Η παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου στις προεδρικές εκλογές

Η παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου στις προεδρικές εκλογές

Του Αριστείδη Χ. Βικέτου

Ανοικτή και άκομψη παρέμβαση στο θέμα των προεδρικών εκλογών αποτελούν τα όσα ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’ στην συνέντευξη του στον συνάδελφο Μανώλη Καλατζή και  στην εφημερίδα «Πολίτης».

Ο Αρχιεπίσκοπος όχι μόνο τάχθηκε υπέρ του υποψηφίου προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη, για τον οποίο είπε ότι «είναι ο πρώτος μετά τον Μακάριο που έχει λαϊκό έρεισμα», αλλά περίπου απαξίωσε τους άλλους υποψηφίους και άσκησε κριτική τόσο στο ΑΚΕΛ, όσο και στο ΔΗΚΟ.

Ως πολίτες ο Μακαριώτατος, οι Ιεράρχες και οι λοιποί κληρικοί έχουν αναφαίρετο δικαίωμα να έχουν τις απόψεις και τις προτιμήσεις τους. Αυτές θα τις εκφράσουν όμως στην κάλπη.

Είναι ολέθριο , γιατί μπορεί να προκαλέσει διχόνοια μέσα στον κόσμο να τοποθετούνται δημόσια Αρχιεπίσκοπος, Ιεράρχες και κληρικοί -ενώ μάλιστα έχει αρχίσει η προεκλογική εκστρατεία για τις προεδρικές εκλογές-υπέρ του ενός ή του άλλου υποψηφίου.  Δηλαδή , το ποίμνιο της Εκκλησίας και γενικά ο λαός θα βλέπει  αυτούς να κάνουν προεκλογικό, όπως οι αρχηγοί των κομμάτων ή οι ίδιοι οι υποψήφιοι;

Τί θα γίνει , αν και άλλοι Αρχιερείς, που συμπαθούν τον Νίκο Χριστοδουλίδη, ταχθούν δημόσια υπέρ του; Θα εκλεγεί, αφού ο Αρχιεπίσκοπος τον συνέκρινε με τον Μακάριο, « Εθνάρχης» , αντί πρόεδρος της Δημοκρατίας; Υπάρχει και η  άλλη  όψη του νομίσματος : Αρχιερείς και κληρικοί να ταχθούν δημοσίως υπέρ άλλου υποψηφίου.

Μπορείτε να φανταστείτε για παράδειγμα τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας να υποστηρίξει  δημόσια συγκεκριμένο υποψήφιο;

Αν δεχθούμε ότι Αρχιεπίσκοπος , Ιεράρχες και κληρικοί έχουν δικαίωμα να τοποθετούνται δημόσια σε θέματα πολιτειακών ή πολιτικών εκλογών, τότε γιατί να μην έχουν το ίδιο δικαίωμα  οι πολιτικοί και τα κόμματα  να παρεμβαίνουν δημόσια στα θέματα της εκλογής Αρχιεπισκόπου και Μητροπολιτών;

Αυτό το είδαμε στις Αρχιεπισκοπικές εκλογές του 2006, όταν Ηγούμενος Κύκκου Νικηφόρος , ο εκλεκτός των δύο μεγάλων (ΑΚΕΛ -ΔΗΣΥ) κομμάτων, παραγόντων της οικονομικής ελίτ και ιδιοκτητών ΜΜΕ, έμεινε «εκτός νυμφώνος».

Επίσης, θυμίζω τις προεδρικές του 2008. Ο Ιωάννης Κασουλίδης επικράτησε στον πρώτο γύρο. Όμως , στον δεύτερο έχασε την προεδρία από τον μακαριστό Δημήτρη Χριστόφια. Το βράδυ του πρώτου γύρου ο Κασουλίδης πήγε στο σπίτι καναλάρχη, ενώ την επομένη, Δευτέρα, πήγε στον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, ο οποίος του έδωσε και την στήριξη του. Οι δύο αυτές κινήσεις Κασουλίδη ήταν λάθος και αυτό το πλήρωσε στον δεύτερο γύρο.

Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος είπε στην συνέντευξη του  ότι ο Νίκος Χριστοδουλίδης «είναι ο πρώτος μετά τον Μακάριο που έχει λαϊκό έρεισμα. Γιατί το απέκτησε δεν μπορώ να το ξέρω. Είναι η όλη του συμπεριφορά…»

Το ότι ο Μακάριος είχε λαϊκό έρεισμα οφείλεται εν πολλοίς  στο ότι το ίδιο πρόσωπο   ήταν και Αρχιεπίσκοπος και πρόεδρος. Επίσης , είχε την ικανότητα να μαγεύει τις μάζες. Κάποιος θα μπορούσε να τον χαρακτηρίσει «λαοπλάνο»

Επί εποχής Μακαρίου λειτουργούσαν σωστά οι δημοκρατικοί θεσμοί; Κατά την άποψη μου όχι. Αυτό   το αναγνωρίζουν σήμερα και άνθρωποι της μακαριακής παράταξης. Η πολιτική ζωή στην Κύπρο άρχισε δειλά -δειλά να λειτουργεί  με την προεδρία του μακαρίτη Σπύρου Κυπριανού. Η διακυβέρνηση Μακαρίου ήταν αυταρχική. Η αναξιοκρατία ξεκινά από την εποχή του. Επίσης, έβλεπε υποτιμητικά την Τουρκοκυπριακή κοινότητα, ενώ διέπραξε -βεβαίως ουδείς αλάνθαστος-σοβαρά λάθη στο Κυπριακό. Μετά την πρώτη προεδρική θητεία του ο Μακάριος όφειλε να περιοριστεί στην Εκκλησία, ή,   εφόσον ήθελε να ηγείται του κράτους,  όφειλε να παραιτηθεί από Αρχιεπίσκοπος . Όμως , αυτό δεν του το επέτρεψε ο πατερναλισμός του.

Έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε τα σχόλια του κ. Χριστοδουλίδη για τις δηλώσεις του Μακαριωτάτου.

 

ΥΓ: Αύριο, Δευτέρα, συνέρχεται η Ιερά Σύνοδος. Στην Ημερήσια Διάταξη είναι τα οικονομικά της Εκκλησίας. Υπάρχουν και τα λεγόμενα «Διάφορα Θέματα».

*Αναμένω να δω κατά πόσο θα τεθεί θέμα για Αρχιερέα ( ποιμαίνει όμορη προς την Αρχιεπισκοπή Μητρόπολη) , ο οποίος εντός των ορίων της Μητρόπολης του αποφάσισε, όπως λέγεται, την δημιουργία μετοχίου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, πέραν από αυτό που έχει πλησίον της Αρχιεπισκοπής

*Θα εξεταστούν οι πληροφορίες ότι το Πατριαρχείο Μόσχας έστειλε στην Κερύνεια κληρικό του; Γι΄αυτόν , που ήδη βρίσκεται εκεί, η Μόσχα είχε πει στο παρελθόν ότι δεν υπάγεται στο Πατριαρχείο.

* Στην Μητρόπολη Λεμεσού υπηρετεί για εξυπηρέτηση των ρωσοφώνων κληρικός, ο οποίος είχε απελαθεί από ξένη χώρα , γιατί αυτή διαπίστωσε ότι ήταν «κατάσκοπος». Στο ζήτημα αυτό την μεγαλύτερη ευθύνη δεν την φέρει ο Μητροπολίτης Αθανάσιος, αλλά το κράτος.

*Έχουν  περάσει περίπου δύο μήνες και το Υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει απαντήσει, γιατί εν μέσω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία , ο πρέσβης της Κύπρου στην Μόσχα πήγε και συνάντησε τον αποκαλούμενο «Υπουργό Εξωτερικών» του Πατριαρχείου, Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα.

Share this post