Χειροτονήθηκε στο Φανάρι Επίσκοπος για τους Αλβανόφωνους της Αμερικής
Η Εκκλησία Αλβανίας ισχυρίζεται ότι ο νέος Επίσκοπος απήγγειλε το Σύμβολο της Πίστεως με το Filioque
Προχθές Τρίτη, 25 Ιουλίου 2023, εορτή της Κοιμήσεως της Αγίας Άννης, μητρός της Υπεραγίας Θεοτόκου, τελέστηκε Θεία Λειτουργία στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι, προεξάρχοντος του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Ελπιδοφόρου και συνιερουργούντων των Σεβ. Μητροπολιτών Πισιδίας κ. Ιώβ και Νέας Ιερσέης κ. Αποστόλου, κατά την οποία έγινε η χειροτονία του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Φιλομηλίου κ. Θεοφάνους.
Παρέστη συμπροσευχόμενος από του Ιερού Βήματος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος, κατόπιν, στην Αίθουσα του Θρόνου, δέχθηκε τον νεοχειροτονηθέντα Αρχιερέα και τον συνεβούλευσε καταλλήλως για τη νέα ευθυνοφόρο διακονία που αναλαμβάνει, δηλ. την αρχιερατικήν προϊσταμενίαν των Αλβανοφώνων της Αμερικής.
Η Εκκλησία Αλβανίας, με ανακοίνωση της , κάνει λόγο για “πρωτοφανή επιβράβευση υπονομευτού της ενότητος της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας Αλβανίας. Πρωτοφανής επιβεβαίωση της ακαταλληλότητός του να διαποιμάνει ορθόδοξο ποίμνιο”.
Στην ίδια ανακοίνωση διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι ο Θεοφάνης Κόγιας κατά την κρίσιμη στιγμή της εις Επίσκοπον χειροτονίας του, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Ελπιδοφόρου ἐν Φαναρίῳ τῆ 25ῃ Ἰουλίου 2023, απήγγειλε το Σύμβολο της Πίστεως με το Filioque”.
Στην ελληνική έκδοση της wikipedia.org σημειώνεται ότι στη χριστιανική θεολογία το Filioque (Φιλιόκβε, λατινική σύνθετη λέξη, από το Filius, «Υιός», και que, «και», που σημαίνει «και ο Υιός») είναι ένα θεολογούμενο ζήτημα που αφορά το Σύμβολο της Νικαίας.
Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος (Α΄ της Νίκαιας) στα 325 με αυτό, το πρώτο «Σύμβολο της Πίστεως» δήλωσε ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται (πηγάζει) από τον Θεό – Πατέρα («το εκ του Πατρός εκπορευόμενον»). Αυτό το Σύμβολο τροποποιήθηκε στην Β΄ Οικουμενική Σύνοδο (Α΄ της Κωνσταντινούπολης) το 381. Ως εκ τούτου, καλείται συνήθως Σύμβολο Νικαίας – Κωνσταντινουπόλεως ή άλλως το «Πιστεύω» των Χριστιανών.
Στην τριαδική ομολογία, οι Χριστιανοί από τους πρώτους αιώνες έχουν κάνει μερικές σημαντικές διακρίσεις. Ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα θεωρείται ότι έχουν την αιώνια προέλευσή τους από τον Πατέρα. Ο Υιός, ο προαιώνιος Λόγος (Ιωάν. α΄ 1) έχει γεννηθεί από τον Πατέρα, ενώ το Άγιο Πνεύμα «εκπορεύεται» από τον Πατέρα. Αυτές οι επισημάνσεις αφορούν την ύπαρξη του Θεού πριν από κάθε χρόνο, «προ πάντων των αιώνων» κατά το Σύμβολο της Νικαίας. Όσον αφορά τη δημιουργία, ο Θεός λέγεται ότι απέστειλε τον Υιό του και το Πνεύμα του. Στα λατινικά η λέξη processio αφορά και την αποστολή (που κατά την ορθόδοξη θεολογία γίνεται και από τον Υιό) αλλά και την εκπόρευση (που αφορά μόνο τον Πατέρα) του Πνεύματος, αυτός ο ιδιωματισμός θα μπορούσε να προκαλέσει κάποια σύγχυση στις θεολογικές συζητήσεις. Η διαφορά λοιπόν μπορεί να επικεντρωθεί στη λέξη processio που λόγω της πολλαπλότητάς της στα λατινικά, δεν σημαίνει μόνο εκπόρευση [από που πηγάζει] αλλά και αποστολή [processione] – από που διέρχεται.
Φωτογραφίες: Yani Kayakoparan