Η Βιέννη γιορτάζει τα 200 χρόνια της Ενάτης Συμφωνίας του Μπετόβεν
Το σπίτι όπου γεννήθηκε το 1770 στεγάζει σήμερα το Μουσείο ΜπετόβενΕικόνα: Vincenzo Vanacore/Zoonar/IMAGO
Ο Μπετόβεν δεν είχε εμφανιστεί ενώπιον του βιεννέζικου κοινού εδώ και δώδεκα χρόνια, αλλά συγκινήθηκε από το συναίσθημα της επιστολής και συμφώνησε να κάνει το ντεμπούτο του νέου του έργου, της Συμφωνίας Νο. 9 σε ρε ελάσσονα, στην πόλη. Η πρεμιέρα δόθηκε στις 7 Μαΐου 1824 στο θέατρο Kärntnertor.
Όπως εξηγεί ο μουσικολόγος Otto Biba στο BBC, η Ενάτη ήταν επαναστατική για την εποχή της, εν μέρει επειδή κορυφώνεται με τραγούδι. «Ήταν μια συμφωνία, αλλά με κάτι νέο στο τέταρτο μέρος. Υπήρχε μια χορωδία στη σκηνή και οι σολίστες άρχιζαν να τραγουδούν. Υπήρχαν τόσες πολλές νέες λεπτομέρειες. Ήταν πολύ δύσκολο για τους μουσικούς και πολύ πειραματικό. Ο Μπετόβεν άνοιξε την πόρτα στο μέλλον. Είναι ένα έργο που άφησε για την επόμενη γενιά», σημειώνει, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι στην ορχήστρα που ερμήνευσε για πρώτη φορά την Ενάτη, ήταν μουσικοί οι οποίοι αργότερα έγιναν ιδρυτικά μέλη της Φιλαρμονικής της Βιέννης.
Ο Daniel Froschauer, πρώτο βιολί και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Φιλαρμονικής της Βιέννης, λέει ότι το κομμάτι είναι μέρος της ιστορίας της ορχήστρας. «Είναι μέρος του DNA μας, ένα μοναδικό κομμάτι», δήλωσε στο BBC.
Είναι λίγο πολύ γνωστό ότι στην πρεμιέρα του έργου ο 54χρονος τότε συνθέτης υπέφερε από σοβαρή απώλεια ακοής. Ήδη από νεαρή ηλικία δεν ήταν πια σε θέση να ακούει υψηλές συχνότητες. «Έπασχε επίσης από εμβοές και ”ακουστική πρόσληψη”, που σημαίνει ότι οι δυνατοί ήχοι γίνονταν αντιληπτοί επώδυνα παρά την απώλεια ακοής», λέει η Αγκέλικα Κράους. Παρ′ όλα αυτά ο Μπετόβεν εξακολουθούσε να βρίσκεται στη σκηνή και να δίνει το ρυθμό. «Ήταν ενδεχομένως κάλλιστα σε θέση να ακούει τις χαμηλές συχνότητες, όπως τα τύμπανα και τα μπάσα», εξηγεί η Γερμανίδα ειδικός.
Για τους εορτασμούς της εμβληματικής Ενάτης, το Μουσείο Μπετόβεν της Βόννης παρουσιάζει σήμερα, 7 Μαΐου, ανήμερα της επετείου, την τελευταία ολοκληρωμένη συμφωνία του συνθέτη στο δημοτικό θέατρο του Βούπερταλ, καθώς η αίθουσα της παγκόσμιας πρεμιέρας στη Βιέννη δεν υπάρχει πια.
Η ιδιόχειρη αφιέρωση της 9ης Συμφωνίας στον Φριδερίκο Γουλιέλμο Γ΄της ΠρωσίαςΕικόνα: akg-images/picture alliance
Υπενθυμίζεται ότι η ορχηστρική εκδοχή της Ωδής στη χαρά είναι από το 1985 ο επίσημος ύμνος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ένα απόσπασμα της Συμφωνίας Νο. 9 του Μπετόβεν ερμηνευμένο από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης και τους Χορωδιακούς Καλλιτέχνες της Νέας Υόρκης, με επικεφαλής τον μαέστρο Franz Welser-Möst στις 25 Φεβρουαρίου 2014 στο Stern Auditorium / Perelman Stage του Carnegie Hall.
Πηγή: BBC, The Conversation, DW ε πληροφορίες από