Το ΣτΕ θα αποφασίσει για την Αγιά Σοφιά

Το ΣτΕ θα αποφασίσει για την Αγιά Σοφιά

Την τύχη της Αγιάς Σοφιάς καλείται να αποφασίσει στις 2 Ιουλίου το τουρκικό Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο θα εξετάσει το αίτημα ακύρωσης του προεδρικού διατάγματος  του 1934 ( Κεμάλ Ατατούρκ) περί μετατροπής της  σε μουσείο .

Σύμφωνα με την Haberturk  αντικείμενο της συζήτησης του Δέκατου  τμήματος του τουρκικού ΣτΕ θα είναι η ανάκληση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου του 1934, με την οποία η Αγιά Σοφιά  μετατράπηκε από τέμενος σε μουσείο.

Η συζήτηση στηρίζεται σε δικαστική προσφυγή που έκανε το 2016 ένας άγνωστος κατά τα άλλα σύλλογος για την προστασία Βακουφίων, ιστορικών μνημείων και περιβάλλοντος.
Ο εισαγγελέας της έδρας είχε υποστηρίξει τότε ότι έπρεπε να απορριφθεί η προσφυγή, καθώς η χρήση της Αγίας Σοφίας ως μουσείο εμπίπτει στις αρμοδιότητες της δημόσιας διοίκησης.
Ωστόσο, η εισήγηση αυτή δεν είναι δεσμευτική για το Δέκατο  τμήμα του τουρκικού ΣτΕ.


Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι το ίδιο τμήμα του τουρκικού ΣτΕ είχε αποφασίσει στο παρελθόν την ακύρωση αντίστοιχης απόφασης του υπουργικού συμβουλίου που αφορούσε τη μετατροπή σε μουσείο της Μονής της Χώρας.

Η δίκη  αυτή είχε ξεκινήσει και πάλι με προσφυγή του ίδιου συλλόγου.

Το ζήτημα  για αλλαγή του καθεστώτος του μουσείου της Αγιάς Σοφιάς  φέρεται πως έθεσε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Hurriyet, μιλώντας στην Κεντρική Επιτροπή του κόμματός του , ο Τούρκος πρόεδρος υποστήριξε πως «Η Αγιά Σοφιά ως τζαμί μπορεί να συνεχίσει να δέχεται τουρίστες. Όπως συμβαίνει και με το Μπλε Τζαμί. Για αυτό θα αποφασίσει αποκλειστικά και μόνο το έθνος μας».

 


«Στην Αγιά  Σοφιά  μπορεί να διαβάζεται και προσευχή, μπορεί να διαβάζεται και το εδάφιο για την Άλωση από το κοράνι», δήλωσε ο Ερντογάν.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, ο Ερντογάν ζήτησε από τα στελέχη του να κάνουν τη σχετική προεργασία. Μάλιστα, ζήτησε το θέμα να αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερη ευαισθησία και να μην βιαστούν.
Στη διαδικτυακή της έκδοση, η Hurryiet γράφει πως ο Ερντογάν αναζητά «φόρμουλα» για την Αγιά  Σοφιά .
Το πρωτοσέλιδο της ίδιας εφημερίδας γράφει πως ο Ερντογάν έδωσε… δουλειά για το σπίτι στα στελέχη του κόμματός του
Μετά από την «φιέστα» για τα 567 χρόνια από την Άλωση της Πόλης και την ανάγνωση αποσπασμάτων του κορανίου εντός της Αγιάς  Σοφιάς , το τουρκικό ΥΠΕΞ επιτέθηκε στην Αθήνα,  ζητώντας της να «απαλλαγεί από τα ιστορικά της κόμπλεξ».
Το σχόλιο αυτό ήρθε μετά από ανακοίνωση του ελληνικού ΥΠΕΞ για το περιστατικό.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών ανέβασε για ακόμη μια φορά τους τόνους, λέγοντας πως «η Αγιά Σοφία  κατακτήθηκε και ανήκει στην Τουρκία».
Υποστήριξε, μάλιστα, πως η Ελλάδα δεν έχει λόγο να για το τι θα κάνει η Τουρκία στην επικράτειά της.

