O Δήμος Λευκονοίκου σε φεστιβάλ γαστρονομίας
Αφιερωμένο στην κουζίνα του Πόντου και της Μικρασίας.
Αντιπροσωπεία του Δήμου Λευκονοίκου με επικεφαλής τη δραστήρια δήμαρχο, κ. Ζήνα Λυσάνδρου Παναγίδη, επέστρεψε από το μεγαλύτερο φεστιβάλ γαστρονομίας της Ανατολικής Χαλκιδικής, με τίτλο: ΚΟΥΖΙΝΑ 2019. Ήταν η γιορτή του Ψωμιού, του Μελιού και του Ζυμαριού. Η βδομάδα, στην οποία συμμετείχαν ήταν αφιερωμένη στην κουζίνα του Πόντου και της Μικρασίας. Μαζί ήταν και αντιπροσωπεία του Συλλόγου Γυναικών Υπαίθρου Λάρνακας.
Η αντιπροσωπεία του Δήμου Λευκονοίκου εκφράζει τις άπειρες ευχαριστίες της στις κ. Άννα Κοσμά, πρόεδρο του Συλλόγου Γυναικών Υπαίθρου Λάρνακας, και την κ. Δέσπω Χαραλάμπους, Κοινοτάρχη Κοφίνου, για τους νέους δρόμους, που τους άνοιξαν με πολλή αγάπη και μεγαλοψυχία. Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλουν στην κ. Μαρία Πάππας, του Προαθωνικού Συνδέσμου, MOUNTATHOSAREA.ORG για την αγάπη και τη φιλοξενία, όπως και την εξαίσια εμπειρία που τους πρόσφερε και τις γνώσεις που αποκόμισαν.
Το πρώτο βράδυ, στην Ιερισσό, στη «γιορτή της ποντιακής πίτας» οι γυναίκες του Δήμου Λευκονοίκου, μαζί με τη Δήμαρχο, ετοίμασαν διπλοπισιήδες και πισιήδες που έγιναν ανάρπαστες και ευφράνθηκαν οι ουρανίσκοι όλων, ενώ οι φίλες από τον Σύλλογο Γυναικών Υπαίθρου Λάρνακας, πρόσφεραν τοπικά προϊόντα σε όλο τον κόσμο, με την κουμανταρία και τη ζιβανία να κυριαρχούν το ενδιαφέρον», όπως τόνισε η κ. Άννα Κοσμά.
Το τελευταίο βράδυ, στην παραλία της Ουρανούπολης, «Στου Αποστόλη το κουτούκι», στη δεύτερη εκδήλωση που έλαβαν μέρος, στη «γιορτή της μουντοβίνας και των σμυρνιώτικων συνταγών», οι γυναίκες του Δήμου Λευκονοίκου, κ. Βασούλα Χρυσοστόμου και κ. Μαργαρίτα Γεωργιάδου, άνοιξαν το ζυμάρι τους και έφτιαξαν πουρέκκια της σάτζιης με χαλλούμι, κόλιανδρο και κρεμμύδι τσιγαρισμένο σε ελαιόλαδο. Τα πουρέκκια αυτά, που τα έψησαν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, κ. Σωτηρούλα Ζαννέτου, Αντιδήμαρχος, και κ. Νίκη Χριστοφή, εντυπωσίασαν τον κόσμο που τα δοκίμασε και ζητούσε κι άλλα.
Η δήμαρχος μαζί με τη γειτόνισσά της από το Λευκόνοικο, κ. Γιούλικα Χούτρη Γιάσουμα, κερνούσαν τους παρευρισκόμενους, πέρα από τα πουρέκκια, και τσιπόπιτα που ετοίμασαν από το πρωί, κουλούρια, δακτυλιές, χρισταρκές και φλαούνες, που έφτιαξαν με περισσή δεξιοτεχνία η ίδια και οι κυρίες Γεωργιάδου και Χρυσοστόμου, αλλά και η κ. Γιούλικα Χούτρη Γιάσου με τη μητέρα της κ. Μαρούλα Χούτρη, λίγο πριν αναχωρήσουν από την Κύπρο.
Παράλληλα, μαζί με τις κυρίες από τον Σύλλογο Γυναικών Υπαίθρου Λάρνακας, κερνούσαν και χαλλούμι, λούντζα, σουτζιούκκο, λουκούμια, τριαντάφυλλο, αλλά και κουλουράκια που πήραν μαζί τους οι κυρίες Βασούλα Χρυσοστόμου και Σωτηρούλα Ζαννέτου.
Ο κόσμος ευχαριστήθηκε με τα κεραστικά και την πραγματική ευωχία που τους πρόσφεραν, όπως έμαθαν ντόπιοι και ξένοι για το Λευκόνοικο και την κατοχή της Κύπρου. Εκτός από την προφορική ενημέρωση, η δήμαρχος τους μοίρασε φυλλάδια για την κωμόπολή της, αλλά και την εικόνα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ του 16ου αιώνα, που βρέθηκε στο Μόναχο, όπου την πούλησαν οι αρχαιοκάπηλοι, και επαναπατρίστηκε, μετά από δικαστικούς αγώνες, τον Νοέμβριο του 2013. Η εικόνα αυτή βρίσκεται στο Βυζαντινό Μουσείο Ιδρύματος Αρχ. Μακαρίου Γ΄ στη Λευκωσία.
Η συμμετοχή της αντιπροσωπείας του Δήμου Λευκονοίκου σε αυτό το εξαιρετικό φεστιβάλ, πρόσφερε άλλη μια ευκαιρία για διαφώτιση, αλλά και για προβολή της παράδοσής και της πολιτιστικής κληρονομιάς που έφεραν μαζί τους από τα άγια χώματά τους. Έσμιξαν ο Πόντος, η Μικρασία και η Κύπρος σε αυτό το ταξίδι των γεύσεων. Έσμιξε η προσφυγιά.
Και όπως έγραψε η εξαίρετη κ. Μαρία Πάππα, η ψυχή του φεστιβάλ, «Ο καημός της προσφυγιάς ήταν αυτός που επανένωσε σήμερα δύο ξεχωριστούς κόσμους: αυτόν της μικρασιάτικης καταγωγής αλλά και εκείνον της κατεχόμενης Κύπρου.
Στην όμορφη παραλία της Ουρανούπολης, λίγα μόλις μέτρα από την Ιερή Πολιτεία, ντόπιοι με προέλευση από τη Μικρασία, αλλά και Κύπριοι από τον Δήμο Λευκονοίκου, της κατεχόμενης Αμμοχώστου, συναντήθηκαν, προκειμένου να ανταλλάξουν γαστρονομική τεχνογνωσία και πολιτιστική παράδοση. Μαζί τους άνθρωποι από το Παλαιοχώρι, αλλά και από την Ύπαιθρο της Λάρνακας συμπλήρωσαν το γαϊτανάκι της ανταλλακτικής δημιουργίας».
Μουσείο Αμμουλιανής