Μελέτη του ομότιμου καθηγητή του Κανονικού Δικαίου Βλ. Φειδά για την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανία

Μελέτη του ομότιμου καθηγητή του Κανονικού Δικαίου Βλ. Φειδά για την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανία

Η χορήγηση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Τόμου Αυτοκεφαλίας (5 Ιανουαρίου , 2019) στην Ορθόδοξη Εκκλησία Ουκρανίας, προκάλεσε  την μήνιν του Πατριαρχείου Μόσχας, το οποίο διέκοψε- πριν ακόμη δοθεί ο Τόμος- την Ευχαριστιακή Κοινωνία με την πρωτόθρονη Εκκλησία της Ορθοδοξίας και την μνημόνευση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο οποίος – και αυτό δείχνει ότι όντως είναι εκκλησιαστικός ηγέτης- συνεχίζει να μνημονεύει τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο.   

Δεν είναι κρυφό ότι η Μόσχα δεν μπορεί να ανεχθεί πως το ταπεινό Φανάρι εξακολουθεί να παραμένει η πρώτη στα πρεσβεία Εκκλησία στον χώρο της Ορθοδοξίας. Το Πατριαρχείο Μόσχας θέλει, αντίθετα με την ιστορία και τους Ιερούς Κανόνες, να υφαρπάξει την θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Για την επίτευξη αυτού του ανίερου στόχου έχει επιστρατεύσει την οικονομική ισχύ ,  την δύναμη του Κρεμλίνου, που το χρησιμοποιεί για τους δικούς του πολιτικούς σκοπούς, τις πιέσεις την παραπληροφόρηση και τις απειλές για σχίσμα στην Ορθοδοξία κά. Έτσι , εξηγείται και η στάση όσων Προκαθημένων κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν έχουν μνημονεύσει ακόμη τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι , αν δεν επρόκειτο για την Ουκρανία, σήμερα δεν θα υπήρχε ζήτημα.

Ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας Ουκρανίας Επιφάνιος με τον Έλληνα πρέσβη στο Κίεβο, Βασίλειο Μπόρνοβα

Η μνημόνευση του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφανίου από τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο προκάλεσε την εντονότατη αντίδραση- η οποία ήταν αναμενόμενη- των Μητροπολιτών Λεμεσού, Κύκκου,  Ταμασού και του Επισκόπου Αμαθούντος Νικολάου, οι οποίοι έφθασαν στο σημείο να στείλουν επιστολή στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Από τους τέσσερις «υπέρμετρο ζήλο» να υπερασπιστούν τα όσα υποστηρίζει η Μόσχα επιδεικνύουν , όπως φαίνεται από την παρουσία τους στα ηλεκτρονικά μέσα  ενημέρωσης,  οι Κύκκου και Ταμασού. Σημειώνουμε ότι ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος , αν και οι δηλώσεις του βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος με τους προαναφερθέντες , δεν υπέγραψε ούτε την κοινή ( 24. 10. 20) δήλωση τους , ούτε την επιστολή (04.11.20) προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Επίσης, σημειώνουμε ότι ιδιαίτερα δραστήριος στην στήριξη  των Μητροπολιτών  Κύκκου και Λεμεσού είναι, με δηλώσεις στα μέσα ενημέρωσης,  ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Χρήστος Κ. Οικονόμου, ο οποίος επικαλείται  διάφορους Ιερούς Κανόνες, που  κατ΄αυτόν έχουν παραβιαστεί από τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο. Όμως, το γνωστικό αντικείμενο του καθηγητή είναι η  Καινή Διαθήκη και όχι το Κανονικό Δίκαιο.

Τις προηγούμενες μέρες δημοσιεύσαμε μελέτη της Μονής Παντοκράτορος του Αγίου Όρους για το θέμα της Αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας Ουκρανίας, η οποία ανασκευάζει την σκόπιμη διαστρέβλωση των πραγμάτων από το Πατριαρχείο Μόσχας.

Σήμερα , παραθέτουμε σχετικό  πόνημα  του ομότιμου καθηγητή του Κανονικού Δικαίου στην Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Βλασίου Ι. Φειδά.

Α Χ. ΒΙΚ

ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟ by ARISTEIDIS VIKETOS

Share this post