«Όταν πάρει τέλος ο ρωσικός ιμπεριαλισμός, θα έχουμε επιτέλους ειρήνη στην Ευρώπη»

«Όταν πάρει τέλος ο ρωσικός ιμπεριαλισμός, θα έχουμε επιτέλους ειρήνη στην Ευρώπη»

Γιατί ο Πούτιν επιμένει ότι Ρώσοι και Ουκρανοί είναι ένα έθνος; Ποια είναι η αλήθεια για την ιστορία της Ουκρανίας; Μισούν οι Ουκρανοί τον Τσαϊκόφσκι; Και τι συνδέει τον Πούσκιν με τον Πούτιν; Ο ουκρανός φιλόσοφος Volodymyr Yermolenko (Βολοντιμίρ Γερμολένκο) μας συστήνει τη χώρα που αμύνεται απέναντι σε μια τεράστια αποικιοκρατική δύναμη.

Της Κατερίνας ΟΙκονομάκου*

Εικόνα oikonomakou

Μια ημέρα πριν μιλήσουμε, η ουκρανική πρωτεύουσα είχε ξυπνήσει με την είδηση ότι μια πολυκατοικία είχε δεχτεί επίθεση από ρωσικό πύραυλο. Ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και άλλοι έξι τραυματίστηκαν. Η φωτογραφία ενός επτάχρονου κοριτσιού πάνω σε φορείο το οποίο έβγαλαν ζωντανό από το κτίριο οι πυροσβέστες, έκανε τον γύρο του κόσμου. «Το χθεσινό χτύπημα είναι μια ένδειξη για τις προθέσεις της Ρωσίας και ως τέτοια μας ανησυχεί πολύ», λέει ο Βολοντιμίρ Γερμολένκο ( φωτο επάνω), που μας μιλάει μέσω zoom από το διαμέρισμά του στο Κίεβο. Η γυναίκα του με τις τρεις κόρες τους βρίσκονται μακριά. Έφυγαν από την πόλη όταν ξέσπασε ο πόλεμος.

Ο Γερμολένκο είναι φιλόσοφος, συγγραφέας και διευθυντής του Ukraineworld.orgukraineworld.org, μιας multimedia πλατφόρμας που δημιουργήθηκε την περίοδο της εξέγερσης στο Μαϊντάν, για να εξηγήσει την Ουκρανία στον κόσμο. «Παρακολουθώντας τα δυτικά μέσα ενημέρωσης, έχετε την εντύπωση ότι υπάρχει κάτι που δεν έχουν κατανοήσει ή έχουν καταλάβει λάθος για την Ουκρανία;» τον ρώτησα κάποια στιγμή. «Ολόκληρη η ιστορία της χώρας και του λαού είναι άγνωστη», μου λέει. «Ο κόσμος δεν μας έβλεπε, δεν γνώριζε τίποτε για την ιστορία της Ουκρανίας. Αλλά αυτό θα μπορούσε να το πει κανείς και για τους ίδιους τους Ουκρανούς. Διότι εκείνοι οι άνθρωποι που θα μπορούσαν να μεταδώσουν αυτήν την ιστορία, είτε εκτελέστηκαν τη δεκαετία του ’30, είτε χάθηκαν αργότερα στα στρατόπεδα».

«Έχει φτάσει η ώρα να συζητήσουμε όχι μόνο για την ουκρανική ιστορία, αλλά για όλες τις ιστορίες που αποσιωπήθηκαν μέσα στη Ρωσική Αυτοκρατορία»

Ο 42χρονος φιλόσοφος μιλάει για μια κοινωνία που βγήκε από τον 20ο αιώνα βάναυσα ακρωτηριασμένη. «Κυρίαρχη αίσθηση ήταν ότι μας πλάκωνε ένας τεράστιος βράχος. Κι έπειτα, κάποια στιγμή, άρχισε να ξεπροβάλλει λίγο φρέσκο χορτάρι, λίγα νεαρά δέντρα, λίγη βλάστηση ελεύθερης σκέψης. Και μόλις το βλέπουν αυτό οι Ρώσοι, επιχειρούν αμέσως να τα καταστείλουν, να τα αφανίσουν για άλλη μια φορά. Έχει φτάσει, όμως, η ώρα να συζητήσουμε όχι μόνο για την ουκρανική ιστορία, αλλά για όλες τις ιστορίες που αποσιωπήθηκαν μέσα στη Ρωσική Αυτοκρατορία. Να μιλήσουμε για τους Γεωργιανούς, για τους Αρμένιους, τους Λιθουανούς, τους Λευκορώσους».

