Η περίπτωση του Έλληνα βουλευτή Μάξιμου Χαρακόπουλου
Ο επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας (Δ.Σ.Ο.) εγκωμιάζει τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αλλά αποφεύγει συστηματικά να στηλιτεύσει τις αντικανονικές ενέργειες του Πατριαρχείου Μόσχας. – Ουδεμία αντίδραση για το εκκλησιαστικό «πραξικόπημα» της Εκκλησίας Ρωσίας στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.
Του Αριστείδη Χ. Βικέτου
O Έλληνας βουλευτής Λαρίσης της «Νέας Δημοκρατίας» (ΝΔ), Μάξιμος Χαρακόπουλος, πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, είναι ιδιαίτερα δραστήριος, όπως φαίνεται από τα δελτία τύπου και τις φωτογραφίες , που στέλνει σχεδόν καθημερινά στα Μέσα Γενικής Ενημέρωσης.
Ο Μάξιμος Παντελή Χαρακόπουλος, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων, γεννήθηκε στην Λάρισα, στις 10/10/1968. Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών.
Το επάγγελμα του είναι Δημοσιογράφος, Συγγραφέας.
Είναι Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας, Πτυχιούχος Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου.
Μιλά Τουρκικά, Αγγλικά.
Κοινοβουλευτικές Δραστηριότητες
- Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της βουλής.
- Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας.
- Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Παρακολούθησης των Αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
- Μέλος των Επιτροπών Παραγωγής & Εμπορίου, Κοινοβουλευτικής Δεοντολογίας και Σωφρονιστικού Συστήματος.
Πολιτικές / Κοινωνικές Δραστηριότητες
Συγγραφέας των βιβλίων: Ρωμιοί της Καππαδοκίας (κοινωνιολογική μελέτη, 2003), Ενθύμιον Πανηγύρεως (λεύκωμα, 2005), Δείγματα Γραφής (πολιτικά δοκίμια, Μεταίχμιο 2007), Εκ νεότητός μου (διηγήματα, 2011), Για την ταμπακιέρα… (πολιτικά κείμενα, 2012).
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι ο λαλίστατος κατά τα άλλα βουλευτής αποφεύγει να αποδοκιμάσει , εκτός και αν κάτι μου έχει διαφύγει, την αντιεκκλησιολογική θέση του Πατριαρχείου Μόσχας για την αυτοκεφαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και τον πόλεμο, που ο Πατριάρχης Κύριλλος και η περί αυτόν, με την πλήρη στήριξη του Κρεμλίνου, έχουν εξαπολύσει κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου και προσωπικά του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Επίσης, έχει επιλέξει την σιωπή στα θέματα της διακοπής της μνημόνευσης εκ μέρους του Μόσχας Κυρίλλου του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου και των Προκαθημένων των Εκκλησιών Κύπρου και Ελλάδος.
Στις 29 Δεκεμβρίου η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Μόσχας αποφάσισε να κάνει εισπήδηση στο παλαίφατο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και να ιδρύσει «Πατριαρχική Εξαρχία Αφρικής», που θα αποτελείται από τις εκκλησιαστικές επαρχίες Βορείου και Νοτίου Αφρικής. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πατριαρχείου Μόσχας αυτό έγινε ” εξαιτίας της προσχώρησης στο σχίσμα του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου, της μνημόνευσης από τον ίδιο κατά τη Θεία Λειτουργία στις 8 Νοεμβρίου 2019 του επικεφαλής της λεγόμενης «Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας» μεταξύ των Προκαθημένων των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, της αναγνώρισης της εν λόγω σχισματικής ομάδας και του συλλειτούργου με τον επικεφαλής της στις 13 Αυγούστου 2021, μέρος του ιερού κλήρου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, αφού δήλωσε τη διαφωνία του με τη θέση του Προκαθημένου, αποτάθηκε στον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου, ζητώντας την ένταξη στους κόλπους της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας”.
Στις 17 Δεκεμβρίου 2021 ο κ. Χαρακόπουλος είχε συνάντηση με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Θεόδωρο Β´, στο Μετόχι του παλαίφατου Πατριαρχείου στην Αθήνα. Σε ανακοίνωση από το γραφείο του Έλληνα βουλευτή, μεταξύ άλλων αναφέρεται : «Είχα τη μεγάλη τιμή και ευλογία να συναντήσω τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεοδώρο, να τον ενημερώσω ενδελεχώς για τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας και να λάβω την ευχή του για την ευώδοση των στόχων μας. Η δευτερόθρονη Εκκλησία της Ορθοδοξίας, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, υπό την καθοδήγηση του Μακαριωτάτου επιτελεί θεάρεστο ιεραποστολικό έργο στην αφρικανική ήπειρο, προσφέροντας αγάπη και ελπίδα εκεί που περισσεύει ο πόνος και η φτώχεια».
