Κύπρου: Ο Μόσχας δεν θα γίνει ποτέ Πρώτος
Για το εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας μίλησε μεταξύ άλλων ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος Β’ σε συνέντευξη στην εφημερίδα “Πολίτης” της Κύπρου.
Σε σχετικές ερωτήσεις της δημοσιογράφου Μιράντας Λυσάνδρου ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος απάντησε:
– Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι πως η Κύπρος έχει παραδοθεί στη Ρωσία. Θα πάρετε θέση στο Ουκρανικό;
– Όχι. Εγώ μέσα στη Σύνοδο είπα δεν θα πάρουμε θέση ούτε υπέρ της Μόσχας ούτε υπέρ της Κωνσταντινούπολης. Θέλω να μείνουμε ουδέτεροι για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε. Αυτοί θέλουν βοήθεια και οι δύο. Είναι εγωιστές και αποκλείεται να τα βρουν. Και αν κάνουμε λάθος πάνω στους προκαθημένους, επειδή εμείς είμαστε θνητοί, μαζί με τον θάνατο μας πεθαίνει και το λάθος. Αν κάνουμε λάθος προς την Εκκλησία όμως η εκκλησία δεν πεθαίνει, ζει αιωνίως, και δεν πεθαίνει ούτε το λάθος. Για αυτό είπα σε όλους τους κληρικούς να μην κάνουν δηλώσεις. Κάτσετε κάτω φρόνιμα διότι οι δηλώσεις που αφορούν την Εκκλησία επειδή είναι αθάνατη, αν κάνουμε λάθος το λάθος θα μείνει… Να μην γίνει κανένα Σχίσμα γιατί είναι ότι χειρότερο για την εκκλησία. Και δυστυχώς ενώ πήραμε ως Σύνοδος αυτή την απόφαση σηκώνονται και κάνουν δηλώσεις. Καλώς χείριστα πράττουν.
– Τους έχετε επιπλήξει;
– Δυστυχώς δεν ακούν. Κακώς έκανε και ο Κύκκου και ο Ταμασού και ο Λεμεσού. Κάτσετε βρε αδελφοί φρόνιμα. Αφού η Σύνοδος πήρε μια απόφαση, σεβαστείτε την. Βλέπεις τώρα έκαναν ένα συνέδριο μοναχικό με Ρώσους, ενώ συνεδρίασε η Σύνοδος και πήρε την απόφαση για το Ουκρανικό, να μείνουμε ουδέτεροι. Και σηκώνονται στο συνέδριο και παίρνουν θέσεις εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Δεν έχουν τον Θεό τους. Βρε, η Σύνοδος πήρε μία απόφαση! Σεβαστείτε την απόφαση που πήραμε όλοι μαζί. Δεν ντρέπονται. Το πιο εύκολο είναι να τους επιπλήξεις ή να τους τιμωρήσεις. Μα αν δεν διορθωθούν στον ίδιο παρονομαστή είσαι. Γιατί θα κατσιωθούν περισσότερο…
– Ποια μηνύματα στέλνει σε εσάς ο Πατριάρχης Μόσχας;
– Μου έχει στείλει αρκετούς και θέλει να με κρατήσει δήθεν κοντά του. Και του απαντώ, «αυτό που κάνεις δεν με εκφράζει». Κόβουμε το μνημόνευμα σε ένα που ξεφεύγει από την πίστη και σε ερωτώ, είναι αιρετικός ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο Αρχιεπίσκος Αθηνών και ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας που σταμάτησες να τους μνημονεύεις; Δεν γίνεται. Να διαμαρτυρηθείς ότι δεν έπρεπε να κάνετε αυτό το πράγμα δικαιούσαι. Να διαφωνήσεις να πεις ότι δεν πάτε σωστά, πιάσατε έναν που χειροτονήθηκε απόκαθηρημένο, αποαναθεματισμένο, δικαιούσαι να το πεις. Να κόψεις το μνημόσυνο, να μην συλλητουρείς με κάποιον; Μόνο με τους αιρετικούς δεν λειτουργούμε. Είσαι απαράδεκτος.
– Πάει για Σχίσμα η κατάσταση;
– Πάει για σχίσμα. Και είναι η μεγαλύτερη αμαρτία το σχίσμα. Δεν το καταλαβαίνω. Θέλει να γίνει πρώτος. Και του είπα. Πρώτος δεν θα γίνεις ποτέ. Οι 17 αιώνες που πέρασαν έχουν τσιμεντώσει τον Κωνσταντινουπόλεως ως τον πρώτο της ορθοδοξίας. Τελεία και παύλα. Μην εθελοτυφλείς. Κατάλαβέ το. Αλλά ο εγωισμός δεν τον αφήνει.