IS: Έχετε γράψει ότι η ελευθερία είναι το κύριο συστατικό της ουκρανικής πολιτικής ταυτότητας. Είναι εύκολο να μου περιγράψετε αυτήν την ταυτότητα και να μου εξηγήσετε πώς διαμορφώθηκε μέσα στον χρόνο;

Η Ουκρανία είναι πολυεθνική, πάντα ήταν – γνωρίζετε άλλωστε πόσο έντονο είναι ειδικά το ελληνικό στοιχείο στη χώρα, το βλέπει κανείς στα ονόματα τόσων πόλεων, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Μαριούπολη, που καταστράφηκε από τους Ρώσους, η Χερσώνα, η Μελιτόπολη. Η ουκρανική ταυτότητα διαμορφώθηκε σε ένα πολυεθνικό περιβάλλον, όπου μιλιούνται δυο γλώσσες. Είμαστε όλοι δίγλωσσοι, όλοι μιλάμε και ουκρανικά και ρωσικά. Ως πολιτική οντότητα, η Ουκρανία περιλαμβάνει όλες τις μονοθεϊστικές θρησκείες. Έχει επίσης έναν ξεχωριστό πολιτισμό, διαφορετικό από τον ρωσικό και τον λευκορωσικό – έχουμε τις δικές μας παραδόσεις, τη δική μας μουσική, τη λογοτεχνία μας. Αλλά ακόμη κι έτσι, όλα αυτά μαζί δεν θα ήταν αρκετά για να συγκροτήσουν μια ξεχωριστή πολιτική ταυτότητα.

«Το κλειδί για τη συγκρότηση του ουκρανικού έθνους είναι μια αντίληψη που έχει τις ρίζες της στην ελληνική αρχαιότητα και την Πολιτεία του Αριστοτέλη»

Να έρθω, λοιπόν, στο θέμα της ελευθερίας. Το κλειδί για τη συγκρότηση του ουκρανικού έθνους είναι μια συγκεκριμένη αντίληψη, σύμφωνα με την οποίαν η πολιτική οργανώνεται γύρω από τις διαφορετικές κοινότητες των πολιτών, που ενώνουν τις δυνάμεις τους. Έχουμε έναν όρο για αυτό – hromadaHromadas | Internet Encyclopedia of Ukraine, που σημαίνει κοινότητα. Αυτή η παράδοση έχει τις ρίζες της στην ελληνική αρχαιότητα. Διότι ο άνθρωπος που έγραψε και ηγήθηκε της πρώτης hromada ήταν ο σπουδαίος πολιτικός στοχαστής Μιχάιλο ΝτραχομάνοφMykhailo Drahomanov, ο οποίος δίδασκε Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή Ιστορία. Όταν μελετήσει κανείς τον ορισμό που έδινε για τη hromada, θα δει ότι έχει πολλά κοινά με την Πολιτεία του ΑριστοτέληΑθηναίων Πολιτεία.

Η ιδέα, λοιπόν, της hromada είναι ότι η πολιτική δεν είναι μια υπόθεση που έρχεται από πάνω προς τα κάτω, δεν έρχεται από τον αυτοκράτορα ή τον τσάρο, αλλά από την οργάνωση των πολιτών σε έναν συγκεκριμένο τόπο. Και μια κοινωνία γεννιέται μέσα από την συνάντηση και την ενσωμάτωση των διαφορετικών κοινοτήτων. Έτσι το κράτος είναι ένα είδος κοινότητας που αποτελείται από πολλές μικρότερες κοινότητες. Είναι μια Πολιτεία, μπορεί να πει κανείς. Υπάρχει, λοιπόν, μεγάλη συζήτηση για την επιρροή της ελληνικής φιλοσοφίας στην ουκρανική πολιτική παράδοση.

Μια άλλη σχέση με την ελληνική αρχαιότητα, που επίσης συνδέεται με το θέμα της ελευθερίας, ανιχνεύει κανείς στο αρχετυπικό έργο της μοντέρνας ουκρανικής λογοτεχνίας, την «ΑινειάδαEneida» του Ιβάν ΚοτλιαρέφκσιIvan Kotliarevsky – The first modern Ukrainian writer. Ο Κοτλιαρέφκσι έγραψε μια χιουμοριστική εκδοχή της Αινειάδας του ΒιργιλίουThe Aeneid – Virgil. Ο Αινείας του Βιργιλίου είναι ένας αντι-Οδυσσέας. Ο Κοτλιαρέφκσι, λοιπόν, αποδόμησε τον ρωμαϊκό μύθο και αυτό που λέω πάντα είναι ότι ο Αινείας του είναι ένας αντι-Αινείας κι ο Κοτλιαρέφκσι επιστρέφει με έναν τρόπο στην Οδύσσεια, διότι θέλει την επιστροφή του ήρωά του στην πατρίδα του.

