Η Λαύρα του Αγίου Σάββα στην κατεχόμενη Παλαιστίνη

Η Λαύρα του Αγίου Σάββα στην κατεχόμενη Παλαιστίνη

Κορυφαία μορφή του μοναχισμού, ο Όσιος Σάββας ο Ηγιασμένος ασκήτευσε στην Παλαιστίνη από τα μέσα του 5ου έως τις αρχές του 6ου αιώνα. Η μνήμη του εορτάζεται στην Ορθόδοξη και στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στις 5 Δεκεμβρίου.

Ο Σάββας, σύμφωνα με το μαθητή και βιογράφο του Κύριλλο Σκυθοπολίτη (525-559), γεννήθηκε στη Μουταλάσκη της Καππαδοκίας (νυν Ταλάς Τουρκίας) το 439.

Σε ηλικία 18 ετών αποφάσισε να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στο Θεό και ήλθε στη μονή του Αγίου Ευθυμίου του Μεγάλου στα Ιεροσόλυμα.

Μόνασε στη μονή του Αγίου Θεοδοσίου του κοινοβιάρχου και τέλος στην περιώνυμη μονή της Μεγάλης Λαύρας (Mar Saba), την οποία έχτισε ο ίδιος κοντά στη Βηθλεέμ. Εκεί στον περίβολο της ομώνυμης Λαύρας στην κατεχόμενη από το Ισραήλ Παλαιστίνη βρίσκεται ο  τάφος του αγίου Σάββα. 

Ο Σάββας ενεπλάκη ενεργά στις θεολογικές έριδες της εποχής του ως υπέρμαχος της ορθής πίστης και υποστήριξε τις αποφάσεις της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου κατά των αιρετικών μονοφυσιτών και ωριγενιστών.

Γι’ αυτόν το λόγο στάλθηκε δύο φορές ως πρεσβευτής του Πατριάρχη Ιεροσολύμων προς τους βυζαντινούς αυτοκράτορες Αναστάσιο Α’ και Ιουστινιανό.

Κοιμήθηκε εν ειρήνη στα Ιεροσόλυμα στις 5 Δεκεμβρίου 532. Ο τάφος  και τα  λείψανά του βρίσκονται στο μοναστήρι της ομώνυμης Λαύρας, μέσα στην έρημο της  κατεχόμενης από το Ισραήλ Παλαιστίνης.

Αρχικά τα λείψανα είχαν μεταφερθεί από τους σταυροφόρους στη Βενετία και επέστρεψαν στο φυσικό τους χώρο στις 13 Οκτωβρίου 1965, με πρωτοβουλία του Πάπα Παύλου ΣΤ’, ως ένδειξη καλής θελήσεως προς τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Βενέδικτο Α’.

Η Ιερά Λαύρα του Οσίου Σάββα του Ηγιασμένου είναι ελληνικό ορθόδοξο ανδρικό μοναστήρι, άβατο για τις γυναίκεςκαι λειτουργεί αδιάκοπα εδώ και περίπου 1500 χρόνια. Στις γυναίκες οι μοναχοί βγάζουν τα λείψανα για να τα προσκυνήσουν στην πύλη της Μονής και μοιράζουν αγίασμα και λαδάκι για να σταυρώνονται ιδιαίτερα όσες νοσούν από καρκίνο.

Στην αυλή της μονής υπάρχει μια φοινικιά, την οποία σύμφωνα με την παράδοση φύτεψε ο Άγιος Σάββας. Τα φύλλα της λέγεται ότι είναι θαυματουργά για τα ζευγάρια που αντιμετωπίζουν προβλήματα τεκνοποίησης.

Ηγούμενος της Ιεράς Μονής είναι ο εκάστοτε Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ενώ στη Λαύρα τον αντικαθιστά ο πνευματικός (Αρχιμανδρίτης) της Μονής, ο οποίος εκτελεί χρέη Ηγουμένου και είναι ο σκευοφύλαξ της Μονής – Λαύρας. Σήμερα αυτός είναι ο αρχιμ.Ευδόκιμος. Υπάρχουν  15 μοναχοί, εκ των οποίων δύο είναι Κύπριοι.

 

Δύο βιβλία από τον μακαριστό Ηγούμενο της Ι. Μ. Τατάρνης (Ευρυτανία) Δοσίθεο Κανέλλο
.
Η Ιερά Μονή Τατάρνης της Ευρυτανίας εξέδοσε δύο βιβλία (1993 και 2010)  του  μακαριστού πολυγραφότατου Ηγουμένου της , αρχιμ. Δοσιθέου Κανέλλου (1936-2023) σε επιμέλειατων εκδόσεων “ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ”

ΔΙΑΤΑΞΙΣ ΤΗΣ ΑΓΡΥΠΝΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΗΣ ΕΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΟΙΣ ΛΑΥΡΑΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΣΑΒΒΑ ΤΟΥ ΗΓΙΑΣΜΕΝΟΥ

 

Η τέλεσις Αγρυπνίας είναι συνήθεια αρχαιοπαράδοτος και δια τας Ιεράς Μονάς και δια τους ενοριακούς Ι. Ναούς. Και οι αρχαίοι Έλληνες, οι εν τω σκότει της ειδωλομανίας πορευόμενοι, ουχί σπανίως ελάτρευον τους ψευδοθεούς αυτών αγρυπνούντες. Τούτο συνέβαινεν εις τον εν Επιδαύρω ναόν του Ασκληπιού, εις τα εν Ελευσίνι μυστήρια, εις τα εν Πάφω της Κύπρου Αφροδίσια κ.ο.κ. (ιδέ και την ιδιότυπον αγρυπνίαν εις το εν Αθήναις και υπό την Ακρόπολιν Ασκληπιείον, εν “Πλούτω” του Αριστοφάνους, 735 και εξής). Αλλ’ ούδ’ εις τους Ρωμαίους ήσαν άγνωστοι αι αγρυπνίαι. Ηγρύπνουν και αυτοί εις τα λεγόμενα Pervigillia. […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)

Περιεχόμενα

Προλεγόμενα
Πρόλογος Γ’ εκδόσεως
Είδησις των αγρυπνιών του όλου Ενιαυτού
Είδησις του Μικρού Εσπερινού
Είδησις του Μεγ. Εσπερινού και της αγρυπνίας διάταξις
Επίλογος
Παράρτημα Α. Η στιχολογία των Θ’ ωδών
Παράρτημα Β. Τα λειτουργικά κατά την αρχαίαν παράδοσιν
Πίναξ θεμάτων των κυριοτέρων υποσημειώσεων


ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΣΑΒΒΑ ΤΟΥ ΗΓΙΑΣΜΕΝΟΥ

Η προς τας τυπικάς διατάξεις της Αγίας ημών Εκκλησίας αγάπη ουκ ανέθορεν ως βοτάνη αυτομάτη. Άρτι των ιούλων εν ταις παρειαίς αναθαλλόντων, εκάθισεν ο γράφων παρά τους πόδας Ιερωνύμου και Φωτίου των Σιμωνοπετριτών ιερομονάχων εις το εν Βύρωνι Μετόχιον της Αναλήψεως, το υπερκείμενον της πατρικής αυτού οικίας. Πολλά εδιδάχθη παρ’ ευλαβών εφημερίων του ενοριακού Ναού της Αγίας Τριάδος του αυτού δήμου, κυρίως υπό του είτα ως μητροπολίτου Καμπανίας κοιμηθέντος, αρχιμανδρίτου τότε, κύρου Κοσμά.
Η εποχή της των πάντων και εις πάντα καταλύσεως απείχεν εισέτι, καίτοι διεφαίνετο.
Έκτοτε ύδωρ πολύ υπό τας γεφύρας διήλθεν. Η ενασχόλησις περί τας τυπικάς διατάξεις υπερβαίνει τανύν την πεντηκονταετίαν. Κατ’ αρχάς ακοή ήκουον περί του τυπικού του Αγίου Σάββα, αλλ’ ηγνόουν τα κατ’ αυτό. Ως δόκιμος μοναχός εις την Ι. Μονήν Προυσού ενέτυχον παλαιάς τίνος εκδόσεως, αν δεν απατώμαι της του 1738, και ου μετρίως ήσθην. Αναλαβών πολύ αργότερον και δη εν έτει 1969 την ανοικοδόμησιν (δια το μη είναι άνδρας εν Ισραήλ…) της καταστραφείσης Ιεράς Μονής της Παναγίας Τατάρνης, εύρον εν τη διασωθείση βιβλιοθήκη αυτής δύο σώματα της πρώτης τύποις εκδόσεως του 1545. […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)

Λόγος πατέρων της Μονής του Αγίου Σάββα by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

Γνωρίστε την Μονή του Αγίου Σάββα του ηγιασμένου, και μάθετε για την ιστορία του από τον κ Μιχάλη Τριβιζαδάκη

Share this post