Η μάνα αυτουνού…Έλλη Ζάχου Ταχτσή της Κικής Μαυρίδου

Η μάνα αυτουνού…Έλλη Ζάχου Ταχτσή της Κικής Μαυρίδου

Στον ΘΟΚ για 3 μόνο παραστάσεις ο  συγκλονιστικός μονόλογος για την ανυπόταχτη μητέρα του Κώστα Ταχτσή

Ο ΘΟΚ φιλοξενεί στις 17 και 18 Δεκεμβρίου 2022 για τρεις μόνο παραστάσεις τον μονόλογο της Κικής Μαυρίδου Η μάνα αυτουνού…Έλλη Ζάχου Ταχτσή, μια παράσταση που παρουσιάζεται για 2η χρονιά στην Αθήνα και έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια από κοινό και κριτικούς. 

Σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη και με την Ράνια Σχίζα στον ομώνυμο ρόλο, η παράσταση αποτελεί μία από τρεις παραστάσεις του θεατρικού φεστιβάλ μονολόγων «Ο γιος μου»  με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Καρατζιά που φέρνει επί σκηνής μάνες σπουδαίων Ελλήνων ανδρών.

Υπόθεση του έργου

Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή, υπήρξε µια ανυπόταχτη γυναίκα, που το µόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε  πιο σκληρή από αυτήν.

«Η µάνα αυτουνού». Προσφώνηση απαξιωτική, ειρωνική, σαρκαστική, µα τόσο οικεία, τόσο    γνώριμη. Ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαµηλόφωνα. Σχεδόν ψιθυριστά. Από αυτούς τους  ψίθυρους που είναι μαχαιριές στην καρδιά. Που καµιά φορά όµως γίνονται και φονικά. «Ο γιος αυτηνής», ο Κώστας Ταχτσής, δολοφονήθηκε. Όπως «δολοφονείται» σ’ αυτόν τον κόσµο, ότι απειλεί να ξεσκεπάσει την υποκρισία του.

«Η µάνα αυτουνού». Το λιγότερο φωτισµένο πρόσωπο στον κυρίως αυτοβιογραφικό συγγραφικό κόσµο του Κώστα Ταχτσή, στον οποίο βασίστηκε για να γράψει και το σηµαντικότερο έργο του, το «Τρίτο Στεφάνι», που αποτελεί, πέρα από µια καταγραφή κι ένα ξεµασκάρεµα της αγίας ελληνικής  οικογένειας. Εάν όµως το «Τρίτο Στεφάνι» ταυτίζεται µε την ίδια την Ελλάδα, η ιστορία της µητέρας του, ταυτίζεται µε όλα τα κρυµµένα µυστικά που κρατάµε καλά κλειδωµένα σε σκονισµένα µπαούλα, στοιβαγµένα στα υπόγεια της ψυχής µας.

Η Ράνια Σχίζα σε µία µοναδική παράσταση. Σκληρή, αδάµαστη, ένα αγρίµι σε έναν µονόλογο ασύλληπτα σύγχρονο. Πραγµατικά σπουδαία ηθοποιός, µία τραγική φιγούρα επί σκηνής του θεάτρου VaultΝόρα Ράλλη (Εφηµερίδα Των Συντακτών)

 Συγκλονιστική η Σχίζα θριαµβεύει στην παράσταση. Μια ερµηνεία απ’ αυτές που δεν ξεχνάς. Η Μαυρίδου δίνει ένα πολύ δυνατό κείµενο και ο Λάσκαρης µε τη Σχίζα το απογειώνουν. Ανήκει στις παραστάσεις της χρονιάςΑλέξανδρος Στεργιόπουλος (gazzetta.gr)

… Ο μονόλογος της Κικής Μαυρίδου, κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βαγγέλη Λάσκαρη, ξεδιπλώνεται συγκλονιστικά επί σκηνής από τη Ράνια Σχίζα… Βίλλυ Καλλίγα (Athens Voice)

Συντελεστές

Συγγραφέας: Κική Μαυρίδου

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης

Πρωτότυπη µουσική σύνθεση : Μάνος Αντωνιάδης

Σκηνικό / Κοστούµι: Γιώργος Λιντζέρης

Κατασκευή κοστουµιού: Ειρήνη Αβζίδου

Σχεδιασµός φωτισµών: Βαγγέλης Μούντριχας

Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Παραγωγή: Team Vault AMKE

 Στο ρόλο της Έλλης Ζάχου Ταχτσή η Ράνια Σχίζα

 Την φωνή του χαρίζει στο ρόλο του Κώστα Ταχτσή ο Νίκος Καραθάνος

Παραστάσεις

Θέατρο ΘΟΚ, Νέα Σκηνή

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2022, 20.30

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (διπλή παράσταση) 18.00 & 20.30