«Μία από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές μορφές της Ουκρανίας, η Λέσια Ουκράινκα, έχει γράψει ένα έργο όπου βάζει τους Έλληνες (Ουκρανούς) να πολεμούν εναντίον της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Ρωσίας)»

Στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού θα βρει κανείς και στο έργο μιας από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές μορφές της Ουκρανίας, της Λέσια ΟυκράινκαLesya Ukrainka, η οποία έχει γράψει ένα σπουδαίο έργο, την «Κασσάνδρα» – το οποίο, παρεμπιπτόντως, συζητώ με τους φοιτητές μου αυτές τις ημέρες. Η Ουκράινκα έχει γράψει ένα έργο με τον τίτλο «Όργιο», όπου βάζει τους Έλληνες να πολεμούν εναντίον της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Και είναι απολύτως σαφές ότι στη θέση των Ελλήνων βλέπει τους Ουκρανούς και στη θέση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας βλέπει τη Ρωσία. Και αυτό συνδέεται με την ιδέα της πολιτικής ελευθερίας, όπως τη συναντά κανείς στην αρχαία ελληνική σκέψη και πρωτίστως στην Αθηναίων Πολιτεία του Αριστοτέλη.

Και οι σχέσεις δεν σταματούν εκεί. Την εποχή του μπαρόκ, στο Κίεβο ανθούσαν οι κλασικές σπουδές, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στη Μόσχα. Καθόλου τυχαία, οι πρώτοι μεταφραστές του Ομήρου στα ρωσικά ήταν Ουκρανοί που είχαν λάβει κλασική παιδεία στην περίφημη Ακαδημία ΜοχίλαFoundation of the Kyiv-Mohyla Academy – National University of Kyiv-Mohyla Academy, που ήταν το πρώτο πανεπιστήμιο στην Ανατολική Ευρώπη.

IS: Ιστορικά, η Ουκρανία έχει διαφορετική σχέση με την Ευρώπη από ό,τι η Ρωσία;

Ναι, απολύτως. Έχει μεγάλη σημασία, για παράδειγμα, ότι στη ρωσική παράδοση υπάρχει τεράστια καχυποψία απέναντι στη σκέψη του Αριστοτέλη. Τους ενδιέφερε πολύ περισσότερο να αναβιώσουν τη νεοπλατωνική φιλοσοφία – και ξέρουμε ότι ο Πλάτωνας ελάχιστα συνέβαλε στις ευρωπαϊκές πολιτικές παραδόσεις. Ειδικά στη διάρκεια του 20ου αιώνα έχει ασκηθεί πολλή κριτική στη σκέψη του.

«Στην Ουκρανία, σε αντίθεση με τη Ρωσία που ήταν ενάντια στην Ευρώπη, το αίτημα ήταν να αντλήσουμε από τις πηγές της ευρωπαϊκής κουλτούρας»

Αλλά και στη διάρκεια του 19ου αιώνα βλέπουμε ότι τα μεγάλα ρεύματα του ρωσικού πολιτισμού, οι δυτικόφιλοι και οι σλαβόφιλοι, ήταν επί της ουσίας και οι δυο αντίθετοι με τη Δύση και την Ευρώπη. Ενώ στην Ουκρανία η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική. Τόσο οι πατριώτες, όσο και οι κοσμοπολίτες αισθάνονταν Ευρωπαίοι, μελετούσαν και αντλούσαν από την ευρωπαϊκή σκέψη και τον πολιτισμό. Στη ρωσική δημόσια σφαίρα και τον δημόσιο διάλογο, ο κοινός παρονομαστής ήταν η αντίθεση στην Ευρώπη. Ενώ στην Ουκρανία το αίτημα ήταν να αντλήσουμε από τις πηγές της ευρωπαϊκής κουλτούρας, να μπούμε σε διάλογο, όχι να σταθούμε απέναντι.

IS: Μπορείτε να μου δώσετε ένα απλό παράδειγμα που δείχνει πώς εκδηλώνεται σήμερα αυτή η διαφορετική πολιτική κληρονομιά στην ουκρανική και τη ρωσική κοινωνία;

Λοιπόν, παρακολουθώντας τις δημοσκοπήσεις στη Ρωσία μπορεί κανείς να διαπιστώσει κάτι που είναι πολύ διαδεδομένο στη ρωσική κοινωνία: την αντίληψη ότι η ιστορία και η πολιτική είναι κάτι σαν φυσική καταστροφή, με την έννοια ότι τα άτομα δεν έχουν καμιά δυνατότητα να επηρεάσουν και ότι το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να υποταχθούν ή να φύγουν. Τεράστια μερίδα των Ρώσων πιστεύουν ότι τίποτε δεν εξαρτάται από τους ίδιους, ότι δεν έχουν καμιά ευθύνη για τις εξελίξεις, ότι οι ηγέτες τους ξέρουν καλύτερα.

