Διαδικτυακή εκδήλωση “1821 Πριν και Μετά” Η επετειακή έκθεση για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση
Την έκθεση διοργανώνει το Μουσείο Μπενάκη με τη σύμπραξη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Εθνικής Τράπεζας και της Alpha Bank. Απόψε στις 19:00 διαδικτυακή μετάδοση στην ιστοσελίδα benaki.org και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Μουσείου, στους συνδέσμους: facebook.com/TheBenakiMuseum/live και youtube.com/user/BenakiMuseum.
Η έκθεση «1821 Πριν και Μετά» εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εορτασμού της Επετείου, που συντονίζει η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» και είναι η σημαντικότερη έκθεση που έχει διοργανώσει το Μουσείο Μπενάκη και η μεγαλύτερη έκθεση για το νεότερο Ελληνισμό που έχει παρουσιασθεί ποτέ. Τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Kατερίνας Σακελλαροπούλου και είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Άγγελου Δεληβορριά και του Μαρίνου Γερουλάνου.
Στην παρουσίαση συμμετέχουν (αλφαβητικά) οι:
Ειρήνη Γερουλάνου, Πρόεδρος Διοικητικής Επιτροπής Μουσείου Μπενάκη
Μαρία Δημητριάδου, Επιμελήτρια Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη (Επιμέλεια έκθεσης)
Παύλος Θανόπουλος, Σκηνογράφος (Σχεδιασμός έκθεσης)
Γιώργης Μαγγίνης, Επιστημονικός Διευθυντής Μουσείου Μπενάκη
Όλγα Μεντζαφού, Καλλιτεχνική σύμβουλος Εθνικής Τράπεζας (Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής)
Ναταλία Μπούρα, Αρχιτέκτων, Υπεύθυνη Αρχιτεκτονικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη (Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής)
Γεράσιμος Νοταράς, Υπεύθυνος Ιστορικού Αρχείου Εθνικής Τράπεζας (Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής)
Ειρήνη Οράτη, Eπιμελήτρια Συλλογής Έργων Τέχνης της Alpha Bank (Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής)
Παναγιώτης Παναγάκης, Διευθυντής Κέντρου Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης Τράπεζας της Ελλάδος (Μέλος Επιστημονικής Επιτροπής)
Tάσος Σακελλαρόπουλος, Υπεύθυνος Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη (Επιμέλεια έκθεσης)
Χάρτης της Ελλάδας με σημειώσεις στα ιταλικά. Τέλος 17ου-αρχές 18ου αιώνα, αυγοτέμπερα σε ξύλο. Μουσείο Μπενάκη, δωρεά Helen Keckeis-Tobler
Τα περισσότερα από 1200 αντικείμενά της και οι 1218 σελίδες του καταλόγου της παρουσιάζουν εκατό χρόνια ιστορίας του νεότερου Ελληνισμού από το 1770 μέχρι το 1870. Πρόκειται για την εκατονταετία που ξεκινά με την ηθική και οικονομική προετοιμασία της απελευθέρωσης των Ελλήνων, κορυφώνεται με την Επανάσταση του 1821 και ολοκληρώνεται με τις πρώτες δεκαετίες της λειτουργίας και της ανάπτυξης του ελληνικού κράτους. Μέσα από σπάνια έργα τέχνης και από ξεχωριστά τεκμήρια της κάθε εποχής, οι τρεις ενότητες της έκθεσης και τα κεφάλαια του καταλόγου συνθέτουν ένα γοητευτικό ταξίδι ιστορίας και τέχνης, ένα ταξίδι που τα βήματά του εξηγούν γιατί αυτή η τόσο πλούσια εκατονταετία εξακολουθεί να μας συγκινεί τόσο έντονα, έστω και μετά από διακόσια χρόνια.
Νικόλαος Φερεκίδης (1862–1929) και μονόγραμμα G.W., Η είσοδος του βασιλιά Όθωνα της Ελλάδας στην Αθήνα, αντίγραφο του έργου του Πέτερ φον Ες (1839), 1901, λάδι σε καμβά, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
Ο Κατάλογος
Ο μνημειώδης κατάλογος «1821 Πριν και Μετά: Έλληνες και Ελλάδα, Επανάσταση και Κράτος» αποτελεί μια από τις σημαντικότερες εκδόσεις των τελευταίων χρόνων για τη νεότερη Ελλάδα.
