Πόλεμος στην Ουκρανία: Οδηγός κατά της διασποράς ψευδών ειδήσεων
Ιδιαίτερα δύσκολος καθίσταται ο διαχωρισμός μεταξύ αληθών και ψευδών ειδήσεων σε ό,τι αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η διασπορά ψευδών ειδήσεων, ακόμη και μέσω προώθησης φαινομενικά αθώου μηνύματος μέσω Facebook ή Twitter, μπορεί να ενισχύσει την προπαγάνδα του εχθρού. Οι ειδικοί συνιστούν έτσι την επιβεβαίωση των πληροφοριών που μοιράζεται ο καθένας. «Εχει σημασία γιατί όλοι έχουμε δικαίωμα στην ακριβή πληροφόρηση και όσο ρυπαίνουμε τον ειδησεογραφικό χώρο τόσο χειρότερα θα γίνονται τα πράγματα», λέει η Τζόαν Ντόνοβαν, επικεφαλής ερευνών του Κέντρου ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.
Η Κλερ Ουόρντλ, ιδρύτρια της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης First Fraft News, που μελετάει την παραπληροφόρηση στα μέσα ενημέρωσης, εξηγεί ότι η αξιοπιστία κάθε χρήστη είναι σημαντική, ακόμη και εάν αυτός δεν είναι δημοσιογράφος. «Αν συνεχίσουμε αυτή την τακτική της προώθησης ψευδούς περιεχομένου, τότε θα πάψουμε να πιστεύουμε όσα λέγονται στο Ιντερνετ», λέει η Ουόρντλ. Ακολουθούν μερικά απλά βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε πριν μοιραστείτε ειδήσεις μέσω Διαδικτύου:
1. Ποιος το προωθεί;
– Είναι επιβεβαιωμένοι; Σε πλατφόρμες όπως οι Facebook, Instagram και Twitter, πολλοί χρήστες –όπως οι δημοσιογράφοι– διαθέτουν σημάδι έγκρισης δίπλα στο όνομά τους, που σημαίνει ότι η ταυτότητά τους έχει επιβεβαιωθεί από την πλατφόρμα. Η απουσία σημαδιού, όμως, θα πρέπει να σας κάνει λίγο καχύποπτους και να καθυστερήσετε να πατήσετε το κουμπί της προώθησης.
Ακόμη και η προώθηση φαινομενικά αθώου μηνύματος μέσω Facebook ή Twitter, αν δεν είναι αληθές, μπορεί να ενισχύσει την προπαγάνδα του εχθρού για την Ουκρανία.
– Προσοχή στα «μποτς». Το όνομα ενός χρήστη, ακολουθούμενο από μακρά σειρά αριθμών, είναι συχνά ένδειξη ότι έχουμε να κάνουμε με πλασματικό λογαριασμό. Το ίδιο και ένας ολοκαίνουργιος λογαριασμός με ελάχιστα μηνύματα ή tweets ή με ελάχιστους ακολούθους.
2. Υπερβολικά χάσταγκς. Οταν ένας λογαριασμός Instagram μοιάζει υπερβολικά πρόθυμος για συνομιλία, προσθέτοντας φαινομενικά άσχετα θέματα στις δημοσιεύσεις του, τότε οι πιθανότητες να προέρχεται από ύποπτη πηγή είναι αυξημένες.
3. Ερευνα μέσω Google. Αν πραγματοποιήσετε σύντομη έρευνα σε σελίδες αναζήτησης, θα βρείτε ειδησεογραφικά άρθρα για το θέμα που σας ενδιαφέρει και θα μπορέσετε να επιβεβαιώσετε εάν αυτά προήλθαν από αξιόπιστη πηγή.
4. Αναζητήστε τους ελεγκτές. Πολλά ειδησεογραφικά sites απασχολούν ομάδες έρευνας και πιστοποίησης πληροφοριών. Ακολουθήστε τις συμβουλές τους και επιβεβαιώστε την πηγή των πληροφοριών σας.
5. Ποια τα κίνητρα; Οι απατεώνες επιδιώκουν να προκαλέσουν συναισθηματική αντίδραση στα θύματά τους. Μπορεί έτσι να προσπαθήσουν να σας πείσουν ότι συγκεντρώνουν κεφάλαια για Ουκρανούς πρόσφυγες. Ψάξτε προσεκτικά την ταυτότητα των οργανώσεων στις οποίες θα προσφέρετε χρήματα και βεβαιωθείτε ότι είναι αξιόπιστες.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr