Γην και ύδωρ
Του Ανδρέα Παπαχαραλάμπους*
Σύμβολο παράδοσης άνευ όρων. Χωρίς αντίσταση. Η φράση αυτή προέρχεται από τον Ηρόδοτο, σύμφωνα με τον οποίον Πέρσες απεσταλμένοι ζήτησαν από τους Έλληνες να τους δώσουν «γήν και ύδωρ» (Γή και νερό) ως σύμβολο υποταγής σ’ αυτούς.
Γήν και ύδωρ ζητούν συνήθως ισχυρά κράτη από μικρά και αδύναμα, με την ελπίδα να τύχουν ευνοϊκής ανταπόκρισης και ν’ αποφευχθούν έτσι οι ολέθριες συνέπειες μιάς περήφανης άρνησης.
Ο ΔΗΣΥ για πρώτη φορά στην ιστορία του περνά τη μεγαλύτερη κρίση κι’ ας επιμένει η ηγέτης του και η ηγεσία του ότι είναι όλα μέλι γάλα. Με άνεση λόγου μπορώ να πω ότι όλα αυτά ήταν δημιούργημα του τέως Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας για ίδιο όφελος.
Για μια δεκαετία υπήρξε ο μέγας ευεργέτης συναγερμικών και μη, φίλων και γνωστών, έχοντας κατά νούν να επιβάλει τα αρρωστημένα του σχέδια. Βρέθηκε η Παράταξη το 2023 μπροστά σε εκλογές γι’ ανάδειξη Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η Παράταξη θεωρούσε δεδομένη την εκλογή του Αβέρωφ Νεοφύτου και δικαιολογημένα. Λίγους μήνες πριν την εκλογή του για δεύτερη πενταετία προέκυψε το Κράν Μοντανά, όπου ο τέως θυσίασε τη λύση για την καρέκλα της Προεδρίας αγνοώντας τυχόν τουρκοποίηση της Κύπρου.
Ως ήταν φυσικό ο Αβέρωφ αντέδρασε και προέβει σε σκληρές δηλώσεις τύπου «έρχεται τσουνάμι». Ο αποκλεισμός του Αβέρωφ υπήρξε δεδομένος από τον τέως, είτε το καταλάβαινε είτε όχι ο Αβέρωφ. Δεν έφτανε μόνο αυτό, άρχισε να προετοιμάζει και την διάδοχο κατάστασή του, τον έναν και μοναδικό, το Νίκο Χριστοδουλίδη.
Αφού ο τέως διέλυσε την Παράταξη ήθελε να την «ξανακτίσει», όπου κατάφερε να αναδείξει αυτούς που ήθελε, την ηγέτη και την ηγεσία της Παράταξης. Δυστυχώς η ηγεσία πειθαρχεί στα θέλω του και δημιουργεί μια άσχημη εικόνα στα πολιτικά δρώμενα.
Η ηγεσία της Παράταξης δυστυχώς είναι κάτω από την ομπρέλα του τέως, της διαφθοράς και της διαπλοκής. Ανέμενα όπως ανέμενε και ο κάθε ηθικός οπαδός της Παράταξης, η ηγεσία του ΔΗΣΥ έστω να κακίσει την όλη συμπεριφορά του τέως έναντι του κόμματος.
Αναμέναμε την άμεση διαγραφή κάποιων ετερόφωτων και τιποτένιων στελεχών μας από τα μητρώα του κόμματος. Θα αντιμετωπιζόταν διαφορετικά από τους πάντες ο Συναγερμός, αν χωρίς ενδοιασμούς η ηγεσία προέβαινε σε διαγραφή από τα μητρώα του κόμματος του Νίκου Χριστοδουλίδη, του Νίκου Αναστασιάδη, Κωστάκη Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνου Ιωάννου, Κωνσταντίνου Λετυμπιώτη, Μαρίνας Χατζημανώλη, Γιάννου Ιωάννου, Αντρέα Τσαγγαρίδη και Αντρέα Παπαχαραλάμπους (Δήμαρχος Στροβόλου).
Για χρόνια τώρα η τότε κυβέρνηση Αναστασιάδη «βρίσκεται» και «διαφημίζεται» σε όλα τα Ευρωπαϊκά και μη μέσα ενημέρωσης με πρώτο και καλύτερον τον τέως, για διαφθορά, διαπλοκή και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.
