Η Ευρώπη γιορτάζει αύριο για τον Μπετόβεν
Συναυλίες σε 9 ευρωπαϊκές πόλεις , μεταξύ των οποίων και η Αθήνα, όπου η συναυλία θα γίνει στο αρχαίο θέατρο των Δελφών. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα μεταδώσει ζωντανά όλες τις συναυλίες.
Η Ευρώπη γιορτάζει έναν από τους σπουδαιότερους συνθέτες όλων των εποχών και τις 9 Συμφωνίες του, τον Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, σε 9 πόλεις, με 9 συναυλίες, αύριο, Κυριακή 6 Ιουνίου, σε ένα μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός που θα μεταδοθεί ζωντανά πανευρωπαϊκά. Η μετάδοση θα αρχίσει στις 2:00 μ.μ. (ώρα Ελλάδος) από τη Βόννη -γενέτειρα του σπουδαίου Γερμανού μουσουργού, και θα ολοκληρωθεί στις 11:00 το βράδυ στη Βιέννη –πόλη που ο Μπετόβεν άφησε την τελευταία του πνοή. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συμμετέχει σε αυτό το σπάνιο πανευρωπαϊκό μουσικό γεγονός, που υλοποιείται από τον γαλλογερμανικό τηλεοπτικό σταθμό ARTE σε συνεργασία με την ZDF (Kρατική Γερμανική Τηλεόραση) και την Unitel -κορυφαίο διεθνή διανομέα τηλεοπτικών παραγωγών κλασικής μουσικής, «ταξιδεύοντας» εκτός αθηναϊκών τειχών και παρουσιάζοντας στο εμβληματικό Αρχαίο Θέατρο Δελφών,την Συμφωνία αρ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92, με τον διεθνούς φήμης έλληνα μαέστρο Θεόδωρο Κουρεντζή να διευθύνει τη musicAeterna. Με το διάσημο σύνολο συμπράττει η Σάσα Βαλτς, μία από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού, η οποία ετοίμασε μια νέα χορογραφία ειδικά για τη συναυλία στους Δελφούς.
Η Εβδόμη ολοκληρώθηκε από τον Μπετόβεν το 1812 και πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βιέννη έναν χρόνο αργότερα, με μαέστρο τον ίδιο τον συνθέτη, σε μια φιλανθρωπική συναυλία για τους τραυματίες της Μάχης του Χάναου, στην οποία οι Αυστριακοί και οι Βαυαροί είχαν ηττηθεί από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα. Η πρεμιέρα του έργου, το οποίο εκφράζει τον βαθύ πατριωτισμό του συνθέτη και αποτελεί φόρο τιμής στους πεσόντες της μάχης, στέφθηκε από εντυπωσιακή επιτυχία, ενώ η συμφωνία αυτή καθεαυτή άσκησε τεράστια επιρροή σε πολλούς μεταγενέστερους ομότεχνους του Μπετόβεν, όπως στον Ρίχαρντ Βάγκνερ, o οποίος την είχε χαρακτηρίσει ως «αποθέωση του χορού». Τη μετάδοση από κάθε διαφορετική πόλη «προλογίζει» ένα σύντομο βίντεο, μια οπτικοακουστική «καρτ ποστάλ», με παρουσιαστή έναν δημοσιογράφο από την εκάστοτε χώρα, ο οποίος βοηθά τον θεατή να εξοικειωθεί με τη μουσική ατμόσφαιρα της κάθε Συμφωνίας, απολαμβάνοντας ταυτόχρονα μαγευτικά τοπία και αξιοθέατα της κάθε περιοχής.
Στις αρχές Φεβρουαρίου του 1819, ο πάντοτε ανήσυχος (και καλά διαβασμένος) Μπετόβεν σημειώνει στο ημερολόγιό του: «“Ο Ηθικός Νόμος μέσα μας και ο έναστρος Ουρανός από πάνω μας”… Καντ!!!». Οπως γράφει στο The New York Review of Books o Λιούις Λόκγουντ, μουσικολόγος στο Χάρβαρντ και βιογράφος του Μπετόβεν (Beethoven’s Empire of the Mind, 26.3.2020), τα τρία θαυμαστικά είναι του Μπετόβεν, ενώ έπειτα από αυτά τα λόγια ακολουθεί το όνομα «Λίτροου», ο οποίος ήταν διευθυντής αστεροσκοπείου. «Είναι γνωστό εδώ και καιρό», γράφει ο Λόκγουντ, «πως λίγες ημέρες πριν από αυτή την ημερολογιακή εγγραφή, ο Μπετόβεν είχε δει ένα άρθρο που υπέγραφε ο αστρονόμος Γιόζεφ Λίτροου, το οποίο έκλεινε με ένα απόσπασμα από την “Κριτική του Πρακτικού Λόγου” του Καντ». Με άλλα λόγια, ο Μπετόβεν αντιγράφει τα λόγια του αστρονόμου Λίτροου, ο οποίος με τη σειρά του αντέγραφε τον Καντ.
