Ο Αντρέι Ρουμπλιόφ πάει στον πόλεμο, με διαταγή του Πούτιν
Θεωρείται κορυφαίο έργο της ρωσικής αγιογραφίας και στη διάρκεια των αιώνων προστατεύτηκε από τους τσάρους. Είναι επίσης η διασημότερη ίσως εικόνα του σπουδαίου αγιογράφου Αντρέι Ρουμπλιόφ (περ. 1360-1430), ο οποίος μαθήτευσε στο πλάι του βυζαντινού ζωγράφου Θεοφάνη του Ελληνα, ιστόρησε σημαντικές εκκλησίες της Ρωσίας, αλλά και έφτασε να γίνει ταινία από τον Αντρέι Ταρκόφσκι. Σήμερα όμως η περίφημη «Αγία Τριάδα», γνωστή και ως «Φιλοξενία του Αβραάμ», που φιλοτέχνησε ο Ρουμπλιόφ στις αρχές του 15ου αιώνα, φαίνεται πως κινδυνεύει: με διάταγμά του, ο Βλαντιμίρ Πούτιν μεταβίβασε την εικόνα από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ της Μόσχας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας, με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις του έργου που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση, να προκαλούν ανησυχία στους ειδικούς. Η εικόνα της Αγίας Τριάδας του Αντρέι Ρουμπλιόφ δώρο του Πούτιν στην Εκκλησία Ρωσίας. – Αγγελιαφόρος (ageliaforos.com)
Με διαστάσεις 142×114 εκ., η «Αγία Τριάδα» απεικονίζει τους τρεις αγγέλους που σύμφωνα με το βιβλίο της Γένεσης φιλοξένησε ο Αβραάμ στην ιερή «Δρυ του Μαμβρή» και οι οποίοι συμβολίζουν την τριαδική ενότητα του θεού. Ο Ρουμπλιόφ τη φιλοτέχνησε έπειτα από ανάθεση του ρωσικού μοναστηριού της Λαύρας της Αγίας Τριάδας και του Αγίου Σεργίου, ενώ με απόφαση του Ιβάν του Τρομερού η εικόνα προστατεύτηκε με χρυσή επένδυση. Οι σοβιετικές αρχές τη μετέφεραν στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ όπου και φυλασσόταν μέχρι πέρυσι το καλοκαίρι, όταν και επέστρεψε στη Λαύρα, προκειμένου να εκτεθεί στον Ναό του Χριστού Σωτήρα στη Μόσχα και έπειτα να συντηρηθεί και να επιστρέψει στην τωρινή βάση της. Ωστόσο, ειδικά η έκθεση σε μια εκκλησία θεωρείται επικίνδυνη, λόγω των κεριών, της ανθρώπινης παρουσίας κ.ά.
«Μια μεγάλη και παλιά εικόνα μπορεί να αντιμετωπίσει προβλήματα κατά τη μεταφορά της. Ολες αυτές οι μετακινήσεις ενέχουν κινδύνους. Νομίζω ότι καλό είναι να παραμείνει στην πινακοθήκη, αντί να ταλαιπωρείται έτσι», λέει στην «Κ» ο καθηγητής βυζαντινής αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, Αθανάσιος Σέμογλου. Παρόμοια άποψη έχει ο Δημοσθένης Αβραμίδης, αναπληρωτής καθηγητής τέχνης της τοιχογραφίας και των φορητών εικόνων στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. «Ενδεχομένως η εικόνα να έχει φωτοοξειδώσεις», λέει και συνεχίζει: «Τα χρώματά της σε κάνουν να αναρωτιέσαι τι συμβαίνει. Αραγε έχει δουλευτεί το έργο σε χαμηλές φωτιστικές συνθήκες; Σαφέστατα ναι. Και αυτό έχει επηρεάσει ξεκάθαρα τη χρωματική γκάμα. Εχουμε ένα πράσινο εξαιρετικό, ένα terra verde ουράνιο, καταπληκτικό. Αυτά είναι ευαίσθητα χρώματα. Αν η εικόνα απομακρυνθεί από μουσειακές συνθήκες και γίνει προσκύνημα με τους πολυελαίους όλους ανοιχτούς, θα προστεθούν πάνω της 150 χρόνια γήρανσης».