Απαλλάχθηκε των καθηκόντων ο Βολοκαλάμσκ Ιλαρίων
Νέος Μητροπολίτης Βολοκαλάμσκ και πρόεδρος του ΤΕΕΣ ο Αντώνιος. Ο Ιλαρίων μετατέθηκε στην Βουδαπέστη.-Ποιό χρήσιμος για τον Πατριάρχη Κύριλλο στην Ευρώπη παρά στην Μόσχα;
Παρελθόν από πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) είναι από χθες μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων (κατά κόσμον Γρηγόριος Βαλέριεβιτς Αλφέεφ).
Ο μέχρι χθες και για 13 χρόνια « υπουργός εξωτερικών» της Εκκλησίας Ρωσίας , με απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου, απαλλάχθηκε των καθηκόντων του και διορίστηκε Ποιμενάρχης της εκκλησιαστικής επαρχίας Βουδαπέστης και Ουγγαρίας. Επίσης , ο κ. Ιλαρίων απαλλάχθηκε από μόνιμο μέλος της Ιεράς Συνόδου και του πρυτάνεως του Θεολογικού Ινστιτούτου Μεταπτυχιακών Σπουδών «Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος».
Με σημερινή απόφαση της Ιεράς Συνόδου διορίστηκε πρόεδρος του ΤΕΕΣ και μόνιμο μέλος της Ιεράς Συνόδου , με τίτλο «Βολοκολάμσκ», ο Μητροπολίτης Χερσώνος, Αντώνιος (φωτογραφία).
Ο κ. Ιλαρίων είχε διοριστεί πρόεδρος του ΤΕΕΣ στις 31 Μαρτίου του 2009.
Από τις 1–3 Ιουνίου ο Ιλαρίων ως μητροπολίτης Βολοκολάμσκ επισκέφθηκε την Ουγγαρία με ευλογία του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου.
Μεταξύ άλλων ο κ. Ιλαρίων είχε συνάντηση με τον αντιπρόεδρο της κυβερνήσεως της Ουγγαρίας Ζ. Σεμιέν, στον οποίο «εξέφρασε μέρους της Ρωσικής Εκκλησίας την ευγνωμοσύνη του προς την Ουγγαρία για τη σταθερή θέση σχετικά με το απαράδεκτο της ένταξης του Αγιωτάτου Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου στον κατάλογο των κυρώσεων της ΕΕ.
Στα τέλη Η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στη συνεδρία της στις 9 Μαΐου 2022 αποφάσισε να δεχθεί σε ευχαριστιακή κοινωνία τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία υπό το όνομα της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος.
Σύμφωνα με γνώστες των εκκλησιαστικών πραγμάτων στην Ρωσία ο Πατριάρχης Κύριλλος στέλνει τον Ιλαρίωνα στην Ουγγαρία, ενώ τοποθέτησε στην θέση του τον “πρώην εκδιωχθέντα” Αντώνιο. Κατά τους ίδιους , όπως διαφάνηκε πρόσφατα, η Ουγγαρία του Όρμπαν είναι ο “Δούρειος Ίππος” της Ρωσίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. “Συνεπώς έχει έργο να κάνει εκεί ο Ιλαρίων. Ίσως έχει και την εντολή να βοηθήσει εκ των έσω στην αποδόμηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης”, σημείωσαν οι γνώστες των εκκλησιαστικών πραγμάτων στην Ρωσία.
Σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του ως πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας ο Ιλαρίων σχολίασε στην τηλεοπτική εκπομπή «Εκκλησία και κόσμος» την απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως για την αποκατάσταση της κοινωνίας με την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.
Όπως είπε , από το έτος 1967 η” Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία” τελούσε εκτός κοινωνίας με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά προσφάτως επανεκκίνησε ο διάλογος μεταξύ τους. Επιτεύχθηκε συμφωνία για την επαναφορά της “Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας “σε κανονική ενότητα με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και κατ’ αυτόν τον τρόπο με όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες.
«Τότε η Κωνσταντινούπολη, για να υπενθυμίσει τα δήθεν προνομιακά της δικαιώματα αποφάσισε να προλάβει τη Σερβική Εκκλησία και ανακοίνωσε την αναγνώριση της ιεραρχίας της Μακεδονικής Εκκλησίας», δήλωσε ο Ιλαρίων . Παράλληλα, ανέφερε ότι “δεν είναι ορθό να συγκριθεί η επιστροφή της Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας στην κανονική ενότητα με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και η αντικανονική αναγνώριση από την Κωνσταντινούπολη μιας «Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας»”.
«Η Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να τεθεί στο ίδιο επίπεδο με τους Ουκρανούς σχισματικούς, οι οποίοι δεν διαθέτουν κανονικές χειροτονίες. Είναι μια από τις αιτίες, γιατί δεν μπορούμε να τους αναγνωρίσουμε ως νόμιμους κληρικούς. Δεύτερον, η διαδικασία της αναγνώρισης διέφερε εντελώς», είπε ο μητροπολίτης Ιλαρίωνας και υποστήριξε ότι “μεταξύ των Ουκρανών σχισματικών και της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν υπήρξε διάλογος και η Κωνσταντινούπολη μονομερώς νομιμοποίησε το ουκρανικό σχίσμα”.
Καταλήγοντας ο μητροπολίτης Ιλαρίων δήλωσε: “Η Μακεδονική Εκκλησία αναγνωρίσθηκε τώρα από τη Σερβική Εκκλησία με αυτό το καθεστώς, με το οποίο υφίστατο πριν το 1967, δηλαδή με το καθεστώς ευρείας αυτονομίας εντός της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Οι περαιτέρω διαπραγματεύσεις για το μέλλον της, συμπεριλαμβανομένου και του ενδεχομένου του αυτοκεφάλου αυτής, θα διεξαχθούν μεταξύ της Σερβικής και της Μακεδονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Σε αυτό έγκειται η ουσιαστική διαφορά μεταξύ της κατάστασης με τους Ουκρανούς σχισματικούς και όσων ισχύουν με τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία”.