Μητσοτάκης: «Δεν κάνω πίσω σε ξένα και εγχώρια συμφέροντα
Ν. Ανδρουλάκης : “Κύριε Μητσοτάκη, ραντεβού στην εξεταστική επιτροπή” .-Ευάγγελος Βενιζέλος: “Θεωρεί ο κ. Μητσοτάκης ότι οι πολιτικοί αρχηγοί πρέπει να αντιμετωπίζονται από την ΕΥΠ όπως αλλοδαποί ύποπτοι για κατασκοπεία;”.
Με την προσδοκία η προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για το θέμα των παρακολουθήσεων να γίνει σε κλίμα εθνικής ευθύνης, ξεκίνησε την ομιλία του από το βήμα της Βουλής ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο Πρωθυπουργός μίλησε για απόλυτη συμπόρευση ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ στην υπόθεση, προκειμένου να στηθεί σκηνικό πολιτικής κρίσης και για ξένα, αλλά και εγχώρια συμφέροντα που επιθυμούν να επιβάλουν αστάθεια στη χώρα. Οσο για τη νομιμότητα της επισύνδεσης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, κάλεσε τον Νίκο Ανδορουλάκη, αν επιμένει να την αμφισβητεί, να προσφύγει σε ελληνικά ή ευρωπαϊκά δικαστήρια. Από την πρώτη στιγμή –είπε– δεν δίστασα να παραδεχθώ ότι ήταν λάθος η παρακολούθηση Ανδρουλάκη. Υποδέχθηκα με αυτοκριτική τα όσα συνέβησαν με τη νόμιμη επισύνδεση του κ. Ανδρουλάκη. Παραδέχθηκα το λάθος, προχώρησα σε αλλαγές. Δέχθηκα αμέσως η υπόθεση να έρθει στην Ολομέλεια, ανέφερε μεταξύ άλλων, τονίζοντας ότι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είναι εθνικός βραχίονας και ένα ολίσθημα δεν πρέπει να μηδενίσει το πολύτιμο έργο της. «Ανταποκριθήκαμε ταχύτατα στο αίτημα να ανοίξει η Βουλή νωρίτερα, με την ελπίδα να υπάρξουν λύσεις στη λειτουργία των κρατικών δομών. Ελπίζω η συζήτηση να γίνει σε κλίμα εθνικής ευθύνης και να αναζητήσουμε συγκλίσεις (…) »Οταν πληροφορήθηκα τη νόμιμη επισύνδεση του Νίκου Ανδρουλάκη, δεν δίστασα να παραδεχτώ ότι ήταν λάθος. Ακολούθησαν οι αλλαγές προσώπων στην ΕΥΠ και τη Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού. Και στη συνέχεια η πράξη νομοθετικού περιεχομένου για τη βελτίωση της λειτουργίας της ΕΥΠ, ενώ ανταποκρίθηκα στο αίτημα να έρθει η υπόθεση στην Ολομέλεια, στην Επιτροπή Διαφάνειας, και για σύσταση εξεταστικής επιτροπής», σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Παραίτηση Μητσοτάκη ζήτησε ο Τσίπρας
Την παραίτηση του Πρωθυπουργού αξίωσε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας, κατά την πρωτολογία του στην προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για την υπόθεση των παρακολουθήσεων, ισχυριζόμενος ότι η επισύνδεση Ανδρουλάκη έγινε με εντολή του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη, με στόχο –όπως υποστήριξε– να ελέγξει τις εξελίξεις στο ΠΑΣΟΚ ενόψει των εκλογών που θα γίνουν με απλή αναλογική. «Με εντολή σας παρακολουθούνταν ο Ανδρουλάκης, θέλατε να ελέγξετε το ΠΑΣΟΚ», υποστήριξε από το βήμα της Βουλής ο κ. Τσίπρας.