«Η ουκρανική νοοτροπία είναι μονίμως στραμμένη στην αντιπολίτευση, διότι είναι βαθιά εμπεδωμένη η ανάγκη να ελέγχεται η εξουσία»

Στην Ουκρανία τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο μέσος Ουκρανός θα σου πει ότι «ο πρόεδρος δεν καταλαβαίνει τίποτε, οι βουλευτές είναι άσχετοι, εγώ θα σου πω τι πρέπει να γίνει». Αυτή είναι η ουκρανική νοοτροπία, είναι μονίμως στραμμένη στην αντιπολίτευση, διότι είναι βαθιά εμπεδωμένη η ανάγκη να ελέγχεται η εξουσία. Επίσης, ένα άλλο χαρακτηριστικό των Ουκρανών είναι το ανεπτυγμένο αίσθημα της ευθύνης. Βλέπετε πόσοι άνθρωποι πήγαν αμέσως στην πρώτη γραμμή, πόσοι βοηθούν εθελοντικά με κάθε τρόπο.

IS: Παίζει ρόλο το γεγονός ότι στην Ουκρανία είναι πολύ πιο ανεπτυγμένη η Κοινωνία των Πολιτών;

Αυτό το ακούω πολύ συχνά, αλλά πρόκειται για παρανόηση. Η κινητοποίηση αφορά το σύνολο του πληθυσμού. Το λέω γιατί έχει σημασία και θα το εξηγήσω. Υπάρχει μια πολύ διαδεδομένη άποψη σύμφωνα με την οποία η εξέγερση της αξιοπρέπειας στο Μαϊντάν ήταν μια εξέγερση της μεσαίας τάξης. Εγώ διαφωνώ με αυτήν την ερμηνεία της πραγματικότητας. Διότι και στη Ρωσία υπάρχει μεσαία τάξη. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι στη Ρωσία υπάρχει μια άβυσσος ανάμεσα στη μορφωμένη μεσαία τάξη και τον απλό λαό, τους πιο φτωχούς και λιγότερο μορφωμένους ανθρώπους. Στην Ουκρανία δεν υπάρχει τέτοια άβυσσος ανάμεσα στις διαφορετικές τάξεις. Η μεσαία τάξη στα μεγάλα αστικά κέντρα δεν μπορεί να αλλάξει την ιστορία. Μπορεί να διαμορφώσει και να προβάλει ιδέες, να συγκεντρώσει κεφάλαια, αλλά για να αλλάξουν τα πράγματα πρέπει να κινητοποιηθούν μαζικά οι πολίτες από τις μικρές πόλεις και τα χωριά. Σε στιγμές όπως αυτή που ζούμε, αυτοί οι άνθρωποι είναι τα υποκείμενα της ιστορίας. Και στην Ουκρανία είναι πολλοί αυτοί οι άνθρωποι.

«Μετά από πολλές δεκαετίες σταλινικής καταστολής και διώξεων, η αλλαγή στην Ουκρανία βασίστηκε στους απλούς ανθρώπους σε όλη τη χώρα που πήραν τον έλεγχο της ζωής τους»

Κι έχει σημασία ότι αυτή είναι η πραγματικότητα, μετά από πολλές δεκαετίες καταπίεσης, σταλινικής καταστολής και διώξεων. Φανταστείτε ότι στη δεκαετία του ’30 αφανίστηκαν 4 εκατομμύρια άνθρωποι. Και ακολούθησε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος… Στο τέλος του, η Ουκρανία ήταν μια χώρα που είχε χάσει το ένα τρίτο του πληθυσμού της. Θα περίμενε, λοιπόν, κανείς ότι οι Ουκρανοί θα εξελίσσονταν σε έναν παθητικό, παραιτημένο λαό. Και για ένα διάστημα αυτό ίσχυε. Αλλά από ένα σημείο και μετά, οι νεότερες γενιές άρχισαν να ανακτούν αυτό το αίσθημα της προσωπικής ευθύνης, τη βεβαιότητα ότι είναι πολίτες που μπορούν να έχουν τον έλεγχο της ζωής τους, ότι η πολιτική είναι δική τους υπόθεση. Η αλλαγή, δηλαδή, δεν βασίστηκε στην ύπαρξη μιας οργανωμένης Κοινωνίας των Πολιτών, αλλά στους απλούς ανθρώπους σε ολόκληρη τη χώρα. Νομίζω ότι αυτό έκανε τη διαφορά.

IS: Με δεδομένη αυτήν τη μακρά παράδοση, πώς έφτασε να διαδοθεί, να γίνει κάποια στιγμή σχεδόν κυρίαρχο το ρωσικό αφήγημα –και είναι και το αφήγημα που επικαλείται ο Βλαντίμιρ Πούτιν– σύμφωνα με το οποίο οι Ουκρανοί είναι τα αδέλφια των Ρώσων κι ότι πρόκειται για το ίδιο έθνος;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Πρώτα απ’ όλα, υπάρχει μια μεγάλη παράδοση της ρωσικής ιστοριογραφίας –στην οποίαν οι Ουκρανοί είχαν εκφράσει ισχυρές αντιθέσεις κατά τον 19ο αιώνα– που προτάσσει τον ισχυρισμό ότι οι Ρώσοι, οι Λευκορώσοι και οι Ουκρανοί δεν είναι ξεχωριστά έθνη, αλλά αποτελούν ένα ενιαίο έθνοςΕίναι οι Ουκρανοί και οι Ρώσοι το ίδιο έθνος;. Αυτή η θεωρία, λοιπόν, εμφανίζεται ήδη από τον 19ο αιώνα, αλλά λίγο αμβλύνεται την περίοδο της ΕΣΣΔ.

