Άνοιξε και πάλι η «Αίθουσα της Κύπρου» στο Neues Museum του Βερολίνου

Άνοιξε και πάλι η «Αίθουσα της Κύπρου» στο Neues Museum του Βερολίνου

Ανανεωμένη άνοιξε για πρώτη φορά από το 2009 η «Αίθουσα της Κύπρου» στο Neues Museum (Νέο Μουσείο) του Βερολίνου.(Εικόνα: Dimitra Kyranoudi/DW)

Το Neues Museum είναι ένα διατηρητέο ​​κτήριο στο νησί των μουσείων στο ιστορικό κέντρο του Βερολίνου, στη Γερμανία. Χτίστηκε από το 1843 έως το 1855 με εντολή του βασιλιά Φρειδερίκου Γουλιέλμου Δ’ της Πρωσίας σε στυλ νεοκλασικής και αναγεννησιακής αναγέννησης και θεωρείται ως το σημαντικότερο έργο του Friedrich August Stüler. Μετά από ζημιές στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και αποσύνθεση στην Ανατολική Γερμανία, αποκαταστάθηκε από το 1999 έως το 2009 από τον David Chipperfield. 

ΦΩΤΟ: arquitecturaviva.com

Επί του παρόντος, το Μουσείο Neues φιλοξενεί το μουσείο Ägyptisches, το Papyrussammlung [de], το Museum für Vor- und Frühgeschichte και τμήματα του Antikensammlung. Ως μέρος του συγκροτήματος του Νησιού των Μουσείων, το μουσείο εγγράφηκε στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 1999 λόγω της εξαιρετικής αρχιτεκτονικής του και της μαρτυρίας της εξέλιξης των μουσείων ως πολιτιστικού φαινομένου.

Για την “Αἰθουσα Κύπρου” η Deutsche Welle δημοσίευσε ρεπορτάζ της ανταποκρίτριας της στο Βερολίνο, Δήμητρας Κυρανούδη, οποία, μεταξύ άλλων , σημειώνει: Καλοδουλεμένα προσωπεία της αρχαϊκής και κλασικής εποχής φτιαγμένα από τερακότα, από βωμούς και ιερά αφιερωμένα στη Θεά Αφροδίτη, την απόλυτη θεότητα που λατρευόταν μυσταγωγικά στην Κύπρο, αλλά και στον Απόλλωνα ή τον Δία. Ειδώλια από ασβεστόλιθο, διακοσμημένα με κοσμήματα ή άλλα που κρατούν δέλτους, πινακίδια στα οποία αναγράφονταν ευχές. Η Κύπρος δεν είχε μάρμαρο, γι’ αυτό τα αγάλματα είναι φτιαγμένα από τερακότα και ασβεστόλιθο, μοναδικά στο είδος τους.

Λίγο πιο μακριά ξεπροβάλλει επιβλητικά ένα τεράστιο κυπριακό χάλκινο τάλαντο σε σχήμα δοράς βοδιού, που βρέθηκε σε ένα ναυάγιο νότια της Τουρκίας αλλά και η Αφροδίτη του Ιδαλίου, αγέρωχη, κρατώντας ένα περιστέρι. Αγγεία και κρατήρες καλοδιατηρημένοι στο πέρασμα των αιώνων, όπως ο κύλιξ με τον περίτεχνο, μικροσκοπικό ταύρο στο στόμιο. Και βέβαια ο εντυπωσιακός τετράπλευρος χάλκινος υποστάτης με τροχούς, ο μεγαλύτερος που έχει βρεθεί σε ανασκαφές. 

Η υφυπουργός Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, Βασιλική Κασσιανίδου,   μιλώντας στην DW, είπε : «Η Κυπριακή Συλλογή στο Νέο Μουσείο Βερολίνου δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, όπως πολλές άλλες συλλογές σε άλλα μεγάλα μουσεία του κόσμου. Έχει σπουδαία αντικείμενα, γλυπτά, κεραμεικά, μεταλλικά και είναι σε ένα μουσείο που δέχεται τους περισσότερους επισκέπτες από όλα τα μουσεία της γερμανικής πρωτεύουσας». Ταυτόχρονα «αυτή η έκθεση αποτελεί και αντικείμενο έρευνας αρχαιολόγων από το Πανεπιστήμιο του Χούμπολντ, από άλλα Πανεπιστήμια, από Κύπριους αρχαιολόγους και σύντομα θα έχουμε ακόμη περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτά τα αντικείμενα σε επιστημονικά άρθρα».

