Πειθαρχική έρευνα εναντίον του εκπαιδευτικού για τα ζωγραφικά του έργα
Μετά την δημόσια συζήτηση στον τύπο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τα ζωγραφικά έργα του εκπαιδευτικού , Διευθυντή Τέχνης, Γιώργου Γαβριήλ, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας εναντίον του. Ο καθηγητής διώκεται για την ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook πινάκων , που απεικονίζουν μεταξύ άλλων, τον Ιησού Χριστό είτε γυμνό είτε πάνω σε μοτοσυκλέτα είτε με κασκόλ ποδοσφαιρικής ομάδας, τον Γεώργιο Γρίβα να τον ουρεί ένας σκύλος, έναν ιερέα να θυμιατίζει με καπνογόνο, καθώς και γυμνά γυναικεία σώματα με πρόσωπα και κεφάλια πτηνών και ζώων.
Απαντώντας στους επικριτές του ο καθηγητής δήλωσε : «Αισθάνομαι ότι ζούμε σε μια σουρεαλιστική κοινωνία». Μιλώντας στο ΡΙΚ πρόσθεσε:«Στήνουμε μνημεία και τιμούμε αυτούς που κατέστρεψαν τον τόπο μας, αυτούς που ήταν η αιτία να σκοτωθούν χιλιάδες συμπατριώτες μας στο πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή και να ξεριζωθούν 200 χιλιάδες άνθρωποι από τα σπίτια τους. Δεν διαμαρτυρόμαστε γι’ αυτά τα μνημεία και διαμαρτυρόμαστε για κάποιον καλλιτέχνη που τόλμησε να κάνει ένα έργο ενάντια σε αυτά τα μνημεία»!
Ο Γιώργος Γαβριήλ αποφοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών Σούρικοβ της Μόσχας το 1987. Διετέλεσε μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής του ΘΟΚ. Το 2013 βραβεύτηκε με το κρατικό βραβείο εικονογράφησης. Συμμετείχε στη Διεθνή Μπιενάλε του Πεκίνου το 2010, 2012, 2017, 2019 και στη Μπιενάλε της Μολδαβίας το 2019. Έχει πραγματοποιήσει 13 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στη Κύπρο και στο Εξωτερικό.
Σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Παιδείας , Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) σημειώνει ότι “προκαλούν αλγεινή εντύπωση οι ζωγραφιές που δημοσιοποιεί σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ο διευθυντής σχολείου, οι οποίες έχουν δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση μεταξύ γονέων και συναδέλφων του και ευρύτερα στην κοινή γνώμη, καθώς και έντονη αντίδραση και διαμαρτυρίες της κοινότητας στην οποία βρίσκεται το σχολείο”.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση «ούτε η ελευθερία της έκφρασης, ούτε η ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας μπορεί, όταν πρόκειται για αξιωματούχο στον χώρο της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα μέσα σε σχολείο, να δικαιολογήσουν την προσβολή του δημόσιου αισθήματος και την προαγωγή μηνυμάτων που καλλιεργούν λογική περιφρόνησης ή και ενδεχομένως κλίμα μισαλλοδοξίας μέσα στην μαθητική κοινότητα». Εφόσον πρόκειται για διευθυντή σχολείου, οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας “έχει ξεκινήσει διαδικασία πειθαρχικής έρευνας σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς», καταλήγει η ανακοίνωση.
«Θεωρούμε ότι η εκτέλεση των εκπαιδευτικών καθηκόντων του σε καμία περίπτωση δεν εμπλέκεται ή σχετίζεται με την καλλιτεχνική του ιδιότητα», τονίζει ο Σύνδεσμος Καθηγητών Τέχνης.
- “Ουδέποτε θελήσαμε να περιορίσουμε τα δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης, ή της καλλιτεχνικής δημιουργίας οιουδήποτε. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση, βλέπουμε ότι ο δημιουργός με τα υπό συζήτηση έργα του, ξεπέρασε κατά πολύ τα όρια άσκησης των ως άνω δικαιωμάτων, προσβάλλοντας σαφώς τον πυρήνα άλλων δικαιωμάτων των συμπολιτών του.
- Το θέμα δεν είναι προσωπικό και ούτε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ούτε η αλήθεια της πίστεώς μας, ούτε η Εκκλησία ή ο Μακαριώτατος μειώνονται από αυτές, ή παρόμοιες προσεγγίσεις. Εξάλλου ο Χριστός τόνισε πως «Μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσιν καὶ εἴπωσιν πᾶν πονηρὸν καθ’ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ» (Ματθ. 5,11).