Κι αυτό θα συμβεί διότι ο Λένιν –λαμβάνοντας υπόψη πρωτίστως τον ουκρανικό αγώνα της ανεξαρτησίας– είχε την πρόθεση να μετατρέψει μία αυτοκρατορία σε ομοσπονδία κι έτσι προέκυψαν οι σοβιετικές δημοκρατίες, καθεμιά με τα δικά της σύνορα, τη δική της πρωτεύουσα, τη δική της διοίκηση. Βεβαίως κανένα από αυτά τα κράτη δεν είχε αυτονομία· όλα ελέγχονταν από το Κομμουνιστικό Κόμμα, το οποίο ήταν ένα είδος υπερεθνικής δομής. Αλλά τουλάχιστον υπήρχαν αυτά τα στοιχειώδη ξεχωριστά σχήματα.

 

«Είναι σαφές ότι ο Πούτιν βρίσκεται κοντά στη σκέψη του Στάλιν, που επινόησε την έννοια του σοβιετικού έθνους: ένα ψέμα, μια ιμπεριαλιστική κατασκευή»

Ο Πούτιν λέει ότι ο Λένιν έκανε τεράστιο λάθος με τη δημιουργία αυτών των σοβιετικών κρατών. Είναι σαφές ότι βρίσκεται πολύ πιο κοντά στη σκέψη του Στάλιν, ο οποίος επίσης έλεγε ότι το λενινιστικό πείραμα είχε αποτύχει κι επινόησε την έννοια του σοβιετικού έθνους, στο οποίο εκτός από τους σλαβικούς λαούς συμπεριέλαβε τους Καζάκους, τους Ουζμπέκους, τους Τατζίκους, τους Γεωργιανούς κ.ο.κ. Ο Πούτιν λοιπόν επιστρέφει ακόμη πιο πίσω, στον 19ο αιώνα και ισχυρίζεται ότι υπάρχει ένα έθνος, το ρωσικό, στο οποίο ανήκουν οι Ουκρανοί και οι Λευκορώσοι.

Πρόκειται για ένα ψέμα, για μια ιμπεριαλιστική κατασκευή. Διότι τι κάνεις για να αποδείξεις ότι πρόκειται για ένα, ενιαίο έθνος; Κάνεις δυο πράγματα: πρώτον, απαγορεύεις ή περιθωριοποιείς τη χρήση της λευκορωσικής και της ουκρανικής γλώσσας, την ώρα που τους προωθείς τη διάδοση της ρωσικής. Το δεύτερο που κάνεις είναι οι μαζικές αλλαγές στη δημογραφική σύνθεση των πληθυσμών – δηλαδή εκτοπίζεις ολόκληρες ομάδες ανθρώπων.

IS: Σε ποιες περιοχές της Ουκρανίας συνέβη αυτό;

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Κριμαία, όπου στις αρχές του 20ου αιώνα οι κάτοικοι ήταν κατά 90% Τάταροι και περίπου 10% Έλληνες. Πώς έφτασαν στα τέλη του 20ου αιώνα να είναι στην πλειοψηφία τους Ρώσοι; Μέσω των εκτοπισμών. Μεγάλες ομάδες πληθυσμού εκδιώχθηκαν και στη θέση τους μεταφέρθηκαν εκεί Ρώσοι. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει σήμερα στις κατεχόμενες περιοχές της ανατολικής Ουκρανίας. Μιλούσαμε νωρίτερα για την Μαριούπολη – μισό εκατομμύριο άνθρωποι εκτοπίστηκαν από εκεί στη Ρωσία.

«Ο Πούτιν έχει μεγάλη αγωνία να αποδείξει ότι το ουκρανικό έθνος δεν υπάρχει, ότι η γλώσσα κι ο πολιτισμός μας δεν υπάρχουν, ότι είμαστε το ίδιο έθνος»

Ο Πούτιν έχει μεγάλη αγωνία να αποδείξει ότι το ουκρανικό έθνος δεν υπάρχει, ότι η γλώσσα κι ο πολιτισμός μας δεν υπάρχουν, ότι Ρώσοι κι οι Ουκρανοί είμαστε το ίδιο έθνος, διότι αν δεν το καταφέρει, πώς θα πείσει κάποια στιγμή μια σειρά από άλλα έθνη ότι οφείλουν να μοιράζονται το ίδιο κράτος με τους Ρώσους; Πώς θα πείσει τους Μπουριάτους, τους Μογγόλους, τους Μπασκίριους, όταν μια μέρα αναρωτηθούν τι είναι αυτό που τους συνδέει με τους Ρώσους;

