Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αλλάζει ημερολόγιο – Ευθυγραμμίζεται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αλλάζει ημερολόγιο – Ευθυγραμμίζεται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Κιέβου Επιφάνιος για την ενότητα των Ουκρανών Ορθοδόξων: “Διάλογος με την ηγεσία του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία από το μηδέν, αλλά στην βάση του Τόμου Αυτοκεφαλίας και σύμφωνα με τις αρχές που έχουν διατυπωθεί”.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU) ανακοίνωσε σήμερα ότι αποφάσισε να αλλάξει ημερολόγιο, κίνηση που την αποστασιοποιεί από τη Ρωσία. Η OCU, η οποία έλαβε το 2019 τον Τόμο Αυτοκεφαλίας, προτίθεται να κάνει χρήση του αναθεωρημένου Ιουλιανού ημερολογίου, δηλαδή του Γρηγοριανού, από την 1η Σεπτεμβρίου 2023, την έναρξη του εκκλησιαστικού  έτους. Ωστόσο ,  οι ενορίες θα έχουν την επιλογή να εορτάζουν, αν επιθυμούν, σύμφωνα με το παλιό Ιουλιανό ημερολόγιο.  

Οι Ουκρανοί χριστιανοί, η πλειοψηφία των οποίων είναι Ορθόδοξοι, παραδοσιακά γιόρταζαν τα Χριστούγεννα στις 7 Ιανουαρίου, αντί στις 25 Δεκεμβρίου, μαζί με τα Πατριαρχεία  Ρωσίας, Ιεροσολύμων και Σερβίας .

Έτσι, η OCU στο θέμα του ημερολογίου θα ακολουθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο , το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, τις Εκκλησίες Κύπρου -Ελλάδος και άλλες κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες. 

Ο Ουκρανός υπουργός Πολιτισμού εξέφρασε  την υποστήριξη του στην αλλαγή των ημερολογίων χαρακτηρίζοντας την ως «κατάλληλη για τις απαιτήσεις των καιρών μας και της κοινής γνώμης».

Σε έκθεση του Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας  προς την  τακτική συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου, η οποία συνήλθε χθες και σήμερα, αναφέρεται:  

“Το θέμα της ημερολογιακής μεταρρύθμισης έχει συζητηθεί εδώ και καιρό τόσο στην κοινωνία όσο και στην Εκκλησία. Και βλέπουμε ότι από χρόνο σε χρόνο ο αριθμός των υποστηρικτών της μετάβασης σε ένα ενημερωμένο, σύγχρονο ημερολόγιο, το οποίο χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από τις περισσότερες κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες, αυξάνεται.

Το ζήτημα αυτό προέκυψε με ανανεωμένο σθένος ως αποτέλεσμα της ρωσικής επιθετικότητας. Πρέπει να αναγνωριστεί ότι για αρκετούς αιώνες το παραδοσιακό Ιουλιανό ημερολόγιο θεωρήθηκε ως ένα από τα κύρια αναγνωριστικά του ουκρανικού εκκλησιαστικού πολιτισμού. Αρχικά, ήταν ένα σημάδι αντίστασης στον εκλατινισμό, και μετά την Επανάσταση των Μπολσεβίκων, ήταν επίσης ένα σημάδι αντίστασης στο σοβιετικό σύστημα.

Ωστόσο, στις σύγχρονες συνθήκες, το κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο του Ιουλιανού ημερολογίου και η αντίληψή του έχουν αλλάξει ριζικά. Σήμερα, θεωρείται όχι τόσο ότι συνδέεται με τις αρχαίες ουκρανικές παραδόσεις, αλλά ως συνδεδεμένη με τη ρωσική εκκλησιαστική κουλτούρα. Εξάλλου, το σύγχρονο ημερολόγιο χρησιμοποιείται από εκείνες τις Εκκλησίες που υποστηρίζουν την Τοπική μας Εκκλησία, ενώ οι αντίπαλοί μας και, πρώτα απ ‘όλα, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, τηρούν το παλαιό ημερολόγιο.

Ταυτόχρονα, παράγοντες από το παρελθόν που εμπόδιζαν τις ημερολογιακές αλλαγές χάνουν τώρα τη σημασία τους. Ως εκ τούτου, η επιθυμία να διατηρήσουμε και να επιβεβαιώσουμε την ουκρανική, πνευματική μας ταυτότητα, την προστασία από την επιθετικότητα του «ρωσικού κόσμου», απαιτεί από εμάς μια επείγουσα απόφαση – να ενωθούμε με την πλειοψηφία των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, εισάγοντας το νέο Ιουλιανό ημερολόγιο, όπως είναι ακριβέστερο αστρονομικά και εκκλησιαστικά αποδεκτό, διατηρώντας παράλληλα το παραδοσιακό Πάσχα.