Ο μεγάλος μουσουργός θα συγκινούνταν βαθύτατα αν μπορούσε να πληροφορηθεί ότι την Κυριακή 6 Ιουνίου, στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών, ο Θεόδωρος Κουρεντζής θα διευθύνει την ορχήστρα musicAeterna στη Συμφωνία υπ’ αριθμ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των πανευρωπαϊκών εορτασμών για τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827 – πέρυσι έκλεισαν 250 χρόνια από τη γέννησή του). Επιπροσθέτως, στη συναυλία, που διοργανώνεται από τον γαλλογερμανικό τηλεοπτική σταθμό ΑRTE, σε συνεργασία με τη γερμανική κρατική τηλεόραση (ZDF), και με τη συμμετοχή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, θα συμπράξει και η χορεύτρια Σάσα Γουόλτζ σε μια χορογραφία σχεδιασμένη ειδικά για αυτή τη βραδιά (η συναυλία θα ξεκινήσει στις 8 μ.μ.).
Η συναυλία έχει ειδική σημασία: θα είναι μέρος μιας μουσικής σκυταλοδρομίας με ερμηνείες και μεταδόσεις και των εννέα συμφωνιών του Μπετόβεν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο: στις 2 μ.μ. θα ξεκινήσει στη Βόννη, γενέτειρα του Μπετόβεν, η συναυλία της Συμφωνίας υπ’ αριθμ. 1, τη σκυτάλη θα πάρει το Δουβλίνο με τη Συμφωνία υπ’ αριθμ. 2, για να συνεχίσουν: Ελσίνκι (υπ’ αριθμ. 3, Ηρωική), Λουξεμβούργο (υπ’ αριθμ. 4), Πράγα (υπ’ αριθμ. 5), Λουγκάνο (υπ’ αριθμ. 6, Ποιμενική), οι Δελφοί με την Εβδόμη, το Στρασβούργο (υπ’ αριθμ. 8) για να καταλήξει στη Βιέννη (όπου και πέθανε ο Μπετόβεν) με τη Συμφωνία υπ’ αριθμ. 9, στις δέκα το βράδυ, ώρα Ελλάδας. Το Μέγαρο Μουσικής θα προσφέρει σε δωρεάν απευθείας μετάδοση όλες τις συναυλίες από δύο γιγαντοοθόνες στον κήπο του (περιορισμένος αριθμός θεατών και με βάση τις ισχύουσες υγειονομικές οδηγίες).
Στο μέτρο που το έργο αντανακλά τη συναισθηματική κατάσταση και τα βιώματα του καλλιτέχνη, ο Μπετόβεν φαίνεται να βρήκε (πρόσκαιρα έστω) τα «φτερά του Δαίδαλου» στη σύνθεση της Εβδόμης, καθώς τα τρία από τα τέσσερα μέρη της φαίνονται να εκφράζουν αυτή την αποθέωση της ορμής της ζωής.
Και το μέρος της συμφωνίας που απομένει; Αυτό είναι, κατά σειράν, το δεύτερο, αργό, μέρος της, το πιο δραματικό, και ίσως πιο διάσημο, Allegretto στην ιστορία της μουσικής (μετά το Allegro con brio, το πασίγνωστο πρώτο μέρος της Πέμπτης). Ηδη από την πρεμιέρα του έργου, τον Δεκέμβριο του 1813, «στοίχειωσε» το κοινό της εποχής, «ακόμα και εκείνους που δεν έχουν καμία μουσική εκπαίδευση», όπως έγραφε το 1817 ένας μουσικοκριτικός (Lewis Lockwood, Beethoven’s Symphonies. An Artistic Vision, W W Norton & Company, 2015).
Εύλογα φαντάζεται κάποιος ότι το άκουσμα αυτού του μέρους ειδικά, βράδυ στους Δελφούς, με τα άστρα να ξεπροβάλλουν στο στερέωμα, μπορεί να μας γυρίσει σε εκείνη την ημερολογιακή «καντιανή» σημείωση του Μπετόβεν το 1819, «Ο Ηθικός Νόμος μέσα μας και ο έναστρος Ουρανός από πάνω μας».