IS: Αυτόν τον καιρό βλέπουμε να αποκαθηλώνεται από τις ουκρανικές πόλεις οτιδήποτε παραπέμπει στη Ρωσία – αναφέρομαι σε ονόματα δρόμων και οργανισμών που ανακαλούν μεγάλες προσωπικότητες του ρωσικού πολιτισμού. Ο ουκρανός υπουργός πολιτισμού μίλησε για μια διαδικασία απο-ρωσοποίησης και αποαποικιοποίησηςΕίναι απαραίτητο αυτό;

Ναι, είναι σημαντικό. Κάθε ονοματοδοσία είναι μια μετονομασία και μια απο-ονοματοδοσία. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Στο κέντρο του Κιέβου βρίσκεται η μεγάλη μας Μουσική Ακαδημία, που έφερε το όνομα του Τσαϊκόφσκι. Ο Πιοτρ Τσαϊκόφσκι ήταν Ρώσος με ουκρανο-πολωνικές ρίζες. Στράφηκαν ξαφνικά οι Ουκρανοί εναντίον του Τσαϊκόφσκι; Όχι, καθόλου, εξακολουθούμε να ακούμε τη μουσική του.

«Ο Τσαϊκόφσκι δεν συνέβαλε στην ουκρανική μουσική παράδοση. Γιατί να έχει το δικό του όνομα η ακαδημία μας;»

Αλλά το ερώτημα είναι: γιατί να έχει το δικό του όνομα η ακαδημία μας; Να σας πω την ιστορία της; Η Μουσική Ακαδημία ιδρύθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα από ουκρανούς συνθέτες, επικεφαλής των οποίων ήταν ο σπουδαίος συνθέτης Μίκολα ΛίσενκοMykola Lysenko, με χρήματα της ουκρανικής κοινότητας. Το Κίεβο ήταν αποικιοκρατούμενο, αλλά υπήρχαν αρκετές οικογένειες της ουκρανικής ελίτ που με δικά τους κεφάλαια υποστήριζαν τον ουκρανικό πολιτισμό. Όταν πέθανε, λοιπόν, ο Λίσενκο, έδωσαν στην Ακαδημία το όνομά του. Ο Τσαϊκόφσκι είχε κατά πάσα πιθανότητα βρεθεί πολλές φορές στο Κίεβο, αλλά δεν συνέβαλε στην ουκρανική μουσική παράδοση. Την περίοδο του σταλινισμού, στο πλαίσιο της εξαφάνισης κάθε ίχνους της ουκρανικής κουλτούρας, οι αρχές επέβαλαν τη μετονομασία της ακαδημίας. Διότι όπως σας έλεγα νωρίτερα, ο Στάλιν επιδίωκε την αναβίωση της ρωσικής αυτοκρατορίας. Ήθελε να επιβάλει τη δημιουργία ενός ενιαίου σοβιετικού έθνους. Αυτό θέλει τώρα και ο Πούτιν – όταν λέει ότι οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί ανήκουν στο ίδιο έθνος, εννοεί ότι οι Ουκρανοί πρέπει να γίνουν Ρώσοι κι όχι το αντίστροφο. Κάθε ονοματοδοσία, λοιπόν, ήταν μια απόπειρα να αποσιωπηθεί και να εξαφανιστεί ο ουκρανικός πολιτισμός.

IS: Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε ένα άρθρο σας με τον τίτλοFrom Pushkin to Putin: Russian Literature’s Imperial Ideology | Foreign Policy «Από τον Πούσκιν στον Πούτιν: Μια διαδρομή του ρωσικού ιμπεριαλισμού». Λέτε ότι τα έργα της ρωσικής λογοτεχνίας συνέβαλαν στη διαμόρφωση, τη διάδοση και την εμπέδωση της αυτοκρατορικής ιδεολογίας και της εθνικιστικής κοσμοθεωρίας της Ρωσίας.

« Τα πανεπιστήμια στον δυτικό κόσμο ξανακοιτάζουν τα έργα της δυτικής λογοτεχνίας και ως προϊόντα της αποικιοκρατικής θέασης του κόσμου»

Φυσικά, ο ρωσικός πολιτισμός δεν ήταν άσχετος από την ιδεολογία που βρισκόταν στον πυρήνα της ρωσικής πολιτικής σκέψης. Είναι καιρός να το αναγνωρίσουμε αυτό και να το συζητήσουμε. Τα πανεπιστήμια στον δυτικό κόσμο μελετούν και ξανακοιτάζουν τα έργα της δυτικής λογοτεχνίας και ως προϊόντα της αποικιοκρατικής θέασης του κόσμου. Αναγνωρίζουν τα ίχνη του δυτικού ιμπεριαλισμού και την οριενταλιστική ματιά στο έργο του Κίπλινγκ ή του Φλομπέρ, για παράδειγμα. Αυτό που λέω, λοιπόν, είναι ότι με την ίδια κριτική ματιά πρέπει να δει κανείς και τη λογοτεχνία της ρωσικής αυτοκρατορίας. Η Ρωσία ήταν μια τεράστια αποικιοκρατική δύναμη.