- Ο εν λόγω εκπαιδευτικός κατά τη δική του ομολογία θέλησε να προκαλέσει και να μετρήσει αντιδράσεις, επιδιώκοντας προφανώς να χαρακτηρισθεί αντισυστημικός και να ηρωοποιήσει τον εαυτό του, ως διωκόμενο. Βάσει όμως, των σημερινών κοινωνικών πραγματικοτήτων αποδεικνύεται βαθύτατα συστημικός και φυσικά διώκτης και όχι διωκόμενος.
- Η πιο σημαντική παράμετρος του θέματος είναι ότι ο εν λόγω «καλλιτέχνης» είναι εκπαιδευτικός – λειτουργός και μάλιστα από τη θέση του διοικεί σχολικές μονάδες. Ο Εκπαιδευτικός, ως γνωστό, δεν μεταδίδει ξηρές και τυπικές γνώσεις, αλλά κυρίως οφείλει με το παράδειγμα και την προσωπικότητά του να διαμορφώνει το ήθος των νέων και να τους παραδίδει στην κοινωνία ως πρόσωπα με ολοκληρωμένες προσωπικότητες που σέβονται τους εαυτούς τους, τους άλλους ανθρώπους, την ιστορία και τις παραδόσεις του λαού τους. Στο σημείο αυτό, λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι ο εν λόγω εκπαιδευτικός, απέτυχε”.
Oι οργανωμένοι γονείς Μέσης Εκπαίδευσης θα αναμένουν τα αποτελέσματα από την πειθαρχική έρευνα, που θα διενεργήσει το Υπουργείο Παιδείας, «ευελπιστώντας ότι οι διαδικασίες δεν θα είναι χρονοβόρες, για να επανέλθει το συντομότερο η ομαλή λειτουργία του Περιφερειακού Γυμνασίου της Επαρχίας Λευκωσίας», αναφέρουν σε ανακοίνωση με αφορμή τα έργα τέχνης εκπαιδευτικού.
Στην ανακοίνωση, καταθέτουν τον προβληματισμό τους «για τα λανθασμένα μηνύματα που μπορεί να μεταδώσει στη συνέχεια μέσα στη σχολική του μονάδα ένας λειτουργός της εκπαίδευσης, έστω και με δημοσιεύσεις σε προσωπικό του λογαριασμό». Αναφέρουν ότι αναμφίβολα όπως και όλη η κοινή γνώμη έτσι και οι οργανωμένοι γονείς, βρέθηκαν προ εκπλήξεως από τις εικόνες με τη δημοσίευση των πινάκων.
«Ξεκαθαρίζουμε εκ το προτέρων ότι δεν έχουμε δικαίωμα να περιορίσουμε τα δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης, αλλά παράλληλα καταθέτουμε τον προβληματισμό μας για τα λανθασμένα μηνύματα που μπορεί να μεταδώσει στη συνέχεια μέσα στη σχολική του μονάδα ένας λειτουργός της εκπαίδευσης, έστω και με δημοσιεύσεις σε προσωπικό του λογαριασμό. Παράλληλα όμως είναι καθήκον μας να διεκδικούμε από το Δημόσιο Σχολείο να καλλιεργεί τη γνώση και τις διαχρονικές αξίες στα παιδιά μας, όπως τον σεβασμό, να τους μαθαίνει για τη θρησκεία, τα ήθη και έθιμα, την ιστορία και τις παραδόσεις και να διαμορφώνει το ήθος τους», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
ΑΚΕΛ : «Σεβαστή η κριτική, αδιανόητη η λογοκρισία και η δίωξη»
Ανακοίνωση του ΑΚΕΛ για το θέμα αναφέρει:
“Ο καθένας και η καθεμιά έχει δικαίωμα να κρίνει τα έργα του καθηγητή Τέχνης Γιώργου Γαβριήλ για το περιεχόμενο των μηνυμάτων τους, για την αισθητική και καλλιτεχνική τους αξία. Αυτό που είναι αδιανόητο, όμως, σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι η απαίτηση από συντεταγμένα όργανα της πολιτείας και πολιτικές δυνάμεις να διωχθεί, να απολυθεί και να φιμωθεί ο όποιος καλλιτέχνης για τα έργα του, τα οποία μάλιστα, στη συγκεκριμένη περίπτωση δημιουργήθηκαν εκτός του επαγγελματικού και εκπαιδευτικού χώρου. Είναι αδιανόητο να διενεργείται σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας πειθαρχική έρευνα σε βάρος του καθηγητή.
