Πάπας Φραγκίσκος: Επαναφέρει τον τίτλο «Πατριάρχης Παλαιάς Ρώμης» (Αποκλειστικό)

Πάπας Φραγκίσκος: Επαναφέρει τον τίτλο «Πατριάρχης Παλαιάς Ρώμης» (Αποκλειστικό)

Ετήσια Δίπτυχα του Βατικανού (pontificio annuario  del Vaticano 2024)

Ρώμη, του Νίκου Τζωΐτη

Ο Πάπας Φραγκίσκος (φωτο:vaticannews.va) επαναφέρει  , σύμφωνα με πληροφορίες μας, στα ετήσια Δίπτυχα του Βατικανού (Pontificio Annuario  del Vaticano 2024*), που θα κυκλοφορήσουν την προσεχή Τρίτη,  τον τίτλο του Πατριάρχη της Δύσης (Παλαιάς Ρώμης). 

Τίτλος,  που ως γνωστόν είχε αφαιρεθεί από τον Πάπα Βενέδικτο 16ο,  μετά από πιεστική παρότρυνση των συντηρητικών κύκλων  του Βατικανού και υπό  την παρότρυνση  του Θεολόγου Adriano Garuti Δ/του του γραφείου για την ορθότητα της πίστεως Dottina della fede ). Μια  πράξη, που  οι ακραίοι συντηρητικοί    επέβαλλαν  το 2006  στον  Πάπα Βενέδικτο 16ο.   Αντίθετα, οι σύγχρονοι  θεολόγοι της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας  την είχαν  αμφισβητήσει  κατά την Δευτέρα Βατικανή Σύνοδο (1958-63).  Για την ιστορία και οι αποφάσεις της πρώτης  Βατικανής Συνόδου  του 1860 δεν είχαν τύχει της αυθόρμητης  συγκατάθεσης αυτών, που συμμετείχαν.

ΦΩΤΟ: vaticanum.com/it

Ως γνωστόν η Πενταρχία (Πατριαρχεία Παλαιάς Ρώμης, Νέας Ρώμης – Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων ) είχε καθοριστεί από την Τέταρτη Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας του 451μ.Χ,  όπου και καθορίστηκαν στο πλαίσιο της συνοδικότητας τα πρεσβυγενή πέντε  πατριαρχεία και οι αρμοδιότητας των.

 Η κίνηση του Φραγκίσκου  εντάσσεται στο πλαίσιο της   επανεύρεσης της  συνοδικότητας, που είναι στην καρδιά του .  Με τον τρόπο αυτό θέλει να τονώσει  την σημασία της χαμένης συνοδικότητας στην Εκκλησία του Κυρίου , που εκφράζει το Σώμα Του και που έχει ως εργαλείο την συνοδικότητα.

Η πρωτοβουλία πήγασε από την   συνάντηση των Βαρθολομαίου και Φραγκίσκου το 2014 στα Ιεροσόλυμα κατά  την 50η επέτειο   της κοινής άρσης των αναθεμάτων  μεταξύ των δύο  Εκκλησιών από τον Αθηναγόρα και τον Παύλο 6ο  και  την παρότρυνση των να συνεορτάσουν όλοι οι χριστιανοί το 2025 τους  17 αιώνες από την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο.

Με άλλα λόγια,  όπως ευρύτερα  τονίζεται,  είναι μια προσπάθεια,  ιδιαίτερα στην εποχή μας που ο κόσμος  είναι στα πρόθυρα ενός 3ου παγκόσμιου πολέμου, όλοι οι χριστιανοί  να ξαναβρεθούν –  όπως έχει δηλώσει ο Πάπας-για ένα κοινό νέο ξεκίνημα, παρόλα τα τραγικά σφάλματα  του παρελθόντος . Γιατί μόνο μια ενωμένη Εκκλησία, με εργαλείο την συνοδικότητα , μπορεί να αντισταθεί στην αλαζονεία των ισχυρών της Γης . 

ΦΩΤΟ: Νίκος Παπαχρήστου

Εξάλλου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, την περασμένη Κυριακή (31.3.2024), με  την ευκαιρία της εορτής του Πάσχα κατά το Γρηγοριανό Ημερολόγιο, σε ομιλία του τόνισε: “Κατά την ημέρα αυτή, το κοσμοχαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως αποκτά πρόσθετη επικαιρότητα, καθώς οι μη Ορθόδοξοι Χριστιανοί αδελφοί μας εορτάζουν σήμερα την εκ νεκρών έγερσι του Κυρίου μας, το Άγιον Πάσχα. Έχουμε ήδη αποστείλει εκπροσώπους μας σε όλες τις Χριστιανικές Κοινότητες των άλλων Ομολογιών ενταύθα, για να διαβιβάσουν σ᾽ αυτές τις εόρτιες ευχές της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας και τα Πατριαρχικά μας συγχαρητήρια. Αλλά και από της θέσεως αυτής απευθύνουμε εγκάρδιο χαιρετισμό αγάπης προς όλους τους απανταχού της γης Χριστιανούς που εορτάζουν το Άγιον Πάσχα σήμερα. Δεόμεθα δε του Κυρίου της δόξης, να μας αξιώση, ο κοινός εορτασμός του Πάσχα που θα έχουμε κατά την επόμενη χρονιά, να μη αποτελέση μίαν ευτυχή απλώς σύμπτωσιν, ένα τυχαίο συγκυριακό γεγονός, αλλά την απαρχή της καθιερώσεως κοινής ημερομηνίας για τον εορτασμό του κατ᾽ έτος υπό της Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης, εν όψει και της επετείου συμπληρώσεως 1700 χρόνων, το 2025, από της συγκλήσεως της εν Νικαία Α´ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία, μεταξύ άλλων, ασχολήθηκε και με το ζήτημα της ρυθμίσεως του χρόνου εορτασμού του Πάσχα. Είμαστε αισιόδοξοι, καθώς εκατέρωθεν υπάρχει η προς τούτο καλή θέλησις και προθυμία. Διότι, πράγματι, αποτελεί σκάνδαλον ο χωριστός εορτασμός του μοναδικού γεγονότος της μιας Αναστάσεως του Ενός Κυρίου!“

 Υπενθυμίζεται ότι ο μακαριστός Γέροντας Μητροπολίτης Περγάμου, Ιωάννης (Ζηζιούλας), τόνιζε  ότι δεν πρέπει να είμαστε αιχμάλωτοι της ιστορία μας, αλλά να προσβλέπουμε στο μέλλον, τα έσχατα. Γεγονός, που  και ο Πάπας,  προλογίζοντας το μεταθάνατον  βιβλίο του μακαριστού, τόνισε  ότι ιστορία δεν πρέπει να  καθοδηγεί το μέλλον, άλλη η  ιστορία πρέπει να υπακούει στο μέλλον της ανθρωπότητας.

*Η Ποντιφική Επετηρίδα που εκδόθηκε από τη Γραμματεία του Βατικανού περιέχει πληροφορίες και πλήρεις διευθύνσεις της Αγίας Έδρας, όλων των αποστολικών καθολικών και των καθολικών ιδρυμάτων στον κόσμο: τα γραφεία της Ρωμαϊκής Κουρίας, το διπλωματικό σώμα στην Αγία Έδρα, τα θρησκευτικά τάγματα σε όλο τον κόσμο, τις Ποντιφικές Ακαδημίες και τα Πανεπιστήμια, μια στατιστική περίληψη και πολλά άλλα. 

Share this post