“Πέρα, δια χειρός Ακύλα Μήλλα”

“Πέρα, δια χειρός Ακύλα Μήλλα”

 Ο Κωνσταντινουπολίτης, που το 1955 ανέβηκε στο Αραράτ (5.165 μ.), εκθέτει  χειροποίητα σχέδια του για τη Μεγάλη Οδό του Πέρα στην Πόλη, όπως ήταν μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα.

Εγκαινιάστηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων η έκθεση «Πέρα δια χειρός Ακύλα Μήλλα», που παρουσιάζει τη Μεγάλη οδό του Πέρα (İstiklal) στην Κωνσταντινούπολη, όπως ήταν μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα. (ΦΩΤΟ ΕΠΑΝΩ Άποψη από την Μεγάλη Οδό του Πέρα -Αρχιτεκτονικό Σχέδιο)

Η έκθεση εντάσσεται  στο πλαίσιο του Athens City Festival, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» του Δήμου Αθηναίων, στην Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης στο Θησείο. (Σταθμός Μετρό ‘Κεραμικός’) 

Διάρκεια έκθεσης μέχρι 31 Μαΐου. Ώρες λειτουργίας:

Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00,

Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 15:00

Την έκθεση επιμελήθηκε  η Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικός Τέχνης και Σύμβουλος του Δημάρχου Αθηναίων για τον Πολιτισμό.

Πρόκειται για την πρώτη φορά για την περιοχή, που τα χειροποίητα σχέδια του Ακύλα Μήλλα, παρουσιάζονται   σε μεγάλη κλίμακα και σε σκηνογραφία, που να επιτρέπει στο θεατή να σχηματίσει μια σαφή εικόνα της πλέον κοσμοπολίτικης και πολυπολιτισμικής συνοικίας της Πόλης, στην πιο ευημερούσα εποχή της.

 

Η οδός του Πέρα αρχίζει από την πλατεία του Τούνελ, στο κέντρο της Πόλης και καταλήγει στο Ταξείμ. Κατά μήκος της οδού υπάρχει πλήθος ιστορικών κτηρίων του 19ου αιώνα, κατά κύριο λόγο σε εκλεκτικίστικο ρυθμό, όπως η εκκλησία της Αγίας Τριάδας, το Σισμανόγλειο Μέγαρο και η καθολική εκκλησία της Σάντα Μαρία  κ.ά. Η έκθεση «αναβιώνει» κτήρια και των δύο προσόψεων του δρόμου (περίπου χίλια τετρακόσια μέτρα, υπό κλίμακα) σε σχέδια του καλλιτέχνη. Η έκθεση περιλαμβάνει επιπλέον οπτικοακουστικό υλικό από την ευρύτερη περιοχή με πλούσιο ιστορικό, αρχιτεκτονικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Η ιστορική τεκμηρίωση κτηρίων, αρχιτεκτονικών λεπτομερειών, αλλά και ταμπελών και σφραγίδων των καταστημάτων της περιοχής παρουσιάζεται με τη μορφή φωτογραφιών, κειμένων, βίντεο, σχεδίων και επιπρόσθετου πρωτότυπου συνοδευτικού υλικού. Παράλληλα, εκτίθενται και μικρογραφίες κτηρίων του διάσημου ιστορικού δρόμου και όχι μόνο, ειδικά εκτυπωμένα υπό κλίμακα, σε τρισδιάστατο εκτυπωτή.

Ο δήμαρχος Αθηναίων  Κώστας Μπακογιάννης δήλωσε ότι “η έκθεση  «αναβιώνει» την ατμόσφαιρα του δρόμου. Αποτελεί ένα κεφάλαιο της μεγάλης ιστορίας του Ελληνισμού, στην οποία πρωταγωνιστεί η μνήμη. Αφορά όχι μόνο στον τόπο αλλά και στις ανθρώπινες σχέσεις μίας πολυπολιτισμικής κοινότητας που αποτελούσε νησίδα δυτικού πολιτισμού στην Ανατολή”.