Το «πρώτο θέαμα ενός αναρίθμητου πλήθους κόσμων»
Τι γράφει όμως στην «Κριτική του Πρακτικού Λόγου» ο Καντ και πώς τα λόγια αυτά γυρίζουν στη μουσική του Μπετόβεν;
Στα επιλεγόμενα του θεμελιώδους αυτού φιλοσοφικού κειμένου, λοιπόν, ο Γερμανός φιλόσοφος ξεκινά με μια μνημειώδη πρόταση: «Δύο πράγματα γεμίζουν την ψυχή με πάντοτε καινούργιο και αυξανόμενο σεβασμό και θαυμασμό, όσο συχνότερα και σταθερότερα ασχολείται μαζί τους ο στοχασμός: ο έναστρος ουρανός πάνω μου και ο ηθικός νόμος μέσα μου. Και τα δύο δεν χρειάζεται να τα αναζητώ και απλώς να τα υποθέτω έξω από το οπτικό πεδίο μου, σαν να ήταν κρυμμένα μέσα στα σκοτάδια ή στο υπερπέραν· τα βλέπω εμπρός μου και τα συνδέω αμέσως με τη συνείδηση της ύπαρξής μου. Το πρώτο αρχίζει από τη θέση που καταλαμβάνω στον εξωτερικό κόσμο και διευρύνει τη συνάφεια στην οποία βρίσκομαι προς το απείρως μεγάλο, με κόσμους πέρα από κόσμους και συστήματα συστημάτων, και επιπλέον ακόμη στους απέραντους χρόνους της περιοδικής τους κίνησης, της αρχής και της διάρκειάς τους».
Συγκρίνοντας, υπό μία έννοια, αυτά τα δύο, ο Καντ μιλά, μεταξύ των άλλων, για τον έναστρο ουρανό ως το «πρώτο θέαμα ενός αναρίθμητου πλήθους κόσμων» το οποίο «εκμηδενίζει κατά κάποιον τρόπο τη σπουδαιότητά μου ως ενός ζωώδους πλάσματος που πρέπει να επιστρέψει πάλι την ύλη, από την οποία έγινε, στον πλανήτη (ένα απλό σημείο στο σύμπαν), αφού είχε εφοδιασθεί για ένα σύντομο διάστημα με τη δύναμη της ζωής (δεν γνωρίζουμε πώς). Αντιθέτως, το δεύτερο (σ.σ. ο ηθικός νόμος) εξυψώνει απείρως την αξία μου ως νοήσεως μέσω της προσωπικότητάς μου, στην οποία ο ηθικός νόμος μου αποκαλύπτει μια ζωή ανεξάρτητη από τη ζωώδη φύση αλλά ακόμη και από ολόκληρο τον αισθητό κόσμο».
Ο Καντ υποδηλώνει το ότι στέκεται ενεός απέναντι στη νυχτερινή, έναστρη φαντασμαγορία: «Η παρατήρηση του κόσμου ξεκίνησε από το λαμπρότερο θέαμα που μπορούν ποτέ να μας παρουσιάσουν οι ανθρώπινες αισθήσεις και που μπορεί ποτέ ο νους μας να παρακολουθήσει και να επεξεργασθεί στην ευρεία τους έκταση, και κατέληξε – στην αστρολογία» (ας μην μπερδευτούμε εδώ και προς αποφυγή οιασδήποτε παρεξηγήσεως: ο Καντ γράφει σε μια εποχή κατά την οποία η αστρολογία δεν είχε την έννοια που έχει σήμερα αλλά χρησιμοποιούνταν για να δηλώσει εκείνη της αστρονομίας).
Οι ήχοι της Εβδόμης στο αρχαίο μαντείο των Δελφών έρχονται να ενώσουν τον Καντ και τον Μπετόβεν κάτω από τον έναστρο ουρανό, που δεν ήταν και πολύ διαφορετικός από τη μακρινή εκείνη εποχή κατά την οποία η Πυθία έπεφτε σε έκσταση και μιλούσε για τα μελλούμενα μέσα από γρίφους.