Επίσης, στην ανακοίνωση σημειώνεται « ο Πατριαρχικός Θρόνος του Αποστόλου Μάρκου, διαθέτει 25 Ιεραποστολικές Μητροπόλεις και 6 Ιεραποστολικές Επισκοπές στην Αφρική, ενώ κομβικός είναι και ο ρόλος του στη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας στις περιοχές των ελληνικών παροικιών στην αφρικανική ήπειρο».
Έχοντας ιδιαίτερα αυτό υπόψη, έστειλα , στις 30 Δεκεμβρίου 2021, το ακόλουθο ηλεκτρονικό μήνυμα ( [email protected] ) στον δραστήριο Έλληνα βουλευτή:
«Καλήν εσπέρα!
Παρακαλώ , να μου στείλετε δήλωση- σχόλιο σας για την χθεσινή απόφαση της Ι.Σ. Εκκλησίας Ρωσίας για την δημιουργία Εξαρχίας στην Αφρική, η οποία ανήκει στην δικαιοδοσία του παλαίφατου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας». Μέχρι στιγμής ούτε «φωνή , ούτε ακρόαση» . Ουδεμία απάντηση.
Φαίνεται ότι ο κ. Χαρακόπουλος δεν θέλει να διαταράξει τις σχέσεις του με τον Πρόεδρο της Γενικής Συνέλευσης της Δ.Σ.Ο., συνάδελφο του από τη Ρωσική Κρατική Δούμα , Sergei Gavrilov και τους άλλους Ρώσους βουλευτές – μέλη της Δ.Σ.Ο.
Οι κύριοι Sergei Gavrilov (α) και Μάξιμος Χαρακόπουλος (δ)
Τον περασμένο Οκτώβριο ο κ. Χαρακόπουλος πήρε μέρος στις εργασίες του 7ου Διεθνούς Χριστιανικού Συνεδρίου «Θρησκεία και Ειρήνη», που ήταν αφιερωμένο στον διαπολιτισμικό και διαθρησκειακό διάλογο και έλαβε χώρα στο συνεδριακό κέντρο του καθεδρικού ναού του Σωτήρος, δίπλα στο Κρεμλίνο. Σε δηλώσεις (25.10. 2021) στον ανταποκριτή του ΑΠΕ-ΜΠΕ , στην Μόσχα, Θανάση Αυγερινό , ανάμεσα σε άλλα ανέφερε:
«Η Ορθοδοξία δεν είναι μόνο το κοινό θρησκευτικό μας βίωμα με τους Ρώσους ομόδοξους αδελφούς μας και τους δοκιμαζόμενους χριστιανούς της Μέσης Ανατολής. Είναι και η κοινή πολιτιστική κληρονομιά που μοιραζόμαστε. Γι αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντική η διοργάνωση συνεδρίων, όπως το Διεθνές Χριστιανικό Φόρουμ της Μόσχας, που μας δίνουν την ευκαιρία να βρεθούμε μαζί Ορθόδοξοι από διαφορετικές χώρες και να ανταλλάξουμε απόψεις και προβληματισμούς για όλα τα μεγάλα ζητήματα της σύγχρονης εποχής.
Στη Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, της ανάδειξης της ενοποιητικής δύναμης της Ορθοδοξίας. Παρά τις κατά καιρούς κρίσεις στις σχέσεις των εκκλησιών -που έρχονται και παρέρχονται- σε επίπεδο διακοινοβουλευτικής συνεργασίας έχουμε χρέος να επενδύσουμε σε κοινές δράσεις και αυτό πράττουμε με συνέπεια».
Από τα πιο πάνω είναι αυταπόδεικτο ότι ο Έλληνας βουλευτής άφησε στο απυρόβλητο την Εκκλησία Ρωσίας για την στάση της στα διορθόδοξα ζητήματα και τον εκκλησιαστικό ιμπεριαλισμό, τον οποίο ασκεί ως «δεξιός βραχίονας του Κρεμλίνου».
Ο Πατριάρχης Κύριλλος και ο πρόεδρος Πούτιν. (ΦΩΤΟ: mospat.ru)
Λίγες μέρες ( 9.10. 2021) προηγουμένως, σε συνέντευξη στο ρωσικό πρακτορείο SPUTNIK , ο ίδιος δήλωνε: ” «Γροθιά» εναντίον του θρησκευτικού εξτρεμισμού: Ο κομβικός ρόλος Ελλάδας και Ρωσίας”.
Στις 30 Νοεμβρίου 2021, μέρα μνήμης του Αποστόλου Ανδρέα, ο κ. Χαρακόπουλος ήταν στο Φανάρι για την Θρονική εορτή του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τον συνόδευαν οι Έλληνες βουλευτές Αθανάσιος Δαβάκης, Σταύρος Κελέτσης, Ανδρέας Μιχαηλίδης και Ιωάννης Σαρακίωτης, και ο σύμβουλος της Δ.Σ.Ο , δρ. Κώστας Μυγδάλης.
