Έρευνα: Περισσότεροι από τους μισούς Ουκρανούς είναι πιστοί της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας

Έρευνα: Περισσότεροι από τους μισούς Ουκρανούς είναι πιστοί της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας

Μόλις το 4% ανήκει στην υπό τον Ονούφριο εκκλησιαστική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας

Το 72% των Ουκρανών θεωρούν τους εαυτούς τους Ορθόδοξους, ενώ το 54% των ερωτηθέντων ταυτίζεται με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας υπό τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο και μόνο το 4% με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας υπό τον εν Κιέβω Μητροπολίτη Ονούφριο.

 

Το 72% των Ουκρανών θεωρούν τους εαυτούς τους Ορθόδοξους, ενώ το 54% των ερωτηθέντων ταυτίζεται με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας υπό τον και μόνο το 4% με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας υπό τον εν Κιέβω Μητροπολίτη Ονούφριο.

Πηγή: Διεθνές Ινστιτούτο Κοινωνιολογίας του Κιέβου (KIIS) με βάση τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήχθη στις 6-20 Ιουλίου 2022.

Λεπτομέρειες: Ένα άλλο 14% θεωρούν τους εαυτούς τους απλώς Ορθόδοξους, χωρίς να προσδιορίζουν την εκκλησιαστική δικαιοδοσία στην οποία ανήκουν.

Σε σύγκριση με το 2021, το ποσοστό εκείνων που ταυτίζονται με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αυξήθηκε από 42% σε 54%. Αντίθετα, το μερίδιο εκείνων που ταυτίζονται με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας μειώθηκε από 18% σε 4%.

Μετά την Ορθοδοξία, οι περισσότεροι ερωτηθέντες αυτοπροσδιορίζονται ως άθεοι (10%) και Ελληνοκαθολικοί (8%). Άλλες θρησκείες και δόγματα αναφέρθηκαν λιγότερο συχνά.

Σε όλες τις περιοχές, οι περισσότεροι άνθρωποι ταυτίζονται με την Ορθοδοξία, καθώς και με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (από 59% στην κεντρική Ουκρανία έως 42% στην ανατολική). Ανάλογα με την περιοχή, 3-6% ταυτίζονται με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας, ενώ ακόμη και στην ανατολή και το νότο μόνο 5-6% επιλέγουν την εκκλησιαστική δικαιοδοσία της Μόσχας στην Ουκρανία. Παράλληλα, από τα δυτικά προς τα ανατολικά, το ποσοστό εκείνων που θεωρούν τους εαυτούς τους Ορθόδοξους, αλλά δεν ανήκουν σε καμία δικαιοδοσία, αυξάνεται από 6% σε 26%.

Επίσης, από τα δυτικά προς τα ανατολικά, το ποσοστό των άθεων αυξάνεται από 4% σε 17%.

Μεταξύ όλων των γλωσσικών και εθνοτικών κατηγοριών, ο μεγαλύτερος αριθμός των ερωτηθέντων ταυτίζεται με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Ακόμη και μεταξύ των ρωσόφωνων Ρώσων, το 36% εγγράφεται στην Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, ενώ το 13% ανήκει στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας.

Μεταξύ όλων των ηλικιακών κατηγοριών, επίσης τα περισσότερα άτομα ταυτίζονται με την Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Ταυτόχρονα, για την ηλικιακή ομάδα των 30+ ετών, είναι περισσότεροι από τους μισούς, ενώ για την ηλικιακή ομάδα των 18-29 ετών, είναι λίγο λιγότεροι από τους μισούς. 

Μεταξύ των νεότερων, οι άθεοι είναι περισσότεροι – 22% μεταξύ των 18-29 ετών. Μεταξύ των 30-39 ετών, είναι 12%, και στις μεγαλύτερες ηλικιακές κατηγορίες ακόμη λιγότεροι.

 

Στοιχεία έρευνας: Η έρευνα διεξήχθη στις 6-20 Ιουλίου 2022 με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων με τη χρήση υπολογιστή (CATI) βάσει τυχαίου δείγματος αριθμών κινητής τηλεφωνίας μεταξύ 2.000 ενήλικων ερωτηθέντων που ζουν σε όλες τις περιοχές της Ουκρανίας (εκτός από την Αυτόνομη Δημοκρατία της Κριμαίας).

Οι ερωτηθέντες ήταν πολίτες της Ουκρανίας οι οποίοι, κατά τη στιγμή της έρευνας, ζούσαν στο έδαφος της Ουκρανίας εντός των ορίων που ελέγχονταν από τις αρχές της Ουκρανίας μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου 2022, δηλαδή έχουν συμπεριληφθεί και τα -μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής- προσωρινά κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας.

 

Σχόλια των ερευνητών σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας:

Σε αυτή την έρευνα, μελετήσαμε τον αυτοπροσδιορισμό του ερωτώμενου. Με άλλα λόγια, ο ερωτώμενος μπορεί να πηγαίνει σε άλλη Εκκλησία (για παράδειγμα, επειδή δεν υπάρχουν άλλες επιλογές στον τόπο του) ή να μην πηγαίνει καθόλου, αλλά να παίρνει μια ορισμένη “πολιτική” απόφαση στο θέμα του αυτοπροσδιορισμού.

Ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος, μαζί με τον Έκτακτο και Πληρεξούσιο Πρέσβη της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Ουκρανία Anka Feldhusen, παρουσίασαν βοήθεια σε ανθρώπους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους στο πάρκο Vladimirskaya Gorka του Κιέβου .

Βλέπουμε ότι παρόλο που η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας διατηρεί de facto τον έλεγχο της πλειοψηφίας των ενοριών, ταυτόχρονα έχει υποστεί σημαντικές απώλειες φήμης στη συνείδηση των Ουκρανών (φυσικά λόγω των συσχετισμών της με τους Ρώσους εισβολείς). Ακόμη και οι πρόσφατες αποφάσεις που αποσκοπούν στη μείωση της σύνδεσης με τη Ρωσία, τουλάχιστον για την ώρα, δεν βοηθούν την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας να ανακτήσει έστω και μέρος της προηγούμενης επιρροής της. Και, πιθανότατα, χωρίς ριζοσπαστικές (κατά την αντίληψη του πληθυσμού) αποφάσεις για την “Ουκρανοποίηση” της Εκκλησίας, η κατάσταση για την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας δεν θα βελτιωθεί σημαντικά στο εγγύς μέλλον.

Αξίζει επίσης να εξετάσουμε το ζήτημα αυτό από μια άλλη οπτική γωνία. Από τη δημιουργία της Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας έχουν γίνει πολλές συζητήσεις στην κοινωνία, και σε κάποιο βαθμό το θέμα αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μια ορισμένη ένταση (αν και σε μεγάλο βαθμό πυροδοτούμενη από το εξωτερικό, δηλαδή από τη Μόσχα). Επί του παρόντος, μπορεί να μην βλέπουμε την επίτευξη συναίνεσης, αλλά μια σημαντική άμβλυνση των διαφορών στις απόψεις των Ουκρανών και βλέπουμε μεγαλύτερη συμφωνία μεταξύ του πληθυσμού.

 

Πηγές:

  1. pravda.com.ua
  2. kiis.com.ua

 *Μεταφραση στα ελληνικα :  romalewfronimati.blogspot.com

(ΦΩΤΟ: Orthodox.in.Ukraine)

 

Share this post