Η ηγέτης και η ηγεσία του κόμματος συμπεριφέρονται ακαταλαβίστικα λες και ζουν σε άλλη χώρα. Προστατεύουν με κάθε τρόπο τον τέως, με αποτέλεσμα να πληρώνει το τίμημα το κόμμα και θα φανεί τούτο στις επόμενες εκλογές.
Επαναλαμβάνω γι’ ακόμα μια φορά κάποιες αρετές που πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν ηγέτη, έναν ανώτερο άνθρωπο, οι οποίες περιορίζονται στις ακόλουθες.
Να έχει καθαρότητα πνεύματος, να ακούει πρόθυμα οποιονδήποτε, με τη συμπεριφορά του να εμπνέει σεβασμό, να είναι τολμηρός, να λέει την αλήθεια και να είναι ταπεινός όταν του ανοίγεται η πόρτα της επιτυχίας.
Ο ανώτερος άνθρωπος επιζητεί το ορθό, ενώ ο κατώτερος άνθρωπος επιζητεί το επικερδές. Ο άντρας με αρετή είναι απαιτητικός με τον εαυτό του, ενώ ο μικρός άνθρωπος είναι απαιτητικός με τους άλλους. Αν ρωτηθώ αν φωτογραφίζω κάποιο, και βεβαίως φωτογραφίζω. Απεύχομαι σε κάποιον ν’ ακολουθήσει την μικρότητα του τέως.
Σήμερα σχεδόν σε όλο τον κόσμο η πιο δημοφιλής προσέγγιση για κάποιον ηγέτη ή ηγεσία είναι η Χαρισματική Ηγεσία. Όπως υποδηλώνει το όνομα, η χαρισματική ηγεσία έχει να κάνει με ένα χαρισματικό άτομο, το οποίο είναι ικανό να εμπνεύσει τους άλλους για να μοιραστούν ένα κοινό όραμα, κοινές αξίες και συλλογική δράση. Ο χαρισματικός ηγέτης δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη δράση και στην αλλαγή του status quo. Εμπνέει μέσω των πράξεων του, που χαρακτηρίζονται ηρωϊκές, με στοιχεία αυτοθυσίας, με ανάληψη προσωπικού ρίσκου και με μη συμβατικές συμπεριφορές.
Συχνά χρησιμοποιεί την περιεκτική γλώσσα, εμείς, για να κερδίσει την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη των οπαδών του. Με αυτό τον τρόπο επηρεάζει τις πράξεις τους για να εφαρμόσει ριζοσπαστικές ιδέες και στρατηγικές.
Το να γίνεται μια προσπάθεια να μην κακοφανίσουμε τον «νοννό» και τους υπηρέτες του και να του δίνουμε γήν και ύδωρ, προσωπικά εγώ δεν μπορώ να τη θεωρήσω ηγεσία.
Σίγουρα η ηγέτης μας, όπως και ο κάθε οπαδός του κόμματος, φιλοδοξεί το 2028 να αναδειχθεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Μαθηματικά αντίπαλος της θα είναι ο Νίκος Χριστοδουλίδης του Νίκου Αναστασιάδη. Αν το 2028 διεκδικήσει την Προεδρία της Δημοκρατίας κάποιος αποστάτης με τον αέρα του ανεξάρτητου θα έχει άδικο; Ούτε αυτός θα είναι προδότης;
Και ερωτώ την φίλτατη μου Αννίτα και ταυτόχρονα απαντώ. Ποιος είναι σοφός; Εκείνος που μαθαίνει από όλους τους ανθρώπους. Ποιος είναι ισχυρός; Εκείνος που ελέγχει τις ορμές και τα πάθη του. Ποιος είναι ο πλούσιος; Εκείνος που αρκείται σε όσα έχει. Ποιος τιμάται; Εκείνος που σέβεται τους συνανθρώπους του.
Αγαπημένη μου Αννίτα, αυτός δεν είναι ο Νίκος Χρυσάνθου Αναστασιάδης όπως περιγράφω πιο πάνω. Αν και όταν αγαπητή Πρόεδρος της Παράταξης βρεθείς εκτεθειμένη σε καμία περίπτωση θα τύχεις της στήριξης του τέως και των «συναγωνιστών» σου Νίκου Τορναρίτη και Ευθύμιου Δίπλαρου.
Αρχής κακής, κάκιστον έσται το τέλος.
*Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους