Ο.Ε. Ουκρανίας: Ετοιμότητα  διαλόγου, χωρίς προϋποθέσεις, με όσους παραμένουν υπό ρωσική μη κανονική δικαιοδοσία.  

Ο.Ε. Ουκρανίας: Ετοιμότητα  διαλόγου, χωρίς προϋποθέσεις, με όσους παραμένουν υπό ρωσική μη κανονική δικαιοδοσία.  

Κιέβου Επιφάνιος: Το ζήτημα του Πατριαρχείου Ουκρανίας δεν είναι θέμα αρχής-Δεν είμαστε κράτος, αλλά μια πραγματικά λαϊκή Εκκλησία.

Ευχαριστήρια επιστολή προς τον Παναγιώτατο Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως – Νέας Ρώμης και Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο ενέκρινε το  Τοπικό  Συμβούλιο  της Ορθοδόξου  Εκκλησίας Ουκρανίας, το οποίο συνήλθε , υπό την προεδρία του Μητροπολίτη Επιφανίου, προχθές στον Ναό της του Θεού Σοφίας του Κιέβου.

Το Συμβούλιο  επικύρωσε την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, της 24ης Μαΐου 2023, «Περί διευθετήσεως του ημερολογιακού ζητήματος στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας» και τις σχετικές αλλαγές στο επίσημο εκκλησιαστικό ημερολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας. Έτσι , η επίσημη Εκκλησία Ουκρανίας θα εορτάσει φέτος , σε αντίθεση με την Μόσχα, τα Χριστούγεννα, στις 25 Δεκεμβρίου 2024.

Στην επιστολή προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη , την οποία υπογράφουν  ο πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου, Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος, και τα άλλα μέλη του προεδρείου του,  σημειώνεται ότι το Συμβούλιο  «επαναβεβαίωσε τη δέσμευσή του σε όλες τις αποφάσεις και ενέργειες της Ενωτικής Συνόδου της 15ης Δεκεμβρίου 2018, ιδίως στον Καταστατικό Χάρτη της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, που εγκρίθηκε σε εκείνη τη Σύνοδο, καθώς και στον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, που χορηγήθηκε από την Παναγιότητά Σας, τον οποίο η Τοπική μας Εκκλησία τηρεί χωρίς τροποποιήσεις ή παρεκκλίσεις».

Το Συμβούλιο, με σεβασμό υπενθυμίζει στον Πατριάρχη,  την προηγούμενη έκκληση να καταδικασθεί το δόγμα του «ρωσικού κόσμου» ως αιρετική εκδήλωση του εθνοφυλετισμού, καθώς και να καταδικασθεί και να καθαιρεθεί ο Πατριάρχης Κύριλλος (Γκουντιάεφ) της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη διάδοση αυτού του δόγματος και για την ευλογία και τη νομιμοποίηση των εγκλημάτων της ρωσικής επίθεσης κατά της Ουκρανίας».

Επίσης , επισημαίνεται ότι το Συμβούλιο εργάζεται για να εφαρμοστούν οι αποφάσεις της Ενωτικής Συνόδου(2018) και οι κανονικές επιταγές του Τόμου(2019)  και από εκείνους τους Ορθοδόξους Χριστιανούς στην Ουκρανία που, για διάφορους λόγους, εξακολουθούν να παραμένουν υπό ρωσική μη κανονική δικαιοδοσία.

*Το πλήρες κείμενο της επιστολής

Επιστολή Τοπικού Συμβουλίου Ορθοδόξου Εκκλησίας Ουκρανίας by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

Στις εργασίες του Συμβουλίου κατέθεσε έκθεση ο Μητροπολίτης Κιέβου & πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος, στην οποία  , μεταξύ άλλων , γίνεται αναφορά στην ειισβολή της Ρωσίοας στην πατρίδα του και σημειώνεται:«Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, οι διαμάχες μεταξύ των κατά τόπους Εκκλησιών, οι οποίες τροφοδοτούνται κυρίως από τη Μόσχα, η ενεργός αντίθεση του Πατριαρχείου Μόσχας στην ενοποίηση της Ουκρανικής Ορθοδοξίας – όλα αυτά αντικειμενικά μας εμποδίζουν να μιλήσουμε για συγκεκριμένους όρους, ειδικά τώρα για να θέσουμε αυτό το ζήτημα ενώπιον του Οικουμενικού Πατριάρχη. Αλλά για να μην χρησιμοποιηθεί αυτό το θέμα για αβάσιμες εικασίες και εχθρική προπαγάνδα, μπορούμε ήδη να δηλώσουμε ότι σε μια ευνοϊκή και κατάλληλη στιγμή θα προσφύγουμε συνοδικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο έχει ένα τέτοιο δικαίωμα και κανονική εξουσία, ώστε, όπως και πριν, να εδραιωθεί η πατριαρχική αξία , όπως στις Εκκλησίες  Ρωσίας,  Σερβίας,  Ρουμανίας,  Βουλγαρίας,  Γεωργίας, για την Εκκλησία  Ουκρανίας».

