Γλυπτά Παρθενώνα – Ρότζερ Μίτσελ: Αντίγραφα στη Βρετανία, αυθεντικά στην Ελλάδα

Γλυπτά Παρθενώνα – Ρότζερ Μίτσελ: Αντίγραφα στη Βρετανία, αυθεντικά στην Ελλάδα

«Θα είναι πολύ δύσκολο ακόμη και για τους ειδικούς να εντοπίσουν τις διαφορές μεταξύ των δύο, μόλις δημιουργηθούν τα αντίγραφα», λέει στην «Καθημερινή» ο Ρότζερ Μίτσελ, διευθυντής του βρετανικού Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute for Digital Archaeology), που ετοιμάζεται να δημιουργήσει ένα ακριβές αντίγραφο μιας μετόπης του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Σε πρόσφατη δημόσια εκδήλωση του Ινστιτούτου, ο κ. Μίτσελ μίλησε για την ιδέα να γίνουν αντίγραφα υψηλής ακριβείας των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο μουσείο της Αγγλίας, τα οποία θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα αυθεντικά μόλις εκείνα επιστρέψουν στην Ελλάδα. «Φαίνεται ότι όλοι καταλαβαίνουν πως ήρθε η ώρα να επιστρέψουν αυτά τα αντικείμενα στον Παρθενώνα και στην Ελλάδα, αλλά πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας πως βρίσκονται στην κατοχή των Βρετανών εδώ και 200 χρόνια και είναι από τα πιο αγαπητά εκθέματα του μουσείου», μας λέει ο ίδιος και προσθέτει ότι η δημιουργία αντιγράφων θα εξυπηρετήσει συμβολικούς και πρακτικούς σκοπούς. «Είναι μια ευκαιρία να οικοδομηθούν βαθύτεροι δεσμοί φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας, και οι επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου δεν θα αντικρίζουν έναν άδειο τοίχο αλλά θα συνεχίσουν να βλέπουν ό,τι έβλεπαν οι πατέρες και οι παππούδες τους».

glypta-parthenona-rotzer-mitsel-antigrafa-sti-vretania-aythentika-stin-ellada0

Το IDA έχει κάνει μια παρόμοια ανακατασκευή μεγάλης κλίμακας το 2016. Πρόκειται για την Αψίδα του Θριάμβου της Παλμύρας στη Συρία, που κατέστρεψε ολοσχερώς το ISIS το 2015. Η Αψίδα, ύψους 15 μέτρων, κατασκευάστηκε από αιγυπτιακό μάρμαρο και παρουσιάστηκε στην πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου. Από τότε, σημειώνει ο κ. Μίτσελ, η τεχνολογία έχει προχωρήσει σημαντικά και η πιστότητα των αντιγράφων έχει ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια.

Το χρονοδιάγραμμα για ένα τέτοιο πρότζεκτ τοποθετείται από τρεις έως έξι μήνες, το οποίο περιλαμβάνει την ψηφιακή αναπαράσταση του μνημείου και το «σκάλισμα» στο μάρμαρο, που χρειάζεται από τέσσερις έως οκτώ εβδομάδες για να ολοκληρωθεί. Η ψηφιακή απεικόνιση, σημειώνει ο κ. Μίτσελ, μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: είτε με τρισδιάστατη φωτογράφιση των ίδιων των αρχαιοτήτων (που είναι και πιο γρήγορη διαδικασία) ή με τη σύνθεση ενός ψηφιακού μοντέλου με τη χρήση δισδιάστατων φωτογραφιών, όπως έγινε με την ανακατασκευή της Αψίδας της Παλμύρας. «Θα μπορούν οι επισκέπτες να τα αγγίξουν, ακόμη και να βάλουμε το αυθεντικό τους χρώμα», σημειώνει για τις ρεπλίκες των Γλυπτών.

Σε κάθε περίπτωση, το Ινστιτούτο είναι διατεθειμένο να προχωρήσει στη δημιουργία αντιγράφου μιας μετόπης από τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείου, που απεικονίζει μια παράσταση μάχης μεταξύ Κενταύρων και Λαπιθών, είτε το μουσείο επιτρέψει την φωτογράφισή της είτε όχι, και μάλιστα, όπως μας είπε ο κ. Μίτσελ, με στόχο να παρουσιαστεί στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στα Ηνωμένα Εθνη και σε μουσεία στο Λονδίνο.

Η πρόταση του IDA είναι η τελευταία «προσθήκη» στη σειρά των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει φορείς και ιδιώτες στο πλαίσιο της ευρύτερης δημόσιας συζήτησης που διεξάγεται για τον επαναπατρισμό των αρχαιοτήτων του Παρθενώνα.

Share this post