Ο κ. Χαρακόπουλος σε προσφώνηση του εγκωμίασε τον Οικουμενικό Πατριάρχη . Μεταξύ άλλων ανέφερε:
“Ο Οικουμενικός Θρόνος επί των ημερών σας απέκτησε αναβαθμισμένο κύρος σε διεθνές επίπεδο. Κι αυτό συνέβη διότι δεν αμελήσατε να προβάλλετε τον λόγο της αληθείας, της σωφροσύνης, της σύνεσης, αλλά και της παρηγορίας για τα δεινά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Αναφέρω ως ενδεικτικό παράδειγμα τη θέση που λάβατε για την δοκιμασία της πανδημίας, από την οποία ταλανίζεται σύμπασα η ανθρωπότητα, λέγοντας ότι αυτό που κινδυνεύει σήμερα δεν είναι η πίστη αλλά οι πιστοί. Θέσατε με τον πιο εύγλωττο τρόπο το σημείο ισορροπίας μεταξύ επιστήμης και πίστης, παραμερίζοντας τις πλάνες που ταλαιπωρούν μερίδα συμπολιτών μας, με οδυνηρές μάλιστα συνέπειες.Το ίδιο έχετε πράξει και με την διαχρονική έγνοια σας για το φυσικό περιβάλλον, το οποίο εξαιτίας των αλόγιστων επιλογών του ανθρώπου, του υπερκαταναλωτισμού του και της λανθασμένης αντίληψης ιδιοκτησίας η οποία τον διακατέχει για όσα τον περιτριγυρίζουν, οδηγεί την κατάσταση σε σημείο μη επιστροφής.
Ενότητα της Ορθοδοξίας
Αδιαμφισβήτητα, ανάμεσα στα έργα τα οποία έχετε επιτελέσει ξεχωρίζουν αυτά για την ενότητα της Ορθοδοξίας. Όλοι γνωρίζουμε τις άοκνες προσπάθειες που έχετε καταβάλλει, ως Οικουμενικός Πατριάρχης και ως πρώτος μεταξύ ίσων, η Ορθοδοξία να ξεπεράσει τα όσα προβλήματα την υπονόμευαν και να βαδίσει στον 21ο αιώνα ενωμένη και ισχυρή για να επιτελέσει την πνευματική αποστολή της, σε έναν κόσμο που φαίνεται να πορεύεται χωρίς πνευματική πυξίδα. Κορυφαίο εκκλησιαστικό γεγονός, σε αυτήν την προσπάθειά σας, συνιστά αναμφίβολα η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας που έλαβε χώρα στην Κρήτη το 2016. Ένα γεγονός που είχε προηγούμενό του μόνον πριν από 1300 έτη. Δυστυχώς, στις ειλικρινείς προθέσεις σας δεν υπήρξε από παντού η ανάλογη ανταπόκριση. Ωστόσο, είμαστε βέβαιοι ότι τα θεμέλια της ενότητας της Ορθοδοξίας έχουν ήδη τεθεί και είναι ακλόνητα. Μην έχετε αμφιβολία Παναγιότατε ότι μια μέρα και οι απέχοντες θα μνημονεύουν τον Βαρθολομαίο για την Σύνοδο της Κρήτης και τα διαχρονικά μηνύματά της.
Δυστυχώς, στις ειλικρινείς προθέσεις σας δεν υπήρξε από παντού η ανάλογη ανταπόκριση. Ωστόσο, είμαστε βέβαιοι ότι τα θεμέλια της ενότητας της Ορθοδοξίας έχουν ήδη τεθεί και είναι ακλόνητα.
Μην έχετε αμφιβολία Παναγιότατε ότι μια μέρα και οι απέχοντες θα μνημονεύουν τον Βαρθολομαίο για την Σύνοδο της Κρήτης και τα διαχρονικά μηνύματά της.
Σπουδαία είναι, όμως, και τα όσα έχετε επιτύχει στην προσέγγιση με τα άλλα χριστιανικά δόγματα και θρησκείες, πάντοτε με σκοπό την καταλλαγή, τον παραμερισμό της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας και των θρησκευτικών διακρίσεων.
Το ενδιαφέρον σας για την επικράτηση της ειρήνης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Οικουμένης και την έμπρακτη εφαρμογή της ευαγγελικής ρήσης «αγαπάτε αλλήλους» σας έχει καταστήσει υπέρμαχο του διαθρησκειακού διαλόγου.
Αυτό φαίνεται εναργέστατα τόσο από τις πρωτοβουλίες που έχετε αναλάβει μέχρι σήμερα στις επαφές σας με άλλους θρησκευτικούς ηγέτες διαφόρων θρησκειών και ομολογιών, αλλά πολύ περισσότερο από την πολυετή και ουσιώδη συμμετοχή σας στις εργασίες του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών.