«Μέσα στην αλαζονεία σας θέλατε να ελέγξετε και τις εξελίξεις στο τρίτο κόμμα», επέμεινε, χαρακτηρίζοντας τον Πρωθυπουργό ιθύνοντα νου των παρακολουθήσεων. «Τον κ. Ανδρουλάκη δεν αποφάσισε να τον παρακολουθούν ούτε ο ανιψιός σας ούτε ο κ. Κοντολέων. Εσείς δώσατε την εντολή. Προσωπικά εσείς. Οχι γιατί είναι πράκτορας, ούτε γιατί έχει σχέση με τρίτες χώρες, μην ευτελίζετε άλλο τον πολιτικό διάλογο. »Τον κ. Ανδρουλάκη, δώσατε εσείς εντολή να τον ακούνε, γιατί μέσα στην αλαζονεία σας θέλατε να ελέγξετε τις εξελίξεις και στο τρίτο κόμμα, ώστε να διασφαλίσετε τις πολιτικές εξελίξεις εν όψει των εκλογών με απλή αναλογική. Γι’ αυτό δώσατε εντολή να παρακολουθείται ο κ. Ανδρουλάκης. Είναι ο ορισμός της υπονόμευσης της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος», υποστήριξε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των βουλευτών της συμπολίτευσης.
Ανδρουλάκης: «Κύριε Μητσοτάκη, ραντεβού στην εξεταστική επιτροπή»
«Σήμερα στη Βουλή εμφανίστηκε ένας Πρωθυπουργός βουτηγμένος στην αλαζονεία», σχολίασε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, για την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή επικρίνοντας τον και πάλι ότι αρνήθηκε για άλλη μια φορά να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα. Όπως ανέφερε ο κ. Ανδρουλάκης, η ΕΥΠ άρχισε να τον παρακολουθεί από το Σεπτέμβριο του 2021 και συγχρόνως επιχειρείται η παγίδευση του με ένα κατασκοπευτικό «υπερόπλο» κόστους εκατομμυρίων ευρώ, «που θα μπορούσε να με βιντεοσκοπεί 24 ώρες το 24ωρο». «Αυτό, ο κ. Μητσοτάκης το θεωρεί σύνηθες, ενώ γνωρίζει ότι είμαι ο μόνος ευρωβουλευτής σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, στον οποίο έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Επίσης, δεν απάντησε ποιοι είναι οι εθνικοί λόγοι για την παρακολούθησή μου, που ενώ δεν συνέτρεχαν τα οκτώ χρόνια, που είμαι ευρωβουλευτής. Προέκυψαν ξαφνικά μόλις δήλωσα υποψηφιότητα για την Προεδρία του ΠΑΣΟΚ και εξαφανίστηκαν πάλι ξαφνικά με την εκλογή μου», συμπλήρωσε ο κ. Ανδρουλάκης και τόνισε: «Σταματήστε, κ. Μητσοτάκη, να περιφρονείτε ευθέως τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού. Θέλατε ένα ΠΑΣΟΚ σε ομηρεία και αποτύχατε».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σχολίασε ακόμη την αναφορά του Πρωθυπουργού πώς δεν μπορεί να πει δημοσίως τους λόγους παρακολούθησης. «Είναι νόμιμο και ηθικό ενώ λέει αυτό, συγχρόνως το Μέγαρο Μαξίμου να διαρρέει ανοησίες εμπλέκοντας τρίτες χώρες, οι οποίες τους διαψεύδουν εκθέτοντας την πατρίδα μας διεθνώς;» διερωτήθηκε. Σημείωσε χαρακτηριστικά πως «επειδή εξέφρασε μια… αγωνία για το πότε θα συναντηθούμε, του δίνω ραντεβού στην Εξεταστική Επιτροπή για να έρθει και να απαντήσει ευθέως σε ό,τι απέφυγε σήμερα, επιλέγοντας ξανά ως μέθοδο διαφυγής την τοξική αντιπαράθεση με τον Αλέξη Τσίπρα». Ο κ. Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι «ο κύριος Μητσοτάκης είχε το θράσος να δίνει και συμβουλές στους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ. Με όσα αποκαλύπτονται το τελευταίο διάστημα, δεν είστε σε θέση να συμβουλεύετε στους δημοκρατικούς πολίτες της χώρας».
Επικεφαλής Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΠΑΣΟΚ: Ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν μπαίνει σε συναλλαγές
Ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν μπαίνει σε συναλλαγές, δεν εκβιάζεται, ούτε θα γίνει ο «βολικός εταίρος» για κάποιους, ξεκαθάρισε από το βήμα της Βουλής ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κατρίνης και για μία ακόμη φορά ζήτησε να γνωστοποιηθεί ο λόγος της παρακολούθησης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ και παράλληλα να κατατεθεί ο σχετικός φάκελος της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. «Οποιος ψηφίζει, ψηφίζει να φύγουν και οι δύο, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ. Οι εκλογές θα γίνουν μετά τη διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης. Το μεγάλο σκάνδαλο των υποκλοπών ήρθε να προστεθεί στο χρεοκοπημένο κράτος», είπε ο κ. Κατρίνης, υποστηρίζοντας πως η υπόθεση Ανδρουλάκη δεν είναι μοναδική, καθώς υπάρχει η τεκμηριωμένη περίπτωση του δημοσιογράφου Κουκάκη.
