Δικαιώθηκε η Θέμις Ανθοπούλου
Έλαμψε η αλήθεια: Καταδίκη από το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντης (Λεβέντειος Πινακοθήκη) και της κ. Λουκίας Λοΐζου Χατζηγαβριήλ για εργατικό ατύχημα.
Του Α Χ. ΒΙΚΕΤΟΥ
Οκτώ χρόνια μετά το εργατικό ατύχημα στην Πινακοθήκη του Ιδρύματος Α Γ. Λεβέντης , το οποίο της προκάλεσε παράλυση του αριστερού της χεριού, η Θέμις Ανθοπούλου δικαιώθηκε από το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας . Το Δικαστήριο ( πρόεδρος Μ. Λ. Λοΐζου), το οποίο εξέτασε την ποινική δίωξη του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, δια της Νομικής Υπηρεσίας, εναντίον του Ιδρύματος Αναστάσιος Γ. Λεβέντης και της κυρίας Λουκίας Χατζηγαβριήλ , βρήκε και τους δύο κατηγορουμένους ενόχους για :
– Εκπρόθεσμη ενημέρωσή του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας για το ατύχημα,
– Αλλοίωση του χώρου του ατυχήματος,
-Μη λήψη μέτρων ασφαλείας, καθώς, σύμφωνα με μαρτυρία, δεν ήταν η πρώτη φορά ,αλλά η τρίτη που έπεφτε θυρίδα από την οροφή.
*Επίσης, με την 4η κατηγορία η Κατηγορούμενη 2 κατηγορείται για παράλειψη εκπροσώπου νομικού προσώπου να διασφαλίσει την ασφάλεια, υγεία και ευημερία στην εργασία των εργοδοτουμένων της κατά παράβαση των άρθρων 2, 3, 13 (1) και 53 (1) του περί Ασφαλείας και Υγείας στην Εργασία Νόμoυ τoυ 1996 (Ν. 89(I)/1996). Σύμφωνα με τις λεπτομέρειες αδικήματος της 4ης κατηγορίας η Κατηγορούμενη 2 στις 16/3/2015 στο υποστατικό Λεβέντειος Πινακοθήκη ενώ ήταν Διευθύντρια, παρέλειψε βάσει της εξουσίας λήψης αποφάσεων για λογαριασμό της Κατηγορούμενης 1 να διασφαλίσει την ασφάλεια, υγεία και ευημερία στην εργασία των εργοδοτουμένων της με αποτέλεσμα τον τραυματισμό της εργοδοτούμενης ΘΑ από πτώση θυρίδας πρόσβασης από την ψευδοροφή της αίθουσας στην οποία εργαζόταν.
*Με την 5η και 6η Κατηγορία η Κατηγορούμενη 2 κατηγορείται ότι στον ίδιο τόπο και χρόνο που αναφέρεται στην 4η κατηγορία ενώ ήταν Διευθύντρια, παρέλειψε, βάσει της εξουσίας λήψης αποφάσεων για λογαριασμό της Κατηγορούμενης 1, να πληροφορήσει αμέσως, με τον πιο γρήγορο και πρακτικό τρόπο το Επαρχιακό Γραφείο Επιθεώρησης Εργασίας Λευκωσίας σχετικά με το ατύχημα που συνέβη στην ΘΑ και να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε αλλοίωση της σκηνής όπου συνέβη το ατύχημα κατά παράβαση των κανονισμών 2, 3, 4 (1) (α) και 7 (1) των περί Ασφάλειας και Υγείας στην εργασία (Γνωστοποίηση Ατυχημάτων και Επικίνδυνων συμβάντων) Κανονισμών του 2007, Κ.Δ.Π. 531/2007 και των άρθρων και των άρθρων 2, 3, 38, 53 (1) και 53 (4) (6) του περί Ασφαλείας και Υγείας στην Εργασία Νόμoυ τoυ 1996 (Ν. 89(I)/1996). ΦΩΤΟ ΕΠΑΝΩ: Από τα εγκαίνια της Λεβεντείου Πινακοθήκης η Θέμις Ανθοπούλου (μέσον) και η κ. Φωτεινή Παπαδοπούλου (δεξιά)
