Η σεξουαλική ηθική και ο Μητροπολίτης Μόρφου

Η σεξουαλική ηθική και ο Μητροπολίτης Μόρφου

«Ο άντρας δεν πρέπει ποτέ να κάνει έρωτα με τη γυναίκα του για ευχαρίστηση» – Άγιος Αυγουστίνος

Του Γιώργου Κουμουλλή*

Τα σεξοκεντρικά ξεσπάσματα του μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου δεν έχουν τελειωμό. Πριν λίγο καιρό διατύπωσε την πρωτοποριακή «θεωρία» για τα αίτια της ομοφυλοφιλίας, σύμφωνα με την οποία οι γκέι γεννιούνται από μητέρες που έχουν πάθος με το πρωκτικό σεξ! Δυστυχώς γι΄αυτόν, ο επιστημονικός κόσμος υποδέχθηκε αυτή τη θεωρία με μειδιάματα συμπάθειας προς τον μητροπολίτη ενώ ψυχρή ήταν και η υποδοχή αυτής της θεωρίας από το χριστεπώνυμο πλήρωμα. Κύριος οίδε πώς κατέληξε σ΄αυτό το συμπέρασμα.

Ο Μητροπολίτης Μόρφου απασχολεί για ακόμη μια φορά το κυπριακό κοινό με τα περίεργα κηρύγματα του. Την π. Κυριακή μετά τη θεία λειτουργία για τη γιορτή των Αγίων Πάντων και του Αποστόλου Βαρνάβα, απάντησε σε ερωτήματα πιστών που βρέθηκαν στην ιερά μονή Οσίου Αββακούμ στο Φτερικούδι, για τη σύγχρονη εποχή. Εξήγησε σε βίντεο που έχει γίνει viral πως ο ίδιος δεν θα κοινωνούσε κάποια κοπέλα που ζει με τον σύντροφό της, χωρίς να είναι παντρεμένη. Ο μητροπολίτης διερωτήθηκε γιατί υπάρχει ο γάμος και έδωσε ο ίδιος την απάντηση: “Λέγεται γάμος γιατί επιτρέπει το γ@μ- – -. ανέφερε ο δεσπότης, τονίζοντας ότι «το γ@… μέσα στον γάμο είναι ευλογημένη πράξη, αλλά έξω από τον γάμο δεν είναι ευλογημένη πράξη».”

Κατ΄ αρχάς, εντυπωσιάζει η χρήση από ένα συντηρητικό μητροπολίτη λέξεων που ακούγονται σ ΄ένα χαμαιτυπείο. Όπως και να το κάνουμε, υπάρχουν κάποια πρότυπα συμπεριφοράς που οφείλουμε να τηρούμε. Όπως δεν θεωρείται σωστό κάποιος να πάει με κοντό παντελόνι και ανοιχτό πουκάμισο μέχρι τον αφαλό σε μια δεξίωση γάμου, δεν αναμένεται από ένα ευυπόληπτο πολίτη, και δη μητροπολίτη, να χρησιμοποιεί γλώσσα των νταβατζήδων.

Ο ορισμός του γάμου από τον Νεόφυτο είναι παραπλανητικός. Αυτό καθαυτό το σεξ -ή γ@μ… όπως το αποκαλεί ο μητροπολίτης- είναι γάμος. Δεν κάνει το γάμο η τελετή! Στην Αγία Γραφή για παράδειγμα, γάμος ήταν η πρώτη συνεύρεση του ανδρογύνου, όταν ο γαμπρός έπαιρνε τη νύφη στο σπίτι του! Επομένως, είτε έχει προηγηθεί τελετή, είτε όχι, το ζήτημα είναι το ίδιο. Πρόκειται για γάμο, εφ’ όσον έχει γίνει η σεξουαλική πράξη.

Αλλά αυτό που πρέπει ν΄ αντιληφθεί ο μητροπολίτης Νεόφυτος και οι συν αυτώ είναι ότι υπάρχει μια μεγάλη ομάδα χριστιανών ανά την υφήλιο, οι φιλελεύθεροι χριστιανοί (liberal Christians) οι οποίοι απορρίπτουν τις συντηρητικές απόψεις για τη σεξουαλική ηθική υποστηρίζοντας ότι η Αγία Γραφή δεν είναι ο τέλειος λόγος του Θεού, αλλά είναι απλώς ένα προϊόν του ανθρώπινου νου. Κατά την περίοδο του Διαφωτισμού, οι επιστημονικές, ιστορικές και λογοτεχνικές μέθοδοι ανάλυσης βελτιώθηκαν σημαντικά και εφαρμόστηκαν στην ίδια τη Βίβλο. Αυτό οδήγησε σε συμπεράσματα επιστημονικών και ιστορικών ανακριβειών, αφού οι συγγραφείς της Βίβλου είχαν διαφορετικά στυλ που φαινόταν να εξαρτώνται από την εθνικότητα, τον πολιτισμό και την ηλικία τους. Αφηγήθηκαν διαφορετικά τα ίδια γεγονότα, φαινόταν ότι έκαναν προσπάθειες να συγκεντρώσουν πληροφορίες και έκαναν γραμματικά λάθη. Αφηγήθηκαν, επίσης, λανθασμένα φαινόμενα, όπως π.χ. ο γεωκεντρισμός (η θεωρία σύμφωνα με την οποία η Γη βρίσκεται στο κέντρο του Ηλιακού Συστήματος ) που κυριάρχησε ως την Αναγέννηση και έγινε δόγμα της Χριστιανικής θρησκείας. Τίποτα από αυτά δεν μοιάζει με τα λόγια ενός παντογνώστη. Εν ολίγοις, είναι δύσκολο να αγνοήσουμε την ανθρώπινη επιρροή στις γραφές. Αυτό υποδηλώνει ότι οι γραφές γράφτηκαν από μάρτυρες των θείων γεγονότων του Θεού στην ιστορία, όπως η ενσάρκωση, ή εποχές που ο Θεός επικοινωνούσε ή αποκαλύφθηκε. Αυτό που καταγράφηκε ως αποτέλεσμα, ωστόσο, ήταν απλώς τι αφαίρεσαν ή πρόσθεσαν αυτοί οι άνθρωποι από τέτοια γεγονότα ή από το άκουσμα για τέτοια γεγονότα από τη μαρτυρία εκείνων που τα είδαν. Τα λόγια της Βίβλου είναι επομένως απλώς ανθρώπινες ερμηνείες του τι ένιωσαν και κατάλαβαν οι συγγραφείς της αποκάλυψης του Θεού. Η Αγία Γραφή αντικατοπτρίζει έτσι το πολιτιστικό και ιστορικό πλαίσιο των ανθρώπων των συγγραφέων της και απαιτεί συνεχή επανερμηνεία για να διασφαλιστεί η συνάφειά της.

Μπορεί ο Νεόφυτος να καταδικάζει απερίφραστα τις προγαμιαίες σχέσεις αλλά οι πλείστοι φιλελεύθεροι χριστιανοί (μεταξύ των οποίων και Κύπριοι) τις αποδέχονται, τουλάχιστο στα πλαίσια ενός δοκιμαστικού γάμου. Οι αρραβώνες που καταργήθηκαν πριν λίγα χρόνια από την Ιερά Σύνοδο ήταν ουσιαστικά δοκιμαστικοί γάμοι. Η συμβίωση δύο ατόμων που προγραμματίζουν να παντρευτούν τους βοηθάει να κατανοήσουν καλύτερα τις απαιτήσεις του γάμου. Η συμβίωση, επίσης, μπορεί να δείξει πώς ανταποκρίνεται ο καθένας στο να ζεί στο ίδιο περιβάλλον και να μοιράζεστε τα έξοδα και τις δουλειές του σπιτιού. Είναι μια ευκαιρία να μάθει ο ένας για τις συνήθειες και το στυλ ζωής του άλλου, τις επικοινωνιακές δεξιότητες και τους οικογενειακούς δεσμούς. Επιπλέον, ο δοκιμαστικός γάμος μπορεί να βοηθήσει να καταλάβουν οι μελλόνυμφοι πόσο συμβατοί είναι σεξουαλικά, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό για κάθε μακροχρόνια σχέση.

Για κάποιους κοινωνικούς επιστήμονες η προβολή σκοταδιστικής ιδεολογίας μέσω πηγαίου χιούμορ επιταχύνει την εκκοσμίκευση και την εκδημοκρατικοποίηση. Μ΄ άλλα λόγια, η κοινωνία αντιδρά ακούγοντας γελοίες θεωρίες και απελευθερώνεται από την κηδεμονία θρησκευτικών θεσμών και συμβόλων. Η εκδημοκρατικοποίηση περιλαμβάνει τη νομική, τη θεσμική και την πολιτισμική πλευρά της κοινωνίας και εκδηλώνεται με τη χειραφέτηση των πολιτών από κάθε θρησκευτική αναφορά, τη συγκρότηση τομέων γνώσης ανεξάρτητων από τη θρησκεία, και την αυτονόμηση της συμπεριφοράς των ατόμων από τις θρησκευτικές επιταγές, όπως π.χ. με τη πρακτική του αγιασμού. Υπό αυτό το πρίσμα η συμβολή του Νεόφυτου στην εκκοσμίκευση και στη φιλελευθεροποίηση της κυπριακής κοινωνίας είναι αναντίλεκτα θετική.

““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““`

Ο Γιώργος Κουμουλλής είναι Οικονομολόγος, κοινωνικός επιστήμονας. Τα ενυπόγραφα κείμενα απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων τους/ Πηγή: Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ

Η ομιλία και οι απαντήσεις του Μητροπολίτη Μόρφου στο βίντεο της Μητροπόλεως Μόρφου. 

 

Share this post