Βαρθολομαίος: Ορισμένοι συγχύζουν την ταπείνωση της πίστης με την υπεροψία της εξουσίας.

Βαρθολομαίος: Ορισμένοι συγχύζουν την ταπείνωση της πίστης με την υπεροψία της εξουσίας.

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ

ΜΟΣΧΑΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ: ΕΙΧΑΜΕ ΑΔΕΛΦΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ.

Του Α. ΒΙΚΕΤΟΥ

Μια αποστροφή από την ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχη, Βαρθολομαίου, κατά την έναρξη, το Σάββατο, των εργασιών της Σύναξης της Ιεραρχίας των εν ενεργεία Μητροπολιτών και Αρχιεπισκόπων του Οικουμενικού Θρόνου, δίνει ίσως το στίγμα της δίωρης συνομιλίας του την προηγουμένη με τον Πατριάρχη Μόσχας, Κύριλλο, για το εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας. Μετά την συνάντηση ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν έκανε δηλώσεις, ενώ ο κ. Κύριλλος μίλησε λακωνικά στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.
Στην προχθεσινή ομιλία του ο Οικουμενικός Πατριάρχης τόνισε: «Εάν το Οικουμενικόν Πατριαρχείον αποποιηθή των ευθυνών του και απομακρυνθή από την διορθόδοξον σκηνήν, τότε αι τοπικαί Εκκλησίαι θα πορεύωνται ”ως πρόβατα μη έχοντα ποιμένα” (Ματθ. 9, 36), αναλισκόμεναι εις εκκλησιαστικάς πρωτοβουλίας, αι οποίαι συγχέουσι την ταπείνωσιν της πίστεως με την υπεροψίαν της εξουσίας». 

ΦΩΤΟ: Ν. ΜΑΓΓΙΝΑΣ-Γραφείο Τύπου Ο.Π.

Ενδιαφέρον επίσης έχουν και τα εξής λεχθέντα (που δεν πρέπει να είναι άσχετα με τον τρόπο που η Μόσχα προσεγγίζει το εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας) από τον Οικουμενικό Πατριάρχη: «Κατά την πρώτην χιλιετίαν, οι μακάριοι προκάτοχοι ημών αντιμετώπισαν τον πειρασμόν των αιρέσεων. Ο μέγας πειρασμός της δευτέρας χιλιετίας, όστις εκληροδοτήθη και εις την ην νυν διανύομεν, είναι τα δικαιοδοσιακά καθεστώτα. Πηγή του προβλήματος τούτου είναι ο εθνοφυλετισμός, αι τάσεις επεκτατισμού και η αθέτησις των ορίων των υπό των Πατριαρχικών και Συνοδικών Τόμων καθορισθέντων».

ΦΩΤΟ: Ν. ΜΑΓΓΙΝΑΣ-Γραφείο Τύπου Ο.Π.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, σημείωσε ο κ. Βαρθολομαίος, έχει την ευθύνη να θέση τα πράγματα εν εκκλησιαστική και κανονική ευταξία, «διότι μόνον αυτό έχει τα τε κανονικά προνόμια και την ευχήν και ευλογίαν της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων να επιτελή το υψηλόν και εξαιρετικόν τούτο χρέος ως φιλόστοργος Μήτηρ και αρχή των Εκκλησιών».

Την Παρασκευή, κατά την υποδοχή του Πατριάρχη Μόσχας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, καλωσόρισε εγκάρδια τον κ. Κύριλλο και τόνισε: «Πιστεύουμε στον διάλογο, διότι, όταν οι πολιτικοί ηγέτες δια του διαλόγου προσπαθούν να επιλύσουν τα προβλήματα των χωρών τους, πολύ περισσότερο εμείς οι θρησκευτικοί ηγέτες πρέπει να χρησιμοποιούμε αυτό το όργανο του διαλόγου, το θεόσταλτο για να λύνουμε τα υπάρχοντα προβλήματα».


Ο Πατριάρχης Μόσχας συμφώνησε και σημείωσε: «Πολύ σωστά αναφερθήκατε στον διάλογο και το διατυπώσατε με πολύ ωραία λόγια, όμως φρονώ ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του διαλόγου, που διεξάγουν οι πολιτικοί, με τον διάλογο που διεξάγουμε εμείς. Στον διάλογο των πολιτικών ο καθένας υπερασπίζετε τα συμφέροντα της χώρας του, ο διάλογος όμως εντός της Εκκλησίας είναι διαφορετικός, είναι πνευματικός».
Οι δύο Προκαθήμενοι είχαν συνομιλία δύο ωρών, στην οποία ήταν παρόντες οι Μητροπολίτες Γαλλίας, Εμμανουήλ, και Βολοκολάμσκ, Ιλαρίων.
*Στο Φανάρι η τουρκική Αστυνομία είχε πάρει δρακόντεια μέτρα ασφαλείας , ενώ ο Πατριάρχης Κύριλλος προσήλθε με λιμουζίνα και τους σωματοφύλακες του.