Η πρόεδρος του Δικαστηρίου, Μ. Λ. Λοΐζου στην από 114 σελίδες απόφαση της απέρριψε όλους τους ισχυρισμούς των κατηγορουμένων και αποφάνθηκε: «Σε ότι αφορά τις κατηγορίες της παράλειψης διασφάλισης ότι δεν θα υπάρχει οποιαδήποτε αλλοίωση της σκηνής του ατυχήματος (3η και 6η κατηγορία) διαπιστώνω τα ακόλουθα: Προς στοιχειοθέτηση αυτών των κατηγοριών η κατηγορούσα Αρχή όφειλε να αποδείξει την ύπαρξη γνωστοποιήσιμου ατυχήματος σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5 των Κανονισμών και την αλλοίωση της σκηνής πριν την επιθεώρηση από τον επιθεωρητή ή πριν την πάροδο 24 ωρών μετά την πρώτη προφορική ή γραπτή ενημέρωση του επαρχιακού γραφείου επιθεώρησης εργασίας. Έχοντας κατά νου τα ευρήματα του Δικαστηρίου καθίσταται σαφές ότι το ατύχημα ήταν γνωστοποιήσιμο σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 4 (1) (α) των Κανονισμών αφού η ΘΑ από το επίδικο ατύχημα κατέστη ανίκανη να εκτελεί τη συνηθισμένη εργασία της για περισσότερες από τρεις (3) ημερολογιακές ημέρες εξαιρουμένης της ημέρας του ατυχήματος και καθίσταται επίσης σαφές ότι η θυρίδα επανατοποθετήθηκε στη θέση της πριν την ενημέρωση του επαρχιακού γραφείου επιθεώρησης εργασίας. Συνακόλουθα, καταλήγω ότι έχει στοιχειοθετηθεί το αδίκημα της 3ης και 6ης κατηγορίας. Δεν θα συμφωνήσω με την εισήγηση του ευπαίδευτου συνήγορου για την Κατηγορούμενη 2 ότι απαιτείτο η απόδειξη ότι η αλλοίωση έγινε επί σκοπού, αφού κάτι τέτοιο δεν βρίσκει έρεισμα στη σχετική πρόνοια των Κανονισμών.
Υπό το φως των ανωτέρω, αποτελεί αναπόδραστη κατάληξή μου ότι η Κατηγορούσα Αρχή πέτυχε να αποδείξει πέραν πάσης λογικής αμφιβολίας την ενοχή των κατηγορουμένων στις κατηγορίες που αυτοί αντιμετωπίζουν.
Περαιτέρω, υπό το φως των πιο πάνω διαπιστώσεων του Δικαστηρίου κρίνω ότι δεν προσκομίστηκε οποιαδήποτε μαρτυρία εκ μέρους των κατηγορουμένων ικανή για να αποσείσει το βάρος απόδειξης που είχαν στους ώμους τους ότι δεν ήταν πρακτικώς ή ευλόγως εφικτό να πράξουν περισσότερα από όσα έπραξαν για εκπλήρωση των εκ του Νόμου και Κανονισμών απορρεουσών υποχρεώσεων τους. Υπό αυτές τις περιστάσεις, είναι η κρίση και κατάληξη του Δικαστηρίου ότι οι Κατηγορούμενοι απέτυχαν να αποδείξουν, στο ισοζύγιο των πιθανοτήτων, τη συνδρομή είτε της υπεράσπισης που δημιουργεί η πρώτη επιφύλαξη του Άρθρου 13(1) είτε της υπεράσπισης που δημιουργεί το Άρθρο 54 του Νόμου.
