Μάριος Πελεκάνος: “Ελλιπής και ατεκμηρίωτη” η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το ΚΕΠ
Ελεκτική Υπηρεσία: “Οι θέσεις της Κυβέρνησης είναι μεταξύ τους αντιφατικές”.
Στην εύκολη οδό της απαξίωσης της έκθεσης του Γενικού Ελεκτή για το ΚΕΠ κατέφυγε η κυβέρνηση Αναστασιάδη.
“Η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ελλιπής και ατεκμηρίωτη”, είπε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Μάριος Πελεκάνος.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Πελεκάνος αάφερε ότι «θα επαναλάβουμε ότι η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ανεπαρκής εφόσον δεν ασχολήθηκε με το σύνολο των συμμετεχόντων στη διαδικασία του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος. Είναι δε ελλιπής και ατεκμηρίωτη, αφού οι πλείστες των αναφορών χαρακτηρίζονται από ενδεχόμενα και πιθανότητες.
Ο χρόνος δε που ο Γενικός Ελεγκτής επιλέγει τη δημοσιοποίηση της έκθεσης για πολλοστή φορά γίνεται σε προεκλογική περίοδο με την πολιτική εκμετάλλευση να είναι ήδη εμφανής.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, όπως επεξηγήθηκε χθες, όχι μόνο δεν απέκρυψε πληροφορίες από το όργανο λήψης απόφασης, δηλαδή το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά προωθούσε στο Σώμα επαρκή πληροφόρηση στη βάση της πρακτικής που ακολουθείτο από το 2008.
Την ίδια ακριβώς πληροφόρηση λάμβανε πριν από τη λήψη των αποφάσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο και η Βουλή των Αντιπροσώπων. Ως εκ τούτου, για ποια απόκρυψη στοιχείων μιλά ο Γενικός Ελεγκτής;
Για τη δε επαναλαμβανόμενη αναφορά του Γενικού Ελεγκτή ότι το Υπουργικό Συμβούλιο παραβίαζε τα κριτήρια του προγράμματος, αντί άλλης απάντησης παραπέμπουμε στις ξεκάθαρες αρμοδιότητες που η κείμενη νομοθεσία δίνει στο Υπουργικό Συμβούλιο και τις οποίες επίσης ανέλυσε εν εκτάσει στη χθεσινή συνεδρία της επιτροπής ελέγχου ο Υπουργός Εσωτερικών.
Η Κυβέρνηση δεν αμφισβήτησε καμία εξουσία του Γενικού Ελεγκτή. Είναι, όμως, ο Γενικός Ελεγκτής που συνεχίζει να αμφισβητεί τις αρμοδιότητες το Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας τις γνωματεύσεις του οποίου ακολούθησε πιστά το Υπουργείο Εσωτερικών όσον αφορά τον χρόνο παραχώρησης των φακέλων και στοιχείων που ζήτησε ο Γενικός Ελεγκτής.
Υπενθυμίζεται ότι με την ολοκλήρωση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής τον Ιούνιο του 2021, το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε άμεσα με την παραχώρηση πρόσβασης στον Γενικό Ελεγκτή σε όλα τα στοιχεία που ζητούσε.
Επειδή ακριβώς όλους θα μας κρίνουν οι πολίτες, ο Γενικός Ελεγκτής θα πρέπει να απαντήσει σε κάποια βασικά ερωτήματα.
Γιατί όλες οι αναφορές και οι έλεγχοι της έκθεσης αρχίζουν συμπωματικά το 2013 παραλείποντας την περίοδο από το 2008 κατά την οποία, όπως τεκμηριώθηκε στη χθεσινή συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου από τον Υπουργό Εσωτερικών, καταγράφηκαν συγκεκριμένες παρατυπίες;
Γιατί αποδίδει στην Κυβέρνηση την ευθύνη απώλειας εσόδων από την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ στις κατοικίες όταν είναι η Βουλή που θέσπισε τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου και την ψήφισε σχεδόν ομόφωνα;
Δεν είναι η Ελεγκτική Υπηρεσία που έκανε το 2016 έλεγχο για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις και ο ίδιος ο Γενικός Ελεγκτής ήταν ενήμερος για τα ευρήματα, αλλά και ο ίδιος κατέθεσε ενόρκως ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής αντιφατικές δηλώσεις;
Επειδή η αξιοπιστία όλων μας κρίνεται από τις πράξεις και δηλώσεις μας, παραθέτουμε τα όσα καταγράφονται στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής στην παράγραφο 14.4 της έκθεσης:
΄Συνοπτικά και σε σχέση με τη μη ετοιμασία έκθεσης το 2016 τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής διάφορα στοιχεία. Σε μια από τις δηλώσεις του ο Γενικός Ελεγκτής διατύπωσε ότι δεν γνώριζε για τον έλεγχο το 2016. Σε δεύτερη δήλωση του ανέφερε ότι δεν εντοπίστηκαν αδυναμίες για το πρόγραμμα, ενώ σε τρίτη δήλωση ότι κάτι είχε ετοιμαστεί αλλά κρίθηκε ότι δεν υπήρχε αντικείμενο για ετοιμασία έκθεσης. Σε τέταρτη δήλωση του διατύπωσε ότι τους αναφέρθηκε ότι οι αδυναμίες που είχαν εντοπιστεί θα αντιμετωπίζονταν με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 13 Σεπτεμβρίου 2016 και τέλος ότι σύμφωνα με το πιο πάνω σημείωμα, ο έλεγχος ήταν ημιτελής΄».
