Η προβληματική εισήγηση του Μεσογαίας Νικολάου για τον γάμο ομοφυλιφίων ζευγαριών
Του Γιώργου Κρανιδιώτη, Ιατρού*
Η εισήγηση του Νικολάου Μεσογαίας στη Σύνοδο είναι άκρως προβληματική σε αρκετά σημεία της. Ας σταθούμε σ’ ένα μόνο: Προκειμένου να υποστηρίξει τη θέση ότι ο «γάμος εἶναι ὑποχρεωτικά ἑτεροφυλικός», υποβιβάζει την ερωτική επιθυμία σε εργαλείο της αναπαραγωγής. Λέει: «Όπως ο σκοπός δεν είναι η γεύση αλλά η πέψη, έτσι και η σεξουαλική έλξη δεν μπορεί να αυτονομηθεί από την αναπαραγωγική προοπτική του οργανισμού. Η σεξουαλική ηδονή δεν μπορεί να αποτελεί αυτοσκοπό, δεν είναι αυτόνομη, συνυπάρχει με την ευθύνη της νέας ζωής…».
Και παρακάτω: «Τέλος, η κατά φύσιν συνάφεια, ονομάζεται “χρήσις”, που σημαίνει ότι η συνεύρεση σκοπό έχει την αξιοποίηση της φυσικής λειτουργίας και όχι την ικανοποίηση της ηδονίζουσας επιθυμίας. Η ηδονή υπηρετεί την “χρήσιν”…».
Όμως, κατά τον ιερό Χρυσόστομο, η ερωτική επιθυμία και ηδονή υπηρετεί όχι την αναπαραγωγή, αλλά τη συμφιλίωση και επανασύνδεση του άνδρα και της γυναίκας μετά την Πτώση. Ο έρωτας είναι η ενωτική και συγκρατική δύναμη για την ανασύνδεση της διασπασμένης ανθρώπινης φύσης. Έτσι, η σαρκική επιθυμία, όχι μόνο δεν είναι εφάμαρτη, αλλά γίνεται κίνητρο ενότητας και αγάπης, ούτως ώστε να καταπολεμηθεί η μνησικακία που προκάλεσε η αμαρτία.
Σύμφωνα πάλι με τον Χρυσόστομο, ο οποίος εν προκειμένω ακολουθεί τον Παύλο, σκοπός του γάμου ΔΕΝ είναι η τεκνογονία, αλλά ακριβώς η διοχέτευση και ικανοποίηση της ερωτικής επιθυμίας και η ηδονή, προκειμένου να διατηρηθεί η «σωφροσύνη». Εξ ου και είναι επιτρεπτές οι σεξουαλικές επαφές των συζύγων μέχρι γήρατος!
[- Για τις σχετικές διδασκαλίες του Χρυσοστόμου, βλ. Αθανασίου Κολτσικίδη, «Συζυγία και τεκνογονία στον ιερό Χρυσόστομο», Μεταπτυχιακή εργασία που υποβλήθηκε στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 2013. Σε ηλεκτρονική μορφή εδώ: https://ikee.lib.auth.gr/ record/134161?ln=el
* Ο Γιώργος Κρανιδώτης σπούδασε Φιλοσοφία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δουλεύει στην εταιρεία Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά “Τζάνειο” – Tzaneio General Hospital of Piraeus/ Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους.