Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στους «Δρόμους του Μεταξιού»

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στους «Δρόμους του Μεταξιού»

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Ινστιτούτο Ερευνών «Προμηθέας», οργάνωσαν το πρώτο συμπόσιο για τους «Δρόμους του Μεταξιού» στην Κύπρο.
Το συντονισμό της εκδήλωσης είχε ο Δρ. Γιάννης Κατσουρίδης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνών Προμηθέας.
Το συμπόσιο, το πρώτο στο είδος του στην Κύπρο, άρχισε με χαιρετισμό του Πρέσβη της Κίνας, κ. Huang Xingyuan.
Ο Πρέσβης εξέφρασε την ιδιαίτερη ικανοποίησή του για το συμπόσιο επί μιας σημαντικής πολιτικής πρωτοβουλίας που έχει αναπτύξει το Πεκίνο δια του Προέδρου Xi Jinping και αφορά στους «Δρόμους του Μεταξιού» (ή, άλλως, Belt & Road Initiative).
Ο κ. Huang Xingyuan στο χαιρετισμό του υπενθύμισε πρόσφατη δήλωση του ίδιου του προέδρου της Κίνας, ο οποίος θεωρεί την «Κύπρο ως σημαντικό χώρο στην ανάπτυξη των Δρόμων του Μεταξιού», καθότι η στρατηγικά γεωγραφική θέση της νήσου αποτελεί ουσιαστικό κόμβο προς την Ευρώπη.
Κεντρικός ομιλητής του συμποσίου ήταν ο Πρύτανης Καθηγητής Κώστας Γουλιάμος , ο οποίος υπογράμμισε ότι «οι `Δρόμοι του Μεταξιού` αποτελούν στον 21ο αιώνα το μεγαλύτερο, σε παγκόσμιο κλίμακα, πρόγραμμα εμπορικής, οικονομικής, πολιτισμικής και εκπαιδευτικής πολιτικής. Η Κίνα έχει δημιουργήσει με τους `Δρόμους` το κατάλληλο παράδειγμα, ένα ανοικτό πλαίσιο αρμονικής συνεργασίας για βιώσιμη ανάπτυξη, για ασφάλεια και ειρήνη. Με την υλοποίησή του, οι 65+ εμπλεκόμενες χώρες δημιουργούν το 46% της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, σε σύγκριση με το 24% της Βόρειας Αμερικής και το 10% της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Να σημειωθεί πως το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο είναι το μόνο ίδρυμα από την Κύπρο που υπέγραψε τη Διεθνή Πρωτοβουλία των Πανεπιστημίων (World University Alliance of Belt & Road) για τους «Δρόμους του Μεταξιού» πριν από τρία χρόνια. «Στο πλαίσιο αυτό» τόνισε ο Πρύτανης, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου «προωθεί συστηματικά συνέργειες με υψηλού επιπέδου κινεζικά ακαδημαϊκά ιδρύματα στους τομείς της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, της έρευνας και της τεχνολογίας».


Στο συνέδριο παρέστησαν ο Διευθυντής Ευρωπαϊκής Ένωσης και Διμερών Σχέσεων με Ευρωπαϊκά Κράτη του Υπουργείου Εξωτερικών της Κύπρου, Πρέσβης κ. Γιώργος Σιακαλλής.
Διπλωμάτες από ευρωπαϊκά και άλλα κράτη όπως του Ηνωμένου Βασιλείου, της Αυστραλίας και της Ρωσίας παρακολούθησαν το συμπόσιο. Ακαδημαϊκοί από το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο και άλλα πανεπιστήμια της Κύπρου, δημοσιογράφοι από την Κύπρο και την Κίνα όπως και αριθμός φοιτητών, συμμετείχαν στο συμπόσιο.

ΠΗΓΗ : Δελτίο Τύπου Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου

*Το 2015  έγινε στο Πεκίνο Ειδική Σύνοδος των Ασιατικών Πολιτικών Κομμάτων για το «Δρόμο του Μεταξιού». Παρόντες στη Σύνοδο αρκετοί ηγέτες κρατών, με τα οποία η Κίνα επιθυμεί συνεργασία. Ανάμεσά τους και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης . Ήταν ο μοναδικός ηγέτης χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης που έλαβε μέρος στη Σύνοδο μετά από προσωπική πρόσκληση του Προέδρου της Κίνας.

