Βαρθολομαίος:«Ἡ μαρτυρία τῆς χριστιανικῆς θεολογίας δίδεται σήμερον εἰς ἕνα κόσμον, ἡ μεγάλη πλειονότης τῶν κατοίκων τοῦ ὁποίου δέν ἀνήκει εἰς τόν Χριστιανισμόν»

Βαρθολομαίος:«Ἡ μαρτυρία τῆς χριστιανικῆς θεολογίας δίδεται σήμερον εἰς ἕνα κόσμον, ἡ μεγάλη πλειονότης τῶν κατοίκων τοῦ ὁποίου δέν ἀνήκει εἰς τόν Χριστιανισμόν»

Κυρ. Μητσοτάκη προς Οικουμενικό Πατριάρχη: Είστε μία πηγή έμπνευσης, σοφίας και καθαρής σκέψης

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος συναντήθηκε με τον  πρωθυπουργό της Ελλάδος,  Κυριάκο Μητσοτάκη, την Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024, το πρωί, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στην εγκάρδια συνάντησή τους, που είχε διάρκεια περί τη μία ώρα, συζητήθηκαν ζητήματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. 

Στην επίσκεψη του στον πρωθυπουργό της Ελλάδος, ο Παναγιώτατος συνοδευόταν από τους Αρχιερείς Σεβ. Λαοδικείας κ. Θεοδώρητο, Διευθυντή του Γραφείου Εκπροσωπήσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα, και Αυστραλίας κ. Μακάριο, καθώς και από τον Πανοσιολ. Μ. Εκκλησιάρχη κ. Αέτιο, Διευθυντή του ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου.

Σημειώνεται ότι τον Πατριάρχη συνόδευαν οι Σεβ. Λαοδικείας ,Θεοδώρητος, Διευθυντής του Γραφείου Εκπροσωπήσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα, και Αυστραλίας , Μακάριος.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η παρουσία του εκ Κρήτης κ. Μακαρίου (πρώτος από δεξιά) συζητήθηκε δημοσιογραφικά, γιατί ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας δεν συμπεριλαμβανόταν στα μέλη της Πατριαρχικής Συνοδείας, η οποία ανακοινώθηκε στις 22.11.2024 από το Φανάρι και  αποτελούν “οι Σεβ. Μητροπολίτες Προικοννήσου κ. Ιωσήφ και Σηλυβρίας κ. Μάξιμος, ο Πανοσιολ. Μ. Εκκλησιάρχης κ. Αέτιος, Διευθυντής του Ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου, ο Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου κ. Ελευθέριος Χρυσοχόος, Γραμματέας του Γραφείου Εκπροσωπήσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα, ο Ιερολ. Πατριαρχικός Διάκονος κ. Ανατόλιος Δοξαστάκης, ο Εντιμολ. Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Δεληκωσταντής, Διευθυντής του Α´ Πατριαρχικού Γραφείου, ο Εντιμ. κ. Νικόλαος-Γεώργιος Παπαχρήστου, Διευθυντής του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και ο Εντιμ. κ. Στυλιανός Μουχλίδης, εκ των Γραμματέων του Πατριαρχείου’. 

      Κατά την υποδοχή του κ. Βαρθολομαίου στο Μέγαρο Μαξίμου ο πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά του για την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη και τόνισε: «Είχατε μία εξαιρετικά επιτυχημένη επίσκεψη, όπως πάντα εξάλλου. Ξέρετε πόσο σας αγαπάμε, πόσο σας αγαπάει όλος ο ελληνικός λαός και η παρουσία σας στην πατρίδα μας, σε αυτούς τους δύσκολους και ταραγμένους καιρούς, μάς δίνει πάντα δύναμη. Είστε μία πηγή έμπνευσης, σοφίας και καθαρής σκέψης, κάτι το οποίο σήμερα χρειαζόμαστε περισσότερο παρά ποτέ», επισημαίνοντας ότι «προτάξαμε σωστά τις προτεραιότητες. Πρώτα εσείς, μετά το Υπουργικό Συμβούλιο».

  Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ευχαρίστησε τον πρωθυπουργός επισημαίνοντας: «Φέρνω την αγάπη και την ευλογία της Μητρός Εκκλησίας σε εσάς προσωπικά και σε όλο τον ευσεβή ελληνικό λαό.  Αυτή τη φορά ήρθαμε για να κηρύξω την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου Θεολογίας,  και  το απόγευμα θα συνεχίσουμε προς τη Σπάρτη, κατόπιν προσκλήσεως του Αγίου Σπάρτης”.

      Εν τω μεταξύ, συνέχισε, επισκέφθηκα εδώ δύο Μητροπόλεις του λεκανοπεδίου, τη Μητρόπολη Νέας Ιωνίας και Περιστερίου, χάρη στην αδελφική πρόσκληση των αδερφών Μητροπολιτών. Περάσαμε πολύ καλά, επικοινώνησα με το πλήρωμα των δύο Μητροπόλεων, επισκέφθηκα τις εγκαταστάσεις της ΑΕΚ, κατόπιν προσκλήσεως του κ. Μελισσανίδη, και φεύγουμε από την Αθήνα γεμάτοι από εντυπώσεις και αγάπη.

      “Με τον Μακαριώτατο συναντηθήκαμε και τα είπαμε και ευχαριστούμε διότι γνωρίζοντας ότι έχετε Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα, βρήκατε λίγο χρόνο να μας δείτε και να τα πούμε”, πρόσθεσε ο κ. Βαρθολομαίος. 

«Η Ορθόδοξη θεολογία στον 21ο αιώνα: Προκλήσεις και προοπτικές».

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης έκανε την εισαγωφική  ομιλία κατά την έναρξη στην  Αθήνα του Διεθνούς Συνεδρίου  «Η Ορθόδοξη θεολογία στον 21ο αιώνα: Προκλήσεις και προοπτικές».  Το Συνέδριο, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι και την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, διοργανώνεται από την Θεολογική Σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σε αυτή , μεταξύ άλλων , τόνισε: 

*Η Μεγάλη Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως πολλά καί ἀνεκτίμητα προσήνεγκεν εἰς τήν θεολογίαν, ἐν τῇ διπλῇ δεσμεύσει καί ἀναφορᾷ τῆς ἱερᾶς ἐπιστήμης εἰς τήν Παράδοσιν τῶν Ἀποστόλων καί τῶν Πατέρων καί εἰς τήν μαρτυρίαν της ἐνώπιον τῶν σημείων τῶν καιρῶν περί τῆς ἐλθούσης ἐν Χριστῷ ἐλευθεροποιοῦ χάριτος καί τῆς ἐλπίδος τῆς αἰωνίου Βασιλείας τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

*Ὡς εἴπομεν ἀπό τοῦ βήματος τούτου πρό τριῶν ἀκριβῶς ἐτῶν, τήν 23ην Νοεμβρίου 2021, εἰς τό  DNA τῆς θεολογίας ἀνήκει ἡ «συναφειακότης», ὡς ἡ δυνατότης καί εὐκαιρία νά διατυπώνῃ ἐπικαίρως τό μήνυμά της. Ἡ συναφειακότης οὔτε ἀκυρώνει τόν διαχρονικόν χαρακτῆρα τοῦ θεολογικοῦ λόγου, οὔτε σημαίνει συσχηματισμόν μέ τόν κόσμον καί ἄλλας ἀλλοτριωτικάς ταυτίσεις, κατά τό λεχθέν ὑπό τοῦ πνευματικοῦ ἡμῶν πατρός μακαριστοῦ Μητροπολίτου Χαλκηδόνος Μελίτωνος, ὅτι «ἡ ἀλήθεια δέν προδίδεται ὅταν ἐνσαρκοῦται εἰς κάθε ἱστορικήν ἐποχήν. Προδίδεται ὅταν συντηρεῖται, ὡς εἰς μουσεῖον, ἐκ φόβου μή μολυνθῇ ἀπό τήν ἱστορίαν».