Aπάντηση Λεμεσού, Κύκκου, Ταμασού
Οι τρεις μητροπολίτες, οι οποίοι κατά τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Κύπρου εκφράζουν φιλορωσσικές θέσεις, με κοινή τους ανακοίνωση την οποία απέστειλαν στον «Π», αντιστρέφουν τα πυρά στον Αρχιεπίσκοπο καταγγέλλοντάς τον ότι εκείνος παραβιάζει την ουδετερότητα που αποφάσισε η Ιερά Σύνοδος. Επικαλούνται τη συμμετοχή ανήμερα της γιορτής του Αποστόλου Ανδρέα του μητροπολίτη Κωνσταντίας Βασίλειου στην Κωνσταντινούπολη για να συμμετάσχει ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Κύπρου στη Θρονική Εορτή, όπου συλλειτούργησε και με εκπρόσωπο της «δήθεν», όπως την αποκαλούν, Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Οι τρεις ιεράρχες παίρνουν σαφή θέση υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας απαξιώνοντας την ίδια ώρα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, λέγοντας πως είναι παρά τους ιερούς κανόνες που παραχωρήθηκε αυτοκέφαλο στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Ξεκάθαρα τοποθετούνται ότι η χειροτονία του μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιου έγινε αντικανονικά, διότι η Εκκλησία της Ουκρανίας ανήκει στο Πατριαρχείο Μόσχας.
Υπό τον τίτλο «ποιος παραβιάζει την απόφαση της Ιεράς Συνόδου, Μακαριότατε»; οι τρεις μητροπολίτες Λεμεσού, Αθανάσιος, Κύκκου Νικηφόρος και Ταμασού Ησαΐας, παραθέτουν τα εξής έξι σημεία στον συλλογισμό τους, τα οποία αποτελούν και αυτούσια την κοινή ανακοίνωσή τους.
1.Δεν νομίζουμε ότι η απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας, περί «ουδετερότητας» στο Ουκρανικό πρόβλημα, είχε την έννοια της διακοπής της Ευχαριστηριακής Κοινωνίας ή οποιασδήποτε άλλης εκκλησιαστικής σχέσης, τόσο με το Οικουμενικό Πατριαρχείο όσο και με την ομόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας.
2.Η «ουδετερότητα», την οποία επικαλείται o Μακαριότατος, αναφέρεται στην τοποθέτησή μας, ως Εκκλησίας Κύπρου, στο πρόβλημα, το οποίο προέκυψε με την παραχώρηση, παρά τους ιερούς κανόνες και την υπάρχουσα εκκλησιαστική ευταξία, Αυτοκέφαλου, στην Εκκλησία της Ουκρανίας, και μάλιστα στην ανάδειξη ενός μη κανονικώς χειροτονημένου κληρικού, ως Προκαθημένου της εν λόγω Εκκλησίας, η οποία κανονικώς υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας.
3.Αντιστρέφοντας τον λόγο, σε ό,τι αφορά τις «επιπλήξεις» του Μακαριότατου, προς το πρόσωπό μας, επειδή συνδιοργανώσαμε με το Συνοδικό Γραφείο Μοναχισμού του Πατριαρχείου Μόσχας συνέδριο για τον μοναχισμό, διερωτόμαστε, γιατί ο Μακαριότατος δεν τήρησε την ίδια στάση και συμπεριφορά για τη μετάβαση στην Κωνσταντινούπολη και τη συμμετοχή του μητροπολίτη Κωνσταντίας κ. Βασιλείου, ως εκπροσώπου, μάλιστα, της Εκκλησίας Κύπρου, στη Θρονική εορτή (30/11/2019) του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο οποίος συλλειτούργησε και με τον μητροπολίτη Τσερνίγιβ και Νίζνας Ευστράτιο, εκπρόσωπο της δήθεν Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Αυτό, Μακαριότατε, αποτελεί ναι ή όχι παραβίαση της περί «ουδετερότητας» απόφασης της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Κύπρου στο υπό αναφορά ζήτημα;
5.Η εν λόγω συμμετοχή και εκπροσώπηση, όπως δημοσιεύθηκε, του μητροπολίτη Κωνσταντίας κ. Βασιλείου, πώς ερμηνεύεται από την Α.Μ. τον Αρχιεπίσκοπο κ.κ. Χρυσόστομο Β’;
4.Το Μοναστικό Συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε από τις τρεις Μητροπόλεις Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού και με τη συμμετοχή του Συνοδικού Γραφείου Μοναχισμού του Πατριαρχείου Μόσχας, στις 28 και 29 Νοεμβρίου 2019, και το οποίο ήταν προγραμματισμένο, ως συνέχεια παρομοίου συνεδρίου (του 2018). Γι’ αυτό και διερωτόμαστε, πώς διασυνδέεται με τη σχετική απόφαση της Ιεράς Συνόδου περί ουδετερότητάς μας στην ουκρανική κρίση;
6.Παρακάμπτουμε, γιατί θέλουμε να σεβόμαστε τούς εαυτούς μας, τους άστοχους, αν όχι ανοίκειους, χαρακτηρισμούς του Μακαριότατου προς τα πρόσωπά μας, οι οποίοι και απάδουν, δυστυχώς, προς το όλο εκκλησιαστικό πνεύμα, το οποίο πρέπει να χαρακτηρίζει την αναστροφή μας.