 

Ειδικά στο θέμα αυτό ο κ. Επιφάνιος έκανε εκτενή αναφορά, στην οποία εξήγησε: “Πέραν των όσων ειπώθηκαν μέχρι τώρα, θα ήθελα να δώσω ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα του καθεστώτος του Πατριαρχείου για την Ορθόδοξη Εκκλησία  Ουκρανίας. Γύρω από αυτό το ζήτημα, προσπάθησαν επανειλημμένα να προκαλέσουν διαμάχη χρησιμοποιώντας ψευδή επιχειρήματα. Συγκεκριμένα, υπήρξαν δηλώσεις ότι μόνο οι Εκκλησίες με την πατριαρχική ιδιότητα του Προκαθημένου είναι πραγματικά αυτοκέφαλες, ενώ οι άλλες δεν είναι αυτοκέφαλες. Υπήρξαν επίσης προσπάθειες να δοθεί στον τίτλο του πατριάρχη κάποιο υψηλότερο κανονικό καθεστώς σε σύγκριση με τη θέση του προκαθημένου – η οποία ακολουθεί το σχήμα της Μόσχας, όπου η ένωσή τους έχει έναν πατριάρχη και αρκετοί ιεράρχες με τίτλους προκαθημένων των λεγόμενων αυτοδιοικούμενων Εκκλησιών, που υπόκεινται σε αυτόν.

Πράγματι, ιστορικά, ο τίτλος του πατριάρχη θεωρείται πιο τιμητικός και οι Προκαθήμενοι των κατά τόπους Εκκλησιών, που τον έχουν είναι  πάνω από τους άλλους στα Δίπτυχα. Ωστόσο, πρέπει να τονιστούν δύο πράγματα.

Πρώτον, οι Τοπικές Εκκλησίες είναι ίσες στα δικαιώματά τους, ανεξάρτητα από τον τίτλο του Προκαθημένου τους, και μόνο ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει ειδικά προνόμια, που ορίζονται από τους κανόνες και την παράδοση ως ο πρώτος μεταξύ των Προκαθημένων. Το δεύτερο είναι ότι στο παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις όπου ιεράρχες, που έφεραν τους τίτλους του πατριάρχη ήταν στην πραγματικότητα υπό τον Οικουμενικό Πατριάρχη, λόγω  εξωτερικών συνθηκών, να ζουν στην καθεδρική τους πόλη και ακόμη και μέσα στην Εκκλησία τους. Τέτοιες περιπτώσεις είναι γνωστές για τους Πατριάρχες Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων. Αυτό δείχνει ότι ο ίδιος ο τίτλος του Πατριάρχη στην Ορθοδοξία δεν προικίζει τον φορέα του με αποκλειστικά δικαιώματα και είναι ιστορικά τιμητικός.

Ταυτόχρονα, κατά τη γνώμη μας, στο μέλλον θα είναι δίκαιο και απαραίτητο για την Ορθόδοξη Εκκλησία Ουκρανίας να λάβει ευλογίες από το Οικουμενικό Πατριαρχείο για πατριαρχική αξία. Ήδη, η τοπική μας Εκκλησία δεν έχει λιγότερους πιστούς, κληρικούς, κοινότητες, εκκλησιαστικούς θεσμούς από έναν αριθμό Ορθοδόξων Πατριαρχείων. Υπηρετούμε σε μια μεγάλη χώρα με πλειοψηφικό ορθόδοξο πληθυσμό, η Εκκλησία μας έχει βαθιές ιστορικές ρίζες, που ξεκινούν από την εποχή του αποστολικού κηρύγματος. Επομένως, με όλες τις εξωτερικές ενδείξεις, είναι απολύτως δίκαιο, όπως χορηγήθηκε ο Τόμος αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, να ανακηρυχθεί και το Ουκρανικό Πατριαρχείο.

Πότε θα συμβεί αυτό; Δεν μπορούμε να πούμε αυτή τη στιγμή. Ίσως σε πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια. Για εμάς, αυτό δεν πρέπει να είναι θεμελιώδους σημασίας, διότι αυτό, που είναι πραγματικά σημαντικό, το καθεστώς μιας αυτοκέφαλης Τοπικής Εκκλησίας, το έχουμε ήδη. Είμαι πεπεισμένος ότι το ζήτημα του Πατριαρχείου Ουκρανίας δεν είναι θέμα αρχής (θα είναι ή όχι;), αλλά μόνο θέμα χρόνου: αργά ή γρήγορα θα διακηρυχθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο .

* Η έκθεση του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφανίου

Κιέβου Επιφάνιος: Δεν είμαστε κρατική Εκκλησία και δεν διεκδικούμε τέτοιο καθεστώς. by ARISTEIDIS VIKETOS on Scribd

Πηγή: Υπηρεσία Τύπου Ο.Ε. Ουκρανίας  (OCU). ΦΩΤΟ:  pomisna.info

 

 

 

 

Share this post