Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΚΑΛΩΔΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΕΔΕΙΞΕ
Η ιστορία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου με υποθαλάσσιο καλώδιο αναδεικνύει ενδιαφέροντα πράγματα.
του Παντελή Σαββίδη*
-Το πρώτο που αναδεικνύει είναι η τουρκική αυθαιρεσία. Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι το καλώδιο έπρεπε να διέλθει απο τουρκική ΑΟΖ, η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα να το παρεμποδίσει. Δεν της το δίνει το Δίκαιο της Θάλασσας. Το δικαίωμα το παίρνει απο το Δίκαιο α λα Τούρκα.
-Το δεύτερο την ελλαδική νοοτροπία να ρίχνουν τα βάρη οι κυβερνήσεις στα συνήθη υποζύγια. Η ιστορία είναι γνωστή. Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) ο οποίος ανεξαρτητοποιήθηκε απο τη ΔΕΗ και ιδιωτικοποιήθηκε αν και το 51% ανήκει στο κράτος. Την διαχείριση, ουσιαστικά την έχουν ιδιώτες.
Ο ΑΔΜΗΕ, στη μελέτη που έκανε υπολόγισε τον γεωπολιτικό- όπως τον ονόμασε- κίνδυνο (δηλαδή την αυθαίρετη παρέμβαση της Τουρκίας) και πρότεινε στις δύο ρυθμιστικές αρχές, Ελλάδας και Κύπρου αν το έργο δεν ολοκληρωθεί λόγω τουρκικής ενόχλησης, το έξοδα ως εκείνη την στιγμή να τα πληρώσουν οι καταναλωτές.
Η Ελλαδική πλευρά (δηλαδή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ελλάδας) συμφώνησε αμέσως. Η Κυπριακή στην απόφασή της έθεσε ένα “ενδέχεται”. Αυτό το “ενδέχεται” είναι που καθυστερεί το έργο. Αλλά η ουσία, πέρα απο σκοπιμότητες, είναι ότι στην Κύπρο αναρωτήθηκαν γιατί να επιβαρυνθεί τα έξοδα ο καταναλωτής; (Αυτά για να μην αναρωτιέστε γιατί είναι τόσο ακριβή η ζωή στην Ελλάδα. Διότι όλα τα καρτέλ που συντηρούνται με ευθύνη της κυβέρνησης και όλα τα βάρη, ως λογικό επιχειρηματικό ρίσκο που δεν θέλουν να αναλάβουν οι ιδιώτες, μετακυλίονται στο λαϊκό υποζύγιο. Ο φιλελευθερισμός του κ. Μητσοτάκη φθάνει ως τις 4 εταιρείες με τις οποίες συναλλάσσεται και μερικούς της αυλής του που, επίσης, βοηθά. Φιλελευθερισμός σε ένα κράτος που τα νήματα κινεί απο το παρασκήνιο το κράτος, ενθαρρύνονται τα καρτέλ και η εξυπηρέτηση ημετέρων δεν νοείται. Είναι μητσοτακικός φιλελευθερισμός. Τα δεινά που έχει επισσωρεύσει είναι πολλά. Η κοινωνία τα αισθάνεται αλλά δεν αντιδρά. Ακόμη και πρώην στελέχη του… σοσιαλιστικού-τρομάρα τους- ΠΑΣΟΚ, υπηρετούν σήμερα την κυβερνητική πολιτική).
-Το τρίτο που ανέδειξε η ιστορία είναι το κυπριακό μπάχαλο. Η Κύπρος πριν την ένταξη στην Ε.Ε. είχε έναν ορθολογικό τρόπο στην δημόσια διαχείριση. Η επαφή με τον ελλαδισμό της έδωσε όλα τα ελληνικά αρνητικά. Πίσω απο την εμμονή στην απόφαση της Κυπριακής Ρυθμιστικής Αρχής λέγεται ότι κρύβονται συμφέροντα ιδιωτών τα οποία θα υποστούν βλάβη με την ηλεκτρική διασύνδεση. Σήμερα, για παράδειγμα, η Κύπρος έχει ηλεκτρική ενέργεια απο καύση μαζούτ. Τι θα γίνει αυτή η οικονομική δομή;
–Υπάρχει και ένα τέταρτο. Η Ε.Ε. ανέλαβε την διπλωματική υποστήριξη του έργου. Δηλαδή 27 κράτη της Ευρώπης θα προσπαθήσουν να πείσουν την Τουρκία ότι αυτό που κάνει είναι παράνομο, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Τόσο σοβαρή υπόσταση έχει αυτή η Ένωση.
Η Τουρκία γνωρίζει καλά τι κάνει και πόσο δίκαιο έχει. Αλλά θέλει να επιβάλλει το δίκαιο α λα τούρκα. Και θα το επιβάλλει.
Η Τουρκία αν δεν υπάρξει κάποια πολύ σοβαρή μεταβολή στην περιοχή θα είναι η δύναμη που θα κυριαρχήσει στην Ανατολική Μεσόγειο και ό,τι γίνεται θα περνάει απο την έγκρισή της.
Η πρόσκληση του τούρκου υπουργού εξωτερικών στην άτυπη σύνοδο των υπουργών εξωτερικών της Ένωσης έδειξε μια εικόνα πελιδνής Ένωσης και μιας τουρκικής αλαζονείας μαφιόζικου τύπου.
Και μια πρόβλεψη: Το επόμενο μεγάλο ζήτημα με το οποίο θα επιχειρήσει να διεμβολίσει την Ελλάδα η Τουρκία θα είναι η παρέμβασή της μεταξύ Πελοπονήσοου και Κρήτης. Το πως θα το δουμε.
Μπροστά σε όλα αυτά ο Έλληνας πρωθυπουργός ασχολαίται με την τιμή των αθηναϊκών διοδίων.
Και το αθηναϊκό κράτος με την συνέχιση της αποικιοποίησης της χώρας.
*Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους. / Πηγή: anixneuseis.gr