτη των δύο ερευνητών.

Εγχείρημα συγγραφής κοινών βιβλίων Ιστορίας, ως μια πρόκληση για τη μοιρασμένη Κύπρο. by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

*Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους

Share this post