Η Ελεκτική Υπηρεσία σε δική της ανακοίνωση αναφέρει:
” Η Κυβέρνηση προβάλλει τη θέση, από τη μία ότι η τελευταία Έκθεση μας είναι «ανεπαρκής, ελλιπής, ατεκμηρίωτη και έχει πολιτικά κίνητρα» και από την άλλη, ότι αν η Υπηρεσία μας είχε διεξαγάγει έλεγχο ενωρίτερα, το Πρόγραμμα θα είχε διασωθεί.
Κατ’ αρχάς, οι δύο αυτές θέσεις της Κυβέρνησης είναι μεταξύ τους αντιφατικές. Εν πάση περιπτώσει, σχολιάζουμε αυτές τις θέσεις ξεχωριστά.
Ας δούμε τα κυριότερα ευρήματα της Έκθεσης μας:
- Το Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠΕΣ) απέκρυβε στοιχεία από το Υπουργικό Συμβούλιο (ΥΣ) και την Βουλή. Είπαμε ότι τα Σημειώματα των Λειτουργών του ΥΠΕΣ (συνήθως 2-3 σελίδες) θα έπρεπε να επισυνάπτονταν στην Πρόταση προς το ΥΣ. Τι απαντά η Κυβέρνηση; Για να πάρω τους ογκώδεις φακέλους στο ΥΣ θα θέλαμε διπλοκάμπινο. Ας κρίνουν οι πολίτες τη σοβαρότητα αυτής της απάντησης.
- Το ΥΣ παραβίαζε τα κριτήρια που το ίδιο είχε θέσει και δημοσίευσε στην Επίσημη Εφημερίδα, καθιστώντας τα έτσι ως δευτερογενή νομοθεσία. Το ίδιο ακριβώς είπε και η Ερευνητική Επιτροπή, της οποίας το Πόρισμα κατά τα άλλα η Κυβέρνηση θεωρεί ως ευαγγέλιο. Τι απαντά η Κυβέρνηση; Το ΥΣ είχε απόλυτη εξουσία να κάνει ότι το ίδιο ήθελε κατά την κρίση του. Ας κρίνουν και εδώ οι πολίτες.
- Για τα οικονομικής φύσης ευρήματα της Έκθεσης μας, αναμένουμε να ακούσουμε τα σχόλια της Κυβέρνησης για να αντιληφθούμε τι ακριβώς αμφισβητεί.
Ως προς το χρόνο που η Υπηρεσία μας διεξήγαγε έλεγχο, η θέση της Κυβέρνησης είναι ανήκουστη. Το θέμα αυτό το έχουμε σχολιάσει πολλές φορές, το σχολιάζουμε και στην τελευταία έκθεση. Σημειώνουμε μόνο τούτο: Στις 20.1.2020, όταν είχαμε σχεδόν ολοκληρώσει τον έλεγχο της πολιτογράφησης του Σαουδάραβα επενδυτή, των πέντε άλλων επενδυτών και των 36 μελών της οικογένειας τους, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μας απέστειλε επιστολή και ευθέως αμφισβήτησε την εξουσία μας για διεξαγωγή τέτοιου ελέγχου. Και φυσικά αυτό εξηγεί γιατί από τον Ιούλη του 2019 που προσπαθούσαμε να διεξάγουμε τον έλεγχο συναντούσαμε συνεχώς προσκόμματα και καθυστερήσεις. Λίγες ημέρες μετά (31.1.2020) εκδώσαμε την πρώτη έκθεση, και ακολούθησαν άλλες στις 24.9.2020, στις 27.11.2020 και στις 26.2.2021. Όλες αναδείκνυαν το γεγονός ότι το ΥΣ ενεργούσε κατά το δοκούν, για όλες δεχθήκαμε δριμεία επίθεση και αμφισβήτηση.
Είναι δυνατό, η Κυβέρνηση, που αμφισβήτησε ευθέως την εξουσία μας για έλεγχο, που προέβαλε χίλια δυο προσκόμματα και καθυστερήσεις και έκανε τα πάντα να μας εμποδίσει να ελέγξουμε, που όσες εκθέσεις εκδώσαμε τις έριξε στο πυρ το εξώτερον, να μας κατηγορεί ότι αργήσαμε να κάνουμε έλεγχο;”.