ΟΙ ΑΦΟΡΙΣΑΝΤΕΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου*
Με τον μητροπολίτη πρ. Καλαβρύτων Αμβρόσιο ασχολούμαστε εδώ και πολλά χρόνια.
Όλοι μας έλεγαν: «Του δίνεις αξία. Μην ασχολείσαι. Είναι τρελός».
Ο αντίλογος είναι απλός: «Δεν πρόκειται για κάποιον τυχαίο. Είναι μητροπολίτης και αν είναι τρελός θα πρέπει να τον κλείσουν σε φρενοκομείο. Επειδή φαίνεται πως δεν είναι και είναι και δημόσιο πρόσωπο, καλό θα ήταν να μην προσπερνάμε με ελαφρότητα τις ενέργειές του, πολλές από τις οποίες είναι και ακραίες».
Ο πολύς κόσμος ταυτίζει την Εκκλησία με τον κάθε Αμβρόσιο. Δεν εξετάζει αν είναι «ένας» ή «τρελός», θεωρεί ότι εκφράζει την Εκκλησία κάθε φορά που μιλάει δημόσια.
Τώρα ο Αμβρόσιος είναι πρώην, δεν είναι εν ενεργεία μητροπολίτης, αλλά αυτό δεν μειώνει την βαρύτητα της πράξης του να αφορίσει τον πρωθυπουργό της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη, την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως και τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά.
Στο βίντεο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, με τον Αμβρόσιο να αφορίζει πανηγυρικά, ακούγονται πιστοί που λένε «μεσαίωνας», ενώ άλλοι αποχωρούν από τον ναό διαμαρτυρόμενοι. Όμως αυτό δεν πτοεί τον Αμβρόσιο. Το ότι εξαιτίας του οι πιστοί που πήγαν σήμερα να εκκλησιαστούν μετά από δύο μήνες αποχής – λόγω των μέτρων για την πανδημία του κορονοϊού – ταύτισαν την Εκκλησία με τον μεσαίωνα, τον αφήνει παγερά αδιάφορο. Αυτός έκανε αυτό που ήθελε, αφού εξέπνευσε η προθεσμία (sic) που ο ίδιος έβαλε στους πολιτικούς, στους οποίους είχε …τάξει τον αφορισμό.
Φυσικά την πρώτη και κύρια ευθύνη για το απαράδεκτο αυτό γεγονός φέρει ο διάδοχος του Αμβροσίου, μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας (όπως φαίνεται μόνο κατ’ όνομα) Ιερώνυμος.
Αίγιο: Ο νέος Μητροπολίτης Ιερώνυμος την ημέρα της ενθρόνισης του. Προπορεύεται ο Μητροπολίτης πρ. Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος
Αυτός ήξερε τι επρόκειτο να κάνει ο «γέροντάς» του. Εν γνώσει του λοιπόν και με την κανονική άδειά του, όπως λέμε στην εκκλησιαστική γλώσσα, λειτούργησε ο πρ. Καλαβρύτων Αμβρόσιος στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Παναγίας της Φανερωμένης στο Αίγιο, απ’ όπου εξαπέλυσε τον αφορισμό.
Η πράξη του Αμβροσίου έγινε στον Μητροπολιτικό Ναό κι αυτό βαρύνει εξ ολοκλήρου τον Καλαβρύτων Ιερώνυμο, ο οποίος κανονικά, μετά από αυτό, θα έπρεπε να παραιτηθεί. Αλλά πού τέτοια ευαισθησία… Πάντως από την στιγμή που ο Καλαβρύτων Ιερώνυμος δεν αποδοκίμασε την πράξη του προκατόχου του, σημαίνει ότι την αποδέχεται κι αυτό δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα για τον ίδιο. Πρόβλημα όχι έναντι της Ι. Συνόδου, ενδεχομένως, αλλά της κοινωνίας γενικότερα, αφού εμφανίζεται ολότελα ακυρωμένος ως ποιμενάρχης.
Ας πούμε όμως εδώ πως και η κοινωνία ανέχτηκε πανηγυρικά 40 χρόνια τον Αμβρόσιο ως δεσπότη. Και τώρα γράφουν κάποιοι «αγανακτισμένοι»: «δεν υπάρχει κανείς να τον μαζέψει αυτόν;». Η Εκκλησία έδωσε γερή ασυλία στον Αμβρόσιο. Αλλά και η πολιτεία και η κοινωνία, δεν πήγαν πίσω…
Οπότε τώρα – και ως πρώην – μπορεί να αφορίζει ελεύθερα και με μπέϊκη άνεση!
*Ο ΠαναγιώτηςΑντ. Ανδριόπουλος είναι Θεολόγος/ Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους