Περί Χριστιανικής Εσχατολογίας
Ο νομικός και θεολόγος, Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, αρχισυντάκτης του θεολογικού περιοδικού ΣΥΝΑΞΗ, πήρε μέρος στο διεθνές συνέδριο Orthodox Christianity and Identity Politics (Πανεπιστήμιο του Münster (Γερμανία), Έδρα Ορθόδοξης Θεολογίας.
Στην εισήγησή του με τίτλο «Orthodox Christianity between Eschatology and eschatologies, cultural sarx and cultural sarcophagus, post-colonialism and anti-colonialism», προσέγγισε:
– την σεβαστική αποδοχή της ιδιοπροσωπείας των πολιτισμών (“σάρκα” του Χριστού), σε αντίθεση προς την στρέβλωσή τους σε εθνικισμό και φυλετισμό (“σαρκοφάγοι” του),
– την αναμέτρηση της χριστιανικής εσχατολογίας (και του οράματος για τελική θανάτωση κάθε θανάτου) με λογιών αντίθετες εσχατολογίες, όπως της σημερινής “Αυτοκρατορίας” (παγκόσμιας πολυπολικής διακυβέρνησης, κατά Michael Hardt και Antonio Negri), και του αποικισμού των ανθρώπινων σχέσεων από τις αγορές, μέσα από την πραγμο-ποίηση του ανθρώπου και την φευγαλέα καταναλωτική ικανοποίηση, που λυσσά να είναι αιώνια,
– την ανάγκη συνδυασμού της μετα-αποικιακής ανάλυσης με την θεολογία της απελευθέρωσης, ώστε να διακρίνονται οι καταπιεστές και οι καταπιεζόμενοι, όχι μόνο από έναν πολιτισμό σε βάρος άλλου πολιτισμού, αλλά και εντός κάθε πολιτισμού,
– τον εκφυλισμού των κοινωνικών κινημάτων σε κλειστές ταυτότητες που επιδιώκουν την ενδυνάμωσή τους χωρίς συνολικό κοινωνικό όραμα (κινήματα woke , κατά το βιβλίο της Susan Neiman, “Left is not Woke”).
– την αθλιότητα του ισχυρισμού ΤΙΝΑ ( : There Is No Alternative) και -αντίθετα προς αυτόν- την ελπιδοφόρα επιμονή των κοινωνικών κινημάτων και της απελευθερωτικής θεολογίας ότι there IS alternative.
Είναι πεδία με μεγάλη ενδοχώρα, συνοψισμένα πολύ λακωνικά πιο πάνω . Ο Θ Ν. Π ελπίζει σε δημοσίευση χωρίς πολλή καθυστέρηση…
Στο πάνελ, εξ αριστερών: Vladimir Latinovic, Θανάσης Παπαθανασίου, Κατερίνα Πεκρίδου, Christophe D’ Aloisio.
* Λεπτομέρειες για την διοργάνωση και το πρόγραμμα του συνεδρίου: https://acadimia.org/…/orthodox_identities_program_only…