IS: Για ποιο λόγο δεν το έχουμε κάνει μέχρι σήμερα;

Κοιτάξτε, οι Ρώσοι παρουσιάζονταν πάντα σαν ένα είδος εναλλακτικής στη Δύση. Ισχυρίζονταν ότι με έναν τρόπο ήταν και οι ίδιοι μια αποικία της Δύσης ή έστω ότι αποτελούσαν τη φωνή των λαών που έχουν βιώσει τη δυτική αποικιοκρατία. Ωστόσο η αλήθεια είναι ότι οι Ρώσοι είναι κανονικοί αποικιοκράτες, οι οποίοι έκαναν σε άλλους λαούς τα ίδια και χειρότερα από τους δυτικούς αποικιοκράτες. Το πρόβλημα είναι πως όταν οι δυτικοί διανοούμενοι μελετούσαν τον ρωσικό πολιτισμό, αναζητούσαν εκεί ένα εναλλακτικό αφήγημα. Αλλά ήταν αφελείς σε ό,τι αφορά τον ρωσικό ιμπεριαλισμό. Έτσι αποδέχτηκαν και υιοθέτησαν την εκδοχή που παρουσίαζαν οι Ρώσοι για τον εαυτό τους.

 

IS: Στο άρθρο σας κάνετε παραλληλισμούς ανάμεσα σε ένα ποίημα του Πούσκιν και το περιεχόμενο της ρωσικής προπαγάνδας. Μπορείτε να μου το εξηγήσετε;

Βεβαίως, υπάρχει ένα ποίημα του Πούσκιν, με τίτλο «Πολτάβα»Poltava (poem), το οποίο είναι ξεκάθαρα αντι-ουκρανικό. Νομίζω ότι γράφτηκε ως αντίδραση σε μια πολύ ρομαντική εικόνα του αρχηγού των Κοζάκων Ιβάν ΜαζέπαIvan Mazepa στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία, για παράδειγμα στο έργο του λόρδου ΜπάιρονMazeppa (poem). Ο στόχος του Πούσκιν ήταν να παρουσιάσει τον Μαζέπα σαν κακό πατριώτη και κακό πολιτικό, κυρίως όμως αυτό που επεδίωκε ήταν να παρουσιάσει τους Ουκρανούς σαν ένα έθνος του παρελθόντος, ένα έθνος που δεν έχει δικαίωμα στο μέλλον. Έτσι έβλεπε ο Πούσκιν τους Ουκρανούς, σαν έναν λαό βαρβάρων, έναν λαό με αιματηρό παρελθόν. Κι αυτό είναι σήμερα και το επίσημο ρωσικό αφήγημα – ότι οι Ουκρανοί είναι φασίστες, είναι νεοναζί.

«Ο Πούσκιν έβλεπε τους Ουκρανούς σαν έναν λαό βαρβάρων με αιματηρό παρελθόν. Κι αυτό είναι σήμερα το επίσημο ρωσικό αφήγημα, ότι είμαστε φασίστες, νεοναζί»

Ο Πούσκιν έχει γράψει κι ένα πολύ γνωστό ποίημα για την εξέγερση των ΠολωνώνTo The Slanderers of Russia, το οποίο είναι έντονα αντιπολωνικό, όπου θα βρει κανείς το γνωστό αφήγημα σύμφωνα με το οποίο η πολωνική εξέγερση σχεδιάστηκε σε κάποιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Και το σκεπτικό είναι «μην τα βάζετε με τη Ρωσία, μην ανακατεύεστε, οι Σλάβοι θα τα κανονίσουμε μεταξύ μας». Ό,τι ήταν η Πολωνία για τη Ρωσία τον 18ο αιώνα, είναι σήμερα η Ουκρανία. Κι όπως έλεγαν ότι πίσω από τους Πολωνούς ήταν η Ευρώπη, έτσι λένε ότι οι Ευρωπαίοι προκάλεσαν την πορτοκαλί επανάστασηOrange Revolution και την εξέγερση στο Μαϊντάν. Στο μεταξύ, στο συγκεκριμένο ποίημα ο Πούσκιν απειλεί τη Δύση λέγοντας «δεν σας νικήσαμε ήδη μια φορά;» Αναφέρεται στη ρωσική νίκη επί του Ναπολέοντα. «Μπορούμε να το επαναλάβουμε», λέει. Λοιπόν αυτή η ρητορική, δυο αιώνες αργότερα, δεν έχει αλλάξει.

