Πολιτικό συμπόσιο Ζ. Ποφαΐδη

Πολιτικό συμπόσιο Ζ. Ποφαΐδη

Η μνήμη του Ζήνωνα Ποφαΐδη (1952-2015) ,  ενός δημοκράτη, αγωνιστή , επιστήμονα και πάνω από όλα ενός ανθρώπου σεμνού και με ήθος  θα τιμηθεί με πολιτικό συμπόσιο , με θέμα: “ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ…”.

Το συμπόσιο θα γίνει την  Τρίτη, 25/02/2020, στις 7:30 μμ στην Ταβέρνα Άγιος Γεώργιος Παλιό Δημαρχείο – Λευκωσία

Ο μακαριστός Ζήνωνας, ένα ιδιαίτερα φωτισμένο μυαλό της Κύπρου,   ήταν στέλεχος  της ΕΔΕΚ, αλλά επειδή έλεγε τα πράγματα με το όνομα τους και δεν “χάϊδευε” τα αφτιά του ιδρυτή της , Β. Λυσσαρίδη, βρέθηκε στις 20 Ιουλίου 1980 εκτός κόμματος μαζί με άλλους άξιους συναγωνιστές του. Έχω την εντύπωση ότι από την ηγετική ομάδα της εποχής εκείνης , συμπεριλαμβανομένου και του τότε γ.γ. Τάκη Χατζηδημητρίου, ουδείς τους υπερασπίστηκε . Αν ο Ζήνωνας και οι σύντροφοί του δεν είχαν διαγραφεί από το κόμμα ή εξαναγκαστεί να φύγουν, άλλη θα ήταν η πορεία της ΕΔΕΚ θα ήταν κατά πολύ καλύτερη και σίγουρα δεν θα είχε φτάσει στο σημείο , που βρίσκεται σήμερα.
Στην διάρκεια του συμποσίου για τον Ζήνωνα Ποφαΐδη θα γίνουν ομιλίες 6 λεπτών από τους :
· ΤΑΚΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: ΣΥΓΚΡΟΥΟΜΕΝΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ( Η ομιλία αυτή θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ελπίζω ο Τάκης να κάνει με τόλμη την αυτοκριτική του για τον Ζήνωνα και τους άλλους συντρόφους του)
· ΜΙΧΑΛΗ ΑΤΤΑΛΙΔΗ: Η ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΤΡΙΜΕΡΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ
· ΘΕΜΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
· ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΡΑΣΧΟ: Ω ΤΙ ΚΟΣΜΟΣ ΖΗΝΩΝΑ!
· ΝΙΑΖΙ ΚΙΖΙΛΓΙΟΥΡΕΚ: ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ

Επίσης θα γίνουν 3λεπτες τοποθετήσεις- μνήμες Ζήνωνα
*Πιο κάτω παραθέτουμε ένα κείμενο του πρέσβη ε.τ. Μιχάλη Ατταλίδη, με τίτλο: ” O ZHΝΩΝΑΣ”

“O Ζήνωνας ήταν ένας σπάνιος άνθρωπος. Για την Κύπρο η σπανιότητα του ήταν ακόμη πιο έντονη μιας και στο δημόσιο βίο της συνωστίζεται μεγάλος αριθμός ανθρώπων μικρής ικανότητας και ενίοτε περιορισμένoυ πολιτιστικoύ και ηθικού υπόβαθρου. Αντίθετα, η πραγματική αξία του Ζήνωνα ήταν πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που εξέπεμπε η εικόνα του δημοσίως.
Όχι πως απουσίασε ποτέ από τα κοινά. Κάθε άλλο. Η πολιτική δραστηριότητα του και η ενασχόληση του με τα κοινά, πιστεύω ότι αποτελούσε κεντρική του αξία και επιδίωξη. Άλλωστε συχνά συνεισέφερε σε οργανωμένα πολιτικά σύνολα τις τεράστιες αναλυτικές του ικανότητες και τη δυνατότητα του να αναδεικνύει αυτά που είχαν βαρύτητα και να εντοπίζει τους αναγκαίους μοχλούς δράσης.
Τα κείμενα που δημοσίευε κατά καιρούς διαπνέονται από ορθολογισμό και αξίες του Ευρωπαϊκού ανθρωπισμού και Διαφωτισμού του οποίου ήταν βαθύς γνώστης. Τα δημόσια πολιτικά και οικονομικά ζητήματα του τόπου συχνά έγιναν δημόσια πιο προσιτά και κατανοητά λόγω των δημοσιευμένων αναλύσεων του Ζήνωνα.
Εν τούτοις η πολιτεία, ίσως με μια μικρή εξαίρεση, στερήθηκε τη συνδρομή του Ζήνωνα από ένα σημαντικό δημόσιο ρόλο, ενός ανθρώπου που είχε πλέρια ικανότητα και ηθικό βάρος για να αναλάβει και να φέρει σε επιτυχή κατάληξη οποιοδήποτε έργο. Τρείς ήταν οι λόγοι που ο Ζήνωνας δεν ανέλαβε δημόσιο αξίωμα.
Ο πρώτος λόγος ήταν ότι μαζί με τον ριζοσπαστισμό του σε πολλούς τομείς, ο Ζήνωνας συνδύαζε και μια σπάνια αίσθηση καθήκοντος, συμπεριλαμβανομένου του οικογενειακού καθήκοντος. Η έντονη αίσθηση του οικογενειακού καθήκοντος τον έδεσε με την οικογενειακή επιχείρηση, παρά το ότι αυτή η εργασία απείχε πολύ από τον να μπορεί να δώσει περιθώριο για έκφραση στα μεγάλα ταλέντα του Ζήνωνα.
Ο δεύτερος λόγος που ο Ζήνωνας αποποιήθηκε τη δημόσια καριέρα από την οποία άρχισε την επαγγελματική του ζωή, ήταν το έντονο αίσθημα αξιοπρέπειας του, αίσθημα αξιοπρέπειας, που δεν του επέτρεψε να συνεχίσει σε μια καριέρα στη δημόσια υπηρεσία όταν βρέθηκε αντιμέτωπος με πελατειακές επιλογές και συμπεριφορές αλλά και αναξιοκρατική μεταχείριση.
Ο τρίτος λόγος για τον οποίο η κυπριακή δημόσια ζωή στερήθηκε την ποιοτική προσφορά του Ζήνωνα ήταν ακριβώς ο πελατειακός και αναξιοκρατικός χαρακτήρας της, που αποτελεί ανάχωμα στην αξιοποίηση της προσφοράς ενός σεμνού ανθρώπου με σπάνιο ταλέντο όπως του Ζήνωνα.(Εγώ ένας ταπεινός μαγαζάτωρας… άρχιζε κάποτε την κουβέντα ο Ζήνωνας).
Για τους λόγους αυτούς ένας προνομιούχος χώρος για την έκφραση της πραγματικά τεράστιας μόρφωσης, καλλιέργειας και αναλυτικής ικανότητας του Ζήνωνα, ήταν η σωκρατική παρουσία του στον διάλογο με τους φίλους, όπου πάντοτε αποτελούσε πόλο σοφίας και γνώσης, είτε η συζήτηση αφορούσε το Κυπριακό, είτε την οικονομία, είτε την αρχαία ελληνική γλώσσα, γραμματεία ή ιστορία, είτε την ιστορία της ευρωπαϊκής σκέψης, είτε την ποίηση και ιδιαίτερα την ποίηση στην κυπριακή διάλεκτο, στην οποία μας απάγγελλε από καιρό σε καιρό από μνήμης σχεδόν όλα τα Τζυπριώτικα Τραούδκια του Λίπέρτη, και επανειλημμένα, συχνά, τους ποιό τρυφερούς στοίχους του .