Η «Αίθουσα της Κύπρου»/Εικόνα: Dimitra Kyranoudi/DW

Πολλά από τα αρχαιολογικά ευρήματα προέρχονται από ανασκαφές του Γερμανού αρχαιοδίφη Μαξ Όνεφαλς Ρίχτερ, ο οποίος όπως και ο Ερρίκος Σλήμαν, επιδόθηκε σε ανασκαφές στην Κύπρο τον 19ο αιώνα, αναζητώντας τα ίχνη των αρχέγονων πολιτισμών της Μεσογείου. Πολλά από τα ευρήματα της συλλογής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μεταφέρθηκαν στη Ρωσία από τον σοβιετικό στρατό.

Για τη Βασιλική Κασσιανίδου το ιδιαίτερο στοιχείο της συλλογής είναι ότι διατρέχει διάφορες εποχές και τεχνοτροπίες, ανασυνθέτοντας τα βασικά στοιχεία του «κυπριακού στιλ», αν μπορεί να χαρακτηρισθεί σχηματικά έτσι, το οποίο είναι ουσιαστικά κράμα ελληνικών, αιγυπτιακών στοιχείων με επιρροές από την Εγγύς Ανατολή. Όλα αυτά απαντώνται στην κυπριακή αρχαιολογία συνθέτοντας κάτι νέο και ιδιαίτερο. Το άνοιγμα της έκθεσης συμπίπτει με δύο επετείους, η μία είναι τα εικοσάχρονα της ένταξης της Κύπρου στην ΕΕ, ένα ιστορικό γεγονός που άλλαξε την πορεία της Κύπρου, ίσως το πιο σημαντικό στον 21ο αιώνα. Επίσης φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή, μια τραγική επέτειος, που δεν πρέπει να ξεχνούμε. Πάντα προσπαθούμε για μια δίκαιη λύση για την Κύπρο, δεν έχουμε χάσει την ελπίδα ότι ο τόπος μας θα ενωθεί ξανά».

Ο Ματίας Βέμχοφ, διευθυντής του Μουσείου Προϊστορίας και Πρώιμης Ιστορίας, γνώστης της προϊστορίας της Μεσογείου, ο οποίος επίσης μίλησε στην DW, τόνισε : «Αυτό το νησί, η Κύπρος, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Εκεί συναντώνται επιρροές από όλη τη λεκάνη της Μεσογείου. Μπορεί κάποιος να πει ότι η θάλασσα χωρίζει, αλλά εδώ η θάλασσα συνενώνει. Με τα πλοία στην αρχαιότητα γίνονταν ανταλλαγές εμπορευμάτων και πολιτιστικών στοιχείων. Στην Κύπρο βλέπει κανείς επιρροές από την Αίγυπτο, τον Λεβάντε, ακόμη και από την Ασία. Αυτό είναι που συνθέτει τον πολιτισμικό πλούτο του νησιού».

Στην εκδήλωση για την «Αίθουσα της Κύπρου», μεταξύ σημαντικών ιστορικών και αρχαιολόγων που μίλησαν γι’ αυτή, παρούσα ήταν και  η Γερμανίδα υφυπουργός Πολιτισμού και ΜΜΕ Κλαούντια Ροτ, ενθουσιασμένη με τα εκθέματα, αλλά και με την τιμώμενη χώρα. Θέλησε μάλιστα να υπογραμμίσει τη στενή σχέση των δύο χωρών στον τομέα του πολιτισμού, της αρχαιολογίας αλλά και σε δύσκολα ζητήματα όπως οι λεηλατημένες αρχαιότητες. 

Την «ανάγκη περαιτέρω εμβάθυνσης» της συνεργασίας των δύο χωρών και στον τομέα του πολιτισμού τόνισε και η πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Βερολίνο Μαρία Παπακυριακού.

Εικόνα: Dimitra Kyranoudi/DW

Στα highlight της βραδιάς η μουσική από τη χορωδία ΗΧΟΣ υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Στέλιου Χατζηκτωρή και της Εlenis Era, με παραδοσιακούς ήχους από την Κύπρο, με δωρικότητα και σεβασμό, ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία του τόπου «σ’ Ανατολή και Δύση». 

Share this post