Δεν κατηγορώ, βεβαίως, τη ρωσική λογοτεχνία για την εισβολή, όχι βέβαια. Λέω, όμως, ότι πρέπει να πάρουμε μιαν απόσταση, να μην είμαστε αφελείς, να τη δούμε με βλέμμα κριτικό. Νομίζω ότι η απο-αποικιοποίηση που ξεκίνησε κατά τον 20ο αιώνα πρέπει να ολοκληρωθεί. Πρέπει να έρθει το τέλος του ρωσικού ιμπεριαλισμού – αλλά αυτή η διαδικασία θα είναι πάρα πολύ οδυνηρή και πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι που οι Ρώσοι έχουν καταλάβει. Αλλά για να έχουμε επιτέλους ειρήνη στην Ευρώπη, πρέπει ο ρωσικός ιμπεριαλισμός να πάρει τέλος.

IS: Γνωρίζετε, ασφαλώς, την αρκετά διαδεδομένη άποψη ότι θα ήταν προτιμότερο οι Ουκρανοί να κάνουν κάποιες παραχωρήσεις, ώστε να βρεθεί μια διέξοδος, να μην ταπεινωθεί ο Πούτιν και να πάρει τέλος ο πόλεμος.

Μα τι άλλο πια να δώσουμε στον Πούτιν; Πού σταματάει αυτό; Το ερώτημά μου σε αυτούς που λένε ότι πρέπει κάτι να δώσουμε στον Πούτιν είναι το εξής: Οι Ρώσοι κατέλαβαν την Κριμαία, έχουν καταλάβει μέρος του Ντονμπάς και συνεχίζουν. Κάθε κατοχή φέρνει ακόμη περισσότερη κατοχή. Δεν θα είχαμε δει τη γενοκτονική επίθεση στη Μαριούπολη εάν δεν είχαν καταλάβει την Κριμαία – γιατί οι Ρώσοι από εκεί εξαπέλυσαν την επίθεσή τους στη Μαριούπολη. Και δεν θα είχαν, επίσης, καταλάβει την Χερσώνα αν δεν είχαν προηγουμένως καταλάβει την Κριμαία. Οπότε πού σταματάει αυτό; Ποια εγγύηση υπάρχει ότι δεν θα συνεχίσουν;

«Η Ρωσία δεν ξεκίνησε τον πόλεμο εναντίον μας επειδή το ΝΑΤΟ επεκτάθηκε, αλλά ακριβώς επειδή το ΝΑΤΟ δεν επεκτάθηκε στην Ουκρανία»

Ανάλογο είναι και αυτό που απαντώ σε όσους λένε ότι για αυτόν τον πόλεμο ευθύνεται το ΝΑΤΟ. Τους λέω ότι εάν το ΝΑΤΟ δεν είχε επεκταθεί στην Ανατολική Ευρώπη, τώρα θα είχαμε πόλεμο και στη Λιθουανία, την Λετονία, την Εσθονία, ίσως ακόμη και την Πολωνία. Διότι αυτές οι χώρες θα ήταν απροστάτευτες. Λέω σε αυτούς τους ανθρώπους, λοιπόν –στον Τσόμσκι, για παράδειγμα– διαβάστε Ιστορία, πηγαίνετε πίσω στη δεκαετία του 1920. Τότε, ορισμένοι σοφοί άνθρωποι έλεγαν ότι ένας δεύτερος πόλεμος ήταν αναπόφευκτος, διότι υπήρχε στην Κεντρική Ευρώπη ένα κενό ασφαλείας. Υπήρχαν πολλά μικρά κράτη τα οποία ήταν απροστάτευτα. Τα οποία δεν έχουν καμιά απολύτως ελπίδα όταν θα στραφούν εναντίον τους οι μεγάλες στρατιωτικές δυνάμεις.

Ένας από αυτούς τους σοφούς ανθρώπους ήταν μάλιστα κι ένας από τους ιδρυτικούς πατέρες της Ενωμένης Ευρώπης, ο Ρίχαρντ Κουντενχόβε-ΚαλέργκιRichard von Coudenhove-Kalergi –συστήνω σε όλους να διαβάσουν την «Πανευρώπη»Richard Coudenhove-Kalergi, Paneuropa | cvce.eu του, είναι ένα οραματικό κείμενο– ο οποίος έλεγε ότι ήταν αναπόφευκτη η διάσπαση της Πολωνίας. Διότι υπήρχαν αυτές οι ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, η γερμανική και η ρωσική, που θα διεκδικούσαν τον χώρο της. Έτσι και σήμερα, λοιπόν, η Ρωσία δεν ξεκίνησε τον πόλεμο εναντίον μας επειδή το ΝΑΤΟ επεκτάθηκε, αλλά ακριβώς επειδή το ΝΑΤΟ δεν επεκτάθηκε στην Ουκρανία.

ΠΗΓΗ:insidestory.gr

Share this post