Περί Θεοφανίων

Περί Θεοφανίων

Του Ιωάννης Ορφανουδάκη (-Φώσκολου)*

Ήμουν από την αρχή και πριν την περίοδο των Χριστουγέννων από εκείνους που τόσο ως μέλος-στέλεχος του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, που τυγχάνει κυβέρνηση ,όσο και ως πιστός, αλλά  και εξ αντικειμένου γνώστης της Θεολογίας,της Δογματικής και του Δικαίου των Κανόνων της Εκκλησίας υπέρμαχος της συμμετοχής των πιστών στις Ακολουθίες των Χριστουγέννων φυσικά με τα ενδεδειγμένά μέτρα κατά της διασποράς του Κορονοιού .

Μάλιστα τόσο ως πιστός και φιλακόλουθος και στο μέτρο των επιτρεπτών κανόνων από τις ΚΥΑ, αναλόγως την περίοδο ισχύος τους συμμετείχα άλλωτε οργανικά άλλωτε προσευχητικά στις όποιες Ακολουθίες και Μυστήρια πολλών Εκκλησιών, Δογμάτων, Ομολογιών αλλά και Λατρευτικών Συνάξεων άλλων Θρησκειών καθότι “παιδί” της θεολογίας της Β΄ Βατικανής Συνόδου, αλλά και με πυξίδα μου την ρήση “Ινα πάντες έν ώσι” θέση μου είναι πως η θρησκεία ως στοιχείο των ανθρώπων και της εν τω κόσμω ζωής υπάρχει και ασκείται για να ενώνει και όχι για να χωρίζει τους λαούς, τα έθνη και τις κοινωνίες.

Όσον αφορά την Θεία Κοινωνιά εξ αρχής, από την πρώτη περίοδο καραντίνας είχα διατυπώσει την θέση πως σε καμία περίπτωση η Θεία Μετάληψη (και όχι το μέσον) δεν μπορεί να μεταφέρει ιούς, αφού για το Δόγμα της Πίστης, Αυτή για μας τους Χριστιανούς, δεν αποτελεί παρά Ζωοποιό Χάρη και Ενέργεια, αλλά και Φάρμακο Ιάσεως σώματος και ψυχής γι αυτό και δεν σταμάτησα ποτέ στο πλαίσιο του δυνατού μέτρου να Μεταλαμβάνω.

Πάρα ταύτα συνιστούσα και εξακολουθώ να συνιστώ την αποφυγή της Μετάληψης από άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες όχι για την Μετάληψη αυτή κάθε αυτή αλλά γιατί αυτή συνήθως προϋποθέτει την μετάβαση σε έναν Ναό, τον ενδεχόμενο συνωστισμό άρα και την “τριβή” με φθαρτά υλικά και μέσα που δεν εξασφαλίζουν ανοσία .Στο ίδιο πνεύμα συνιστούσα και συνιστώ την αποφυγή μετάβασης σε έναν ναό γενικώς από άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Η αρχική σκέψη πριν την περίοδο των Χριστουγέννων ήταν να ακολουθηθεί το μοντέλο της περιόδου του Πάσχα με Λειτουργίες χωρίς πιστούς που δεν πήρε σάρκα και οστά. Από την πρώτη στιγμή εκτίμησα πως κάτι τέτοιο δεν ήταν λογικό αλλά και στους πιστούς δεν θα ήταν επουδενί αρεστό .

Κατόπιν, η Πρώτη ΚΥΑ που εκδόθηκε μιλούσε για μέγιστο αριθμό πιστών τον αριθμό εννέα (09) σε μια Λειτουργία των Χριστουγέννων και μια των Θεοφανίων. Αυτή ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων κυρίως για τον αριθμό των πιστών που θα μπορούσαν να συμμετέχουν όσο και στον αριθμό των Λειτουργιών . Έχοντας εκείνο το διήμερο γίνει δέκτης πολλών αντιδράσεων και εγώ μεταξύ άλλων, επικοινώνησα τόσο με τις συνοδικές επισκοπές(Μητροπόλεις) των Νέων Χωρών (Κλιμα Οικουμενικού Πατριαρχείου) όσο και με την Εκκλησία της Κρήτης και της Δωδεκανήσου καθώς και με επικεφαλής κσι εκπροσώπους άλλων Δογμάτων και Ομολογιών αλλα και της Εβραϊκής Κοινότητας η οποία εόρταζε την Χανούκα προσπαθώντας στο πλαίσιο του δυνατού και με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας και των πιστών να βρεθεί μια λύση που θα εξυπηρετούσε τόσο τις Θρησκευτικές κοινότητες όσο και την διασφάλιση της προστασίας του πληθυσμού.

Στο πλαίσιο αυτό κατέθεσα εγγράφως κάποιες συγκεκριμένες προτάσεις με αλλαγές για κάθε Εκκλησία ,Δόγμα ,Ομολογία και το Εβραϊκό Θρήσκευμα τόσο στους συναρμόδιους φορείς της πολιτείας (Γραφείο του πρωθυπουργού και Υπουργούς) αλλά και στις ίδιες τις Θρησκευτικές κοινότητες. Οι προτάσεις και εισακούστηκαν και έτυχαν αναγνώρισης από τις θρησκευτικες κοινότητες αλλά το κυριότερο όλων ήταν πως η ίδια η Κυβέρνηση η οποία πάντα ακούει προσεκτικά όλους μας και σε συνεννόηση με τον πρόεδρο της Ελλαδικής ΔΙΣ , αρχιεπίσκοπο Αθηνών “έδωσε” πολλά περισσότερα λαμβανομένου υπόψη την ανάγκη των πιστών να συμμετέχουν έστω και δια αυτών των λίγων (25 και 50 αναλόγως) στις Ακολουθίες των Χριστουγέννων προσθέτοντας μάλιστα και την 1η Ιανουαρίου ως ημέρα Λειτουργίας με την συμμετοχή του προβλεπομένου αριθμού πιστών .