Ταυτόχρονα, είπε ο δήμερχος Αθηναίων , “η έκθεση είναι ένας φόρος τιμής στο έργο του κ. Ακύλα Μήλλα, μίας προσωπικότητας που, πέρα από το επιστημονικό και συγγραφικό της έργο, αφιερώνει τον χρόνο του στην ανασύσταση, με τον πλέον λεπτομερή και καλλιτεχνικό τρόπο, της εμβληματικής παρουσίας του ελληνικού στοιχείου στην ευρύτερη Ανατολή”.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν δύο διαλέξεις στο στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»:

Το Σάββατο 13 Μαΐου, 12:00 – 14:00, ο αρχιτέκτονας Σάββας Τσιλένης με θέμα: «Ο πολεοδομικό σχηματισμός του Ίσου Δρόμου του Πέραν»

Tο Σάββατο 27 Μαΐου, 12:00 – 14:00, ο ομότιμος Καθηγητής Νευρολογίας του ΕΚΠΑ, Ι. Θ. Ευδοκιμίδης με θέμα: «Η εικονική αναπαράσταση της μνήμης».

Με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων  θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Μίλητος ομότιτλο βιβλίο.

Ο Ακύλλας Μύλλας 

Ο Ακύλας Μήλλας γεννήθηκε στην Πόλη το 1934, όπου μετά τις γυμνασιακές του σπουδές στο Ζωγράφειο Λύκειο συνέχισε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σταμπούλ. Υπήρξε πρωταθλητής κλειστού στίβου (1956 και 1957), ενώ συμμετείχε το 1955 στην ορειβατική ομάδα που κατέκτησε το Αραράτ (5.165 μ.). Ειδικεύτηκε στην παιδοχειρουργική και ακολούθως στην ορθοπεδική και τραυματολογία, για να ασχοληθεί τελικά με την αθλιατρική, την οποία άσκησε στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη. Μελετητής της ιστορίας του Μεσαιωνικού Ελληνισμού, εντόπισε αργότερα τα εξωεπαγγελματικά του ενδιαφέροντα στη βυζαντινή νομισματολογία και ειδικότερα στην περίοδο του βασιλείου της Νικαίας και των Παλαιολόγων, δημιουργώντας μια αξιόλογη συλλογή και ανακοινώνοντας τα νομίσματα της αυτοκρατορίας Ιωάννου του Καντακουζηνού. Άρθρα του έχουν επανελλημμένως δημοσιευθεί σε νομισματολογικά δελτία του εξωτερικού. Ταξιδεύοντας στην Ανατολή, έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό φωτογραφικό αρχείο από τα κατάλοιπα του Μικρασιατικού Ελληνισμού, τεκμηριωμένο με μιά πλούσια συλλογή ενσφράγιστων εγγράφων και εντύπων, μικρασιατικών κυρίως κοινοτήτων και ενοριών. Το 1983 παρουσίασε στην Αθήνα βιβλίο με την αλληλογραφία του στρατιώτη Γεωργίου Μάγνη από το μικρασιατικό μέτωπο. Η “Χάλκη”, ο πρώτος τόμος της τριλογίας των Πριγκηπονήσων, κυκλοφόρησε το 1984. Για το έργο του αυτό βραβεύτηκε το Δεκέμβριο του 1985 από την Ακαδημία Αθηνών και το 1986 από το Λύκειο Ελληνίδων με το βραβείο του Κωνσταντίνου Καλλία. Η “Πρίγκηπος”, το δεύτερο μέρος της τριλογίας, κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 1988, ενώ συμμετείχε το 1990 στον τόμο “Κωνσταντινούπολη, αναζητώντας τη Βασιλεύουσα”, προσπάθεια που διακρίθηκε ομαδικά από την Ακαδημία. Με την “Πρώτη-Αντιγόνη”, που κυκλοφόρησε το 1992, ολοκλήρωσε την πριγκηπονησιακή του τριλογία, ενώ τον ίδιο χρόνο παρουσίασε την έκδοση “Προποντίδα, μια θάλασσα της Ρωμιοσύνης”. Το 1996 κυκλοφόρησε τον τόμο “Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως – Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής”, το οποίο καταγράφει την εσωτερική δομή της Ρωμέικης Κοινότητας της Κωνσταντινουπόλεως από τον 16ο-17ο αιώνα ως τις μέρες μας.  Για το πόνημα αυτό, αλλά και τη “γενικότερη πνευματική του προσφορά”, η Ακαδημία Αθηνών τίμησε τον συγγραφέα με χαλκούν μετάλλιο το Δεκέμβριο του 1998. 

 Ο Ακύλλας Μήλλας έχει πετύχει να δημιουργήσει ένα σημαντικό φωτογραφικό αρχείο από τα κατάλοιπα του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Η αξιοποίησή του επέτρεψε τη συγγραφή και την έκδοση μιας σειράς βιβλίων για την Κωνσταντινούπολη και την ευρύτερη περιοχή της.

 

Share this post