Ευάγγελος Βενιζέλος : Η σχέση μεταξύ χριστιανικής ηθικής και συνταγματικής ηθικής.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος , καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και πρώην πολιτικός , ήταν ομιλητής σε εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε, με πρωτοβουλία του Μητροπολίτη Περιστερίου κ. Γρηγορίου (Παπαθωμά), στις 29.1.2023 στο Αμφιθέατρο Εκδηλώσεων του Επισκοπείου της Ιεράς Μητροπόλεως Περιστερίου, με αφορμή την Εορτή των Τριών Ιεραρχών.
Ο καθηγητής Ευάγγελος Βενιζέλος στην ομιλία του, με θέμα: “Η σχέση μεταξύ χριστιανικής ηθικής και συνταγματικής ηθικής”, πήρε αφορμή από τις αγωνίες του μακαριστού Μητροπολίτη Γέροντα Περγάμου κυρού Ιωάννη (Ζηζιούλα), ο οποίος εκοιμήθη δύο μέρες μετά. Ο κυρός Ιωάννης ήταν και αυτός ομιλητής στην εκδήλωση, αλλά , επειδή βρισκόταν στο νοσοκομείο, την ομιλία του ανέγνωσε ο Μητροπολίτης Περιστερίου, Γρηγόριος.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος επικεντρώθηκε σε δύο ζητήματα: Α) την πολιτική θεολογία από τη σκοπιά της Εκκλησίας, της θεολογίας αλλά και από τη σκοπιά της νομικής επιστήμης και της θεωρίας του κράτους, η οποία ασχολείται με την πολιτική θεολογία. Β) Την σχέση μεταξύ χριστιανικής ηθικής και συνταγματικής ηθικής.
Ο καθηγητής Βενιζέλος , μεταξύ άλλων , επεσήμανε:
*Ο όρος «πολιτική θεολογία», σημαίνει –το απλουστεύω σκοπίμως – δύο κατά βάση πράγματα. Από θεολογικής πλευράς σημαίνει μία θεολογία η οποία είναι μάχιμη και μαχητική, είναι μία θεολογία η οποία παρεμβαίνει σε συγκεκριμένες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Σε μία ευρωπαϊκή ευνομούμενη χώρα, αναπτυγμένη, η οποία προφανώς έχει προβλήματα αλλά δεν έχει προβλήματα ακραίας φτώχειας, ωμής βίας, διάλυσης, που συναντάμε σε πολλές χώρες της Αφρικής ή σε κάποιες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας ή της Λατινικής Αμερικής, αυτό που λέγεται αλλού- στη Λατινική Αμερική έτσι ξεκίνησε – «θεολογία της απελευθέρωσης», δεν γίνεται ίσως άμεσα αντιληπτό.
*Η «θεολογία του πολέμου», είναι πολιτική θεολογία; Πώς αντιμετωπίζεται θεολογικά το γεγονός ότι ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος ευλογεί τα ρωσικά όπλα, το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία οξύνεται η σύγκρουση ανάμεσα στις δύο εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες, ανάμεσα στην Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία που έχει λάβει τον Τόμο από τα χέρια του Πατριάρχη και της περί αυτόν Συνόδου, υπό τον Επιφάνιο και την εκκλησιαστική παρουσία υπό τον Ονούφριο που ανήκει στο Πατριαρχείο Μόσχας, η οποία τώρα διαμαρτύρεται γιατί η ουκρανική κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα, επειδή ενδεχομένως υπάρχει μία έκδηλη ρωσοφιλία ή ενδεχομένως τελούνται πράξεις οι οποίες μπορεί να υπονομεύουν την κρατική υπόσταση της Ουκρανίας στις περιοχές που αυτή τη στιγμή τελούν υπό ρωσικό έλεγχο; Αυτή είναι μία πολιτική θεολογία; Βεβαίως και είναι μία πολιτική θεολογία. Πολιτική θεολογία είναι, κατά τη γνώμη μου το να μεσολαβεί ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας στη διένεξη μεταξύ Αιγύπτου και Αιθιοπίας για τα νερά του Νείλου. Σύγχρονη και διορατική πολιτική θεολογία είναι να έχει το θάρρος ο Οικουμενικός Πατριάρχης να θέσει σε διεθνές επίπεδο και μάλιστα το 1992, πολύ πριν την πρώτη Σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα, τα ζητήματα του περιβάλλοντος, να αναδειχθεί ως «πράσινος» Πατριάρχης και να πηγαίνει εκεί που υπάρχουν μεγάλα προβλήματα, από τη Μεσόγειο μέχρι τον Αμαζόνιο προκειμένου να τα προβάλλει.
* Σε χώρες, όπως είναι η Ελλάδα ή η Κύπρος, δεν έχει νόημα η Εκκλησία να διεκδικεί τον ρόλο της ως Εκκλησία της επικρατούσας θρησκείας. Νόημα έχει να διεκδικεί τον ρόλο της ως υποκειμένου της θρησκευτικής ελευθερίας, γιατί εάν δεν είναι υποκείμενο ενός θεμελιώδους δικαιώματος ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει.
*Οι χριστιανοί λοιπόν μπορούν και οφείλουν να συμμετέχουν στην πολιτική ζωή των κοινωνιών στις οποίες ζουν, αλλά θα πρέπει πάντοτε να το πράττουν διακονώντας τη δικαιοσύνη και το έλεος της Βασιλείας του Θεού. Η διακήρυξη της πολιτικής θεολογίας, ότι είμαστε μία Ορθοδοξία δημοκρατική, ότι είμαστε μία Ορθοδοξία φιλελεύθερη, ότι είμαστε μία Ορθοδοξία κατά του αυταρχισμού, κατά του ολοκληρωτισμού, κατά της προσβολής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καταλήγει αναγκαστικά στο συμπέρασμα ότι είμαστε άλλη Ορθοδοξία από την ορθοδοξία του Κυρίλλου Μόσχας. Δεν ξέρω πώς αυτό το ζήτημα επηρεάζει τη δογματική ενότητα, αλλά η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα, κατά το άρθρο 3 Συντ., πρέπει να είναι δογματικώς ενωμένη προς την Αγία Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία, γιατί αλλιώς δεν είναι η Εκκλησία της επικρατούσας θρησκείας. Επικρατούσα είναι κατά το Σύνταγμα η Ορθόδοξη Εκκλησία μόνο εφόσον είναι δογματικώς ενωμένη με την Αγία Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία.
*Παρατίθεται αυτούσια η ομιλία του Ευάγγελου Βενιζέλου
Η πολιτική θεολογία από τη σκοπιά της Εκκλησίας by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd
*Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος (Θεσσαλονίκη, 1 Ιανουαρίου 1957) είναι Έλληνας πολιτικός του χώρου της κεντροαριστεράς, ο οποίος χρημάτισε Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης της Ελλάδας σε τρεις κυβερνήσεις, πολλές φορές Υπουργός καθώς και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ. Το 1990 εξελέγη μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και εκλεγόταν συνεχώς βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης από το 1993 έως το 2015. Ήταν από τα ηγετικά πολιτικά πρόσωπα που συνδέθηκαν με τη διαχείριση της ελληνικής κρίσης χρέους.
Σήμερα, απέχει από την ενεργό πολιτική , επιστρέφοντας στην έδρα του Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Το 2015 ίδρυσε τον “Κύκλο Ιδεών”, ένα think tank,που λειτουργεί ως forum δημοσίου διαλόγου.