Συνακόλουθα, οι κατηγορούμενοι 1 και 2 κρίνονται ένοχοι σε όλες τις κατηγορίες που αυτοί αντιμετωπίζουν».
Η κυρία Λουκία Χατζηγαβριήλ
*Παραθέτουμε αυτούσιο κατ’αποκλειστικότητα το πλήρες κείμενο της απόφασης, το οποίο αναγνώστηκε στην συνεδρίαση του Δικαστηρίου , στις 6/6/2023.
Ένοχο για εργατικό ατύχημα το Ίδρυμα Α Γ. Λεβέντης by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd
Η ποινή
Στους κατηγορουμένους το Δικαστήριο επέβαλε ως ποινή χρηματικό πρόστιμο.
Η απόφαση της ποινής by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd
Το 2015, που συνέβη το εργατικό ατύχημα, η Θέμις Ανθοπούλου εργαζόταν ως υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στην Λεβέντειο Πινακοθήκη. Ήταν τότε 35 χρονών και μητέρα από τον πρώτο της γάμο ενός αγοριού, του Μάριου.
Η Θέμις Ανθοπούλου με τον γιό της Μάριο
Όταν έπεσε πάνω η ξύλινη θυρίδα (πάνελ), η οποία βρισκόταν στην οροφή του γραφείου της για λίγα εκατοστά μπορούσε να την είχε σκοτώσει. Μέσα στην ατυχία της στάθηκε “τυχερή”. Το ατύχημα της προκάλεσε παράλυση στο αριστερό χέρι και άλλες “παράπλευρες” -σωματικές και ψυχικές- συνέπειες. Την άφησε με το χέρι παράλυτο. Πριν από την Λεβέντειο η Θέμις είχε εργαστεί δύο φορές για την εκλογή του αείμνηστου Τάσσου Παπαδόπουλου στην προεδρία της Δημοκρατίας και διετέλεσε η “εξ απορρήτων” από το 2003-2008 της τότε πρώτης κυρίας, Φωτεινής Παπαδοπούλου.
Σύμφωνα με τις γνωματεύσεις ιατρών στην Κύπρο, το Λονδίνο και την Βιέννη η παράλυση του χεριού έχει επιφέρει στην Θέμιδα Ανθοπούλου νευροπαθητικό πόνο, που φθάνει το 9, ενώ το ανώτατο όριο είναι το 10. Εξ΄αιτίας αυτού, σημειώνεται, η Ανθοπούλου «έχει αναπτύξει αντανακλαστική συμπαθητική δυστροφία, που είναι ένα ιδιαίτερα περίπλοκο κλινικό σύνδρομο χαρακτηριζόμενο από έντονο πόνο, για το οποίο δεν υπάρχουν επαρκή πρωτόκολλα για αντιμετώπιση του».
Ο ageliaforos.com παρακολουθεί την τραγωδία της Θέμιδας από το 2017. Υπενθυμίζουμε ότι το Ἰδρυμα Αναστάσιος Γ. Λεβέντης στην υπεράσπιση , που κατέθεσε στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας, υποστηρίζε ότι ενημέρωσαν το αρμόδιο Γραφείο Επιθεώρησης Εργασίας «άμεσα ή και εντός της προθεσμίας που καθορίζει ο Νόμος ή και χωρίς καμία καθυστέρηση ή και εντός ευλόγου χρόνου ή /και μόλις αυτό κατέστη πρακτικά εφικτό. (Σημ: Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας αναφέρει ότι ενημερώθηκε για το ατύχημα στις 23/3/2015)
Επίσης, το Ίδρυμα Αναστάσιος Γ. Λεβέντης ισχυρίστηκε ότι «κάποιος τρίτος (σημ: κατασκευάστρια εταιρεία του κτιρίου της Πινακοθήκης και εταιρεία που τοποθέτησε τις θυρίδες οροφής) επέδειξε αμέλεια και η αμέλεια που επιδείχτηκε από αυτόν τον τρίτο ήταν αποφασιστική ή /και καθοριστική αιτία της ζημιάς».
Στην οκτασέλιδη υπεράσπιση, που συνέταξε το δικηγορικό γραφείο «ΤΑΣΣΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Δ.Ε.Π.Ε», αναφέρονταν μεταξύ άλλων και τα εξής:
*Το χέρι της ενάγουσας (Θέμις Ανθοπούλου) « δεν έχει παραλύσει ως διατείνεται η ίδια»
*«Οι κατ’ ισχυρισμό σωματικές ή και ψυχικές βλάβες της Ενάγουσας δεν οφείλονται στο επίδικο ατύχημα αλλά προϋπήρχαν ή και προϋφίσταντο του επίδικου ατυχήματος κα/ή η Ενάγουσα ουδεμία σωματική βλάβη ή και άλλη ζημιά υπέστη συνεπεία του ατυχήματος».
*«Η Ενάγουσα δεν υποβλήθηκε στην πρέπουσα θεραπεία την οποία της υπέδειξαν ή/και συνέστησαν οι γιατροί ή και οι σύμβουλοι της».
Το 2018 η Θέμις Ανθοπούλου υποβλήθηκε στο St Thomas του Λονδίνου σε εξειδικευμένες επέμβασεις για τοποθέτηση ειδικού βηματοδότη στην σπονδηλική στήλη, ο οποίος της απαλύνει τον πόνο
Στον προσωπικό της λογαριασμό στο Fb η Θέμις Ανθοπούλου γράφει: “Είμαι κι εγώ ΑμεΑ . Η αναπηρία μοιάζει με δρόμο μετ´εμποδίων… Μόλις αντιληφθείς πώς δεν μπορείς να τα υπερπηδήσεις όλα, μαθαίνεις να ζεις μαζί τους. Έτσι κ εγώ έμαθα να ζω με ένα χέρι κ βηματοδότη γιατί στην αντίπερα όχθη βρίσκεται η ζωή -ο γιος μου κ ο άντρας μου, οι άνθρωποί μου♥️Ελπίζω, ονειρεύομαι, χαμογελώ, δημιουργώ, επιλέγω ν´αγωνίζομαι μέσα από την ΠΑΓΚΥΠΡΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΑΝΑΠΗΡΩΝ (Π.Ο.Α.Α. ΛΕΜΕΣΟΥ) ενάντια των διαχρονικών στρεβλώσεων που δεν επιτρέπουν την αφομοίωση των ΑμεΑ από την κοινωνία, διεκδικώντας ένα καλύτερο αύριο για κάθε άτομο με αναπηρία, ιδίως για εκείνους τους πολλούς που νιώθουν περιττοί κ αβοήθητοι🙏🏻
Ευχαριστώ από καρδιάς τον εκλεκτό μου φίλο Christos Yiallouris που έδωσε τόσο εύγλωττα εικόνα κ χρώμα σε αυτήν την προσπάθεια δημιουργώντας το λογότυπο της εκστρατείας🙏🏻Κάτι τελευταίο, είχα ασχοληθεί πολύ με ΑμεΑ για πολλά χρόνια, ποτέ όμως δεν μπορούσα να φανταστώ ότι κάποια μέρα θα γινόμουν εγώ η ίδια άτομο με αναπηρία… Είμαστε όλοι εν δυνάμει ΑμεΑ, γι αυτό κ το Είμαι κι εγώ ΑμεΑ! Σκεφτείτε το κ ελάτε να ενώσετε τη φωνή σας μαζί μας, όχι από λύπηση, σίγουρα ούτε από οίκτο, αλλά από ανάγκη για μια δίκαιη κ ίση κοινωνία🙏🏻 #EimaiKiEgoAmeA #worlddayforpeoplewithdisabilities
#ΠΟΑΑΛεμεσού “