Προτείνω στην Σύνοδο  να εγκρίνει αυτή την απόφαση, την οποία αναμένει από εμάς τόσο η πλειοψηφία των πιστών της Εκκλησίας μας όσο και η πλειοψηφία της ουκρανικής κοινωνίας. Αυτή η απόφαση δεν είναι εύκολη, πηγαίνουμε σε αυτήν εδώ και πολύ καιρό, σταδιακά, βήμα προς βήμα, και το κάνουμε προσεκτικά. Αλλά είναι τόσο απαραίτητο όσο ήταν κάποτε απαραίτητο να εισαχθεί η ουκρανική ζωντανή γλώσσα στη λατρεία αντί της παραδοσιακής σλαβικής, να εισαχθεί ένας αυτοκέφαλος τρόπος ζωής της Εκκλησίας αντί για αιώνες υποταγής. Δεν αποδέχτηκαν όλοι αυτές τις αποφάσεις, δεν τις υποστήριξαν όλοι – αλλά ήταν αληθινές και ζωτικές. Εξίσου αληθινή και ζωτικής σημασίας για εμάς είναι η απόφαση για το χρονοδιάγραμμα.

 

Εάν υπάρχει η συγκατάθεση της Συνόδου, προτείνω να αρχίσει η γενική χρήση του νέου  ημερολογίου από την 1η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, όταν αρχίζει το νέο εκκλησιαστικό έτος. Ταυτόχρονα, θεωρώ απαραίτητο να δοθεί αυτή η ευκαιρία σε εκείνες τις ενορίες και τα μοναστήρια που επιθυμούν να τηρήσουν το παλαιό ημερολόγιο. Στην ημερολογιακή μεταρρύθμιση, δεν θα αναγκάσουμε κανέναν, δίνοντας την ευκαιρία να υιοθετήσουμε τις απαραίτητες αλλαγές σταδιακά και συνειδητά.

Η ενότητα των Ουκρανών Ορθοδόξων

Στην έκθεση του ο Κιέβου Επιφάνιος επαναβεβαίωσε  την επιθυμία και την ετοιμότητα της Τοπικής  Εκκλησίας να αρχίσει διάλογο με σκοπό την επίτευξη της ενότητας των Ουκρανών Ορθοδόξων  γύρω από τον θρόνο του Κιέβου, βάσει, όπως σημείωσε,  “του Τόμου Αυτοκεφαλίας και σύμφωνα με τις αρχές που έχουν διατυπωθεί”.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Τύπου της OCU στην έκθεση του κ. Επιφάνιου αναφέρεται: “ Με βάση τα στοιχεία μας, βλέπουμε αύξηση του αριθμού των ενοριών κατά το τελευταίο έτος κατά περίπου 900 κοινότητες και του αριθμού των κληρικών κατά περίπου 400 άτομα. Σε μεγάλο βαθμό, η ανάπτυξη αυτή οφείλεται στη διαδικασία ενοποίησης, η οποία αντικειμενικά συνεχίζεται, παρά τη συστηματική και πεπεισμένη αντίσταση της ηγεσίας του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία.

Τις τελευταίες τρεισήμισι δεκαετίες, όταν το Πατριαρχείο Μόσχας στην Ουκρανία έχει διαμορφώσει ένα δίκτυο παρουσίας, με βαθείς δεσμούς με τις αρχές, φιλορώσους πολιτικούς και ολιγάρχες, βασιζόμενο στη ρωσική επιρροή, υπήρξε μια κατάσταση βαθιάς δυσαναλογίας μεταξύ του αριθμού των επίσημα εγγεγραμμένων θρησκευτικών κοινοτήτων και του πραγματικού αριθμού εκείνων που ταυτίζονται με αυτή τη δικαιοδοσία.

Ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία, και στη συνέχεια η πλήρους κλίμακας εισβολή, ώθησε πολλούς στην κοινωνία μας και μεταξύ των πιστών να αλλάξουν τη στάση τους απέναντι στην εκκλησιαστική υπαγωγή, να σπάσουν την πνευματική υποταγή της επιτιθέμενης χώρας. Σε προσωπικό επίπεδο, αυτή η διαδικασία είναι ευκολότερη και ταχύτερη. Αντίθετα, στο επίπεδο των θρησκευτικών κοινοτήτων, απαιτεί μια μακρά και περίπλοκη διαδικασία. Επομένως, για αντικειμενικούς λόγους, η αλλαγή δικαιοδοσίας από τις κοινότητες, η αποχώρηση από την αντικανονική υπαγωγή στο Πατριαρχείο Μόσχας, η εκπλήρωση των απαιτήσεων της εκκλησιαστικής τάξης και των διατάξεων του Τόμου για την αυτοκεφαλία και την ένταξη στην οικογένεια της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας είναι βραδύτερη από τις μετατοπίσεις της κοινής γνώμης και του αυτοπροσδιορισμού, οι οποίες καταγράφονται από τους κοινωνιολόγους.

Αλλά η διαδικασία αλλαγής της υποταγής τους από τις κοινότητες είναι φυσική, έχει ως πηγή όχι κάποιες τεχνητές προϋποθέσεις ή εξαναγκασμό, αλλά μια πραγματική αλλαγή στάσης απέναντι στο Πατριαρχείο Μόσχας, η περαιτέρω υποταγή στο οποίο θεωρείται από πολλούς πιστούς και την πλειοψηφία της ουκρανικής κοινωνίας ως ανήθικη, ειδικά στο πλαίσιο του γενοκτονικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Ένας πόλεμος που είναι ψευδώς ευλογημένος και δικαιολογημένος από τον επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Κύριλλο Hunyadev, και το Πατριαρχείο με επικεφαλής αυτόν. Το πατριαρχείο, το οποίο στην πραγματικότητα δεν είναι θρησκευτικό κέντρο, αλλά τμήμα του καθεστώτος του Κρεμλίνου για τον έλεγχο της θρησκευτικής ζωής.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το κοινό μας καθήκον είναι να συμβάλουμε ώστε η συνεχιζόμενη διαδικασία ενοποίησης της Ουκρανικής Ορθοδοξίας να διεξαχθεί όσο το δυνατόν πιο ειρηνικά. Βλέπουμε ότι το Πατριαρχείο Μόσχας και οι υποστηρικτές του προσπαθούν με κάθε δυνατό τρόπο να το αποτρέψουν αυτό, δημιουργώντας τεχνητά καταστάσεις σύγκρουσης όπου όλα τα ζητήματα μπορούν να επιλυθούν ήρεμα, υποκινώντας εχθρότητα, διαδίδοντας ψέματα και συκοφαντίες για την Εκκλησία μας και την Ουκρανία, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.

Πρέπει να αποκαλύψουμε αυτό το ψέμα και να προστατεύσουμε την ελευθερία έκφρασης της βούλησης των κοινοτήτων που θέλουν να απελευθερωθούν από το ζυγό του «ρωσικού κόσμου». Ταυτόχρονα, είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι στόχος μας είναι μια ειρηνική, εθελοντική, συνειδητή ενοποίηση της Ουκρανικής Ορθοδοξίας γύρω από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και τον θρόνο του Κιέβου. Μπορούμε να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο μόνο κατανοώντας τη δική μας ευθύνη, έτσι ώστε τυχόν λάθη εκ μέρους μας ή η χρήση του ονόματος και του κύρους της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από εξωτερικές δυνάμεις για απροκάλυπτες προκλήσεις να μην σταθούν εμπόδιο και να μην επιβραδύνουν αυτή την κίνηση.

Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η Εκκλησία μας προσπάθησε να ξεκινήσει επίσημο διάλογο με εκπροσώπους της δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Μόσχας, αλλά παρά την καλή μας θέληση και το άνοιγμα, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Πριν από ένα χρόνο, προτείναμε να ξεκινήσει αυτός ο διάλογος χωρίς προϋποθέσεις, όπως λένε – «από το μηδέν». Στα έγγραφα της Συνόδου μας, στις συνοδικές δηλώσεις και στις ομιλίες του Προκαθημένου, η πρόταση αυτή επαναλήφθηκε περισσότερες από μία φορές. Αντ’ αυτού, το Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία διατύπωσε επίσημα θέσεις που είναι απολύτως απαράδεκτες και δεν αποτελούν πρόταση διαλόγου, αλλά τελεσίγραφο διαποτισμένο από το πνεύμα του «ρωσικού κόσμου» για πλήρη παράδοση.

Να σας θυμίσω ότι τότε μας προσφέρθηκε πριν αρχίσουν οι επικεφαλής του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία να σκέφτονται αν θα κάνουν διάλογο μαζί μας, για να εκπληρώσουν τρεις προϋποθέσεις:

– να αναγνωρίσουμε ότι δεν έχουμε χειροτονία και αξιοπρέπεια.

– να αναγνωρίσουμε ότι δεν είμαστε αυτοκέφαλη Εκκλησία·

– να αναγνωρίσει τη δομή του Πατριαρχείου Μόσχας ως μονοπωλιακή «δουλοπαροικία» για τη διάθεση της τύχης των θρησκευτικών κοινοτήτων που μέχρι τώρα υπάγονταν σε αυτό.

Μπορούν τέτοιες θέσεις  να μην γίνουν αντιληπτές, αλλά ακόμη και να συζητηθούν; Δεν γίνονται αποδεκτές ούτε από την Εκκλησία μας ούτε από την πλειοψηφία της ουκρανικής κοινωνίας. Η αντίληψή τους θα ήταν επιβλαβής για το κράτος μας και ευνοϊκή για την επιτιθέμενη χώρα. Επίσης, εκπρόσωποι άλλων Εκκλησιών, θρησκευτικών κοινοτήτων και διεθνών εταίρων με τους οποίους συζητήσαμε αυτά τα θέματα υποστήριξαν ομόφωνα την άποψή μας ότι τέτοια τελεσίγραφα είναι απαράδεκτα.

Από την πλευρά μας, δεν μπορούμε παρά να επιβεβαιώσουμε το περαιτέρω άνοιγμά μας στον διάλογο χωρίς να θέσουμε προϋποθέσεις. Ωστόσο, ο διάλογος αυτός πρέπει να λάβει υπόψη τρεις βασικές αρχές, από τις οποίες η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας δεν θα εγκαταλείψει και δεν θα παρεκκλίνει σε καμία περίπτωση.

1. Σκοπός του διαλόγου από την πλευρά μας είναι η ενοποίηση της Ουκρανικής Ορθοδοξίας. Δεν βλέπουμε κανένα νόημα στη διεξαγωγή διαλόγου, εάν ο στόχος του είναι να διατηρήσει την κατάσταση διαίρεσης της Εκκλησίας στην Ουκρανία, ιδιαίτερα στις συνθήκες διαβίωσης της Ουκρανικής Ορθοδοξίας πριν από τον Τόμο της αυτοκεφαλίας, όπως επιθυμεί το Πατριαρχείο Μόσχας.

2. Αναγνώριση της αποφάσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου του Οκτωβρίου 2018 σε περίπτωση προσφυγών εκ μέρους της Ουκρανίας κατά αντικανονικών αποφάσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας. Ως εκ τούτου, το πρώτο βήμα εκ μέρους της Μητρόπολης του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία θα πρέπει να είναι η απόσυρση των αποφάσεων για διακοπή της κοινωνίας της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ορισμένες κατά τόπους Εκκλησίες. Είναι δυνατόν να πιστέψουμε τις διαβεβαιώσεις της επιθυμίας για διάλογο μαζί μας εκείνων που αρνούνται την κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και άλλες αδιαμφισβήτητα αναγνωρισμένες Ορθόδοξες Εκκλησίες;

3. Είμαστε έτοιμοι να διεξαγάγουμε διάλογο μόνο διατηρώντας τις διατάξεις του Τόμου Αυτοκεφαλίας, ο οποίος ορίζει ότι όλες οι επαρχίες, τα μοναστήρια, οι ενορίες και άλλα ορθόδοξα εκκλησιαστικά ιδρύματα πρέπει να βρίσκονται υπό τη δικαιοδοσία της αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Η ύπαρξη της δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία, καθώς και κάθε άλλη μέθοδος που προβλέπει την ύπαρξη ορθόδοξων εκκλησιαστικών δομών στη χώρα μας χωριστών από την OCU, αποτελεί κανονική ανωμαλία, παραβίαση που πρέπει να διορθωθεί αργά ή γρήγορα.

Πρέπει να τονιστεί ότι, αν και ο διάλογος με τους ηγέτες του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία λόγω της θέσης τους δεν μπόρεσε να ξεκινήσει, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει διάλογος – υπάρχει και η διαδικασία ενοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη με επιτυχία είναι καρπός και μαρτυρία του. Αυτός είναι ένας διάλογος με τους πιστούς, ένας διάλογος με τον κλήρο. Εάν οι ηγέτες του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία, όπως έκαναν κάποτε οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι, καθισμένοι σε θρόνους, δεν θέλουν οι ίδιοι την ενότητα της Εκκλησίας και θέτουν εμπόδια σε όσους θέλουν ενότητα, τότε στην πραγματικότητα αυτό δεν αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο. Διεξάγουμε και θα συνεχίσουμε να διεξάγουμε διάλογο με εκείνους που επιθυμούν το καλό στην Εκκλησία και την Ουκρανία, οι οποίοι ενδιαφέρονται πραγματικά για το μέλλον της Ουκρανικής Ορθοδοξίας και θέλουν να υπηρετήσουν τους γείτονές τους και όχι τον «ρωσικό κόσμο». Και όσοι δεν το θέλουν – ας κάνει ο Κύριος, η μόνη Κεφαλή της Εκκλησίας, το θέλημά Του πάνω τους”.

*Με πληροφορίες από την Υπηρεσία Τύποὖ της OCU

 

Share this post