Ο όρος «Δρόμος του Μεταξιού» επινοήθηκε το 1877 από τον Γερμανό γεωγράφο, χαρτογράφο και εξερευνητή Ferdinand von Richthofen για να ταυτοποιήσει το δίκτυο των εμπορικών δρόμων μεταξύ της Κίνας και των κρατών που βρίσκονται στα δυτικά και στα νότιά της.
Το δίκτυο απλωνόταν σε ολόκληρη την Ασιατική ήπειρο. Ξεκινούσε από την Κίνα, περνούσε από την Ινδία, την Περσία και κατέληγε στη Μεσόγειο.
Παράλληλα, μέσω του Ινδικού Ωκεανού, τα προϊόντα μεταφέρονταν μέσω των θαλάσσιων διαδρομών προς την Ινδοκίνα, την Ινδία, την Αραβική χερσόνησο και τις χώρες της ανατολικής Αφρικής και της Ευρώπης. Ο Δρόμος του Μεταξιού υπήρξε το σημαντικότερο εμπορικό δίκτυο από την Αρχαιότητα, μέχρι την εγκατάλειψή του μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453.
Μέσω του «Δρόμου του Μεταξιού», όπως υποδηλοί και το όνομά του, διακινείτο, κυρίως, μετάξι. Επίσης, διακινούνταν μπαχαρικά, γυαλί, πορσελάνη, πολύτιμοι λίθοι και πολλά άλλα προϊόντα. Μέσω αυτών των διαδρομών έφτασε στις δυτικές περιοχές της Κίνας η γνώση του χαρτιού και της πυρίτιδας.
Ο «Δρόμος του Μεταξιού» μεγαλούργησε κατά την περίοδο της Δυναστείας Χαν (202 π.Χ. – 220 μ.Χ.) κατά το πρώτο και δεύτερο αιώνα μ.Χ., και συνέδεσε το Κίτρινο Ποτάμι, την κοιλάδα της Κίνας με τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Ονειρο των Κινέζων είναι η αναβίωση αυτού του δικτύου. Το 1994 ο τότε πρωθυπουργός της Κίνας Li Peng έφερε την ιδέα στο προσκήνιο. Η ιδέα αυτή έτυχε άμεσα της υποστήριξης και αποδοχής της Ινδίας αλλά και πολλών κρατών της Ασίας. Το 2005 ακόμα και ο Αμερικανός πρόεδρος Μπιλ Κλίντον εξέφρασε την στήριξή του σε αυτό το σχέδιο.
Τον Νοέμβριο του 2006 αντιπρόσωποι 18 κρατών της Ασίας υπέγραψαν σε διάσκεψη επιπέδου υπουργών την εφαρμογή του σχεδίου. Το εγχείρημα προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου μήκους 81.000 χλμ. το οποίο θα συνδέσει πρώτα τις Ασιατικές χώρες μεταξύ τους και κατόπιν την Ασία με την Ευρώπη. Το όνομα του δικτύου είναι ΤΑR-Trans-Asian Railway.
Ο σύγχρονος Δρόμος του Μεταξιού θα ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό της κινεζικής πόλης Τσονγκ – Κινγκ που έχει πληθυσμό 30 εκατομμυρίων. Σύμφωνα με χάρτη που δημοσίευσε το κινεζικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων «Xinhua», προβλέπονται δύο διαδρομές για το εμπόριο:
Μία ηπειρωτική διαδρομή που θα περνά μέσα από το Καζακστάν, το Κιργιστάν και το Ιράν με προορισμό τη Βιέννη και μία θαλάσσια διαδρομή από τα κινεζικά λιμάνια προς το λιμάνι της βελγικής Αντβέρπ.
Η θαλάσσια διαδρομή θα συνδέει τα κινεζικά λιμάνια του Φουτζού και του Γκουάνγκτζου με λιμάνια στην Ινδονησία, τη Σρι Λάνκα, την Κένυα, την Κύπρο και την Ελλάδα.

Share this post