Η Αγία Αικατερίνη του Θεοβάδιστου Όρους Σινά
Το 2003 η Διεθνής κοινότητα διά της UNESCO ενέταξε την Ιερά Μονή Σινά και την ευρύτερη περιοχή της στον κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Σήμερα, 8. 12. 2021, στην Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Θεοβάδιστου Όρους Σινά τιμήθηκε, σύμφωνα με το παλαιό (Γρηγοριανό Ημερολόγιο) , το οποίο τηρείται στο μοναστήρι η μνήμη της Αγίας.
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος Β’ στην εορτή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά (08.12. 2008)
Η Ιερά Μονή της Αγίας ενδόξου μεγαλομάρτυρος και πανσόφου Αικατερίνης του Σινά είναι η παλαιότερη χριστιανική μονή, αλλά και ένα από τα σημαντικότερα προσκυνήματα στον κόσμο Πρόκειται, σύμφωνα με μαρτυρίες, για ένα από τα παλαιότερα και σημαντικότερα προσκυνήματα στον κόσμο μαζί με εκείνη του Αγίου Αντωνίου κοντά στο Κάϊρο και είναι χτισμένη στις παρυφές του Όρους Σινά, στην ομώνυμη χερσόνησο.
Το 2003 η Διεθνής κοινότητα διά της UNESCO ενέταξε την Ιερά Μονή Σινά με όλα τα κινητά και ακίνητα μνημεία της, καθώς και την ευρύτερη περιοχή της, στον κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Η Αγία Αικατερίνη μαρτύρησε για τον Χριστό στις αρχές του 4ου αιώνα, στην Αλεξάνδρεια. Συνδέθηκε όμως άρρηκτα με το Όρος Σινά, μετά την θαυμαστή εναπόθεση του ιερού λειψάνου της στη ψηλότερη κορυφή τής Σιναϊτικής Χερσονήσου και την μεταφορά του αργότερα στην Μονή του Σινά.
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Μονής το όρος Σινά αποτελεί ένα ελληνορθόδοξο Μοναστικό κέντρο με αδιάκοπη πνευματική ζωή . Η ασκητική ζωή στην έρημο πέριξ του όρους Χωρήβ αρχίζει από τον 3ο αιώνα, ενώ την εποχή του Ιουστινιανού (6ος αι.) οικοδομείται η Ιερά Μονή του όρους Σινά, η οποία και καθίσταται έκτοτε το σημείο αναφοράς του Σιναϊτικού Μοναχισμού.
Η Ιερά Μονή του όρους Σινά κτίστηκε στους πρόποδες του όρους Χωρήβ, στην κορυφή του οποίου ο Προφήτης Μωυσής παρέλαβε από τον Θεό τις 10 εντολές και τον Νόμο. Εντός των τειχών της περιέκλεισε δύο σημαντικούς τόπους της Παλαιάς Διαθήκης: την Ακατάφλεκτη Βάτο και το πηγάδι του Μωυσέως. Μέχρι σήμερα παραμένει ως ο ιερός Βιβλικός τόπος, όπου τα γεγονότα της Παλαιάς Διαθήκης φωτίζονται και ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της λατρείας του Κυρίου Ιησού Χριστού και της τιμής της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Η Ιερά Μονή του όρους Σινά, περισσότερο γνωστή και ως Μονή της Αγίας Αικατερίνης, καθιέρωσε ανά τους αιώνες ένα πνεύμα εμπιστοσύνης και ειλικρινείας κατά την συνεργασία της με τις διάφορες Αρχές που έχουν διοικήσει την περιοχή του Σινά, οι οποίες με την σειρά τους σέβονταν πάντοτε την πνευματική της ακτινοβολία και επικύρωναν την αρχαιοπαράδοτη τάξη και παράδοσή της, όπως αυτή διαμορφώθηκε σταδιακά στο πέρασμα των 18 αιώνων του βίου της.
Σιναΐτης μοναχός ανάβει την κανδήλα της εικόνας της Αγίας Αικατερίνης (ΦΩΤΟ: ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ)
Ο ιδρυτής του Ισλάμ Μωάμεθ, οι Άραβες χαλίφες, οι Τούρκοι σουλτάνοι και μεγάλοι Ευρωπαίοι ηγέτες όπως ο Ναπολέων Βοναπάρτης έθεσαν την Μονή υπό την προστασία τους, διαφυλάσσοντάς την αλώβητη από σοβαρές καταστροφές και λεηλασίες σε όλη την μακρόχρονη ιστορία της.