Ως «Πατριάρχης του Διαλόγου» με τις δημόσιες τοποθετήσεις σας από το βήμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και άλλων διεθνών θρησκευτικών και πολιτικών θεσμών, έχετε σμιλέψει τις αρχές και τις αξίες που πρέπει να διέπουν τον διαθρησκειακό διάλογο, με έννοιες όπως ο αλληλοσεβασμός και η συμφιλίωση.
Παναγιότατε,
Ευχή δική μου, αλλά και όσων συναπαρτίζουμετην Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας, προερχόμενοι από δεκάδες διαφορετικές χώρες, είναι με την βοήθεια του Θεού να μακροημερεύετε, και να συνεχίζετε να ορθοτομείτε τον λόγο της αληθείας για την Οικουμενική Ορθοδοξία.
Να γνωρίζετε -το γνωρίζετε- ότι σας περιβάλλουμε με σεβασμό και ανιδιοτελή υιική αγάπη και εκτίμηση!”
Κατά την εκτίμηση μου όλα αυτά ήταν λόγοι για εσωτερική κατανάλωση. Σημασία έχει αυτά να τα εννοεί και κυρίως να τα λέει ο κ. Χαρακόπουλος στους Ρώσους συνεδέλφους του , ιδιαίτερα δε προς τους Ιεράρχες της Εκκλησίας Ρωσίας , όπως για παράδειγμα είναι ο έμπιστος του Πατριάρχη Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ, Ιλαρίων (πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) , ο οποίος διαδραματίζει ρόλο “υπουργού Εξωτερικών της Εκκλησίας Ρωσίας) και ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕΣ , Αρχιεπίσκοπος Γερεβάν και Αρμενίας, Λεωνίδας.
Ο τελευταίος υπέβαλε στην Σύνοδο της Εκκλησίας Μόσχας έκθεση για την αντικανονική ίδρυση “Εξαρχίας Αφρικής”. Σημειώνεται ότι τον Οκτώβριο ο κ. Χαρακόπουλος , ευρισκόμενος στην Μόσχα, συναντήθηκε με τον Αρχιεπίσκοπο Λεωνίδα, στην Μονή Ντανίλοφ, με τον οποίο- σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του Έλληνα βουλευτή – “συζήτησε, μεταξύ άλλων, την προβολή στη Ρωσική Ομοσπονδία του επετειακού τόμου για το Άγιο Όρος”.
Δεν γνωρίζουμε ποιά ήταν η αντίδραση του Αρχιεπισκόπου Λεωνίδα. Όμως , έχει ενδιαφέρον να απαντήσει ο κ. Χαρακόπουλος για :
-Τις κινήσεις της Μόσχας , οι οποίες πάνε πολλά χρόνια πίσω , να θέσει υπό έλεγχο την Μοναστική Πολιτεία -κανονικό έδαφος του Οικουμενικού Πατριαρχε μη φειδώμενη να στέλνει ρούβλια δήχεν για έργα και βοήθεια,
-Τις εισπηδήσεις στην Καππαδοκία, στα Μύρα , σε άλλες περιοχές της Μ. Ασίας και κυρίως στην Διασπορά , η οποία αποτελεί κανονικό έδαφος του Οικουμενικού Πατριαρχείου,
-Τις αθλιότητες του Πατριαρχείου Μόσχας σε συνέργεια με τον Ελληνορθόδοξο Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο για υπονόμευση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Δυστυχώς, κατά την άποψη μου, ο κ. Χαρακόπουλος, παρά τους στομφώδεις λόγους του οσάκις βρίσκεται ενώπιον του Οικουμενικού Πατριάρχη, τηρεί “σιγή ιχθύος”. Τα δίκαια και τα δικαιώματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου δεν τα υπερασπιζόμαστε με λόγια, αλλά με πράξεις από όποια θέση βρίσκεται ο καθένας. Του θυμίζω ότι και κάποιοι Ιεράρχες της Εκκλησίας Κύπρου διακηρύσσουν “σεβασμό και αγάπη” προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο , αλλά στην πράξη έχουν υιοθετήσει τις θέσεις της Μόσχας.
Η σιωπή του κ. Χαρακόπουλου δεν τον τιμά ως Έλληνα βουλευτή. Και ας μη μας αντιτάξει το επιχείρημα ότι είναι “λεπτή η θέση” του επικεφαλής της Ελληνικής αντιπροσωπείας στην Διακοινοβουλευτική Συνέλευση της Ορθοδοξίας (Δ.Σ.Ο.) Άλλωστε , δεν του ζητήσαμε τις θέσεις τις Δ.Σ.Ο , αλλά τις προσωπικές του.