 Πληροφορίες / Εισιτήρια

Ηλεκτρονικά Εισιτήρια στη σελίδα του ΘΟΚ: www.thoc.org.cy

Ταμείο Θεάτρου ΘΟΚ, τηλ. 77 77 27 17

Τιμές Εισιτηρίων

€15 / €12 (άνεργοι, συνταξιούχοι, πολύτεκνοι με την επίδειξη του αντίστοιχου αποδεικτικού εγγράφου και άτομα κάτω των 25 ετών με την επίδειξη πολιτικής ταυτότητας)

 Χορηγός Επικοινωνίας ΡΙΚ

 ********************************************        

Ο Κώστας Ταχτσής , ποιητής και συγγραφέας της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς,   γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 8 Οκτωβρίου 1927. Ο πατέρας του Γρηγόριος και η μητέρα του Έλλη (το γένος Ζάχου), κατάγονταν από την Ανατολική Ρωμυλία. Σε ηλικία επτά ετών, μετά τον χωρισμό των γονιών του, έφυγε για την Αθήνα με τη γιαγιά του.

Στα γράμματα εμφανίστηκε το 1951 με την ποιητική συλλογή «Ποιήματα» και ακολούθησε τον επόμενο χρόνο η συλλογή «Τα μικρά ποιήματα». Τα δύο αυτά έργα του τα αποκήρυξε σιωπηλά αργότερα. Μέχρι το 1956 κυκλοφόρησε τρεις ακόμα ποιητικές συλλογές: «Περί ώραν δωδεκάτην» (1953), «Η Συμφωνία του Μπραζίλιαν» (1954) και «Καφενείον το Βυζάντιον» (1956). Η ποίησή του κινείται στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής και χαρακτηρίζεται από έντονα λυρική διάθεση. Την ίδια περίοδο συνδέθηκε φιλικά με τους Οδυσσέα Ελύτη, Νίκο Γκάτσο και Ανδρέα Εμπειρίκο. Το 1954 έφυγε για την Αγγλία, όπου έμεινε ως το καλοκαίρι του επόμενου χρόνου. Επέστρεψε στην Αθήνα και ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας.

Από την άνοιξη του 1956 έως τον Δεκέμβρη του 1964 περιπλανήθηκε σε διάφορα μέρη του κόσμου (Γερμανία, Αυστρία, Αφρική, Αυστραλία), με ενδιάμεσες επιστροφές στην Ελλάδα. Στην περίοδο αυτή μπάρκαρε σε δανέζικο φορτηγό πλοίο προς τη Γερμανία, εργάστηκε στα γυρίσματα της ταινίας του Τζιν Νεγκουλέσκο «Το παιδί και το δελφίνι», που γυρίστηκε στην Ύδρα το 1956, τέλεσε χρέη μάνατζερ σε περιοδεία του κλασσικού πιανίστα Τώνη Γεωργίου στην Αφρική, εργάστηκε ως υπάλληλος εμπορικού καταστήματος και σιδηροδρομικός υπάλληλος στην Αυστραλία.

Την ίδια χρονιά έφυγε για την Αμερική, όπου έμεινε ως το τέλος του 1964. Μετά την οριστική επιστροφή του στην Αθήνα συνεργάστηκε με το πρωτοποριακό λογοτεχνικό περιοδικό «Πάλι» και εργάστηκε ως ξεναγός και μεταφραστής. Μετά την επιβολή της δικτατορίας των Συνταγματαρχών (1967) πρωτοστάτησε στην αντιστασιακή έκδοση των «18 Κειμένων» Ελλήνων συγγραφέων κατά της λογοκρισίας (1971). Τη δεκαετία του ’70 εξέδωσε τις συλλογές διηγημάτων «Τα Ρέστα» (1972) και «Η γιαγιά μου η Αθήνα» (1979). Τα τελευταία χρόνια της ζωής του σχεδόν εγκατέλειψε το γράψιμο.

Ο Ταχτσής είχε να παρουσιάσει και πλούσιο μεταφραστικό έργο. Μετέφρασε έργα συγγραφέων, όπως τη «Φιλουμένα Μαρτουράνο» του Εντουάρντο ντε Φίλιπο, καθώς και πολλές κωμωδίες του Αριστοφάνη. Για τη μεταφραστική του εργασία στον Αριστοφάνη είχε επικριθεί από την κριτική για πολλές μεταφραστικές ελευθεριότητες και αυθαιρεσίες.

Δηλωμένος ομοφυλόφιλος και τραβεστί, ο Κώστας Ταχτσής δολοφονήθηκε άγρια κάτω από άγνωστες συνθήκες στο σπίτι του στον Κολωνό στις 25 Αυγούστου 1988, σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση, σε ηλικία 61 ετών. Το έγκλημα παραμένει ακόμα ανεξιχνίαστο και ο δράστης του ασύλληπτος. Ο γνωστός δημοσιογράφος Κώστας Τσαρούχας στο βιβλίο του «Η δολοφονία του συγγραφέα» υποστηρίζει ότι τον Ταχτσή τον σκότωσε ο τελευταίος του πελάτης, όταν διαπίστωσε πως στο κρεβάτι δεν βρισκόταν με γυναίκα, αλλά με άντρα.

Πηγή: sansimera.gr

 

Share this post