Σημαντικό έγγραφο υπέρ των θέσεων του Φαναρίου στην κρατική βιβλιοθήκη της Ρωσίας

Σημαντικό έγγραφο υπέρ των θέσεων του Φαναρίου στην κρατική βιβλιοθήκη της Ρωσίας

Σύμφωνα με το έγγραφο, που χρονολογείται στο 1663 το ανώτατο δικαστήριο στην Εκκλησία υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Ένα πολύ ενδιαφέρον έγγραφο, το οποίο αποδεικνύει ότι το ανώτατο δικαστήριο στην Εκκλησία υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, δημοσίευσε στη σελίδα του στο Facebook o δόκτωρ Θεολογίας και Ιστορίας, συνεργάτης της Βυζαντινής βιβλιοθήκης του Collège de France Κονσταντίν Βετόσνικοβ. Το έγγραφο αυτό βρίσκεται στα ψηφιακά αρχεία της ρωσικής κρατικής βιβλιοθήκης και χρονολογείται από το 1663.

Σε αυτό τέσσερις Πατριάρχες της εποχής, και ειδικότερα της Κωνσταντινούπολης, της Αντιοχείας, της Αλεξανδρείας και των Ιεροσολύμων απαντούν σε 25 ερωτήματα, τα οποία τους έθεσαν οι πιστοί της Ρωσικής Εκκλησίας. Ανάμεσα σε αυτά αναφέρεται και η αρχαία πρακτική της Εκκλησίας, βάσει της οποίας το ανώτατο εκκλησιαστικό δικαστήριο βρίσκεται στο Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης μετά της απόσχιση της Δυτικής (Ρωμαϊκής) Εκκλησία από την Οικουμενική Εκκλησία.

 

ΦΩΤΟ:  документу 1663 року

Στο όγδοο ερώτημα από τους πιστούς της Εκκλησίας της Μόσχας αναφέρεται: «Ανήκει στον Θρόνο της Κωνσταντινούπολης το κάθε δικαστήριο στις άλλες Εκκλησίες και αν από αυτόν λαμβάνει την ολοκλήρωσή του το κάθε εκκλησιαστικό ζήτημα;» Και σε αυτό οι Πατριάρχες απάντησαν: «Αυτό το προνόμιο είχε ο Πάπας μέχρι που διαχωρίστηκε η καθολική Εκκλησία… τώρα όταν αυτός αποσχίστηκε από την Εκκλησία, το ζήτημα όλων των άλλων Εκκλησιών παραπέμπονται στον Θρόνο της Κωνσταντινούπολης και από αυτόν λαμβάνουν απαντήσεις…». Στην έβδομη ερώτηση απαντάται πως ανώτατο δικαστήριο είναι ο Θρόνος της Κωνσταντινούπολης και από αυτόν πρέπει να λαμβάνεται η τελική απόφαση. 

Το έγγραφο φέρει τις υπογραφές των Πατριαρχών  Κωνσταντινούπολης Διονύσιου,  Αλεξανδρείας Παϊσίου, Αντιοχείας Μακαρίου και Ιεροσολύμων Νεκτάριου.

Όπως αναφέρει στο βιβλίο του «Βυζάντιο εναντίων ΕΣΣΔ» ο θεολόγος Αντρέι Κουράγιεβ, τότε η Μόσχα έλαβε αυτές τις απαντήσεις και δεν εξέφρασε καμία αντίρρηση σε αυτές. Έτσι λοιπόν τον 17ο αιώνα τέσσερις Πατριάρχες και η ίδια η Μόσχα αναγνώριζε στην Κωνσταντινούπολη το δικαίωμα του ανώτατου Εκκλησιαστικού δικαστηρίου. Σήμερα δε, προσπαθεί να ξαναγράψει τους κανόνες και -με αφορμή τον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας- να ξαναγράψει την εκκλησιαστική ιστορία. 

ΠΗΓΗ: df.news

Share this post