Πηγή: Protagon.gr
*********************************************************
Τι δήλωσε ο Βενιζέλος για την αναφορά του Πρωθυπουργού στις απόψεις του
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου και πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, έκανε την ακόλουθη δήλωση με αφορμή την αναφορά που έκανε ο Πρωθυπουργός στις απόψεις του, κατά την ομιλία του στη Βουλή, για τις υποκλοπές: «Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης θεώρησε σκόπιμο να αντιταχθεί ο ίδιος προσωπικά ενώπιον της Βουλής στην επιστημονική μου θέση ότι οι βουλευτές (και ως εκ τούτου ο εκάστοτε Πρωθυπουργός, οι αρχηγοί των κομμάτων, οι υπουργοί αλλά, όπως θα δούμε, και η ίδια η Πρόεδρος της Δημοκρατίας) περιβάλλονται με ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις ως προς το απόρρητο των επικοινωνιών τους. Ταυτόχρονα όμως ο κ. Μητσοτάκης αποδέχθηκε ανέτως ότι πρέπει να ισχύουν αυξημένες εγγυήσεις για τα δημόσια πρόσωπα και κάλεσε τα κόμματα να συμβάλλουν στη διαμόρφωση αυτού του ειδικού πλαισίου. Με ποια άραγε συνταγματική βάση μπορεί να υπάρχουν ειδικές νομοθετικές προβλέψεις για τα δημόσια πρόσωπα σε απόκλιση από την αρχή της ισότητας που με απλουστευτικό ζήλο επικαλείται;
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος
Με ποια συνταγματική βάση θα προστατευθεί το τηλεφωνικό απόρρητο του ίδιου του Πρωθυπουργού έναντι ενός κακού διοικητή της ΕΥΠ που αποσπά εισαγγελική έγκριση να παρακολουθήσει το κινητό τηλέφωνο του Πρωθυπουργού αναφέροντας στον εισαγγελέα μόνο τον αριθμό χωρίς όνομα και χωρίς αιτιολογία; Θεωρεί ο κ. Μητσοτάκης ότι μια κυβέρνηση μπορεί επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας με την έγκριση ενός ή έστω δυο εισαγγελέων να θέτει υπό διαρκή παρακολούθηση όλους τους πολιτικούς της αντιπάλους; Θεωρεί ο κ. Μητσοτάκης ότι οι πολιτικοί αρχηγοί πρέπει να αντιμετωπίζονται από την ΕΥΠ όπως αλλοδαποί ύποπτοι για κατασκοπεία; Αν όχι, πώς και πού αυτό θεμελιώνεται συνταγματικά; Επικαλέστηκε ο κ. Μητσοτάκης την υπόθεση των βουλευτών της «Χρυσής Αυγής». Ελπίζω να του έχει γίνει σαφές ότι είναι άλλο ζήτημα η άρση του απορρήτου για τη διακρίβωση ιδιαιτέρως σοβαρού εγκλήματος με αιτιολογημένο βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών και άλλο η άρση του απορρήτου για λόγους «εθνικής ασφάλειας» που δεν συνιστούν έγκλημα, άρση που γίνεται με αίτημα της ΕΥΠ χωρίς αιτιολογία, συχνά χωρίς μνεία του ονόματος του παρακολουθούμενου και με απλή εισαγγελική διάταξη που δεν αιτιολογείται. Στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής μετά την τραγική δολοφονία Φύσσα, υπήρχε αυτόφωρο κακούργημα, δεν απαιτείτο άδεια της Βουλής για την άρση του βουλευτικού ακαταδίωκτου, η Δικαιοσύνη όφειλε να ενεργήσει αμέσως, όπως και έκανε, επί των ημερών της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου. Δεν είχαν τεθεί οι βουλευτές της ΧΑ υπό προηγούμενη παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφάλειας. Εκ των υστέρων ήρθη η προστασία των εξωτερικών στοιχείων των τηλεφωνικών συνομιλιών που είχαν κάνει μεταξύ τους οι εμπλεκόμενοι ανάμεσά τους και βουλευτές. Ας μου επιτρέψει ο κ. Μητσοτάκης να ξέρω καλύτερα από αυτόν τι συνέβη τότε και τι πρωτοβουλίες πήραμε με τον Αντώνη Σαμαρά. Κατά το άρθρο 62 Συντ. για την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου βουλευτή, απαιτείται άδεια της Βουλής με σκοπό τη διερεύνηση ιδιαιτέρως σοβαρού εγκλήματος και πριν την άδεια δεν μπορούν να διενεργηθούν ανακριτικές πράξεις που θίγουν προσωπικά τον βουλευτή ( άρθρο 56 παρ.1 ΚΠΔ), όπως σωματική έρευνα και πολύ περισσότερο πράξεις σχετικές με τα προσωπικά του δεδομένα και τις συνομιλίες του. Εκτός και αν υπάρχει αυτόφωρο κακούργημα. Η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας -και όχι για ιδιαίτερα σοβαρό έγκλημα- επιτρέπεται κατά το άρθρο 19 παρ.1 Συντ. να γίνει από τη Δικαιοσύνη και όχι από την ΕΥΠ με απλή έγκριση εισαγγελέα. Πρόκειται για δυσμενές μέτρο που σύμφωνα με τα κριτήρια της νομολογίας του ΕΔΔΑ ( κριτήρια Engel) έχει ποινικό χαρακτήρα. Ισχύει συνεπώς το άρθρο 62 Συντ. με τις εγγυήσεις και τις εξαιρέσεις του. Επιπλέον ισχύει το βουλευτικό απόρρητο του άρθρου 61 παρ. 3, που προστατεύει τις πληροφορίες που παίρνει και δίνει ο βουλευτής. Τα άρθρα 61 και 62 Συντ. δεν θεσπίζουν προσωπικά προνόμια του βουλευτή και ευρωβουλευτή (του Πρωθυπουργού, του υπουργού), αλλά θεσμική εγγύηση της ομαλής λειτουργίας του πολιτεύματος. Συναφής είναι η διάταξη του άρθρου 49 παρ.1 εδ. β΄ για τον ΠτΔ. Αλλιώς τι νόημα έχει ο κοινοβουλευτικός έλεγχος επί της ΕΥΠ μέσω της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, αν η ΕΥΠ μπορεί να παρακολουθεί τα μέλη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας; Ή μήπως μπορεί τώρα η ΕΥΠ να παρακολουθεί και τα μέλη της εξεταστικής επιτροπής που θα συγκροτηθεί για να ελέγχει τυχόν διαρροές από τις κοινοβουλευτικές συζητήσεις που μπορεί να θίγουν την εθνική ασφάλεια; Παρακαλώ συνεπώς τον κ. Μητσοτάκη, αν δεν θέλει να σέβεται τις πολιτικές μου απόψεις, πάντως να προσέχει και να λαμβάνει υπόψη του τις νομικές μου απόψεις. Θα μπορούσε να τον βοηθήσει αυτό στην αντιμετώπιση της κρίσης του συγκεντρωτικού και μονοπρόσωπου μοντέλου εξουσίας».
Η απάντηση του κ. Βενιζέλου αφορά την ακόλουθη αναφορά του Πρωθυπουργού στο πρόσωπό του, νωρίτερα στη Βουλή: «Τα δημόσια πρόσωπα δεν πρέπει να διαχωρίζονται με ασπίδα την ιδιότητά τους και να είναι στο απυρόβλητο. Αν πάλι πιστεύετε την άποψη του κ. Βενιζέλου, ότι επί της αρχής κανείς πολιτικός δεν πρέπει να παρακολουθείται, να το πείτε. Αλλά να σκεφτούμε πρώτα πώς εξαρθρώθηκε η Χρυσή Αυγή».
Συμπληρωματικό σχόλιο του Ευάγγελου Βενιζέλου για την τριτολογία του κ. Μητσοτάκη:”Το αυτονόητο από κάθε νομικό είναι η υποχρέωση ερμηνείας του νόμου σύμφωνα με το Σύνταγμα και όχι η ερμηνεία του Συντάγματος σύμφωνα με το νόμο.