Η μουσική των σφαιρών
Η σύνθεση αυτή, όπως και τα περισσότερα αργά μέρη των συγκλονιστικών κουαρτέτων εγχόρδων του Μπετόβεν, έχει στ’ αλήθεια αυτή την μπετοβενική ισορροπία ανάμεσα σε μια αθεράπευτη θλίψη μιας βαθιάς μοναχικής νύχτας και τη δυναμική ενός κοιμισμένου ηφαίστειου που κάποια στιγμή απλώς εκρήγνυται. Ο Λόκγουντ, ωστόσο, ξεχωρίζει και άλλες στιγμές από τον Μπετόβεν, όπου αυτή η έννοια (ή αίσθηση έστω) της «μουσικής των ανώτερων σφαιρών» είναι έντονη, διάχυτη, καθηλωτική: στο Credo (Πιστεύω) της θρησκευτικής Missa Solemnis και στο πασίγνωστο τελευταίο, χορωδιακό, μέρος της Ενάτης που θεμελιώνεται πάνω στην «Ωδή στη Χαρά» του Φρειδερίκου Σίλερ. Ειδικά σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο Λόκγουντ εστιάζει και στους στίχους του Σίλερ: «Αισθάνεσαι τον Δημιουργό, ω κόσμε; Αναζήτησέ Τον πέρα από τα άστρα!». Σε αυτές τις αναφορές του Λόκγουντ, θα τολμούσαμε ακόμα να προσθέσουμε την Εισαγωγή Εγκμοντ, το αδιανόητο αργό μέρος (Adagio sostenuto) της σονάτας Χαμερκλαβίερ, όπως και το δαιμονικό, αγωνιώδες τρίτο μέρος (Allegro ma non troppo – Presto) της Απασιονάτα.
Μπετόβεν: «Ένας ευαίσθητος τιτάνας»
Πριν ένα χρόνο δημοσιεύτηκε μια νέα βιογραφία για τη ζωή και το έργο του. Κεντρικός άξονας οι δύο κορυφαίες συμφωνίες του: Η «Συμφωνία του Πεπρωμένου» και η «Χορωδιακή».
«Πιστεύω στο Θεό και τον Μπετόβεν», έλεγε γεμάτος θαυμασμό ο συνθέτης Ρίχαρντ Βάγκνερ για τον κορυφαίο γερμανό μουσουργό. Ο Βάγκνερ έγραψε μάλιστα τη νουβέλα «Ένα προσκύνημα στον Μπετόβεν» αφιερωμένη στο ίνδαλμά του. Φέτος γιορτάζονται τα 250 από τη γέννηση του Μπετόβεν στη Βόννη το 1770. Η σημαντική αυτή επέτειος δεν θα μπορούσε να μην έχει αντίκτυπο στις εκδόσεις βιβλίων στη Γερμανία. Δεκάδες νέες βιογραφίες, αναλύσεις έργων και αποτιμήσεις της συμβολής του Μπετόβεν στη παγκόσμια μουσική δημοσιεύονται αυτή τη περίοδο.
Ανάμεσά τους η βιογραφία «Ένας ευαίσθητος τιτάνας» της Κρίστινε Άιχερ, η οποία έχει κάνει λογοτεχνικές και μουσικολογικές σπουδές. Στο επίκεντρο του πονηματός της βρίσκονται δύο καθοριστικές για την πορεία της κλασικής μουσικής συμφωνίες του Μπετόβεν: η 5η, με την επωνυμία «Συμφωνία του Πεπρωμένου» και η 9η συμφωνία η επονομαζόμενη «Χορωδιακή». Γύρω από αυτά τα δύο κορυφαία συμφωνικά έργα η γερμανίδα συγγραφέας εξιστορεί τη ζωή του μεγάλου γερμανού συνθέτη αναφερόμενη στη δύσκολη προσωπική του ζωή, τους θριάμβους και τις ήττες, τον εθισμό στο ποτό, τους ανεκπλήρωτους έρωτες αλλά και τα προβλήματα ακοής που άρχισε να αντιμετωπίζει λίγο πριν φθάσει τα 30. Τη θέση τους στο βιβλίο βρίσκουν επίσης η κατάθλιψη που προκαλούσε στον συνθέτη η σταδιακή απώλεια της ακοής του, οι απότομοι τρόποι του και η πλήρης αδιαφορία για τους κοινωνικά αποδεκτούς κανόνες αλλά και την εξωτερική του εμφάνιση. Αναφορές ακόμα και στα δύσκολα παιδιά του χρόνια στη Βόννη και το όνειρο του πατέρα του να κάνει τον μικρό Λούτβιχ ένα «παιδί θαύμα», ένα νέο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.
