Ίμβρος χθες, σήμερα, αύριο
Αποστολή στην Ίμβρο Στρ. Μπαλάσκας*
Στην είσοδο του ερημοποιημένου χωριού της Ίμβρου, στο Σχοινούδι οι ήχοι ενός γλεντιού με ελληνική μουσική σου τραβάνε την προσοχή. Πλησιάζεις. «Ταβέρνα Φάλια», διαβάζεις. Ο Τρύφωνας με τη γυναίκα του τη Γαρυφαλλιά και τα δυο τους μικρά κορίτσια, τη Μαρίκα και την Καίτη, σε υποδέχονται. Δυο μόλις εβδομάδες είναι που άνοιξαν την ταβέρνα τους.
«Μέσα στην ερημιά;» αναρωτιέσαι μεγαλόφωνα. Σε ακούν. «Μα θα το ξαναφτιάξουμε το χωριό μας, θα τα ξαναφτιάξουμε τα χωριά μας, θα την ξανακάνουμε αυτή που ήταν, την Ίμβρο μας» σου λένε.
Καλώς ήρθατε στην Ίμβρο. Στο νησί του βορειοανατολικού Αιγαίου που οι άνθρωποι του πλήρωσαν όσο κανένας άλλος Ρωμιός τη θέση που τάχθηκε ο τόπος τους στην είσοδο των Δαρδανελίων. Αλλά και το ότι «δεν θα κάναμε ποτέ πόλεμο για μια χούφτα ψαράδες» κατά πως τους μήνυσαν από την Ελλάδα, σαν διαμαρτύρονταν για τα όσα κλήθηκαν να πληρώσουν στη δεκαετία του 1960 όταν σε βάρος τους εφαρμόστηκε από το τουρκικό κράτος ένα χωρίς προηγούμενο πρόγραμμα διάλυσης της τοπικής προστατευόμενης από τη Συνθήκη της Λωζάνης, τοπικής Ρωμαίικης κοινωνίας. Κλείσιμο σχολείων και απαγόρευση διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, ανοιχτές αγροτικές φυλακές ποινικών βαρυποινιτών, δημεύσεις περιουσιών, αφαιρέσεις ιθαγένειας, δημιουργία χωριών με έποικους από το εσωτερικό της Τουρκίας.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, η προσφυγιά. Χιλιάδες Ίμβριοι πήραν το δρόμο για την Ελλάδα, κάποιοι λιγότεροι για την Κωνσταντινούπολη, πολλοί για χώρες του εξωτερικού. Στις αρχές του 2000 οι Έλληνες κάτοικοι του νησιού μόλις και μετά βίας έφταναν τους 200. Έφταναν όμως, όπως φάνηκε, αυτοί οι 200 μαζί με την αγάπη για τον τόπο των παιδιών της Ίμβρου, το Ρωμαίικο του νησιού να αναστηθεί.
Σύμφωνα με το άρθρο 14 της Συνθήκης της Λοζάννης, «τα νησιά του Αιγαίου Ίμβρος και Τένεδος, που παραμένουν υπό τουρκική κυριαρχία, θα έχουν ειδική διοικητική οργάνωση αποτελούμενη από τοπικά στοιχεία και θα παρέχουν κάθε εγγύηση για το μη μουσουλμανικό ιθαγενή πληθυσμό, στο μέτρο που αφορά την τοπική διοίκηση και την προστασία προσώπων και περιουσιών. Η διατήρηση της τάξης, θα διασφαλίζεται από αστυνομική δύναμη τα μέλη της οποίας θα προσλαμβάνονται μεταξύ του τοπικού πληθυσμού από την προαναφερθείσα τοπική διοίκηση και θα τίθενται κάτω από τις διαταγές της». Τι έγινε από τα προβλεπόμενα – κι από αυτά και από άλλα – της Συνθήκης της Λοζάννης; Τίποτα.
Το τι γίνεται σήμερα όμως, έχει τη σημασία του. Ο Νίκος είναι αστυνομικός. Με τη μπλε χαρακτηριστική μπλούζα με την επιγραφή ΖΑΒΙΤΑ, o Νίκος είναι ο πρώτος Ρωμιός μειονοτικός δημοτικός αστυνόμος σε μια χώρα που η δημοτική Αστυνομία έχει πολύ αυξημένες αρμοδιότητες. Είπαμε. Οι καιροί αλλάζουν.
Στο ερημωμένο Σχοινούδι, που κάποτε είχε 3.000 κατοίκους και τα άδεια σπίτια του χάσκουν στις πλαγιές του λόφου όπου είναι χτισμένο σαν νεκροκέφαλα, έχει ήδη περίπου 50 κατοίκους. Εκεί, το Σεπτέμβρη με τις ευλογίες του Οικουμενικού πατριάρχη ξεκινά η ανέγερση ενός μεγάλου γηροκομείου. Στο Γλυκύ, στο Κάστρο την παλιά πρωτεύουσα, και στα ορεινά Αγρίδια νέοι και παλιοί κάτοικοι Έλληνες μαζί με το τούρκικο σύνοικο πια στοιχείο δουλεύουν για το αύριο του τόπου τους. Παντού ακούς την ίδια φράση. «Θα τα καταφέρουμε…».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