Σε νέα δήλωση ο κ. Βενιζέλος σημειώνει:
Ο κ. Μητσοτάκης θέλησε να μεταφέρει στη Βουλή με την τριτολογία του την άποψη που ανέπτυξε με άρθρο του στις 9/8 ο υπουργός Επικρατείας καθηγητής Γ. Γεραπετρίτης, σύμφωνα με την οποία δεν ισχύει το Σύνταγμα απευθείας αν δεν επαναλάβει τη σχετική ρύθμιση ο εκτελεστικός νόμος.
Κατά την πρωτοφανή αυτή άποψη που ανατρέπει την ιεραρχία των κανόνων δικαίου και υπονομεύει την κανονιστική υπόσταση του Συντάγματος, δεν ισχύει ούτε η βουλευτική ασυλία, ούτε το ειδικό καθεστώς της ευθύνης υπουργών, ούτε η συνταγματική ρύθμιση για την ευθύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας, επειδή ο νόμος 2225/1994, όπως τροποποιήθηκε πολλές φορές μέχρι σήμερα, δεν αναφέρεται ρητά σε αυτές τις ειδικές συνταγματικές προβλέψεις. Αυτό δεν το κάνει ο νόμος γιατί δεν χρειάζεται.
Αυτό που διδάσκει η επιστήμη του Συνταγματικού Δικαίου και είναι αντιληπτό ως αυτονόητο από κάθε νομικό είναι η υποχρέωση ερμηνείας του νόμου σύμφωνα με το Σύνταγμα και όχι η ερμηνεία του Συντάγματος σύμφωνα με το νόμο.
Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει όντως κάποια θεσμική συναίνεση για την υπέρβαση του νοσηρού κλίματος πρέπει να σέβεται τους στοιχειώδεις κανόνες ερμηνείας του Συντάγματος. Αλλιώς δεν θα μπορέσει να βρει νομικό θεμέλιο για μια ρύθμιση που θα εφαρμόζει το Σύνταγμα και θα του επιτρέψει να αποσείσει την κατηγορία ότι όλα τα πολιτικά πρόσωπα τελούν υπό την απειλή δήθεν νομότυπης «επισύνδεσης» στις τηλεφωνικές τους συνομιλίες.
Ο κ. Μητσοτάκης θέλησε να μεταφέρει στη Βουλή με την τριτολογία του την άποψη που ανέπτυξε με άρθρο του στις 9/8 ο υπουργός Επικρατείας καθηγητής Γ. Γεραπετρίτης, σύμφωνα με την οποία δεν ισχύει το Σύνταγμα απευθείας αν δεν επαναλάβει τη σχετική ρύθμιση ο εκτελεστικός νόμος.
Κατά την πρωτοφανή αυτή άποψη που ανατρέπει την ιεραρχία των κανόνων δικαίου και υπονομεύει την κανονιστική υπόσταση του Συντάγματος, δεν ισχύει ούτε η βουλευτική ασυλία, ούτε το ειδικό καθεστώς της ευθύνης υπουργών, ούτε η συνταγματική ρύθμιση για την ευθύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας, επειδή ο νόμος 2225/1994, όπως τροποποιήθηκε πολλές φορές μέχρι σήμερα, δεν αναφέρεται ρητά σε αυτές τις ειδικές συνταγματικές προβλέψεις. Αυτό δεν το κάνει ο νόμος γιατί δεν χρειάζεται.
Αυτό που διδάσκει η επιστήμη του Συνταγματικού Δικαίου και είναι αντιληπτό ως αυτονόητο από κάθε νομικό είναι η υποχρέωση ερμηνείας του νόμου σύμφωνα με το Σύνταγμα και όχι η ερμηνεία του Συντάγματος σύμφωνα με το νόμο.
Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει όντως κάποια θεσμική συναίνεση για την υπέρβαση του νοσηρού κλίματος πρέπει να σέβεται τους στοιχειώδεις κανόνες ερμηνείας του Συντάγματος. Αλλιώς δεν θα μπορέσει να βρει νομικό θεμέλιο για μια ρύθμιση που θα εφαρμόζει το Σύνταγμα και θα του επιτρέψει να αποσείσει την κατηγορία ότι όλα τα πολιτικά πρόσωπα τελούν υπό την απειλή δήθεν νομότυπης «επισύνδεσης» στις τηλεφωνικές τους συνομιλίες.
Πηγή: Protagon.gr