Γεώργιος Γεωργίου: Ο αγιογράφος που άγγιξε τη τελειότητα
Το απόγευμα μιλά στο CityChannel για την μαθητεία του στον Φ. Κόντογλου και την πολύχρονη πορεία του στην αγιογραφία
Η τηλεοπτική εκπομπή :«Η Θεολογία σήμερα» του CityChannel φιλοξενεί σήμερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση , ” το σπουδαιότερο Κύπριο αγιογράφο, Γεώργιο Γεώργιου, ο οποίος μας διηγείται ολόκληρη τη καλλιτεχνική του πορεία, καθώς και την μαθητεία του στο περίφημο Μικρασιάτη αγιογράφο και συγγραφέα Φώτη Κόντογλου. Ο Γεώργιος Γεωργίου, θεωρείται ο σπουδαιότερος μαθητής, που ανέδειξε ο Φώτης Κόντογλου και ο μοναδικός Κύπριος που φοίτησε κοντά του”.
Η εκπομπή «Η Θεολογία σήμερα» θα μεταδοθεί στις 17:00 ( ώρα Κύπρου) μέσω του CityChannel. Ζωντανά από την τηλεόραση του Citychannel.live και τα κανάλια της στο Facebook και στο Youtube.
*****************************************************************
Ο Κύπριος αγιογράφος , Γ. Γεωργίου. Αυτοπροσωπογραφία του, με την τεχνική της νωπογραφίας (fresco) 1965. ( ΦΩΤΟ, από το προσωπικό του αρχείο, που παραχωρήθηκε στην ικστοσελίδα μας ageliaforos.com
Το 2012 ο Γιώργος Γεωργίου, σε συνέντευξη του στον υπογράφοντα , που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Ο Φιλελεύθρος”, με θέμα την απεικόνιση της Ανάστασης του Χριστού στην Ορθόδοξη Αξιογραφία, αποκάλυψε ότι ως μαθητής του Φώτη Κόντογλου είχε ένα ξεχωριστό προνόμιο. Βρέθηκε , σταλμένος από τον δάσκαλο του στην Κωνσταντινούπολη και εργάστηκε μαζί με την ομάδα των Αμερικανών συντηρητών, που έκαναν τους πρώτους καθαρισμούς στη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, όταν το τουρκικό κράτος αποφάσισε να την μετατρέψει στα τέλη της δεκαετίας του 1930 από τζαμί σε μουσείο. “Εκεί έμεινα έκθαμβος ατενίζοντας για πρώτη φορά τον εικονογραφικό πλούτο και ιδιαίτερα την τοιχογραφία με την «Εις Άδου Κάθοδον»”, μας δήλωσε .
Στην συνομιλία μας ο κ. Γεωργίου, μεταξύ άλλων, είχε τονίσει για τον Κόντογλου: «αναβίωσε την βυζαντινή τέχνη και έκανε μεγάλο αγώνα για να επικρατήσει το Ορθόδοξο ήθος στην Ελλάδας σε πολλούς τομείς, διότι η Ελλάδα την εποχή εκείνη έβαινε προς τον προτεσταντισμό».
Η Εις Άδου Κάθοδος του Κυρίου ( Ανάστασις) , Τοιχογραφία στην Μονή της Χώρας -Κωνσταντινούπολη
«Όταν εμείς», μας είπε, «στην βυζαντινή τέχνη κάνουμε μία Eικόνα της Ανάστασης δεν την κάνουμε όπως στην Δύση, που παρουσιάζει τον Χριστό με σημαίες και λάβαρα έξω από το κενό μνημείο. Στη βυζαντινή τέχνη οι αγιογράφοι προσπαθούμε να ακολουθούμε πιστά το δόγμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, το οποίο θέλει τον Χριστό να έρχεται στον κόσμο με απώτερο σκοπό να σώσει την ανθρωπότητα”.
«Η Eικόνα αυτή καθιερώθηκε από τις Οικουμενικές Συνόδους. Είναι αυτές, που καθόρισαν στους Aγιογράφους πώς να κινούνται αγιογραφικά. Η τελευταία από αυτές τις Συνόδους ήταν η 7η, αλλά και από πριν από τον 8ο αιώνα οι Οικουμενικές Σύνοδοι είχαν καθορίσει πως θα πρέπει να ιστορούνται τα θέματα αυτά».
Ο σημερινός ναός της Παναγίας της Χρυσαηφυλιώτισσας βρίσκεται στο κέντρο της ενορίας της Αγίας Φύλας. Ανεγέρθηκε το 1968, είναι αφιερωμένος στα Εισόδια της Θεοτόκου (γιορτάζει στις 21 Νοεμβρίου) και είναι από τους μεγαλύτερους ναούς της Κύπρου. Είναι πεντάτρουλλος με στοιχεία από βυζαντινή, γοτθική και ρωμανική αρχιτεκτονική. Πολύ κοντά στον υφιστάμενο ναό υπήρχε η παλαιά εκκλησία της Αγίας Φυλάξεως, η οποία δεν υφίσταται πλέον.Ανηγέρθη το 1968 επί μητροπολίτου Κιτίου Ανθίμου και είναι αφιερωμένος στα Εισόδια της Θεοτόκου (21 Νοεμβρίου). Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ναού “Ατίμητος θησαυρός είναι η εικόνα της Παναγίας, η επονομαζόμενη η «Αγία Φύλαξις». Η εικόνα είναι του 16ου αιώνα. Η Παναγία εικονίζεται βρεφοκρατούσα στο γνωστό βυζαντινό τύπο της οδηγήτριας. Η Θεοτόκος φορεί βαθυκόκκινο μαφόριο. Ο Χριστός είναι στραμμένος πρ ος τη μητέρα του, ευλογεί με το δεξί του χέρι και με το αριστερό κρατεί κλειστό ειλητάριο. Πάνω εικονίζονται οι δυό αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ.
Έχει καλλιεργηθεί έντονα στη συνείδηση των κατοίκων της περιοχής ότι η Παναγία φυλάττει και σκέπει τους χριστιανούς. Σύμφωνα με την παράδοση η Παναγία, η Αγία Φύλαξις, δεν επέτρεψε ποτέ η κοινότητα να λεηλατηθεί από τους Τούρκους η άλλους ξένους εισβολείς. Επίσης, φύλαττε πάντοτε το χριστιανικό χαρακτήρα της κοινότητας. Η παράδοση αυτή δεν αμφισβητείται από τη σύγχρονη ιστορία”
Άποψη του αγιογραφικού έργου του Γιώργου Γεωργίου
Χριστός Παντοκράτωρ στον τρούλο της της Παναγίας της Χρυσαηφυλιώτισσας
Το τελευταίο έργο του Γεωργίου Απόστολος Ανδρέας Χαράκη
Ο Γιώργος Χρυσοστόμου Γεωργίου Κουτσιουμής, όπως είναι το πλήρες όνομα του, από το κατεχόμενο Πατρίκιο της Αμμοχώστου έκανε το τελευταίο του έργο , αγιογραφώντας αφιλοκερδώς τον θόλο (τρούλο) της εκκλησίας του Αποστόλου Ανδρέα Χαράκη, Λεμεσού, συνολικού εμβαδού 1000 m2 , που είναι ίσως ο μεγαλύτερος θόλος στην Κύπρο.
Στις 30 Νοεμβρίου 2019, μετά την Θεία Λειτουργία, στην οποία ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος συλλειτούργησε με τον Μητροπολίτη Ιασίου Ρουμανίας , τιμήθηκε από την εκκλησιαστική επιτροπή του Ιερού Ναού ο κ. Γεωργίου για την μεγάλη και ανεκτίμητη προσφορά του.
Εκ μέρους της εκκλησιαστικής επιτροπής μίλησε ο εφημέριος του ναού, π. Παπαμιχάλης Βοσκός και ευχαρίστησε τον αγιογράφο μας για την μεγάλη δωρεά του και του πρόσφερε αναμνηστικό δώρο.
Στην ομιλία του ο Γεώργιος Χρ. Γεωργίου Κουτσιουμής αναφέρθηκε στους λόγους. που τον ώθησαν να κάνει αυτό το έργο, στην εκτέλεση του, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε λόγο τεχνικών ατελειών, αλλά και την πίστη και δύναμη, που του έδινε ο Απόστολος Ανδρέας για να τελειώσει την αγιογραφία. Η εργασία κράτησε τρία χρόνια και ο αγιογράφος την αφιέρωσε στην μνήμη των γονιών του Χρυσόστομου και Πεζουνούς Γεωργίου Κουτσιουμή.
Α. Βικέτος