Πολυτελή τεκμήρια και ίχνη της καθημερινότητας από την προεπαναστατική περίοδο, κειμήλια πολέμου από τα χρόνια της Επανάστασης, αλλά και γραπτές μαρτυρίες της κάθε είδους διοίκησης των Ελλήνων, μαζί με έργα αστικής και λαϊκής τέχνης των πρώτων δεκαετιών του νέου κράτους συνδυάζονται με έργα τέχνης του 19ου, 20ού και 21ου αιώνα που μαρτυρούν τον απόηχο και την πρόσληψη της Επανάστασης.
Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837–1907), Η αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο, 1895, λάδι σε καμβά, Συλλογή Τράπεζα της Ελλάδος.
Μαζί με τα έργα των συνδιοργανωτριών τραπεζών, και άλλων οργανισμών και συλλεκτών, παρουσιάζονται οι πλούσιες συλλογές που συγκέντρωσε ο Αντώνης Μπενάκης στο Μουσείο και προσέφερε στο ελληνικό έθνος. Δημιουργούν όλα μαζί μια σύνθεση με βαθύ περιεχόμενο που αποτυπώνει το γοητευτικό παρελθόν των Νεοελλήνων και αναδεικνύει τους λόγους της ύπαρξής μας, την ανθεκτικότητά μας και την πορεία μας, δηλαδή τα θετικά στοιχεία που δόμησαν τον νεότερο Ελληνισμό. Ο κατάλογος διατίθεται για προπαραγγελίες στο benakishop.gr
Λόρδος Βύρωνας, φιγούρα από κεραμική πορσελάνη του ποιητή με ενδυμασία Σουλιώτη, αρχές 19ου αι., Μουσείο Μπενάκη, δωρεά Φίλιππου Αργέντη.
Το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό
Για τα παιδιά και τις οικογένειες ή τις σχολικές ομάδες και τους εκπαιδευτικούς, το Τμήμα Εκπαίδευσης του Μουσείου Μπενάκη ετοίμασε το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό «21 Αντικείμενα μιλούν για την Επανάσταση».
Είκοσι μία αυθεντικές πρωτογενείς μαρτυρίες επιλεγμένες από το πλούσιο υλικό της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά» τίθενται στη διάθεση των νεαρών διαδικτυακών επισκεπτών, έτοιμες να ερευνηθούν και να φωτίσουν τη γέννηση του πρώτου ελληνικού κράτους. Σύνεργα των παιδιών γίνονται τα ίδια τα εργαλεία της ιστορικής έρευνας, όπως η παρατήρηση, ο σχηματισμός υποθέσεων, η κριτική προσέγγιση, η σύγκριση, η συσχέτιση των πληροφοριών, η διατύπωση συμπερασμάτων. Μέσα από τα συγκεκριμένα αντικείμενα, τα παιδιά θα πλησιάσουν τους ανθρώπους πριν ακόμα γίνουν ήρωες, θα ακούσουν τις νέες ιδέες την πρώτη ώρα που διατυπώθηκαν ως ιδανικές, θα εντυπωσιαστούν από τα «θαυμαστά», αλλά και θα επιχειρήσουν να ερμηνεύσουν τα «ασυγχώρητα». Η εκπαιδευτική αυτή πρόταση δίνει τη δυνατότητα της αναλυτικής μελέτης του υλικού από το σπίτι ή την τάξη, στο πλαίσιο της έκθεσης και πέρα από αυτό. Αποσκοπεί στο να ενθαρρρύνει τα παιδιά να σχηματίσουν τα ίδια την ιστορική πληροφορία και να καλλιεργήσουν την ιστορική τους αίσθηση. Πάνω απ’ όλα, επιδιώκει να ενεργοποιήσει την απόλαυση του έργου τέχνης και τη χαρά της αποκάλυψης που περικλείει η αυθεντική μαρτυρία. Απευθύνεται σε παιδιά από 11 ετών και σχολικές ομάδες από την Στ΄ Δημοτικού έως και το Λύκειο.
Πέτερ φον Ες (1792–1871), Η Μπουμπουλίνα στην πολιορκία του Ναυπλίου, λιθογραφία, Μουσείο Μπενάκη
Οι δημιουργίες του πωλητηρίου
Παραδοσιακοί τεχνίτες, σχεδιαστές και καλλιτέχνες μελέτησαν επί μήνες τα σύμβολα, την εικονογραφία και τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης και ζωντάνεψαν τα συστατικά υλικά της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά» (χαρτί, μέταλλο, ξύλο, ύφασμα, πηλός) με προτάσεις πρωτότυπων αντικειμένων.
*Η πρώτη φωτογραφία της ανάρτησης: Ludovico Lipparini (1802–1856), Ο Όρκος του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, γύρω στο 1850, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Μπενάκη