‘Ντα του γερόκαττου τζιαί πάλαι τρυφερά
Αρέσκει του να τρώει ποντικούδκια
Τζιαι συναγλιφεται θωρείς τον μιά χαρά
Τζιαί μούρρου μούρρου τζιαί λαλεί τραούδκια.
Και
Τζ’είν’ την ελιάν εβόρασσαν την τζι έχω την,
Τ’αθθύμιος σου για μέν έν ο καρπός της
Τζιαί ‘πού το μάλαμαν περίτου βλέπω την,
Γιατί παρηορκά μου έν το σσ’ ιός της.
Ο Ζήνωνας γνώριζε επακριβώς τί πίστευε, και αγωνίσθηκε γι’ αυτό που πίστευε και όχι μόνο με τον σχετικά ασφαλή τρόπο της πέννας, φθάνοντας στο να διακινδυνεύσει την ζωή του. Γνώριζε όμως ως φωτισμένος άνθρωπος και το πότε και το πως είχαν αλλάξει οι συνθήκες, αλλά και το πότε έπρεπε να εφαρμόσει μια διαφορετική ανάλυση και διαφορετική αντιμετώπιση.
Ένα από τα οικονομικά του κείμενα έχει τον τίτλο «Η Παγκόσμια Οικονομική Κρίση και η Κυπριακή Οικονομία» και δημοσιεύθηκε το 2010 σε τόμο για τα πενήντα χρόνια της Κυπριακής Δημοκρατίας που επιμελήθηκε ο Χρυσόστομος Περικλέους και δημοσίευσε ο Παπαζήσης.
Θα θυμάστε ότι την περίοδο εκείνη η επίσημη θέση ήταν ότι η Κυπριακή οικονομία δεν θα επηρεαζόταν ουσιαστικά από την παγκόσμια οικονομική κρίση . Γνωρίζετε επίσης ότι σήμερα σημαντικό μέρος των δημόσιων αναλύσεων αποδίδει τα σημερινά κακά της οικονομίας στους κακούς Ευρωπαίους.
Ο Ζήνωνας σε εκείνο το αρχικό στάδιο αποκάλυψε με την επιστημονική ανάλυση του ότι η παγκόσμια κρίση είχε ήδη επηρεάσει ουσιαστικά την κυπριακή οικονομία, αναδεικνύοντας εντόπιες αδυναμίες που είναι χρόνιες και δομικής φύσεως, όπως η υποκεφαλαιοποίηση, η χαμηλή παραγωγικότητα, ο χαρακτήρας φούσκα του πιο σημαντικού οικονομικού τομέα, αυτού των κατασκευών, ο ολιγοπωλειακός και εκμεταλλευτικός χαρακτήρας των τραπεζών, και η ανισοσκέλεια δημοσίων εσόδων και δαπανών, όπως και του ισοζυγίου πληρωμών.
Τελειώνοντας θέλω να πω ότι σε ολόκληρο τον κόσμο δεν γνώρισα άνθρωπο με τον οποίο μπορούσα, ένα βράδυ, να έχω πιο όμορφη και φωτισμένη κουβέντα, από τα βράδια που πέρασα με άλλους φίλους, εμπνευσμένα από το πνεύμα, τη σκέψη και τα λεπτά συναισθήματα του Ζήνωνα, με τη συνοδεία δόσεων σκωτικού διαφωτισμού, που εκφράζεται και από τους φιλοσόφους και επιστήμονες της Σκωτίας όπως τον Adam Smith και τον David Hume, αλλά και από το “νερό της ζωής” της ίδιας χώρας.

Μιχάλης Ατταλίδης
29/2/2016”

*Για την συμμετοχή στο συμπόσιο το κόστος είναι  15 ευρώ το άτομο με μεζέδες και κρασίν πιτσιλλίσιμο
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
e-mail: [email protected]
Τηλέφωνα επικοινωνίας: Αλέκος 99484776 και Θέμος 99632845

Ο Ζήνωνας τον Μάϊο του 1989 στο Βερολίνο. Διακρίνεται στην φωτογραφία στην δεύτερη σειρά με το μπλε κοστούμι και τα γυαλιά.

 

 

 

 

Share this post