Εδώ και δύο αιώνες συνεργάζεται αρμονικά με τις Αρχές του Αιγυπτιακού κράτους, με τις οποίες επιλύει τα ανακύπτοντα προβλήματα. Παράλληλα, συνεργαζόμενη με τους εκπροσώπους της τοπικής Αυτοδιοίκησης και της αρχαιολογικής Υπηρεσίας, συντρέχει πάντοτε στην προώθηση και διευθέτηση όλων των τοπικών πολιτιστικών η οικολογικών ζητημάτων, καθώς επίσης και των προβλημάτων διαβιώσεως των Βεδουΐνων κατοίκων του Σινά.
Στην Αγία Κορυφή του Σινά
Από όλη την γη, προστρέχουν στην Μονή του Σινά ανά τους αιώνες έως σήμερα, απλοί άνθρωποι, μεγάλοι ηγέτες, η αναχωρητές. Οι Βεδουίνοι κάτοικοι της περιοχής την αισθάνονται μαζί με την αγία Αικατερίνα ως τους μεγάλους τους προστάτες. Η Μονή συνεχίζει σταθερά την διακονία της μέσα στον χρόνο, αποτελώντας σημείο αναφοράς πιστών όχι μόνο του Χριστιανισμού, αλλά και του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ.
Το μωσαϊκό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.
Πολύ σύντομα μετά την ολοκλήρωση της οικοδομήσεως της Μονής και του Καθολικού, η αψίδα του ιερού Βήματος κοσμείται με το περίφημο μωσαϊκό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος. Η θέα και η μετοχή της δόξης του Θεού, ως τελικός προορισμός του ανθρώπου, αιχμαλώτιζε ανέκαθεν τον πόθο των Μοναχών, και ως εκ τούτου η Μεταμόρφωσις του Ιησού ετύγχανε πάντοτε μια από τις πιο αγαπημένες τους εορτές. Όλως ιδιαιτέρως αρμόζει στο Θεοβάδιστον όρος, όπου οι δύο προφήτες Μωυσής και Ηλίας αξιώθηκαν εν ζωή να συνομιλήσουν με τον Θεό. Η αφιέρωση του Καθολικού του Σινά σε αυτήν μόνον τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί. Το πρωινό φως του ήλιου, όπως κατέρχεται από τα παράθυρα του αγίου Βήματος, υπενθυμίζει έντονα το Ευαγγελικό χωρίο: « έλαμψε το πρόσωπον αυτού ως ο ήλιος, τα δε ιμάτια αυτού εγένετο λευκά ως το φως (Ματθ. ΙΖ΄, 2)».
Σύμφωνα με την Ευαγγελική διήγηση, ο Χριστός απεκάλυψε στο όρος Θαβώρ την δόξα της θεϊκής Του φύσεως στους τρεις Μαθητές που έμελλαν να Του συμπαρασταθούν μετά από λίγες ημέρες στην αγωνία Του. Στο πλάι Του εμφανίστηκαν οι προφήτες Μωυσής και Ηλίας εν δόξη, βεβαιώνοντας με την παρουσία τους την εκπλήρωση των προφητειών περί του Μεσσία στο πρόσωπο του Ιησού και προαναγγελοντας την επικείμενη έξοδό Του, τον σταυρικό θάνατο (Λουκά Θ΄, 31).
Η πρώτη πολύ αναγκαία συντήρηση του μωσαϊκού του Καθολικού μαζί με εκείνου της Βάτου επετελέσθη με εντυπωσιακή επιτυχία από τον Ρώσσο ιερομόναχο Σαμουήλ το 1847, επί αρχιεπισκόπου Σινά Κωνσταντίου του Βυζαντίου, όπως αναγράφεται εκατέρωθεν της αψίδος της Βάτου. Ο Σαμουήλ εντόπισε περιοχές του μωσαϊκού της Μεταμορφώσεως που είχαν αποκολληθεί από τον τοίχο και τις στερέωσε χρησιμοποιώντας σιδερένια στηρίγματα που συγκρατούνταν από ισχυρά μεταλλικά καρφάκια. Υπήρχαν επίσης πολλά κενά από ελλείπουσες μεμονωμένες ψηφίδες, τα οποία συμπλήρωσε με γύψο προκειμένου να αποτρέψει περαιτέρω επιδείνωση. Τις προσθήκες επιχρωμάτισε, ώστε να μην φαίνονται στο μάτι από το δάπεδο του ιερού Βήματος.