Απαρατήρητη, βέβαια, δεν μπορεί να περάσει η κραυγαλέα υποκρισία της συναγερμικής παράταξης η οποία κατά καιρούς ενδύεται τον φιλελευθερισμό. Το 2015, χρονιά που διαπράχθηκε η αιματηρή επίθεση φονταμενταλιστών στη γαλλική εφημερίδα “Charlie Hebdo” η οποία δημοσίευσε σκίτσα του Μωάμεθ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωνε «Εγώ, ο Αβέρωφ Νεοφύτου, je suis Charlie, για την Κύπρο, και στη Γαλλία, και σε ολόκληρο τον κόσμο. ΔΗΣΥ και λογοκρισία δεν μπορούν να συνυπάρχουν». Σήμερα, όμως, ζητούν έρευνες και θέλουν διώξεις. Σε κάθε κρίσιμο ζήτημα, κυβέρνηση και ΔΗΣΥ συντάσσονται με τους πιο συντηρητικούς και σκοταδιστικούς κύκλους της κοινωνίας”.
«Αισθάνομαι ότι ζούμε σε μια σουρεαλιστική κοινωνία», δήλωσε ο εκπαιδευτικός – καλλιτέχνης, Γιώργος Γαβριήλ, ο οποίος τα τελευταία 24ωρα δέχεται δριμεία κριτική για τα έργα τέχνης του, που θεωρήθηκαν βλάσφημα από μεγάλη μερίδα της κοινωνίας και έγιναν η αφορμή για να διαταχθεί πειθαρχική έρευνα εις βάρος του από το Υπουργείο Παιδείας.
Μιλώντας στην τηλεοπτική εκπομπή του ΡΙΚ “ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΑΡΑ” και στον δημοσιογράφο , Πάρη Ποταμίτη, ο κ. Γαβριήλ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στήνουμε μνημεία και τιμούμε αυτούς που κατέστρεψαν τον τόπο μας, αυτούς που ήταν η αιτία να σκοτωθούν χιλιάδες συμπατριώτες μας στο πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή και να ξεριζωθούν 200 χιλιάδες άνθρωποι από τα σπίτια τους. Δεν διαμαρτυρόμαστε γι’ αυτά τα μνημεία και διαμαρτυρόμαστε για κάποιον καλλιτέχνη που τόλμησε να κάνει ένα έργο ενάντια σε αυτά τα μνημεία»!
Επίσης ο Γαβριήλ ανέφερε: ” Οι αρχιερείς μας ντύνονται με αυτοκρατορικές ενδυμασίες, φορούν αυτοκρατορικές κορώνες και κρατούν αυτοκρατορικά σκήπτρα, κυκλοφορούν με λιμουζίνες και ζουν στην χλιδή, δωροδοκούνται από εγκληματίες για να μεσολαβήσουν προκειμένου να πάρουν την κυπριακή υπηκοότητα και όλα αυτά δεν μας ενοχλούν. Μας ενοχλεί το έργο του καλλιτέχνη που θίγει το σύστημα” και ο καλλιτέχνης και διερωτήθηκε ποιος τελικά προσβάλλει ποιον σε αυτόν τον τόπο.
«Πολιτογραφούμε δισεκατομμυριούχους Σαουδάραβες για να ταξιδεύει ο πρόεδρος με την οικογένειά του δωρεάν κι αν κάποιος τους ταρακουνήσει να ξυπνήσουν, τους πιάνει υστερία, βρίζουν και διατάζουν πειθαρχικές έρευνες», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στην ιδιότητά του ως εκπαιδευτικός και σεερώτηση, αν αυτή συνάδει με τα όσα αναμένει η πολιτεία και η κοινωνία, ο κ. Γαβριήλ ανέφερε ότι ένας από τους στόχους της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης στους μαθητές. Καταλήγοντας, ο κ. Γαβριήλ ανέφερε ότι η προσωπική του καλλιτεχνική ενασχόληση που γίνεται στον ελεύθερο του χρόνο δεν έχει καμία σχέση με το έργο που επιτελεί στο σχολείο.
Σκίτσο του Πιν στην εφημερίδα “Ο Φιλελεύθερος”
Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄ ζήτησε παρέμβαση στην ίδια τηλεοπτική εκπομπή και δήλωσε ότι «δεν μπορεί να είναι εκπαιδευτικός ο εν λόγω καλλιτέχνης και να βρίσκεται δίπλα από τους νέους». Ο Αρχιεπίσκοπος υποστήριξε ότι “ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης προσέβαλε στα έργα του το πρόσωπο του Χριστού” και τόνισε ότι “η Κύπρος είναι ένα κράτος χριστιανικό και ουδείς μπορεί να προσβάλλει τον Χριστό”.