Ήξερε καλά πως να προωθεί το έργο του
Η βιογραφία «Ένας ευαίσθητος τιτάνας» της Κρίστινε Άιχερ
Στη βιογραφία η Κριστίνα Άιχερ καταρρίπτει το μύθο του πάμφτωχου συνθέτη, οποίος ζει μόνο για τη τέχνη, ένας μύθος, ο οποίος καλλιεργούνταν επιτυχώς επί πολλές δεκαετίες. Όχι, ο Μπετόβεν υπήρξε μεν ιδιοφυΐα στη σύνθεση και μοναδικός δεξιοτέχνης στο πιάνο, ήξερε ωστόσο πολύ καλά να κάνει δημόσιες σχέσεις και να προωθεί το έργο του. Εξού και η επικερδής συνεργασία του με περίπου 40 μουσικούς εκδοτικούς οίκους αλλά και η διοργάνωση πλήθος συναυλιών τα έσοδα των οποίων πήγαιναν σε μεγάλο ποσοστό στον ίδιο. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι όταν πέθανε ο Μπετόβεν το 1827 θεωρούνταν εύπορος για τα δεδομένα της εποχής.
Στο βιβλίο της η Κριστίνα Άιχερ αναφέρεται διεξοδικά στις πρεμιέρες και την πρόσληψη διαφόρων έργων του Μπετόβεν, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην 5η και 9η συμφωνία. Αναφορικά με τη «Συμφωνία του Πεπρωμένου» η συγγραφέας κάνει λόγο για «μουσική εξέγερση» του γερμανού συνθέτη κατά των πολιτικών συνθηκών και καταστάσεων της εποχής αλλά και των προσωπικών χτυπημάτων της μοίρας. Για την «Χορωδιακή», την τελευταία συμφωνία που ολοκλήρωσε ο γερμανός μουσουργός, η Κριστίνα Άιχερ σημειώνει ότι «αποδείχθηκε ως η πραγματική συμφωνία του πεπρωμένου των Γερμανών» από τη στιγμή που χρησιμοποιήθηκε ως μουσική υπόκρουση για όλα τα καθεστώτα: από τους ναζί του Χίτλερ μέχρι το ανατολικογερμανικό κομμουνιστικό καθεστώς. Οι ναζί θεωρούσαν τον Μπετόβεν και ιδίως την 9η συμφωνία ως την «αιχμή του δόρατος» της πραγματικής «γερμανικής μουσικής», παρά το γεγονός ότι ο Αδόλφος Χίτλερ ήταν οπαδός του Βάγκνερ και δεν συμπαθούσε ιδιαίτερα τον Μπετόβεν.
Όμως και οι γερμανοί κομμουνιστές, θεωρούσαν ότι η 9η εξέφραζε, τουλάχιστον σε ένα βαθμό, την ιδεολογία τους. Το 1927 σε άρθρο στην εφημερίδα του γερμανικού κομμουνιστικού κόμματος «Κόκκινη Σημαία» ο αριστερός συνθέτης Χανς Άισλερ χαρακτήριζε την 9η «υπόσχεση για τη νίκη του εργατικού κινήματος». Σύμφωνα με την συγγραφέα αρκετές δεκαετίες αργότερα όταν ο Άισλερ συνέθετε τον εθνικό ύμνο της Ανατολικής Γερμανίας (DDR) συμπεριέλαβε εμφανείς μουσικές αναφορές στην «Ωδή στη Χαρά». Η Κριστίνα Άιχερ υπερνθυμιζει ότι αρκετά χρόνια αργότερα η μουσική της 9ης, στην ορχηστρική της μορφή έγινε ο ύμνος της Ενωμένης Ευρώπης.
Στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO
Η Κριστίνα Άιχερ καταρρίπτει το μύθο του πάμφτωχου συνθέτη, οποίος ζει μόνο για τη τέχνη
Με αφορμή τους εορτασμούς για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, η Εθνική Βιβλιοθήκη Βερολίνου θα δανείσει στη γενέτειρα του συνθέτη Βόννη τμήματα του πρωτότυπου χειρόγραφου της 9ης Συμφωνίας, η οποία περιλαμβάνεται στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Κλείνοντας τη βιογραφία της η γερμανίδα συγγραφέας σημειώνει ότι όταν ο Μπετόβεν πέθανε στη Βιέννη το Μάρτιο του 1827, σε ηλικία μόλις 56 ετών, συμμετείχαν στη κηδεία του περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι παρά το γεγονός ότι εκείνη τη μέρα επικρατούσε πολικό ψύχος. Τότε ο συγγραφέας Φραντς Γκριλπάντσερ προφήτεψε ότι «από σήμερα ο Μπετόβεν είναι ένας από τους μεγαλύτερους όλων των εποχών».
ΠΗΓΗ: “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” Αθηνών / DW- dpa