18 Μαΐου: Διεθνής Ημέρας Μουσείων

18 Μαΐου: Διεθνής Ημέρας Μουσείων

Το φετινό θέμα της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων είναι: «Μουσεία για την Ισότητα: Πολυμορφία και Κοινωνική Συνοχή».
Με το θέμα αυτό αναδεικνύεται η κοινωνική αξία και ο ρόλος των μουσείων ως φορείς κοινωνικών αλλαγών και οργανισμοί οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην καλλιέργεια της ειρήνης, της ισότητας, τη αρμονικής συνύπαρξης, της αλληλοκατανόησης και γενικότερα, της κοινωνικής συνοχής.
Το Τμήμα Αρχαιοτήτων, Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και η Κυπριακή Εθνική Επιτροπή του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) ανακοινώνουν ότι, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, τα μουσεία της Κύπρου παραμένουν κλειστά μέχρι το τέλος Μαΐου 2020. Ως εκ τούτου, οι προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις που θα διοργανώνονταν στα μουσεία της χώρας μας μέσα στο πλαίσιο των εορτασμών για την Διεθνή Ημέρα Μουσείων (18 Μαΐου) αλλά και την Ευρωπαϊκή Νύκτα Μουσείων 2020 έχουν ακυρωθεί.

 


Παρόλο που οι πόρτες των Μουσείων παραμένουν κλειστές, αυτό δεν σημαίνει ότι το κοινό δεν μπορεί να εξερευνήσει τις συλλογές ψηφιακά. Στις ιστοσελίδες των Μουσείων της Κύπρου, αλλά και στις σελίδες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Instagram, Facebook κ.ά.) μπορεί όποιος θέλει να παρακολουθήσει  πολλές ενδιαφέρουσες δράσεις και αναρτήσεις.
Τα Μουσεία μπορούν να λειτουργήσουν ως συνδετικοί κρίκοι μεταξύ διαφορετικών ομάδων και μέσα από τις μόνιμές τους συλλογές, τις περιοδικές τους εκθέσεις και τις ποικίλες τους άλλες δράσεις, είναι σε θέση να αναδείξουν την κοινωνική πολυμορφία και την διαφορετικότητα και να συμβάλουν στην αντιμετώπιση προκαταλήψεων, στην αρμονική συνύπαρξη διαφορετικών κοινωνικών ομάδων και στην καλλιέργεια της αίσθησης της ισότητας ανάμεσα στους ανθρώπους.
Το κοινό λοιπόν προσκαλείται φέτος να επισκεφθεί τα κυπριακά μουσεία… από απόσταση μέχρι την 1η Ιουνίου που θα επιτραπεί το άνοιγμα τους.

Κεφαλή γυναικείου αγάλματος από την νεκρόπολη τής Σαλαμίνος. Πηλός
                                                                                                                , 4ος αι. π.Χ. , 4ος αι. π.Χ. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ. 
 

Ψηφιδωτό από την Κύπρο (Αρχαιολογικό Μουσείο Λευκωσίας)

  Έκθεμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Λευωσίας

 

ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΕΙΔΩΛΙΑ ΜΑΡΙΟΥ

 

Αρχαιολογικό Μουσείο Λευκωσίας – Archaeological Museum of Nicosia Cyprus. 4ος αι. π.Χ./ 4th cent. BC. (Greek & English text)
Στο αρχαίο Μάριον, στο βορειοδυτικό τμήμα της Κύπρου, στη θέση της σημερινής πόλης της Χρυσοχού, αναπτύχθηκε κατά την Κλασσική περίοδο η παραγωγή μεγάλων πήλινων ειδωλίων με αποκλειστικό προορισμό τη χρήση τους κατά τη διάρκεια ταφικών τελετών. Η παραγωγή αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό πολιτιστικό γνώρισμα της αρχαίας πόλης του Μαρίου και χρονολογικά τοποθετείται στον 4ο αι. π.Χ.
Τα ειδώλια παριστάνουν κυρίως ανδρικές και γυναικείες μορφές ενηλίκων και σε μικρότερο βαθμό νεαρότερα άτομα. Ο τρόπος χρήσης των ειδωλίων αυτών στις ταφικές τελετές δεν είναι γνωστός, ωστόσο φαίνεται ότι λειτουργούσαν ως ένδειξη ανώτερης κοινωνικής στάθμης και προβολής των νεκρών, εφόσον δεν αποτελούν κοινό εύρημα αλλά βρίσκονται σε ορισμένους τάφους.
Ο τρόπος παρουσίασης των μορφών μαρτυρεί μια κοινωνική ιεράρχηση των εικονιζομένων, με τους άνδρες να παριστάνονται σε ανακεκλιμένη στάση και στεφανωμένοι, ως συμποσιαστές, ενώ οι γυναίκες εικονίζονται καθήμενες, συχνά σε πολυτελείς θρόνους, με πλούσια ενδύματα και κοσμήματα και συνήθως συνοδευόμενες από μια θεραπαινίδα (υπηρέτρια). Τα νεαρά άτομα παριστάνονται επίσης καθήμενα και στεφανωμένα. Σε αρκετές περιπτώσεις τα ειδώλια διασώζουν ίχνη χρωμάτων που μαρτυρούν ότι αρχικά θα ήταν επιζωγραφισμένα.
Οι μορφές παριστάνουν προφανώς τους νεκρούς σε ιδεαλιστικές στάσεις αλλα σε πολλές περιπτώσεις στα πρόσωπά τους διακρίνεται μια προσπθάθεια απόδοσης φυσιοκρατικών, ίσως ατομικών, χαρακτηριστικών. Οι εκφράσεις των προσώπων και οι στάσεις των μορφών αποδίδουν σε όλες τις περιπτώσεις τη θλίψη για το θάνατο και αποτελούν μια από τις σημαντικότερες εκφράσεις της Ελληνικής Κλασσικής Τέχνης στην Κύπρο.
Η δημιουργία της χαρακτηριστικής αυτής σειράς ειδωλίων οφείλεται στην καταλυτική επίδραση της Κλασσικής τέχνης που διαπιστώνεται σε όλες τις εκφάνσεις του πολιτισμού του Μαρίου ως συνέπεια των έντονων επαφών της πόλης μέσω των εμπορικών συναλλαγών με τις πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας και ειδικά με την Αθήνα.

 

Music credits: Pulsar by Sergey Cheremisinov
http://freemusicarchive.org/music/Sergey_Cheremisinov/Hidden_Crystal/Sergey_Cheremisinov_-_Hidden_Crystal_-_05_Pulsar
Is licensed under a Attribution-NonCommercial License.

 

Share this post