*Τό ζητούμενον κατά ταῦτα εἶναι ὁ ὀρθός τρόπος τῆς συναφειακότητος. Ἡ ἐκκλησιαστική θεολογία δέν εἶναι δυνατόν νά ἀγνοῇ τάς ἐμπειρίας τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ σύγχρονοι χριστιανοί δέν ζοῦν εἰς τήν ἐποχήν τοῦ Χριστοῦ, οὔτε εἰς τήν περίοδον τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας, οὔτε εἰς τήν «ἐποχήν τοῦ Ἀντιχρίστου», ἀλλά εἰς μίαν συγκεκριμένην ἱστορικήν στιγμήν, εἰς διαφορετικούς πολιτισμικούς χώρους, μέ ἁπτά προβλήματα, μέ τάς ἀντιφάσεις καί τάς προοπτικάς τῆς ἐποχῆς μας. Πρός αὐτούς ἀπευθύνονται ἡ Ἐκκλησία καί ἡ θεολογία της, διά τήν μεταμόρφωσιν αὐτοῦ τοῦ κόσμου πρέπει νά λειτουργήσουν. θεολογία ὑπαρξιακή καί συγκεκριμένη, ποτέ  ἄσαρκος καί νοησιαρχική. Αὐτή ἡ ἐμπειρική, ἐκκλησιογενής καί ἐκκλησιοτραφής θεολογία ἦτο κατάθεσις ψυχῆς, συνέδεε τήν πίστιν μέ τήν ζωήν, τήν θεωρίαν μέ τήν πρᾶξιν, χωρίς ἐπιδεικτικήν σοφίαν καί ἐπιτηδευμένην εὐγλωττίαν, ὡμίλει δέ πάντοτε ἐστραμμένη πρός τόν σύγχρονον ἄνθρωπον. Ἐπιλεκτικῶς ἀναφερόμεθα, ἐπί τῇς βάσεως αὐτῇς, εἰς δύο συγχρόνους μεγάλας προκλήσεις διά τήν θεολογίαν: α) εἰς τήν θρησκειολογικήν πρόκλησιν, καί β) εἰς τήν νέαν ἀνθρωπολογίαν ἐν συναρτήσει πρός τόν πολιτισμόν τῆς νεωτερικότητος

Ἡ Ὀρθόδοξος θεολογία εἶναι ἀδιανόητον νά συμπλέῃ μέ τήν ἀπόρριψιν τῶν οἰκουμενικῶν ἀξιῶν ἐν ὀνόματι ἑνός ἰδ… by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

 

Στο συνέδριο συμμετέχει ο φίλος από το Γυμνάσιο του Βύρωνα Αττικής, Θανάσης Παπαθανασίου, καθηγητής Θεολογίας στο γνωστικό αντικείμενο Ιεραποστολική, Διαπολιτισμική Χριστιανική Μαρτυρία και Διάλογος.   Συγγραφέας αρκετών βιβλίων διευθύνει το θεολογικό περιοδικό «Σύναξη». Με την εισήγηση του στο Συνέδριο «Κάθαρση του Ναού και κάθαρση της αποστολής της Εκκλησίας» (“The cleansing of the Temple and the cleansing of the Church’s mission”). Προσεγγίζει  την λεγόμενη κάθαρση του Ναού (δηλαδή την “καταδρομική” πρωτοβουλία του Χριστού να εκδιώξει από τον ναό των Ιεροσολύμων εμπόρους, χρηματιστές και αγοραστές), και εξετάζει την σημασία που είχε η πράξη αυτή ειδικά για ανθρώπους που προέρχονταν από τα έθνη ή ήταν κοινωνικά αδύναμοι. Το περιστατικό εισηγείται ότι προσφέροντας η Εκκλησία , υποβάλλεται και η ίδια στην βάσανο του Ευαγγελίου. Δεν αναγγέλλει μόνο την κίνηση του Κυρίου προς τον κόσμο, αλλά πρέπει και η ίδια να αντέξει την επίσκεψη του κριτή Κυρίου της στον χώρο της.
Το Πρόγραμμα του Συνεδρίου βρίσκεται στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://drive.google.com/…/1L6O6Alx1m…/view

     

Share this post