Η αλήθεια είναι πως στην συντριπτική της πλειοψηφία μηδεμιάς εξαιρουμένης Θρησκευτικής Κοινότητας τα μέτρα και τα συμφωνηθέντα πλέον, μεταξύ της Κυβέρνησης και αυτών τηρήθηκαν με τρόπο υποδειγμαστικό και στους ιεράρχες, Ιερείς , Λειτουργούς, εργαζόμενους και τους πιστούς οφείλω στον βαθμό που μου αναλογεί να αποδώσω τα εύσημα και να τους πω ένα μεγάλο ευχαριστώ κυρίως ως πιστός

Με την αλλαγή του χρόνου στα πλαίσια της συνεχούς αναθεώρησης της κατάστασης της πανδημίας η κυβέρνηση αποφασίζει μεταξύ άλλων την άρση της άδειας λειτουργίας των Ναών με την συμμετοχή των πιστών την ημέρα των Θεοφανίων και στο πλαίσιο αυτό νέες αντιδράσεις πλέον εμφανίζονται από πλευράς της Εκκλησίας η οποία “κατηγορεί” την κυβέρνηση ως ανακόλουθη στην βάση των συμφωνηθέντων από τις δυο πλευρές και ενώ αυτές οι ανακοινώσεις γίνονται Σάββατο η Ελλαδικη ΔΙΣ αποφασίζει την σύγκληση της Ιεραρχίας της την Τρίτη παραμονή της Εορτής των Θεοφανίων.

Σε αυτή αποφασίζεται μια “ειρηνική ανυπακοή”

Και εδώ λοιπόν πρέπει να γίνει αντιληπτό το εξής.

Επειδή η πατρίδα μας δεν είναι Θεοκρατική Δημοκρατία ή καθεστώς ή Μοναρχία όπως το Ιράν ή το Κράτος του Βατικανό Εκτελεστική εξουσία ασκεί η Κυβέρνηση και νομοθετική το Κοινοβούλιο που εκλέγεται Δημοκρατικά και νόμιμα απο το οποίο προκύπτει η κυβέρνηση και στις όποιες περιπτώσεις εκδίδονται ΚΥΑ ή Προεδρικά Διατάγματα αυτά επικαλούνται το Σύνταγμα και τους Νόμους του κράτους στην βάση και πάλι της Προδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας της οποίας πολίτευμα έχει η πατρίδα μας .

Είναι σαφές πως η όποια αλλαγή στον σχεδιασμό και τελικά η αλλαγή της απόφασης για την συμμετοχή των πιστών στην Λειτουργία των Θεοφανίων δεν έγινε από την κυβέρνηση για να πληγεί η πίστη αλλά για να προστατευτούν οι πιστοί.

Και αυτό, μετά λόγου γνώσεως δεν ήταν μια εύκολη απόφαση. Ήταν μια απόφαση η οποία ελήφθη έχοντας οι αρμόδιοι κατα νου τόσο τις επόμενες ημέρες μετά τις γιορτές, την περαιτέρω προστασία των ευπαθών ομάδων και του γενικού πληθυσμού με στόχο τον πλέον ενδεδειγμένο “οδικό χάρτη” για την επόμενη ημέρα καθότι διαφαίνονταν μια αύξηση του επιδημειολογικού φορτίου.

Είναι άδικο για την ίδια την Εκκλησία ο τρόπος με τον οποίο παραμονή Θεοφανίων χειρίστηκε και αντέδρασε στην απόφαση της κυβέρνησης .

Η κυβέρνηση έδειξε ανοχή. Πράγματι. Δεν την έδειξε όμως με αποτέλεσμα να “χάσει” ούτε “έχασε” όπως εύκολα κάποιοι διατύπωσαν.

Την έδειξε γιατί ακριβώς σέβεται την πίστη του λαού και δεν επιζητά την ρήξη με την Εκκλησία . Αυτό όμως δεν μπορεί να είναι αιτία εγκλωβισμού που παραπέμπει σε άλλες δεκαετίες.

Δεν είμαι αρμόδιος να εκφράσω άποψη για ζητήματα εμπορίου ή εστίασης ή της φυσικής ανάγκης του κόσμου να βγει μια βόλτα. Και δεν θα το κάνω

Θα σταθώ μόνο στην εξ αρχής παραίνεση του Οικουμενικού Πατριάρχη να εφαρμόζονται τα μέτρα του Κράτους και πως αυτή την περίοδο της πανδημίας δεν απειλείται η πίστη, αλλα οι πιστοί.

*Ο  Ιωάννης Ορφανουδάκης (-Φώσκολος) OFS 
μέλος – στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας . Έχει σπουδάσει  Δυτική Δογματική Θεολογία, Κανονικό Δίκαιο, Σημειωτική της Βίβλου CSF. Ήταν υπότροφος  του ΙΚΥ στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ.  Αρθρογραφεί και είναι μέλος  της Futurium δεξαμενής σκέψης (think tank) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Βρυξέλλες. / Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Share this post