Για την πρόσφατη ιστορία της Αγίας Σοφίας διαβάστε  το άρθρο του καθηγητή Αριστείδη Πανώτη. 

Ο Αριστείδης Πανώτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1931. Σπούδασε θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πραγματοποίησε στο Παρίσι μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία των θρησκευμάτων και ειδικά του Χριστιανισμού, αλλά και για τις Λειτουργικές Τέχνες της Εκκλησίας. Διετέλεσε Καθηγητής στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία, στη μέση εκπαίδευση και στην ανώτερη και στη μέση εκκλησιαστική εκπαίδευση ως λυκειάρχης. Υπήρξε ο αρχισυντάκτης της μεγαλύτερης ορθόδοξης εκδόσεως του 20ού αιώνα, της Θρησκευτικής και Ηθικής Εγκυκλοπαίδειας (1962−1968), με την οποία μορφώνονται οι νεώτερες γενεές των κληρικών και των θεολόγων και ο εκδότης του πανορθοδόξου περιοδικού “Ορθόδοξος Παρουσία” (1965−1967). Ο πατριάρχης Αθηναγόρας τον κατέστησε στενό σύμβουλο του από το 1964 μέχρι το 1972 και το 1967 τον τίμησε με το οφφίκιο του Μεγάλου Ιερομνήμονα και έτσι σήμερα είναι ο αρχαιότερος των αξιωματούχων του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Με την ίδια τιμή τον περιέβαλε ο πατριάρχης Δημήτριος και ο νυν πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος τον τίμησε με το τίτλο του «συγγραφέως» του Οικουμενικού θρόνου. Ασχολήθηκε με θέματα των σχέσεων των Πατριαρχείων της Παλαιάς και της Νέας Ρώμης και συνέγραψε τον ιστορικό τόμο των “Ειρηνοποιών”. Επίσης μελέτησε τις αρχαίες Εκκλησίες της Ανατολής. Ο πάπας Παύλος Στ΄ τον τίμησε για τη γαλλική έκδοση των “Ειρηνοποιών” με τον ανώτερο “Ταξιάρχη Γρηγορίου του Μεγάλου”, που αναγνωρίσθηκε με διάταγμα του ελληνικού κράτους. Είναι εμπειρογνώμων στα εκκλησιαστικά θέματα, στις διορθόδοξες και διεκκλησιαστικές σχέσεις, αλλά και στην Ιστορία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Από το 1976 είναι τακτικό μέλος Συνοδικών Επιτροπών της και υπήρξε τακτικός συνεργάτης της Εκκλησιαστικής Αληθείας των Αθηνών και επί δεκαετία εκ των ιδρυτικών στελεχών του Ραδιοσταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος. Συνδέεται από το 1946 με πρόσωπα και γεγονότα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και συνεργάσθηκε στην εικονογράφηση του νέου πατριαρχικού οίκου. Μετά από χίλια χρόνια εισηγήθηκε την αποκατάσταση της παλαιοχριστιανικής τάξεως στη λειτουργία του Αγίου Ιακώβου. Έχει τιμηθεί με πολλά παράσημα, από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, αρχιεπισκοπές και μητροπόλεις. Είναι ευρύτατα γνωστός στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, από συμμετοχές του σε συνέδρια, τις μελέτες και τα δημοσιεύματα του στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο, από τις διαλέξεις του και την εν γένει παρουσία του παλαιότερα στη ραδιοφωνία και τηλοψία της Ε.Ρ.Τ., με δικές του εκπομπές και για τη συμμετοχή του στα σύγχρονα Μ.Μ. Επικοινωνίας. Θεωρείται, λόγω των γνώσεων και της προσφοράς του, από τους έγκυρους γνώστες των εκκλησιαστικών πραγμάτων και για τη ζωή και την Ιστορία της Εκκλησίας, με αντικειμενικές και θαρραλέες θεολογικές και εκκλησιαστικές θέσεις, χωρίς ποτέ να εμπλακεί στη κατεστημένη διοίκηση της Εκκλησίας. Είναι έγγαμος και πατέρας τέκνων και εγγονών.

*Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στο “Φως Φαναρίου”

Η πρόσφατη ιστορία της Αγιά… by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

 

 

 

 

 

Share this post