Το περίφημο μωσαϊκό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (ΦΩΤΟ : ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ)
Το έτος 2005 η Μονή του Σινά ανέθεσε την συνολική συντήρηση του μωσαϊκού στον Ιταλό Roberto Nardi και την ομάδα του. Η εργασία διήρκεσε συνολικά ένδεκα έτη και διεξήχθη με τα πλέον σύγχρονα υλικά και τεχνικές. Παράλληλα πραγματοποιήθηκε στατική στήριξη της αψίδος με ειδικά διατρήματα και συσφίγξεις της συνόλου οικοδομής, καθώς και ενδελεχής στεγανοποίηση της οροφής για την ανάσχεση της εισερχόμενης καταστροφικής υγρασίας από βροχές. Η συντήρηση έλυσε οριστικά, ενδεχομένως για μερικούς αιώνες, το ζήτημα της στερεώσεως του σημαντικότεου ίσως πρωτοχριστιανικού σωζομένου ψηφιδωτού.
Κειμήλια
Στο πέρασμα των 18 αιώνων του ιστορικού βίου του Σιναϊτικού Μοναχισμού, απλοί η επιφανείς προσκυνητές, ηγεμόνες η πνευματικοί ταγοί, με περισσή ευλάβεια έχουν προσφέρει πολλά και ποικίλα αναθήματα, ακίνητα η κινητά, τα οποία σήμερα απαρτίζουν σημαντική Κιβωτό της χριστιανικής τέχνης. Πολλές φορές στο παρελθόν αρκετά αναθήματα εκχωρήθηκαν προς διάσωση των χειμαζομένων πιστών. Οι Σιναΐτες Πατέρες διαφυλάσσουν ακούραστα και αδιάκοπα την ανεκτίμητη παρακαταθήκη που παρέλαβαν εις όφελος όλου του κόσμου.
Χριστός Παντοκράτωρ , Χρονολογία: α΄ μισό 6ου αιώνα Εγκαυστική τεχνική -Δημιουργός: Άγνωστος (ΦΩΤΟ: ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ)
Στην ακίνητη μνημειακή κληρονομιά περιλαμβάνονται Κτίσματα, Ψηφιδωτά και Τοιχογραφίες, ενώ στην κινητή φορητές εικόνες, χειρόγραφα και έντυπα, χαλκογραφίες, έργα μεταλλοτεχνίας, χρυσοκεντητικής, ξυλογλυπτικής, μικροτεχνίας. Στην Σιναϊτική Βιβλιοθήκη και το Σιναϊτικό Αρχείο διασώζονται περισσά στοιχεία από τα οποία προκύπτει η αδιάρρηκτη συνέχεια πολιτιστικού βίου της ελληνορωμαικής Ανατολής από την ύστερη αρχαιότητα έως σήμερα, αποδεικνύοντας ότι ουδέποτε υπήρξε σε αυτήν χάσμα σκοτεινών αιώνων.
Σκευοφυλάκιο
Στο Σκευοφυλάκιο της Μονής εκτίθενται για το κοινό τα πλέον αντιπροσωπευτικά Σιναιτικά κειμήλια: εικόνες, λειτουργικά σκεύη, άμφια, χειρόγραφα, αρχέτυπα, παλαίτυπα, ιστορικά έγγραφα, χαλκογραφίες και φωτογραφικό υλικό με απόψεις της Μονής του τέλους του 19ου αιώνος.
Στις εικόνες περιλαμβάνονται έργα της πρώτης χιλιετίας του χριστιανισμού, μεταξύ των οποίων και οι παλαιότερες σωζόμενες φορητές εικόνες όλης της χριστιανοσύνης κατασκευασμένες με την εγκαυστική μέθοδο (προ της εικονομαχικής περιόδου).
Τα λειτουργικά σκεύη αντιπροσωπεύουν εξαιρετικά έργα μεταλλοτεχνίας, ποικίλης τεχνοτροπίας και τεχνικής. Όλα δώρα προσκυνητών, χορηγών η Ηγεμόνων, που συναγωνίζονταν ποιος θα προσφέρει στην Μονή τα πλουσιότερα αφιερώματα.
Ιδιαιτέρως όσον αφορά τα άμφια υπάρχει στην Μονή σχετική παράδοση που θέλει τους ίδιους τους ιερείς να επιμελούνται των αμφίων τους. Στο όρος Σινά, μαζί με τις Πλάκες του Νόμου, ο Μωυσής παρέλαβε και την εντολή του Θεού για τις στολές που προορίζονταν για τον Ααρών και τους υιούς του εις το «ιερατεύειν».
- Για την Μονή Σινά δείτε ΕΔΩ: