Κύπρου Γεώργιος: «Το δίκαιο βρίσκεται με το μέρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου».
“Δεν μας χωρίζει τίποτε με τους Τουρκοκύπριους. Όταν έχουμε τα ίδια δικαιώματα με όλους τους άλλους Ευρωπαίους, ας πουν οποιοδήποτε όνομα θέλουν στη λύση”
“Η πρωτοκαθεδρία του Οικουμενικού Πατριαρχείου σημαίνει πρώτος μεταξύ ίσων. Δεν έχει να κάνει με κάτι άλλο”, δηλώνει ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Γεώργιος, ο οποίος για το εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας τονίζει: «Το δίκαιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή με το μέρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου».
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου , σε αποκλειστική συνέντευξη στο gr.euronews.com και στον στον απεσταλμένο του στην Λευκωσία, Απόστολο Στάικο, επαναλαμβάνει την πρόθεση του προκατόχου του, μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου Β’, να μεσολαβήσει ανάμεσα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και το Πατριαρχείο Μόσχας για το θέμα της αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας Ουκρανίας.
Απόστολος Στάικος, euronews: Θέλω τώρα να έρθουμε στο ουκρανικό και στην αυτοκεφαλία της Ορθόδοξης Ουκρανικής Εκκλησίας. Έχετε ταχθεί στο πλευρό του Οικουμενικού Πατριαρχείου και θέλω να μου πείτε, αν νιώθετε πως η υπόθεση αυτή είναι ένα ακόμη αγκάθι στις σχέσεις Κωνσταντινούπολης και Μόσχας, εάν δηλαδή απομακρύνει ακόμη περισσότερο το Οικουμενικό Πατριαρχείο από το Πατριαρχείο της Μόσχας. Είναι πλέον το χάσμα αγεφύρωτο ;
Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος: Πιστεύω ότι έχουμε την καλή διάθεση ως Εκκλησία της Κύπρου να συνεχίσουμε κάτι που είχε κάνει ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος, ο Χρυσόστομος Β’, αλλά δεν τον άφησε δυστυχώς η ασθένειά του να το ολοκληρώσει. Προσφέρθηκε να μεσολαβήσει μεταξύ των δύο Εκκλησιών για να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη, μια λύση. Εμείς είχαμε καλές σχέσεις και με τη Μόσχα. Μάλιστα της ζητήσαμε και την βοήθεια της, παρενέβη και προς την κυβέρνηση της Ρωσίας, μας βοήθησε και στο Κυπριακό. Παρενέβη η Εκκλησία τους, λόγω παράκλησης της δικής μας Εκκλησίας. Επομένως δεν έχουμε καμιά διαφορά με εκείνους. Εκείνο το οποίο είδαμε όμως είναι ότι το δίκαιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή με το μέρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Όλες οι οικουμενικές σύνοδοι που συγκροτήθηκαν, πριν οι Ρώσοι γίνουν Χριστιανοί, έδωσαν κάποια δίκαια, κάποια δικαιώματα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αναγνώρισαν την αυτοκεφαλία των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου, όρισαν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτών των αυτοκέφαλων Εκκλησιών. Είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο που έδωσε αυτοκεφαλία και στην Εκκλησία της Ρωσίας και στην Εκκλησία της Ελλάδος, της Σερβίας, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Αλβανίας. Με αυτήν την αυτοκεφαλία έδινε και κάποιο τόμο που έλεγε και τα όρια αυτών των αυτοκεφάλων Εκκλησιών, αλλά και τα δικαιώματα των προκαθημένων τους. Επομένως, μέσα στα όρια που έδωσε στην αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ρωσίας δεν υπάρχει η Ουκρανία. Είναι δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου με τα μέχρι στιγμής ισχύοντα, τα οποία επιβλήθηκαν από έγκυρες πηγές, από τις Οικουμενικές Συνόδους να δώσει την αυτοκεφαλία σε ένα κράτος που απέκτησε την ανεξαρτησία του.
Απόστολος Στάικος, euronews: Πιστεύετε πως η Μόσχα προσπαθεί να πάρει τα ηνία από το Φανάρι; Η Μόσχα θέλει να αποκτήσει την πρωτοκαθεδρία στον ορθόδοξο κόσμο;
Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος: Πιστεύω πως είναι μια φιλοσοφία που ξεκίνησε από τον 19ο αιώνα, να συνδέουν τον αριθμητικό πληθυσμό μιας χώρας με την ηγετική θέση της στην ορθοδοξία. Ουδέποτε όμως τα πράγματα ήταν ποσοτικά εις την Εκκλησία. Ο Χριστός είπε ότι «οὗ γάρ εἰσιν δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν». Επομένως, ας δουν ότι και από την άλλη μεριά, για 10 αιώνες, όταν εμείς ήμασταν Χριστιανοί και όταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο ρύθμιζε με τις Οικουμενικές Συνόδους τον χριστιανικό κόσμο, εκείνοι ακόμα δεν είχαν εισέλθει στην Ορθοδοξία και επομένως δεν είναι τούτο το οποίο είναι το πρώτιστο. Η πρωτοκαθεδρία του Πατριαρχείου σημαίνει πρώτος μεταξύ ίσων. Δεν έχει να κάνει με κάτι άλλο. Πιστεύω ότι με καλή διάθεση, μπορεί να βρεθεί λύση και είπα ότι μπορούμε να θέσουμε τον εαυτό μας, λόγω των καλών σχέσεων που είχαμε με τις δύο Εκκλησίες να βρεθεί μια λύση.
Στην συνέντευξη ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος, , σε ερώτηση για την Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία ως μορφή λύσης του Κυπριακού , σημείωσε : “ Όταν έχουμε τα ίδια δικαιώματα με όλους τους άλλους Ευρωπαίους, ας πουν οποιοδήποτε όνομα θέλουν στη λύση. Επομένως, (πρέπει) να μείνουμε ανυποχώρητοι σε αυτές τις θέσεις. Δεχτήκαμε, δεν λέω αδικαιολόγητα, κάτω από την πίεση της εισβολής, να βρούμε- με κάποιες υποχωρήσεις δικές μας- μια υποφερτή λύση για το Κυπριακό. Αλλά έδειξαν τόσα πολλά χρόνια, σχεδόν μισός αιώνας, ότι μια υποχώρηση μας, δημιουργεί κάποια άλλη απαίτηση της κατοχικής δύναμης. Και επομένως φτάσαμε σιγά σιγά στο πιο επικίνδυνο σημείο. Αποδεχτήκαμε τα πάντα σχεδόν. Θέλουμε ανυποχώρητα να μείνουμε εδώ, ώστε οι άλλοι να μην έχουν το άλλοθι, οι ξένοι, για να λένε, αφού συζητάτε, βρείτε τα και θα δεχτούμε ό,τι συμφωνήσετε. Αφού μιλούμε για τα πανανθρώπινα δικαιώματα, σε αυτό να επιμείνουμε”.
Σε ερώτηση για την στάση της Εκκλησίας προς τους νέους ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος απάντησε : “αν προσεγγίσουμε με την γλώσσα της τεχνολογίας και των νέων ανακαλύψεων τους ανθρώπους, έχοντας υπόψη μας ότι είναι αμεταθέτες και αναλλοίωτες οι αρχές που βρίσκονται στο Ευαγγέλιο μας, αλλά το περίβλημά τους μπορεί να αλλάξει και να δοθεί με καλύτερο τρόπο στους νέους, θα τους κερδίσουμε”.