Ο ΜΟΣΧΑΣ

Ο κ. Κύριλλος δεν έκανε δηλώσεις , μετά τις συνομιλίες στο Φανάρι, αλλά μίλησε λακωνικά στο αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης, λέγοντας ότι η συνάντηση «πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλή ατμόσφαιρα». Ωστόσο, απέφυγε να αναφερθεί επί της ουσίας των διαμειφθέντων . Πρόσθεσε μόνον ότι με τον Οικουμενικό Πατριάρχη είχαν «μια αδελφική συνάντηση, χωρίς ατζέντα».

Ο ΓΑΛΛΙΑΣ 
Σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Γαλλίας, Εμμανουήλ, ο Οικουμενικός Πατριάρχης είπε στο Πατριάρχη Κύριλλο ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι ανάλογες διεργασίες. «Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ακόμη σχίσμα, αλλά να ενώσουμε την Εκκλησία», τόνισε. Επίσης, πρόσθεσε ότι «το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν απειλεί ουδένα και δεν απειλείται από ουδένα».
Εξάλλου, ο Μητροπολίτης Γαλλίας, Εμμανουήλ, δήλωσε στο Associated Press (ΑΡ), ότι «το τελευταίο βήμα της διαδικασίας δεν έχει επιτευχθεί ακόμη». Ο Τόμος (για την Αυτοκεφαλία) , διευκρίνισε, « βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο της εφαρμογής του. Έχουμε ακόμα κάποια δουλειά να κάνουμε και αυτό βρίσκεται υπό τον συντονισμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, είπε ο κ. Εμμανουήλ, «επανέλαβε αυτοπροσώπως, κατά την συνάντηση των δύο Προκαθημένων, ότι η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου έχει ληφθεί και δεν γυρίζουμε προς τα πίσω. Συνεπώς, ακολουθούμε την απόφαση αυτή και την θέτουμε σε εφαρμογή».
Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι ίσως αναζητείται μια «χρυσή φόρμουλα», σύμφωνα με την οποία η απόφαση για την Αυτοκεφαλία θα αφορά τους Ουκρανούς Ορθοδόξους, ενώ οι ρωσόφωνοι Ουκρανοί θα υπάγονται εκκλησιαστικά στο Πατριαρχείο Μόσχας.

Ο ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ 
Εξάλλου, σύμφωνα με τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, μητροπολίτης Βολοκολάμσκ, Ιλαρίων, δήλωσε ότι «η συζήτηση διήρκησε συνολικά περίπου δυόμιση ώρες και ήταν πολύ ειλικρινής και καρδιακή. Πράγματι ήταν μια συζήτηση από καρδιά σε καρδιά», χωρίς, ωστόσο, να προβεί σε περαιτέρω αποκαλύψεις για το περιεχόμενο της .


Σχετικά με τα δημοσιεύματα του ουκρανικού τύπου για τη συνάντηση των δύο Προκαθημένων, ο κ. Ιλαρίων υποστήριξε ότι «μερικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ειδικά στην Ουκρανία, ευρίσκονται σε σύγχυση καθώς έχουν ήδη αρχίσει να δημοσιεύουν πληροφορίες σχετικά με την συνάντηση. Εμείς, από την πλευρά μας θα σχολιάσουμε το περιεχόμενο αυτής της συναντήσεως, μόνο εάν αξιωματούχοι του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως σχολιάσουν αυτή. Αυτά τα πρόσωπα είναι μόνο δύο: ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και ο Μητροπολίτης Γαλλίας, ο οποίος ήταν παρών στη συνάντηση. Όποιοι άλλοι μιλήσουν για τη συνάντηση, κάνουν μόνο εικασίες. Ίσως κάποιος τώρα να θελήσει να παρουσιάσει το επιθυμητό για πραγματικό, και όμως φρονώ ότι με επίγνωση μεγάλης ευθύνης οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιου είδους συναντήσεις, προκειμένου να προστατεύσουμε, κατά το μέγιστο δυνατόν, τις διεκκλησιαστικές μας σχέσεις από κάθε είδους ανεδαφική σοφιστεία».
Ο κ. Ιλαρίων είπε ότι «τόσο η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως όσο και η Ορθόδοξη Εκκλησία Ρωσίας έχουν δική τους θέση η καθεμία επί διαφόρων θεμάτων», θέσεις οι οποίες, πρόσθεσε, έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Η συνάντηση των δύο Προκαθημένων αποτέλεσε έναν «συγχρονισμό ρολογιών», επεσήμανε ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ και πρόσθεσε «ο χρόνος θα δείξει, αν τα ρολόγια παραμείνουν συγχρονισμένα και οι δείκτες τους δείξουν προς την ίδια κατεύθυνση».

 

 

 

 

Share this post